Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kotitöiden ja rahan jakaminen parisuhteessa

Vierailija
29.08.2019 |

Jos tilanne on se, että toinen on työttömänä päivät kotona, niin miten jaatte/jakaisitte kotityöt? Kotitöiden määrä tietty riippuu lapsien iästä ja lukumäärästä (kaksi teini-ikäistä => melko vähän kotitöitä)
Entä miten jaatte/jakaisitte rahat? Riippuuko mitenkään kotitöiden jakotavasta?

Kommentit (50)

Vierailija
1/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai kotonaoleva huolehtii kodista. Ja töissäoleva töistä. Rahat ovat yhteisiä.

Vierailija
2/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai kotonaoleva huolehtii kodista. Ja töissäoleva töistä. Rahat ovat yhteisiä.

Näin tietysti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli töissä olevan ei tarvitsisi tehdä kotitöitä enää töistä tullessaan?

Ja miten rahat ovat yhteisiä?

Vierailija
4/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotonaolevalla on aikaa hoitaa kaikki kotityöt. Vai meinaatko, että kotonaolevan pitäisi tarkoituksella jättää sille toiselle esim. pyykkihuolto, että sekin joutuisi jotain vielä työpäivän jälkeen tekemään? Älä viitsi olla naurettava.

Rahat ovat yhteisiä niin, että vaikka olisi eri tilit, niin kummallakin on silti käyttöoikeus toisen tiliin.

Vierailija
5/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotityöt: se tekee joka ehtii ja joka kokee sen enemmän tarpeelliseksi. Enemmän minulla oli aikaa tehdä noita kun olin kotona. Kotona ollessa esim. kodin sotkuisuus häiritsee enemmän kuin nyt kun olen töissä.

Talous on ollut aina yhteinen eikä jakoon ole vaikuttanut mitenkään kotityöt.

Vierailija
6/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona oleva tekee kun toinen tienaa elannon.

Vierailija
7/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiset kulut maksetaan 50/50. Kotitöitä tekee enemmän se, jolla on niihin enemmän aikaa. Kahden aikuisen taloudessa ei oikeasti kotitöistä pysty tekemään kovinkaan isoa ongelmaa ellei välttämättä halua.

Vierailija
8/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei tietenkään päde, kun nainen makaa kotona lapsen/lasten varjolla?

Vierailija
9/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotityöt ja rahat jaetaan tasan. Ei se käy että mies luistaa kotitöistä sillä verukkeella että käy töissä. Saajan nainenkin omaa rahaa Kelasta. Ei sillä ole kotitöiden tekemisen kannalta merkitystä mistä ne puolisoiden rahat tulevat.

Vierailija
10/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahat miehelle, kotityöt naiselle. Selkee jako.

Vierailija
11/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona työttömänä oleva tekee kotityöt ja ruoka on valmiina kun töistä tuleva tulee kotiin.Päivänselvä juttu, ainakin meillä.Rahat on yhteiset , mutta eletään säästeliäästi kun rahaa vähemmän käytössä.

Vierailija
12/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei tietenkään päde, kun nainen makaa kotona lapsen/lasten varjolla?

Et ole milloinkaan tainnut hoitaa lapsia? Siinä ei todellakaan maata, ei päivällä eikä yöllä. Et viitsisi kommentoida tuolla tietämättömyyden tasolla. Naisvihaasi vaan uliset.

Vierailija
13/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhteiset kulut maksetaan 50/50. Kotitöitä tekee enemmän se, jolla on niihin enemmän aikaa. Kahden aikuisen taloudessa ei oikeasti kotitöistä pysty tekemään kovinkaan isoa ongelmaa ellei välttämättä halua.

Meillä on näin, eikä se minusta ole reilua. Mulla on koko ajan ollut pienemmät tulot kuin miehellä ja osan aikaa olen ollut myös kokonaan työttömänä. Olen aina maksanut puolet kaikista kuluista ja tehnyt suurimman osan kotitöistä. Voin sanoa, että makuuhuoneessa ei juuri muu kiinnosta kuin nukkuminen, koska kotityöt eivät jakaudu edes suunnilleen tasapuolisesti.

Vierailija
14/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä kyllä mieskin tekee osuutensa kotitöistä viikonloppuna ja silloin kun ehtii. Laittaa ruokaa, käy mutsilleen ja meille kaupassa, hoitaa lapsen kyydityksiä, laittaa tuplapeiton pussilakanan kun mä en pysty ja imuroi siinä missä minäkin.. Toki mun on helppo tehdä päivittäiset jutut mutta ei mies mua piikana pidä.

Ennen meidän tulot oli 50/50 nyt mun tulot on enää 21%. Samalle laskutilille laitetaan rahat ja eletään sen mukaan. Omista ostoksista keskustellaan (isommista siis), niitä on hyvin harvoin. Mieluummin käytämme rahat matkoihin

Vierailija
15/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos yhteiset kulut maksetaan tasan, niin myös kotityöt pitää jakaa. Ei toisen ajalla saa loisia.

Vierailija
16/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona oleva tekee kotityöt ja rahat jaetaan. Viikonloppuisin molemmat tekevät kotitöitä, mutta ei niin, että työtön jättää siivoukset ja kaikki pyykkäämiset viikonloppuun, vaan tekee kaiken pääasiassa silloin, kun toinen on töissä ja viikonloppuna tehdään lähinnä ruokaa ja nautitaan viikonlopusta.

Vierailija
17/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on näin, eikä se minusta ole reilua. Mulla on koko ajan ollut pienemmät tulot kuin miehellä ja osan aikaa olen ollut myös kokonaan työttömänä. Olen aina maksanut puolet kaikista kuluista ja tehnyt suurimman osan kotitöistä. Voin sanoa, että makuuhuoneessa ei juuri muu kiinnosta kuin nukkuminen, koska kotityöt eivät jakaudu edes suunnilleen tasapuolisesti.

Miten paljon teillä sitten on niitä kotitöitä? Me asumme ok-talossa eikä niihin silti kulu tuntikaupalla päivittäin. Kone pesee tiskit ja pyykit, puoliso imuroi, vuodevaatteet vaihdetaan viikonloppuna yhdessä, minä laitan ruoan koska tykkään siitä, hän kattaa pöydän ja korjaa astiat aterian jälkeen, minä pesen omassa + vieraskäytössä olevan vessan ja puoliso omansa jos joskus huvittaa, pinnat pyyhkäistään kostealla silloin tällöin ja lattiat pestään hyvin epäsäännöllisesti.

Vierailija
18/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ja kun työtön pääsee töihin niin tilanne voi olla hankala jos on tehnyt ihan KAIKKI kotihommat: saavutetuista eduista on hankala miehen luopua ja se aiheuttaa siten riitoja (ellei kyseessä ole poikkeusyksilö eli Hyvä Mies). Totta kai kotona oleva tekee enemmän mutta työssäkäyvä voi esim. käydä kaupassa kotiin tullessaan ja osallistua illalla lastenhoitoon, harrastuksiin viemisiin ym. Vaikka on työtön niin se ei tarkoita että hoitaa työssäkäyvänkin velvollisuudet vuorokauden ympäri.

Mitä tulee rahaan niin tulojen suhteessa on hyvä tapa jakaa kulut, meillä kyllä kaikki talouteen tuleva raha on yhteistä. On jotenkin surullista tämä nykyajan meno että pitää varmistaa ja sopia ettei kukaan vaan pääse "loisimaan" rahallisesti. Perhe on yritys jossa molemmat ahertaa yhteisen hyvän eteen.

Mun parisuhteessa kävi noin. Olin n. kolme kuukautta työttömänä, jonka aikana tietenkin tein kaikki kotityöt. Maksoin kuitenkin esim. ruokia ja muita kuluja omasta pussistani. Keskustelimme miehen kanssa raha-asioista sekä kotitöistä ennen kuin palasin töihin. Jaoimme kaiken suunnilleen tasan.

Noh, eihän siitä mitään tullut. Mies oli liian tottunut siihen, että ruoka on valmiina pöydässä ja pyykit kaapissa viikattuna. Halusi siis että maksan vuokraa ja laskuja, mutta ei halunnut tehdä kotitöitä. 

Vierailija
19/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksan aina ihmetellä näitä sankareita, jotka eivät selviä kotitöistä. Ei niitä nyt oikeasti niin paljon ole, että siitä pitää ongelma tehdä.

Oletteko joskus asuneet yksin? Kuka on hoitanut kotityöt?

Vierailija
20/50 |
29.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ja kun työtön pääsee töihin niin tilanne voi olla hankala jos on tehnyt ihan KAIKKI kotihommat: saavutetuista eduista on hankala miehen luopua ja se aiheuttaa siten riitoja (ellei kyseessä ole poikkeusyksilö eli Hyvä Mies). Totta kai kotona oleva tekee enemmän mutta työssäkäyvä voi esim. käydä kaupassa kotiin tullessaan ja osallistua illalla lastenhoitoon, harrastuksiin viemisiin ym. Vaikka on työtön niin se ei tarkoita että hoitaa työssäkäyvänkin velvollisuudet vuorokauden ympäri.

Mitä tulee rahaan niin tulojen suhteessa on hyvä tapa jakaa kulut, meillä kyllä kaikki talouteen tuleva raha on yhteistä. On jotenkin surullista tämä nykyajan meno että pitää varmistaa ja sopia ettei kukaan vaan pääse "loisimaan" rahallisesti. Perhe on yritys jossa molemmat ahertaa yhteisen hyvän eteen.

Mun parisuhteessa kävi noin. Olin n. kolme kuukautta työttömänä, jonka aikana tietenkin tein kaikki kotityöt. Maksoin kuitenkin esim. ruokia ja muita kuluja omasta pussistani. Keskustelimme miehen kanssa raha-asioista sekä kotitöistä ennen kuin palasin töihin. Jaoimme kaiken suunnilleen tasan.

Noh, eihän siitä mitään tullut. Mies oli liian tottunut siihen, että ruoka on valmiina pöydässä ja pyykit kaapissa viikattuna. Halusi siis että maksan vuokraa ja laskuja, mutta ei halunnut tehdä kotitöitä. 

Miten kävi? Tuliko ero?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan