Ensitreffit Alttarilla Official 2019
Kommentit (7445)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin tuo Oskari oli Napakympissä jo... https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/201711162200537839
Kaikille napakymppiä ihmetelleille ja sen merkityksettömyydestä saarnanneille huomio: Napakymppi on tämänkin keskustelun ensimmäinen vastaus, joten sinänsä hyvinkin merkityksellinen ja ensimmäinen esiin otettava asia!
Kukahan tuon muuten tänne laittoi? Siitä alkupään keskustelusta on hävinnyt viestejä, mutta siellä kyllä oli sellaista jonka on voinut vain asioista hyvin perillä oleva taho kirjoittaa.
Minä laitoin ja minä tunnen Oskarin jo lapsuudesta. Olin nimittäin myös Oulussa lastenkodissa. Tunnen myös Heidin, mutta vasta parin vuoden takaa. Tapasimme ensimmäistä kertaa ylen nenäpäivä-jatkoilla jossa olimme bändiläisten kanssa jatkamassa. Oskari tunsi myös Heidin aiemmin. He eivät olleet ohjelmassa mikään maksettu pari, niin kuin on väitetty.
Siis väitätkö että O on ollut lastenkodissa?
Ja että nuo tunsivat toisensa aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa ihan oikeasti, Heidi on asunut perheessä jossa tunteita ja sanoja jaetaan runsaasti ja spontaanisti ja saa miehen joka on oikein sulkeutunut ja jolla on vaikeuksia ilmaista tunteitaan ja vastauksia.
Ja kaiken lisäksi annetaan sitten viiveellä, jonka pituuden mies määrittelee, jos antaa sitten lainkaan ja koskaan.Onneksi Suomessa saa eron helposti, ihan kohta Heidi on taas virallisesti vapaa nainen ja voi etsiä sen puhuvan ja tuntevan miehen joka pitää häntä prinsessana ja jonka kanssa elää elämänsä onnellisena loppuun asti. Ja kun on noin liikkuvainen: jatkuvasti paikoissa missä paljon ihmisiä, löytää varmasti etsimänsä hyvin nopeasti, onnea matkaan.
Tästä kommentista saan nyt sellaisen kuvan, että Heidin sekä myös niiden ihmisten jotka haluavat löytää sen puhuvan ja tuntevan kumppanin joka kunnioittaa toista ja jonka kanssa elää elämänsä onnellisena loppuun asti pitäisi nyt tuntea kamalan huonoa omaatuntoa?
Ja minä kun olen aikuiseen ikään saakka luullut juuri niiden olevan perusasioita parisuhteessa. Edellytyksiä miksi yleensä parisuhteeseen ihmiset menevät.
Olenpas ollut tyhmä.
Kaikesta huolimatta jatkan luulemistani edelleen! ☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin tuo Oskari oli Napakympissä jo... https://www.iltalehti.fi/tv-ja-leffat/a/201711162200537839
Kaikille napakymppiä ihmetelleille ja sen merkityksettömyydestä saarnanneille huomio: Napakymppi on tämänkin keskustelun ensimmäinen vastaus, joten sinänsä hyvinkin merkityksellinen ja ensimmäinen esiin otettava asia!
Kukahan tuon muuten tänne laittoi? Siitä alkupään keskustelusta on hävinnyt viestejä, mutta siellä kyllä oli sellaista jonka on voinut vain asioista hyvin perillä oleva taho kirjoittaa.
Minä laitoin ja minä tunnen Oskarin jo lapsuudesta. Olin nimittäin myös Oulussa lastenkodissa. Tunnen myös Heidin, mutta vasta parin vuoden takaa. Tapasimme ensimmäistä kertaa ylen nenäpäivä-jatkoilla jossa olimme bändiläisten kanssa jatkamassa. Oskari tunsi myös Heidin aiemmin. He eivät olleet ohjelmassa mikään maksettu pari, niin kuin on väitetty.
Siis väitätkö että O on ollut lastenkodissa?
Ja että nuo tunsivat toisensa aiemmin.
Mistä kummasta keksit noita satuja, että O olisi ollut lastenkodissa?
On sinulla ainakin hyvä mielikuvitus, pisteet edes siitä.
Vierailija kirjoitti:
Jankkaaminen H&O kohdalla on sikäli turhaa, että kaikki tv:stä omin silmin nähty puhuu puolestaan. Mariannan luona nähty kohtaus eritoten näytti tilanteen hyvinkin paljastavasti: vain toinen heistä hillitsee itsensä ja käyttäytyy kuin aikuinen.
Provinssipölyt ja glitterit kuorruttaa omalta osaltaan koko keissin.
Tämä.
Yleisesti ottaen: aneeminen kausi. Jotenkin halvalla tehty ja oisko osallistujatkin vähissä... parin vuoden breikki voisi tehdä hyvää.
Täällä on jonkun verran ollut mielipiteitä sen puolesta, että vastuu pariskunnan konfliktista oli Oskarilla, koska Oskari ei reagoinut toisen osapuolen aloittamaan konfliktiin "oikein".
Klassinen esimerkki vastaavasta "oikein" toimimisen vaatimisesta ovat sanat: pakotit minut tähän, en olisi tehnyt näin jos olisit ollut erilainen, sait mitä kerjäsit.
Kun ulkoistamme tällä tavoin vastuun jollekin toiselle, irrotamme omat sanamme ja tekomme niiden seurauksista. Silloin ei tarvitse konfliktia aloittaessa juurikaan miettiä omien tekojen motiiveja, syitä sille miksi käyttäydyn tietyllä tapaa, suhtaudunko asiaan maltillisesti, onko reaktioni liiallinen tai miltä asia tuntuu toisesta, koska motiivi omille teoille on jossain itseni ulkopuolella, toisessa ihmisessä.
Kuvio liitetään monesti ikäviä tekoja tekeviin miehiin, mutta olemme todellisuudessa kaikki alttiita toimimaan noin.
Oman elämänkokemukseni myötä olen huomannut, että helposti kierroksia keräävillä ja aavistuksen kiivaammilla jää kiehahduksen hetkellä vähemmän aikaa punnita sanoja ja tekoja kun vertaa heitä hitaammin asioita käsitteleviin. Syy ei ole monestikaan ilkeydessä, vaan luonteessa tai opituissa tavoissa. Jos ottaa hetken aikaa ja harkitsee, saattaa nähdä asioilla useampia syitä ja kokee silloin olevansa myös itse vastuullinen tilanteeseen. Konflikti jää silloin syntymättä.
Onko kiivastuminen ja riitely sitten pahasta? Ei ole. Täytyy vain muistaa, että olemme kaikki erilaisia, ja vaikka raju riitely koska vain olisi yhdelle sopivaa, se ei ole välttämättä sitä toiselle, etenkin jos toinen on oikea viilipytty ja ristiriitatilanteet hänelle ahdistavia. Tarvittaessa kiivaamman on opeteltava kanavoimaan terävin kiukku toisaalle ja selvitettävä asia myöhemmin molempien osapuolten kannalta tasapuolisemmassa tilanteessa. Silloin hitaammin asioita avaava viilipytty voi kokea olevansa omassa tilassa ja avautua, ottaa askelia oman mukavuusrajan yli, niin kuin kiivaampi tekee aiemmin antaessaan maltillisemmalle aikaa.
Kiivasluonteisemmilla voi olla tässä mielessä vaikeampaa. Toisaalta on tärkeää että kiukkua ja tekoja opitaan hallitsemaan, maailma olisi muuten aika vaarallinen paikka ja pyörisi vain kaikkein vahvimpien ehdoilla. Viilipyttymäinen hiljaisuus ja sulkeutuneisuus voivat olla nekin traagisia tekoja, mutta ne ovat vireeltään enemmän passiivisia ja siksi elämän säilyttämisen kannalta pienempi uhka kuin aggressio ja kiukku.
Tällä en halua sanoa Heidiä tai Oskaria toista ikäväksi tai toista paremmaksi. Olemme erilaisia ja meistä tulee eri tilanteissa eri piirteitä esille. Jokaisessa on liuta hyviä ja vähemmän hyviä ominaisuuksia. Liian syvällisiä henkilöön meneviä arvioita ei kannata ihan lonkalta lähteä heittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaa ihan oikeasti, Heidi on asunut perheessä jossa tunteita ja sanoja jaetaan runsaasti ja spontaanisti ja saa miehen joka on oikein sulkeutunut ja jolla on vaikeuksia ilmaista tunteitaan ja vastauksia.
Ja kaiken lisäksi annetaan sitten viiveellä, jonka pituuden mies määrittelee, jos antaa sitten lainkaan ja koskaan.Onneksi Suomessa saa eron helposti, ihan kohta Heidi on taas virallisesti vapaa nainen ja voi etsiä sen puhuvan ja tuntevan miehen joka pitää häntä prinsessana ja jonka kanssa elää elämänsä onnellisena loppuun asti. Ja kun on noin liikkuvainen: jatkuvasti paikoissa missä paljon ihmisiä, löytää varmasti etsimänsä hyvin nopeasti, onnea matkaan.
Tästä kommentista saan nyt sellaisen kuvan, että Heidin sekä myös niiden ihmisten jotka haluavat löytää sen puhuvan ja tuntevan kumppanin joka kunnioittaa toista ja jonka kanssa elää elämänsä onnellisena loppuun asti pitäisi nyt tuntea kamalan huonoa omaatuntoa?
Ja minä kun olen aikuiseen ikään saakka luullut juuri niiden olevan perusasioita parisuhteessa. Edellytyksiä miksi yleensä parisuhteeseen ihmiset menevät.
Olenpas ollut tyhmä.
Kaikesta huolimatta jatkan luulemistani edelleen! ☺
Kommentin itu oli se, että jokaisen pitää katsoa peiliin. Kaikki syy Oskarin ja Heidin suhteen epäonnistumisessa ei ole Oskarin puhumattomuudessa, vaan Heidillä piirteitä jotka erittäin hankalia parisuhteessa (mahdollisesti mm. kehno itsetunto, epävarmuus, levottomuus, kyvyttömyys kuunnella toista, noin ihan klippien perusteella arveltuna) - ja vaikka Oskarista eroon pääsee, nuo omat piirteet seuraavat mukana. Siksi yhtä hedelmätöntä kuin olisi Oskarin laittaa epäonnistumista kokonaan Heidin piikkiin (mitä ei näytä laittavankaan terapeutti käynnin perusteella, tajuaa oman vastuunsa), on Heidin ajatella, että kaikki syy on Oskarissa "olen tehnyt kaikkeni" oli hänen ajatuksensa, ja tuohon sisältyy kyllä surullista kyllä kykenemättömyys nähdä sitä omaa käyttäytymistään parisuhteessa. Mutta ei ole lakia joka vaatisi ihmisiä katsomaan peiliin (Heidi kyllä niihin paljon katselee muttei pinnan alle), eli OK, jatka valitsemallasi tiellä ja ole valintoihisi ja elämääsi tyytyväinen.
Viilipyttymäinen hiljaisuus ja sulkeutuneisuus voivat joskus olla paljon henkisesti tuhoisampia keinoja parisuhteessa kuin sanallinen suuttumus ja keskusteluun "pakottaminen".
Suuttuja ainakin tarjoaa toiselle mahdollisuuden ratkaista tilanne ja häellä olisi uswin kuitenki resursseja asian käsittelyyn kun taas toinen sulkee kaikki ovet ja ei edes anna mahdollisuutta keskustella.
Sulkemisen syynä aika usein on myös se, että tällä suljetulla ihmisellä ei ole resursseja keskustella. Vaikka usein toista sanotaan.
Näin minä ainakin itse tilanteen näen.
Monesti se viilipyttymäinen nähdään fiksumpana, vanhat käsitteet "viisaampi vaikenee, parempi olla hiljaa" jne lisäävät tätä.
Vaikka monesti vain on niin, että se vaikenina vaikenee siksi että hänellä ei ole itsellään keinoja ratkaista vaikeita tilanteita.
Monesti sillä suuttujalla olisi keinoja, siksi suuttuukin, mutta on keinoton kun viilipyttymäinen vaikenija vetää maton alta.
Minä ainakin koen toistuvan vaikenemisen maton alta vetämiseksi ja pakenemiseksi vastuusta keskustella asiat selviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenpas ollut tyhmä.
Kaikesta huolimatta jatkan luulemistani edelleen! ☺Kommentin itu oli se, että jokaisen pitää katsoa peiliin. Kaikki syy Oskarin ja Heidin suhteen epäonnistumisessa ei ole Oskarin puhumattomuudessa, vaan Heidillä piirteitä jotka erittäin hankalia parisuhteessa (mahdollisesti mm. kehno itsetunto, epävarmuus, levottomuus, kyvyttömyys kuunnella toista, noin ihan klippien perusteella arveltuna) - ja vaikka Oskarista eroon pääsee, nuo omat piirteet seuraavat mukana. Siksi yhtä hedelmätöntä kuin olisi Oskarin laittaa epäonnistumista kokonaan Heidin piikkiin (mitä ei näytä laittavankaan terapeutti käynnin perusteella, tajuaa oman vastuunsa), on Heidin ajatella, että kaikki syy on Oskarissa "olen tehnyt kaikkeni" oli hänen ajatuksensa, ja tuohon sisältyy kyllä surullista kyllä kykenemättömyys nähdä sitä omaa käyttäytymistään parisuhteessa. Mutta ei ole lakia joka vaatisi ihmisiä katsomaan peiliin (Heidi kyllä niihin paljon katselee muttei pinnan alle), eli OK, jatka valitsemallasi tiellä ja ole valintoihisi ja elämääsi tyytyväinen.
Parisuhde on kahden kauppa ja se syntyy kahdenvälisestä vuorovaikutuksesta. Siinä vuorovaikutuksessa toinen parhaimmillaan puhkeaa kukkaan tai pahimmillaan näyttää elämänsä pahinta käytöstä.
Meillä kaikilla on piirteitä, jotka ovat hankalia parisuhteessa - väärän ihmisen kanssa tai triggeröityinä tai paineistettuina, jolloin itsesäätelylle jää vähemmän voimavaroja (siksi ihminen on stressaantuneena kiivas ja ärsytysherkkä, koska stressi on syönyt normaalin itsesäätelyn vaatiman energian).
Oskarilta on nähty vain yhdenlaista käytöstä, Heidiltä kahdenlaista, siksi minun pisteeni menevät hieman enemmän Heidille, vaikka perusongelma on se, että nämä kaksi eivät vaan sovi yhteen ja koska ei ole rakastumista, ei synny luontaista toisen puoleen nojautumista ja tien tasoittamista.
Oskari ja Oskarin puolustajat näyttäytyvät ihmisinä, jotka haluavat hallita. He ovat aina oikeassa ja heidän tapansa toimia on oikein. Perusteluna käytetään usein vetoamista järkeen, aikuismaisuuteen, vastuuseen. Vastapuolen ajatuksia, tunteita ja näkemyksiä vähätellään. Vastapuolen tapa toimia on väärin ja sen pitäisi olla täysin selvää kaikille, Koska kaikkihan, ainakin kaikki järkevät ihmiset, ymmärtävät asian. Oskarin kaltaiset ihmiset hallitsevat asioita ja ihmisiä toimimalla omien aikataulujensa ja periaatteidensa mukaisesti. Asioista ei puhuta koska nyt ei ole hyvä aika. Oskari päättää milloin on sopiva aika ja mikä on sellainen aihe, josta voi puhua. Oskarin kaltaiset ihmiset mitätöivät vastapuolen päättämällä mitkä aiheet ovat tarpeeksi vakavia keskusteltavaksi ja mistä asioista ihmisten tulisi huolehtia ja olla huolissaan. Jos käyttäydyt toisin kuin oikea käytösmalli sanelee, oskarin kaltaiset ihmiset tuomitsevat sinut kovin sanoin.
Minä ainakin koin edellisen jakson tuotannon asettaneen tarkoituksellisesti vastakkain keskustelevat parit ja puhumattomuuden. Eli Ville kertoi erityisesti, että tapa jolla he ovat tutustuneet on juurikin ollut pitkät keskustelut. Myös Katjaa ja Ollia kuvattiin juttelemassa ja analysoimassa hyvässä hengessä. Tuli kuva, että keskustelut ovat ihmissuhteiden avain. Sitten taas vastavuoroisesti näytetään mihin Jamaan parisuhde menee, kun ei ole keskusteluyhteyttä ja -kykyjä.
Minäkin näen ihan perussyynä, että Heidin ja Oskarin kesken ei ole rakkautta ja vetovoimaa.
Ihan siksikin ero on oikea ratkaisu, vaikka nyt muutakin syytä toki on.
Uskon, että kummatkin olisivat ainakin hiukan erilaisia, Heidi kärsivällisempi ja Oskari avoimempi jos olisi sitä vetovoiman liimaa enemmän.
Mutta nyt kun sitä ei ole niin asiat kärjistyy ja kurjistuu. Ihan ymmärrettävästi.
Toisaalta ovat niin erilaiset, että parempi varmaan, että ovat jonkun muun kanssa. Tai itsekseen.
Olen sitä mieltä, että jos ihmisen pitää kohtuuttoman paljon muuttua tai sietää asioita parisuhteessa niin se parisuhde ei ole sen väärtti.
Tässä nyt tapahtuisi niin, ovat liian erilaisia.
Voihan olla niinkin, että saavat jatkossa olla omia itsejään itselleen sopivan kumppanin kanssa. ☺
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olenpas ollut tyhmä.
Kaikesta huolimatta jatkan luulemistani edelleen! ☺Kommentin itu oli se, että jokaisen pitää katsoa peiliin. Kaikki syy Oskarin ja Heidin suhteen epäonnistumisessa ei ole Oskarin puhumattomuudessa, vaan Heidillä piirteitä jotka erittäin hankalia parisuhteessa (mahdollisesti mm. kehno itsetunto, epävarmuus, levottomuus, kyvyttömyys kuunnella toista, noin ihan klippien perusteella arveltuna) - ja vaikka Oskarista eroon pääsee, nuo omat piirteet seuraavat mukana. Siksi yhtä hedelmätöntä kuin olisi Oskarin laittaa epäonnistumista kokonaan Heidin piikkiin (mitä ei näytä laittavankaan terapeutti käynnin perusteella, tajuaa oman vastuunsa), on Heidin ajatella, että kaikki syy on Oskarissa "olen tehnyt kaikkeni" oli hänen ajatuksensa, ja tuohon sisältyy kyllä surullista kyllä kykenemättömyys nähdä sitä omaa käyttäytymistään parisuhteessa. Mutta ei ole lakia joka vaatisi ihmisiä katsomaan peiliin (Heidi kyllä niihin paljon katselee muttei pinnan alle), eli OK, jatka valitsemallasi tiellä ja ole valintoihisi ja elämääsi tyytyväinen.
Parisuhde on kahden kauppa ja se syntyy kahdenvälisestä vuorovaikutuksesta. Siinä vuorovaikutuksessa toinen parhaimmillaan puhkeaa kukkaan tai pahimmillaan näyttää elämänsä pahinta käytöstä.
Meillä kaikilla on piirteitä, jotka ovat hankalia parisuhteessa - väärän ihmisen kanssa tai triggeröityinä tai paineistettuina, jolloin itsesäätelylle jää vähemmän voimavaroja (siksi ihminen on stressaantuneena kiivas ja ärsytysherkkä, koska stressi on syönyt normaalin itsesäätelyn vaatiman energian).
Oskarilta on nähty vain yhdenlaista käytöstä, Heidiltä kahdenlaista, siksi minun pisteeni menevät hieman enemmän Heidille, vaikka perusongelma on se, että nämä kaksi eivät vaan sovi yhteen ja koska ei ole rakastumista, ei synny luontaista toisen puoleen nojautumista ja tien tasoittamista.
Näinpä. Minusta yksi tärkeä juttu onnellisessa parisuhteessa on, että molemmat seisovat omilla jaloillaan. Kumppanista ei tehdä oman itsensä pönkittäjää vaan kaksi aikuista ihmistä etsivät parisuhteesta yhteisen kodin joka toimii molempien ehdoilla. Heidi ei vaikuta kovin tasapainoiselta, on itsekin puhunut stressautuvuudestaan joka näkynyt tuossa heidän yhteiselämässä ihan alusta asti. Häät olivat se kärkijuttu, siellä sai olla prinsessana, mutta matka, kotiinpaluu jne. kaikki tuntuu olevan hirveää stressiä - myös se oma elämä ilman Oskaria. Tunteet ailahtelevat hurjasti, ja hän on vain ylpeä kun kykenee tuntemaan ja näyttämään tunteensa. Minusta kuitenkin aikuiseen parisuhteeseen kuuluu vastuullisuus: vaikka tuntee, jollain lailla kykenee hillitsemään tunteiden realisoitumista sanoiksi ja teoiksi, ei huuda mitä tahansa, ei käyttäydy ihan miten tahansa. Jos tuohon ei pysty on varmasti paljon ongelmia parisuhteessa, vaikka kuinka niinä hyvinä hetkinään yrittäisi tulla toista vastaan ne huudetut solvaukset jäävät muuriksi parin välille. Tuon vuoksi en osaa nähdä Heidiä "parempana" tuossa suhteessa, hänen presoonansa on luultavasti hankalampi parisuhteessa kuin Oskarin (ja eikö Oskarilla ole ollutkin vakavia parisuhteita, Heidi taas laittanut omien sanojensa mukaan kaikki orastavat suhteet nopeasti poikki ensimmäisessä rajussa riidassa. Ja niitä rajuja riitoja on siis ilmeisesti ollut muidenkin kuin Oskarin kanssa, eli näemme Heidin parisuhde-elämän normikuvion tässä Oskarin kanssa?).
Vierailija kirjoitti:
Oskari ja Oskarin puolustajat näyttäytyvät ihmisinä, jotka haluavat hallita. He ovat aina oikeassa ja heidän tapansa toimia on oikein. Perusteluna käytetään usein vetoamista järkeen, aikuismaisuuteen, vastuuseen. Vastapuolen ajatuksia, tunteita ja näkemyksiä vähätellään. Vastapuolen tapa toimia on väärin ja sen pitäisi olla täysin selvää kaikille, Koska kaikkihan, ainakin kaikki järkevät ihmiset, ymmärtävät asian. Oskarin kaltaiset ihmiset hallitsevat asioita ja ihmisiä toimimalla omien aikataulujensa ja periaatteidensa mukaisesti. Asioista ei puhuta koska nyt ei ole hyvä aika. Oskari päättää milloin on sopiva aika ja mikä on sellainen aihe, josta voi puhua. Oskarin kaltaiset ihmiset mitätöivät vastapuolen päättämällä mitkä aiheet ovat tarpeeksi vakavia keskusteltavaksi ja mistä asioista ihmisten tulisi huolehtia ja olla huolissaan. Jos käyttäydyt toisin kuin oikea käytösmalli sanelee, oskarin kaltaiset ihmiset tuomitsevat sinut kovin sanoin.
Tämä on niin hyvin kirjoitettu ja niin surullisen totta!
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä mutta sillä erolla, että usein tällaiset ihmiset eivät itse tiedosta asiaa. He näkevät vain oman totuutensa ja pitävät omia arvojaan oikeina. Kääntöpuolena on tuollainen toisten tunteiden vähättely, jota eivät itse huomaa tekevänsä. Näiden oskarinkaltaisten kanssa on raskasta elää, koska kuvittelevat, että riittää, kun naimisiin mennessä on sanonut rakastavansa ja lupaa ilmoittaa, jos asiaintila muuttuu. Eli elävät tyytyväisenä omaa elämäänsä välittämättä ja kiinnittämättä huomiota toisen osapuolen tarpeisiin, tunteisiin, mielialoihin.
Oskaristakin näkee, että olisi tyytyväinen tilanteeseen, jos saisi elää rauhallista parisuhdearkea. Syödä ruuan ilman valokuvien ottoa, maata sohvalla ilman, että ympärillä pyöritään ja osoittaa tunteita ostamalla kukkia (mutta ei paljastamalla todellisia tunteitaan). Oskari olisi täysin onnellinen perhearjessa Heidin kanssa, jos saisi vetää perinteistä miehen roolia.
Ville nähdään mukana höpöttäjänä ja järjestelijänä. Kulkee puutarhaletkun varresta kitkemään nurmikkoa. ja säätää montaa asiaa kerrallaan, puhuu puolison pyörryksiin. Samassa tilanteessa Heidi leimataan hysteeriseksi naiseksi, jolla ei ole keskittymiskykyä.
Vierailija kirjoitti:
Hallita? Oskariko se ainoa joka haluaa hallita? Katsoitko sitä Nuuksio jaksoa, jossa heidi itse myönsi hänen suuri ongelmansa olevan kontrolli, kuinka ei osaa päästää irti kaiken kontrolloimisesta. Ne kauniit kuvat, oikeat tavat olla ja elää... Tunteiden kontrollointi niin ettei oksenna kaikkea omaa pahaa oloaan muiden päälle on taas yleensä aikuisuutena pidetty ominaisuus. Olisi kiva tietää ketä täällä keskustelee, ja jos mukana on aikuisia, perisuhteessa eläviä ja omia lapsia kasvattavia, onksennatteko oikeasti kaiken lastenne ja miehenne päälle ja olette siitä ylpeitä?
Heidi on liian intohimoinen ja huolehtiva suomalaiseen makuun. Heidi haluaa varmistaa muilta, että heillä on asiat hyvin ja haluaa varmistuksen, että muilla on hyvä mieli. Heidi huolehtii isoäidistä ja hän on tärkeä osa perhettä, myös muut perhesuhteet ovat läheiset. Vapaa-aikaa vietetään muuallakin kuin kotona. Heidi on huolehtinut ulkonäöstään vielä vanhoilla päivillä ja on kiinnostunut vaatteista, meikeistä ja hiuksista.
Suomalaiseen tapaan kuuluisi rauhoittua ja vakiintua ydinperheen pariin, elää puhumattomana ja luovuttaa ulkonäön suhteen.
Sen takia Heidi on saanut tälläkin palstalla paljon ihmettelyä ja tuomioita, koska ei sovi perinteiseen naiskuvaan. Ilmeisesti myös suomimiehet pohjimmiltaan toivovat väritöntä seinäkukkasta kumppaniksi eivätkä pärjäisi intohimoisempien ja huolehtivampien tuontinaisten kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hallita? Oskariko se ainoa joka haluaa hallita? Katsoitko sitä Nuuksio jaksoa, jossa heidi itse myönsi hänen suuri ongelmansa olevan kontrolli, kuinka ei osaa päästää irti kaiken kontrolloimisesta. Ne kauniit kuvat, oikeat tavat olla ja elää... Tunteiden kontrollointi niin ettei oksenna kaikkea omaa pahaa oloaan muiden päälle on taas yleensä aikuisuutena pidetty ominaisuus. Olisi kiva tietää ketä täällä keskustelee, ja jos mukana on aikuisia, perisuhteessa eläviä ja omia lapsia kasvattavia, onksennatteko oikeasti kaiken lastenne ja miehenne päälle ja olette siitä ylpeitä?
Tuossa vaiheessahan vasta kasvetaan siihen parisuhteeseen. Jos ei löydetä yhteistä säveltä, ettei ole tarvetta oksennella, toivottavasti osataan olla hankkimatta lapsia ja osataan hankkia apua tai eropaperit. En ymmärrä tätä nykymaailman ajatusta, että jokaisen pitäisi olla valmis paketti ja pystyä kaikkeen yksin jne. Kai sitä sitten voi ihan yhtä hyvin olla yksinkin, jos suhteessakin on yksin. Ei ainakaan kukaan haise sohvalla tai kimitä korvanjuuressa.
Mhgykj kirjoitti:
Oskari ei esim Tanskasen luona sanonut, että olet mulle Heidi tärkeä, vaan takelteli _omaa_ perhehaave-tarinaansa. Ei varmaan tullut Heidille sellainen olo, että kylläpä Oskari juuri minun kanssa haluaa perhehaavetta koettaa toteuttaa.
Oskari oli varmasti siinä vaiheessa jo tajunnut (koska katsojatkin ovat) ettei hän todellakaan halua Heidin kaltaisen ihmisen kanssa perustaa perhettä. Kuka haluaisi?
Oikeastikin Heidiltä saaman kohtelun jälkeen pitäisi vielä silitellä ja pehmitellä tuota toista rääkkäävää draamakuningatarta?
Kaikilla meillä, Oskari mukaan lukien lienee petrattavaa. Se kuuluu ihmisyyteen, parisuhteeseen ja ylipäätään kasvamiseen. Mutta kyllä tässä kohtaa on kristallin kirkkaasti niin, että Oskari on se jolle annan sympatiat.