Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vuorokausirytmiä

24.07.2008 |

Meillä on parin kuukauden ikäinen tyttö, jolla ei ole vielä muodostunut minkäänlaista vuorokausirytmiä. Hyvin usein yöt menee valvoessa. Tytöllä ei ole edes mahavaivoja, öisin tekee vaan mieli seurustella. Hirmuinen huuto alkaa heti, jos ei ole hytkyvässä sylissä.

Millä keinoilla olette saaneet vuorokausirytmiä luoneeksi vauvallenne? Mietin, et pitäis varmaan olla jotain iltarutiineja, joista lapsi oppisi, että nyt alkaa yö. Mitä rutiineja teillä on ollut? Ja toinen, mitä olen miettinyt, on se, että varmaan kannattaisi yrittää vähän saada sitä pidettyä hereillä iltapäivästä, että olisi illalla väsynyt. Mutta miten? Kaikenlaisia temppuja ollaan jo kokeiltu, mutta aika usein lapsi nukkuu hienosti päivällä, ja valvoo hienosti yöllä... Alkaa itsellä tulla jo väsymys vastaan.

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei mun mielestä ollut vielä kans tuossa iässä vuorokausirytmiä, vasta joskus 3-4kk iässä alkoi hieman muodostua, nyt puolen vuodenkin iässä rytmi on välillä aika hakusessa.. Toiset lapset vissiin keksii sen rytmin helpommin, toiset huonommin.

Yön ja päivän eroa voi selkeyttää tekemällä huoneen yöksi pimeäksi, yövaatteiden vaihdolla jne, ihan normaaleilla jutuilla. Ja yöllä omalta puolelta se seurustelu minimiin.

Nuku itsekin päivällä jos mahdollista. Tai hanki joku (mies, ystävä, äiti, anoppi..) apuna valvomaan joksikin yöksi niin saat itse levätä välillä, se on tärkeää.

Vierailija
2/7 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

amria:Minä oon tehnyt meidän lapsille yö unille rytmin niin että kylvetän ne joka ilta samaan aikaan.Ovat siittä oppineet et pian mennään nukkumaan yö unia.Meillä on voinut pestä joka ilta ku iho ei oo kuiva.Sit pimennän pimennys verholla huoneen ihan pimeäksi.Meillä on toiminut hyvin.

Meillä ei vaan nyt meinaa jäädä yö syöminen pois santerilta vaikka saa puuroa.Ei kylläkään syö ku kerran yössä mut kuitenkin.

En tiiä miten saan sen pois ku tuttikaan ei meinaa pojalle kelvata.Huutaa maitoa ja sit rauhottuu uudelleen nukkuun ku saa sen.

anna_liisa ja santeri viikon päästä 6kk.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
24.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä ja yökannattaa tehdä erilaisiksi. Yöllä ei ole valoja eikä seurustella, päivällä ja yöllä voi nukkua vaikka eri paikoissa.

Mä tein niin, että aloitin vaunulenkit aamupäivällä samaan aikaan, siitä se alkoi vakiintumaan. Meillä on yöunet alkavat samaan aikaan ja aamulla herätään samaan aikaan. 6,5 kk vauva syö nyt kiinteinä lounaan ja iltapuuron. Niiden aika on vakio. Mutta meillä kyllä päiväunet vaihtavat aikaa, mutta eiköhän ne siitä vakiinnu, kun alkaa saamaan pääosan ruoasta kiinteinä.

Eipä se vauva tiedä yön ja päivän eroa ellei siä tee selväksi.

Tuohon päivällä valvottamiseen: omalla vauvallani on niin, että jos päivällä valvoo, niin sitten nukkuu huonosti yölläkin. Mitä pidemmät päiväunet meillä, sitä pidemmät yöunet.

Yösyötöistä en olisi huolissani ollenkaan, 3-kuukautiselle on ihan normaalia, että on nälkä yölläkin.

Vierailija
4/7 |
26.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sen verran ollaan alusta asti yritetty, että yöllä on pimeää ja silloin ei seurustella. Vois yrittää nukuttaa päivällä eri paikassa, toistaiseksi ollaan nukutettu aina omaan sänkyyn, kun siellä nukkuminenkin oli aluksi ihan kamalaa. Että tottuisi sitten nukkumaan omassa pedissä, eikä aina meidän välissä. Jokailtainen kylpy ei meillä kyllä onnistu, sen verran kuivaihoinen tuo tyttö on.

Ollaan huomattu, että jos lapsi valvoo paljon päivällä, niin yleensä yöllä se sitten nukkuu hyvin (joskus tosin valvotaan vuorokausi ympäriinsä, ja sitten nukutaan vastaavasti). Mutta toistaiseksi ei saada lasta pysymään hereillä päiväsaikaan, jos ei se itse hereillä halua olla. Toivotaan, että tilanne alkaa ajan kanssa kohenemaan. Neuvolassa oltiin sitä mieltä, että parin kuukauden ikäisenä vuorokausrytmin alkaa muodostua. Meillä on sekin haaste, että isällä alkaa syksyn mittaan olla pitkiä työmatkoja, joten olen pahimmillaan parikin viikkoa ihan yksin vauvan kanssa. Mummolaan voi aina mennä joksikin aikaa, mutta tuntuu siltä, että pitäisi yksinkin kyllä jaksaa olla. Saas nähdä.

Vierailija
5/7 |
26.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ensimmäinen reilu puoli vuotta oli melkoista sirkusta. Vauva söi päivisin kerran tunnissa ja öisin joka toinen tunti. Vaikka kiinteät aloitettiin jo ennen4 kk ikää, tisumaito maistui. Itse olin tietenkin VÄSYNYT. Yleensä vauva nukahti rinnalle imetystyynyn päälle. Hän nukkui hyvin. Aluksi kaiken muun ajan kuin ruokailut, kylvyt ja vaipanvaihdot..

Meillä ruokailu-vaipanvaihtorumba oli melkoinen, koska tietenkin myös hän kakkasi jopa 7-14 krt/vrk. Lapsi kasvoi ensimmäisen vuoden aikana 30 cm, joten ihan normaalia. Tsemppiä!!!!

Vierailija
6/7 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjottelin itse samasta aiheesta, kun tyttömme oli n.5 viikkoa, nyt hän on 2kk ja sama aihe mietityttää edelleen minuakin. Tytskä nukahtaa päikkäreille helposti ja kiltisti,on sitten omaan sänkyyn, parvekevaunuihin, kävelylle tms. mutta mitään rytmiä ei ole. Nyt on niin kauheat helteet, että epäilen, että sekin vähän vaikuttaa nukkumiseen. Hän on pulloruokinnassa, ja syö 1-2 krt yössä, riippuen, kuinka kauan nukkuu. Yritetään selvitä kolmilla päikkäreillä, ja ettei nukkuisi illalla päikkäreitä liian myöhään. Mutta joskus nukahtaa leikkimatolle klo20.00 niin ollaan siirretty sänkyyn, mutta se kostautuu kyllä sillä, että on hereillä 6.00 aamulla. Mä olen aamu-uninen, joten aamut ovat tuskaa, ja päivä vauvan kanssa kahdestaan 7-17 tuntuu pitkältä. Aamuyöt vauva myös vehtaa aivan eri lailla sängyssään, pitää kaikenlaista ääntä, muttei kuitenkaan ole itse hereillä, mutta pitää meidät hereillä korvatulpista huolimatta, joten yritetään ensi yöksi siirtää hänet eri huoneeseen.Katotaan, miten menee..

Vierailija
7/7 |
29.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on nyt kohta 4 kk ikäinen tyttö, joka luojan kiitos on alusta asti nukkunut yönsä hyvin. Päivisin oli aluksi paljon mahavaivoja, joita itkettiin, mutta yöllä ne eivät haitanneet juurikaan. Pientä potkimista vaan oli. Myös ruokarytmi on ollut alusta asti noin 4 h välein. Välillä toki on ollut tankkausta, mutta noin pääpiirteissään. Ihan pienenä vauav ei nukkunut päikkäreitä mitenkään säännöllisesti. Saattoi valvoa jotkut päivät ja nukkua sitten toiset lähes kokonaan, mutta ei vaikuttanut mitenkään yöuniin.

Meillä kävi usein niin, että nukahti rinnalle ja sitten saattoi herätä helposti siirrettäessä omaan sänkyyn illalla, joten aika usein nukkui meidänb sängyssä. Noin kahden kuukauden iässä sitten alettiin kokeilla josko sinne omaan sänkyynsä nukahtaisi ilman tissiä. Alku oli yhtä hyssyttelyä ja keinuttelua ennen kuin nukahti, mutta nyt on jo muutaman kerran ihan itekseen nukahtanu. Meilläkin on pimennysverhot käytössä nyt kun yöt on valoisia, mutta nukahti kyllä illalla ilman verhojakin. Aluksi alkoi nukkua vasta klo 23-24, mutta jokin aika sitten rytmi näytti vakiintuvan tuonne klo 22 aikaan. Sitten meni pari yötä niin, että nukahti jo klo 21, mutta yö oli kiemurtelua. Nyt on pari iltaa nukahtanu vasta lähellä puoltayötä, kun on illalla nukkunu tuonne seitsemään-kahdeksaan asti myöhäisiä päikkäreitä. JA nukutus on molemmilla kerroilla ollut yhtä itkemistä. Eli näyttää väsyneeltä, laitetaan sänkyyn ja siellä alkaa parku. Kun nostetaan pois ja kanniskellaan niin on ihan pirteä ja rauhallinen. En tiedä liittyykö jotenkin edelleen mahavaivoihin, koska niitä meillä on aika säännöllisesti ollut.

Mitään kummempia rutiineja nukutuksen kanssa meillä ei ole ollut. Päivällä nukkuu joko omaan sänkyyn tai vaunuihin ja illalla joko polvien päällä keinutteluun tai omaan sänkyyn. Kylpy ja myöhäinen ulkoilu näyttävät enemmänkin piristävän kuin nukuttavan, joten niitä kannattaa välttää, jos huomaa piristymistä. Illalla ei myöskään pidetä ääniä ja tosiaan laitetaan huonetta hämärämmäksi. Meillä on myös unipuku ja univaippa käytössä. Lapselle ei jutella, korkeintaan rauhoitellaan pitämällä käsistä tai kättä vatsan päällä (nukkuu selällään). Meidän muksu tykkää myös haudata kasvonsa tyynyyn, eli kääntää pään sivulle sängyssä tyynyä vasten ja pitää tyynystä kädellä kiinni. Toisille lapsille auttaa harso kasvoille - itse vähän mietityttää, että saako se muksu tarpeeks happa kun rätti on naamalla :) Toinen hyvä konsti on pitää kättä silmien päällä tai poskea vasten.

Kannattaa myös nukkumaan mennessä vaihtaa kuiva vaippa ja katsoa, että lapsella on sopiva vaatetus - ei kuuma eikä kylmä. Meidän muksu ei tykkää peitosta ollenkaan van potkii sen pois. Sitten kannattaa myös laittaa sängystä pieni pesä, eli tyynyjä ympärille jne. Aina ei kannata myöskään jäädä kukkumaan siihen sängyn reunalle tai ainakaan katsoa lasta kasvoihin rauhoitellessa. Itse makoilen usein piilossa sängyn vieressä tai menen hetkeksi pois huoneesta ja katson rauhoittuuko lapsi itsekseen. Mitä isommaksi muksu tulee, sitä enempi kaikki muu näyttää kiinnostavan, kuin se nukkuminen. Jos lapsi ei ole väsynyt, niin minusta ei kannata turhaan pitää lasta sängyssä. SÄnky on nukkumista varten. Sinne laitetaan vasta sitten kun uni näyttelee merkkejään ja silmät lurpsahtelevat.

Odottelen, että tästä vielä meillekin tulee säännöllinen rytmi, jonka mukaan sitten aletaan elämään, jos se nyt mitenkään on järkevää. Erilaisista nukutus- ja unirytmitekniikoista löytyy kirjallisuutta ja netistäkin varmaan hyvää tietoa. Liian varhaisessa vaiheessa ei kuitenkaan kannata itseään rasittaa yrittämällä säännöllistää lapsen rytmiä. Se on epäsäännöllistä ensi kuukaudet ja saattaa ihan kivuttomasti sitten tulla ajallaan. Tosin monen kuukauden ikäistä lasta pitää vähän jo alkaa patistella, jos ei millään meinaa rytmiä tulla. Kaikki lapsen unipätkät kannattaa itse nukkua, jos mahdollista, niin kauan kunnes yöt alkaa sujumaan. Tsemppiä!