Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä kavereita pienelle lapselle?

Vierailija
28.08.2019 |

Lapseni täytti viime viikolla vuoden, ja olen hoitovapaalla hänen kanssa kotona ainakin ensi syksyyn. Mistä löytäisin hänelle kavereita? Täällä on vain yksi leikkipuisto, eikä siellä ole koskaan ketään kun sinne menemme (oli sitten päivä tai ilta) ja varmaan syksyn sateiden alkaessa vielä vähemmän. Perhekerhossa kävimme muutaman kerran, mutta sielläkin olimme ainoat! En voi laittaa lasta päiväkotiin pariksi tunniksi kavereiden vuoksi, koska silloin menetän kotihoidon tuen (joka ei ole suuri, mutta minulle aivan välttämätön jotta selviämme) ja lisäksi päälle tulee päivähoitomaksu. Mistä te muut löydätte pienille lapsille kavereita?

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostelen jos joku osaisi vastata tähän.

Vierailija
2/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkipuistosta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä kavereita löydä kukaan muu vaan lapsi itse. Ja varsinkaan ei saa olla ohjattua toimintaa vaan kuuluu olla valvonnasta vapaa että voi tutustua toisiin.

Joten heti kun saa yksin liikkua ulkona.

Vierailija
4/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkipuistosta?

Sitä olen yrittänyt, mutta kun siellä ei koskaan ole ketään, kun sinne menemme! Ja olemme käyneet eri aikoihin päivästä. Ap

Vierailija
5/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Leikkipuistosta?

Leikkipuistoista vanhemmat löytää toisena ja voivat keskenään suunnitella reissuja suuremmille porukoille. Tai ihan vaan isien ja vastaavasti äiskien iltoja.

Vierailija
6/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä kavereita löydä kukaan muu vaan lapsi itse. Ja varsinkaan ei saa olla ohjattua toimintaa vaan kuuluu olla valvonnasta vapaa että voi tutustua toisiin.

Ei yksivuotias itse löydä kavereita vaan pitäähän minun häntä auttaa siinä tietenkin. Ap

Vierailija
7/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Leikkipuistosta?

Leikkipuistoista vanhemmat löytää toisena ja voivat keskenään suunnitella reissuja suuremmille porukoille. Tai ihan vaan isien ja vastaavasti äiskien iltoja.

En tiedä mikä tässä paikassa on vikana, kun leikkipuistossa ei ole koskaan ketään. Ehkä täällä kaikki on menneet töihin kun lapsi oli 10 kk ja lapset on päiväkodissa? Tai sitten täällä ihmiset ei tykkää ulkoilla? Ap

Vierailija
8/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan ainakin itse miten löysin ekan kaverini. Leikkikoulussa tosin. Kattelin läpi nimien kirjoitusasuja 3v vanhana joten selkeästi osasin lukea. Löytypä toinenkin jonka nimi kirjoitettiin c:llä joten etsin tämän käsiini kaveriksi kun kerran oltiin samiksii. 

Vierailija
9/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hoidin tyttären tytärtäni melkein hänen kaksi ensimmäistä vuottaan. Ensin tehtiin vaunulenkkejä ja sitten myöhemmin mentiin leikkipuistoon. Siellä oli usein aamupäivällä perhepäivähoitajia lasten kanssa ja niistä hoitajista sain itsekin kavereita.

Nyt se lapsi meni jo 3. luokalle.

Vierailija
10/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei yksivuotias itse löydä kavereita vaan pitäähän minun häntä auttaa siinä tietenkin. Ap

No nimenomaan sitten kun. Jos ei ulos mennä yksin kuin 3v vanhana niin odotetaan sitten siihen asti kavereita. Sitä ennen voinee tutustua vaikka kavereittesi lapsiin sukulaittesi lapsiin ja vastaaviin. Ja jos mieskin on olemassa niin hänellä on sama mahdollisuus ruotia kavereita ja sukulaisia. Lapsi sentään sukua molempien sukulaisille ;)

Vierailija
11/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse hoidin tyttären tytärtäni melkein hänen kaksi ensimmäistä vuottaan. Ensin tehtiin vaunulenkkejä ja sitten myöhemmin mentiin leikkipuistoon. Siellä oli usein aamupäivällä perhepäivähoitajia lasten kanssa ja niistä hoitajista sain itsekin kavereita.

Meitä lähin perhepäivähoitaja on viiden kilsan päässä (selvitin kun mietin että laittaisinko lapsen sitten joskus pph:lle vai päiväkotiin). Asumme keskisuuressa kaupungissa, joten kyllä täällä jossain lapsia pitäisi olla.

Eikö ihmiset enää tykkää puistoilla? Vai onko kaikki vain taloyhtiön omalla pihalla? Meillä ei ole taloyhtiön leikkipaikkaa kun asutaan pienehkössä rivariyhtiössä. Ap

Vierailija
12/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nimenomaan sitten kun. Jos ei ulos mennä yksin kuin 3v vanhana niin odotetaan sitten siihen asti kavereita. Sitä ennen voinee tutustua vaikka kavereittesi lapsiin sukulaittesi lapsiin ja vastaaviin. Ja jos mieskin on olemassa niin hänellä on sama mahdollisuus ruotia kavereita ja sukulaisia. Lapsi sentään sukua molempien sukulaisille ;)

Suvussa ei ole pieniä lapsia kummallakaan, paitsi miehellä eräät kaukaiset sukulaiset, jotka asuvat 400 km päässä. Ystävien lapset jo sen verran isoja, että ovat päivät päiväkodissa tai koulussa. Ap

Vierailija
13/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä oon näitä, jotka on menneet töihin siinä vaiheessa ku lapset olleet noin vuoden. Kaverikuviot on siitä sitten muotoutuneet itsestään. Äitiyslomalla oli onneksi aina joku tuttu, joka oli samaan aikaan pienen kanssa kotona. Heistäkin tosin suuri osa on juuri näitä, jotka töihin pian palasivat. Omiin kavereihini ei itseasiassa kuulu kuin yksi ystävä/lapsi yhdistelmä, joka kotiäitinä vuodesta toiseen, mutta hänellä osasyynä työkyvyttömyys/masennus. 

Täällä seurakunta järjestää tietääkseni lapsikerhoja. Niissä kai pienten äidit käy. Ja jos olet fb:ssa niin kysäseppä sieltä, että onko jotain paikkaa/kerhoa johon äidit kokoontuu. Vauvauinteja paikkauntani uimahallissa järjestetään myös viikoittain. Sinne saa mennä kaikki pienempien lasten vanhemmat lapsineen, ennen kuin halli aukeaa muille.

Itse en ole koskaan pienten kanssa tykännyt leikkipuistoilla. Kamalaa ja turhaa hommaa minusta ennen kuin lapsi kävellyt ja liikkunut kunnolla. En ole muutenkaan mikään ulkoilmaihminen.

Vierailija
14/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olette kovin pienellä paikkakunnalla, etäällä suurista kasvukeskuksista, tuo alkaa olla ongelma kun lapset yksinkertaisesti vähenee vähenemistään.

Voisitteko hakea mitään eri- ikäistä seuraa; varamummoja tai- pappoja? Aikuisia ystäväpiirien tai harrastusten kautta?

Itselläni ei lapsena ollut juurikaan saman ikäisiä leikkikavereita, mutta aikuisia, kaikenikäisiä ihmisiä paljonkin ja koin sen rikkautena.

Vierailija
15/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kinkkinen tilanne, kun ketään ei missään näy. Onko kaupungilla tai kaupungiosalla jotain FB-ryhmää, jossa huudella leikkipuistoseuraa muista taaperoista vanhempineen? "Puskaradio Kyläpahanen" -nimisiä ryhmiä ainakin löytyy monelle paikkakunnalle ja muitakin näinä päivinä. Vastaavassa ryhmässä tai muuten voi myös yrittää kysellä, onko kaupungissa jokin puisto, jossa kaikki piileksivät (monella paikkakunnalla nykyisin se yksi hieno uusi teemaleikkipuisto, perus keinut+hiekkalaatikko -puistot voivat jäädä tyhjemmiksi.

Tai koetat etsiä vaunuihmisten kansoittaman kahvilan ja siellä ihan reippaasti vaan kysyt vaunuseurueelta, tietävätkö he parhaita paikallisia leikkipuistoja, kun olisi kiva löytää lapselle pikkuhiljaa ikäistänsä seuraa. Jähmeästä ulkomuodostaan huolimatta useat suomalaisetkin ovat vallan vastaanottavaisia tuntemattomien kanssa jutusteluun, kunhan joku muu tekee aloitteen! :) 

Vierailija
16/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vuoden ikäinen tarvitse leikkiseuraa, eikä vielä osaa leikkiä "yhdessä" ellei leikkijä ole häntä huomattavasti vanhempi ja osaa viedä leikkiä eteenpäin lapsen tunteet ja tarpeet huomioden (esim. aikuinen, isosisarus). En laittaisi ikinä 1-vuotiasta päivähoitoon vain kavereiden saannin vuoksi (oma jaksaminen on toki asia erikseen, työt yms.)

Älä siis huolehdi asiasta liikoja. Jos aiot olla pitkään kotona, niin oman hyvinvointisi vuoksi olisi hyvä toki löytää äitikavereita, ja joskus näiden lapsista löytyy sille omallekin lapselle seuraa kun kasvavat isommiksi. Oletko katsonut alueesi äitien facebookryhmiä esimerkiksi? Sinä olet tällä hetkellä kuitenkin tärkein seura lapsellesi, joten älä stressaa lapsen kaverisuhteita.

Ehkä 3-vuotiaalle alkaa olla aika etsiä kavereita, jos ei käy päivähoidossa tmv. Nämä ystävyyssuhteet ovat kuitenkin vielä todella alkeellisia tuossa iässä. Riittää kun lapsi pääsee tuttuun porukkaan harjoittelemaan kaverina oloa, esim. päiväkotiin, avoimeen varhaiskasvatuskerhoon tai ystäväperheen lasten kanssa leikkiä.

Mutta vasta n. 5-6-vuotiaat alkavat luomaan niitä oikeita kaverisuhteita. Siihen asti riittää kun on leikkiseuraa (ja 1-vuotias ei vielä sitäkään erityisesti tarvi).

Vierailija
17/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meitä lähin perhepäivähoitaja on viiden kilsan päässä (selvitin kun mietin että laittaisinko lapsen sitten joskus pph:lle vai päiväkotiin). Asumme keskisuuressa kaupungissa, joten kyllä täällä jossain lapsia pitäisi olla.

Eikö ihmiset enää tykkää puistoilla? Vai onko kaikki vain taloyhtiön omalla pihalla? Meillä ei ole taloyhtiön leikkipaikkaa kun asutaan pienehkössä rivariyhtiössä. Ap

Kyllä luulisi lasten olevan puistoissa. Kokeile vaikka googlettaa kaupunkisi lähipuistoja tai vaikka kaupungin sivuilta lasten toimintaa.

Vierailija
18/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarviiko 1 vuotias vielä mitään kavereita? 

Vierailija
19/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä paikkakunta ap?

Vierailija
20/22 |
28.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarviiko 1 vuotias vielä mitään kavereita? 

Ei

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yhdeksän