Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Palstan parfyymifanien oma ketju: Mitä tuoksuja käytät? Mitä uutuuksia olet kokeillut ja mitä pidit? jne...

tuoksupulloja keräilevä
30.08.2019 |

Oletan että palstalla on lukutaitoisia henkilöitä, eli tämä ketju siis heille jotka ovat aina pitäneet parfyymeistä, tuntevat parfyymitaloja ja niiden historiaa, tuoksujen ominaisuuksia ja kokeilevat mielellään uusia tai keräilevät parfyymipulloja kuten minä.

Huom: Jos joku huomionhakuinen yksilö yrittää vielä tunkea sitä omaa tuoksuallergiaasa ketjuun, niin kerrottakoon että parfyymifani EI ole sama asia kuin sellainen joka lotraa sitä litran päällensä päivässä.

Kommentit (19819)

Vierailija
19781/19819 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kova pähkinä tietäjille: Nyt on aika usein tullut ulkona vastaan tosi tymäkkää, yltiömakeaa tuoksua nuorilla, siis sekä tytöillä että pojilla. Oikein lähiöhajupommi. Oisko jokin Lataffa tuoksu?

Ariana Granden "Cloud", sininen ja pinkki pilvipullo, ne on ainakin 15-30 vuotiaiden kovassa suosiossa.

Mummolaventelia ja sokeria sekaisin, miettikää mummolan vanha potpurri-pussi mikä lojunut alusvaatelaatikossa, ja sitä sekoitetaan sulaneeseen hieman ruskistettuun sokeriin :D Ei oikein iske meikäläiseen.

Sabrina Carpenterin pinkki "Sweet Tooth" suklaalevytuoksu on myös saman ikäisten suosiossa.

Molempia tulee ostareilla, metro- ja juna-asemilla ja kadulla vahvoina vastaan.

Vierailija
19782/19819 |
19.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keväisemmät säät tulee, onko näkynyt tuoksuvalinnoissa?

Itse löysin käyttöön muutamia suosikkeja vuosien takaa. Tänään käytössä V&R Flowerbomb Nectar, joka olikin edelleen kiva, mutta siinä rajoilla onko liian makea. Samoin nyt löysin Carolina Herreran Good Girlin (tai itseasiassa Perfume Brandin dupe tästä), ja tykkäsinkin siitä! Joskus 10 v sitten tämän alkuperäisen gg:n ostin, kerran suihkaisin ehkä liikaa, ja se jälkeen en pystynyt käyttämään. Sama tilanne käynyt parin muunkin tuoksun kanssa, joten ilmeisesti maku muuttuu ajan kuluessa..

-N44

Burberryn Weekend, se vanha versio, jota minulla jäljellä puolet joskus 10 vuotta sitten ostamasta pullosta. Pullon lehtimainoksessa oli aikoinaan yläluokkaisen näköinen pariskunta ajamassa Brittien maaseudulla, naisella Burberryn ikoninen huivi päässä. Mainoskuva löytyi Pinterestistä, tämä:

https://i.pinimg.com/736x/b4/13/e1/b413e1905fb64e708f0fa53d543c8224.jpg

En tiedä millainen uusi Weekend-tuoksu on, pelkään pahoin että siitä on riisuttu kaikki se keväinen kukkaisuus ja kirkas hedelmäisyys pois.

Ps. Tykkäsin noista vanhemmista tuoksumainoksista, niissä ei vielä hehkutettu liikaa jotain tunnettuja (photoshopattuja tai instagram-filtteröityjä epäluonnollisia) malleja, laulajia tai näyttelijöitä, jotka muka käyttivät itse mainostettavia tuoksuja, vaikka nostivat niistä vain satojen tuhansien tai jopa miljoonien palkkiot ja käyttivät siviilissä jotain aivan muita tuoksuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
19783/19819 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaileekohan kukaan muu kuin minä Notinosta tuoksunäytteitä vähän väliä. Tänään tuli paketti taas, kiva pitkän viikon jälkeen istahtaa sohvalle kokeilemaan ensivaikutelmia. JPG La Belle, tämä on ainakin paperilla niin samanlainen kuin Kayalin Candy Rock Sugar (ja ylipäänsä Kayalin tuoksut) että piti ihan katsoa kumpi kopioi kumman ja La Bellehän se tuli vuosia ennen. Gucci Guilty Absolu de Parfum, huh huh. Tymäkkä syys- ja talvityyppinen, joku gootti tai vampyyri voisi tuoksua tältä. Maskuliininen, syvä. Karvasmanteli, Amaretto, kahvi. Eihän tätäkään mitään järkeä olisi hankkia itselle mutta tässä on jotain kiehtovaa kuitenkin. Creedin Eladaria, en vain osaa päättää pidänkö tästä vai en, ei ole eka näyte. Ihan viimeisin "dry down" tosi ihana mutta sinne asti pääsy... Light Blue Capri in love ja Light Blue miehille, vaikuttavat olevan ihan jees, raikkailta.

Vierailija
19784/19819 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ritualsin Ocean Infini on mun mieleen tällä hetkellä 

Vierailija
19785/19819 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri sain Notinosta Davidoffin Cool Water tuoksun. Meinasi tippa tulla linssiin koska se vieläkin tuoksuu samalle kuin 2000-luvun alussa. Ihanat muistot tulivat mieleen. Tykkään tästä raikkaasta puhtaasta tuoksusta. 

N46

Vierailija
19786/19819 |
20.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri sain Notinosta Davidoffin Cool Water tuoksun. Meinasi tippa tulla linssiin koska se vieläkin tuoksuu samalle kuin 2000-luvun alussa. Ihanat muistot tulivat mieleen. Tykkään tästä raikkaasta puhtaasta tuoksusta. 

N46

Hyvä että edes jokin tuoksu vielä tuoksuu entiseltään <3. Minun ensirakkaus oli JPG Classique, tai sillä nimellä se tunnetaan nykyään. En vaan tunnista sitä enää, tai jotain ihan etäisesti tuttua. Samaan aikaan vanhempien kirjahyllystä löytyy siellä ysärin alkupuolelta asti päivänvalossa kököttänyt Chloen Narcisse ja se tuoksuu edelleen tismalleen samalta kuin muistin sen tuoksuvan. Eli kai pystyisin tuon Classiquenkin tunnistamaan jos nykyään se tuoksuisi samalta. Nyyh. Rakastin sitä pulloakin. 

Vierailija
19787/19819 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo Chloen Narcisse oli aikanaan mulle liikaa aiheuttaen suoranaista pahoinvointia...ja mä sentään pidän Giorgio Beverly Hillsin nimikkotuoksustakin.

Menin ostamaan Narcissen laivalta, kun juuri uutuutena hehkutettiin - mutta käyttämättähän se jäi. Harmitti, koska tuolloin noita hajusteita ei ollut varaa ostella yhtenään.

Voi olla, että nuo mainitut modernit sokerituoksut aiheuttaisivat saman oksetuksen - nyt vain tiedän jo paremmin, mitä ei hankkia...

Vierailija
19788/19819 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo Chloen Narcisse oli aikanaan mulle liikaa aiheuttaen suoranaista pahoinvointia...ja mä sentään pidän Giorgio Beverly Hillsin nimikkotuoksustakin.

Menin ostamaan Narcissen laivalta, kun juuri uutuutena hehkutettiin - mutta käyttämättähän se jäi. Harmitti, koska tuolloin noita hajusteita ei ollut varaa ostella yhtenään.

Voi olla, että nuo mainitut modernit sokerituoksut aiheuttaisivat saman oksetuksen - nyt vain tiedän jo paremmin, mitä ei hankkia...

Narcissesta tuli mieleen Chloen toinen ysärituoksu, nimittäin vähälle muistolle jäänyt Innocence. Muistan kun hypistelin sitä aina Stokkalla. Pullon muoto ja himmeys kiehtoi minua, mutta en muista yhtään, miltä itse hajuvesi tuoksui. Onko tuota ollut kellään täällä?

JLon myöhemmin lanseerattu Glow lienee saanut vaikutteita Innocencen muodosta.

Harmi että talot nykyään ruuttaavat tuoksunsa samanmallisiin, usein varsin tylsiin, pulloihin. Itselläni tuoksumuisto kiinnittyy vahvasti pullon muotoon ja tuntumaan. Muistan vieläkin, millaisessa tuubissa Poisonin vartalovoidetta aikoinaan myytiin. Kun 2000-luvun alussa ostin sen alkuperäisen Miss Cherien, Dior oli muuttanut vartalovoidepakkauksiaan ja silloinen oli sama kuin edelleenkin on. Hajuvesissä pullosuosikkejani ovat Champagne ja Champs Elysees. Toki Biagiottin Roma on Italian vastaus näille, ja sekin on upea.

Vierailija
19789/19819 |
21.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuoksuille yliherkkä ihminen ei myöskään ole sellainen, joka saa tuoksuista oireita vain jos niitä joku kaataa päälleen litran päivässä. Tajuatteko, että kun käytätte niitä hajusteita niin joku voi teidän takianne joutua sairaalaan tai pahimmassa tapauksessa vaikka kuolla.

Eläinallergiat pahimmassa tapauksessa tappaa ihmisiä. Ruoka-aineallergiat voi tappaa ihmisiä. Autot, veitset, pesäpallomailat, vasarat, sahat, puunoksat, lentokoneet, junat, ihmiset, villieläimet voi aiheuttaa kuolemia. Kielletään kaikki, tai joku voi pahimmassa tapauksessa kuolla. Herrajumala työtapaturmiakin tapahtuu, kielletään työntekeminen.

Onko hajuvesien käyttäminen mielestäsi yhtä tarpeellista kuin työn tekeminen?

Onko hajuvesien käyttäminen mielestäsi yhtä tarpeellista kuin työn tekeminen?

Ehdottomasti! 

Maailman tarpeellisin asia! Ja nyt lähe meneen.

Vierailija
19790/19819 |
22.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään ensimmäinen niin keväinen päivä että tekee mieli kaivaa naftaliinista Light Blue. Ensin kuitenkin näyte tuoksusta Light Blue Capri in Love. Pidän tuoksusta mutta tämä on niin heikko että ei mitenkään voi perustella hintaa. Voisin maksaa tästä ehkä 60-70 euroa mutta että yli sata euroa? En usko että tulen anosmikseksi koska niin moni valittaa samaa. Tuoksunuoteissa omena, jasmiinitee ja longoza. Tässä on minun nenään jännä sellainen "öljyinen" sivujuonne joka on monessa tämäntyyppisessä tuoksussa. Tulee esim mieleen Jardin-tuoksuista Cythere.

Vierailija
19791/19819 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilasin MFK:lta synttärilahjaa sukulaiselle, ja mukana tuli muutama näyte, ensimmäisenä kokeiluun lähti Kurky. Muut kaksi olivat APOM ja Feminin Pluriel. Kurky ei ole oikein mistään kotoisin, kuivuttuaan katoaa lähes kokonaan iholta, jotain pehmeää ja lämmintä jää jäljelle. Lyhyen hetken haistoin jotain makeaa ja karkkimaista. Myönnän kyllä että ihoni syö hajuvesiä ihan järkyttävää tahtia, mutta tämä on alkujaankin hyvin vieno, enemmän tuoksun aavistus.

Useampaa olen kokeillut kyseiseltä herralta, vain 5 olen löytänyt jotka kestävät ihollani: oud satin ja silk mood, br 540, amyris femme, ja grand soir. Itselleni oud on vaikea, satunnaisesti pystyn kestämään sitä. Br 540 omistan, ja on yksi lemppareita, ja grand soir on harkintalistalla. Amyris femme löytyy kaapista mutta joku siinä vaivaa, enkä muista miksi sen päätin hankkia. Epäilen ettei näistä kolmesta uudesta näytteestä löydy mitään mistä saisi edes tuon näytteen käytettyä loppuun.

Vierailija
19792/19819 |
23.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan tehdä uuden aluevaltauksen ja tilata tuoksun joko Molinardilta, Houbigantilta tai Caronilta. Jos joku osaa suositella jotain näistä taloista tai niiden tuoksuista, niin siitä voisi olla apua pähkäilyssä.

Vierailija
19793/19819 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko joku testannut PDM:n uutta tuoksua Athenais? Tästä näkyy netissä juttuja, että osa vertaa Pradan paradoxeen, osa ei löydä mitään yhteyttä? Entä Safanad? Tämäkin kiinnostaa..

-N44

Vierailija
19794/19819 |
24.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinpa väärässä. MFK: Feminin Pluriel on positiivinen yllätys. Hyvin miellyttävä kukkaistuoksu, hyvin sekoitettu, välillä saan kielon tuoksun kevyesti nenääni, mutta hyvin miellyttävänä. Kielo saattaa olla joskus liian voimakas ja pistävä, tässä se tulee pehmeänä ja kauniina. Kesto on myös erinomainen tämän tyyppiseksi tuoksuksi minun ihollani.

Tämä ei ole mulle lainkaan kotoisa tuoksu, näin kukkaiset eivät ole ihan mun ominta profiilia. Mutta jos päätän tähän suuntaan lähteä joskus, tämä olisi varmasti harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Vierailija
19795/19819 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun SOTD: Mancera Aoud Vanille.

Entä sun?

Vierailija
19796/19819 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiaia tuokauja teillä oli nuorena? Käytin nuorena Tommy Girliä ja Lacosten Pour Femme -tuoksua. Nyt, kun olen niitä jossain nuuhkaissut, molemmathan ovat aivan järkyttäviä epämääräisen kitkeriä mukaraikkaita hajuvesiä! Ja mä kun luulin olevani kovinkin hieno. 

Sitten ostin Jennifer Lopezin Glown, sellaisessa kirjavassa puloossa, ja voi, miten juhlavan hienolta se tuoksui. 

Ja nyt: yök.

Onko täällä ketään, jonka mielestä nuo em.tuoksut olivat aikanaan hyviä hajuja? Oliko hajuaistissani jotain pahasti pielessä?

Vierailija
19797/19819 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaiaia tuokauja teillä oli nuorena? Käytin nuorena Tommy Girliä ja Lacosten Pour Femme -tuoksua. Nyt, kun olen niitä jossain nuuhkaissut, molemmathan ovat aivan järkyttäviä epämääräisen kitkeriä mukaraikkaita hajuvesiä! Ja mä kun luulin olevani kovinkin hieno. 

Sitten ostin Jennifer Lopezin Glown, sellaisessa kirjavassa puloossa, ja voi, miten juhlavan hienolta se tuoksui. 

Onko täällä ketään, jonka mielestä nuo em.tuoksut olivat aikanaan hyviä hajuja? Oliko hajuaistissani jotain pahasti pielessä?

Vierailija
19798/19819 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun SOTD: Mancera Aoud Vanille.

Entä sun?

Kevät on kunnolla saapunut ja mieleni tekee yhä enemmän vihreyttä tuoksuissa. Tänään mulla Velvet Forest Wood (DSQUARED) ja tämä on kuin kävely raikkaassa mäntymetsässä (keväällä tai kesällä, ei talvella). Ei yhtään partavesimäinen kuten tämän tyyliset monesti vaan juuri täydellinen. Tuoksu on valitettavasti lopetettu, mutta onneksi mulla on tätä reilusti jäljellä. 

Vierailija
19799/19819 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maku muuttuu vuosien varrella, en minäkään pidä monista nuoruuden tuoksuista, mutta joistakin kyllä. Esim. tilasin innoissani Wings-hajuveden (Giorgio Beverly Hills), mutta sehän olikin sitten niin tunkkaisen vanhanaikainen, että ei, ei, EI MISSÄÄN NIMESSÄ, kiitos! 😩😄 Myös Red door, Samsara ja Light blue haisevat kauheilta nenääni nykyään. Mutta jotkut vaan tuoksuu hyvältä kuten ennenkin, kuten vaikka Poison ja Eden. Monia tuoksujahan on kyllä reformuloitu, että eivät oikeasti olekaan samoja kuin joskus, mutta suurimpana syynä pidän kyllä itse oman maun kehittymistä. Eikä ole mitään syytä katua tai hävetä vanhoja hajuvesiään, sehän olisi ihan hullua - hyviä ne silloin ennen olivat!

Vierailija
19800/19819 |
28.03.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli nuorena RL Polo Sport muistaakseni. En ole vuosiin sitä haistanut, mutta muistaisin sen haisseen viimeksi kokeillessa ihan samalta kuin silloinkin. Aika sellainen geneerinen ja helppo tuoksu. Sitten oli Lolitan orkkis, ja Riccin Liberty Fizz. Lolitaa mulla on (taas) pieni pullo, Liberty Fizziä todellakin haluaisin päästä taas haistelemaan..

Jostakin firmasta löysin kopion Liberty Fizzistä, näitä mitkä tekevät halpakopioita muista hajuvesistä, mutta eivät toimittaneet Suomeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi