Älypuhelinten aiheuttamat terveysongelmat!
Mitä terveyteen vaikuttavia fyysisiä tai sosiaalisia ongelmia on älypuhelin aiheuttanut itsellesi tai läheisillesi?
Itse olen huomannut, että vasemman silmän näköni on huonontunut. Näen sillä sumeammin ja se vaikuttaa erityisesti kaukonäkööni. Tämä ongelma alkoi noin 3 vuotta sen jälkeen, kun hankin ensimmäisen kunnon älypuhelimen. Mulla oli tapana esim. ennen nukkumaan menoakin räplätä puhelinta pimeässä monta tuntia putkeen. Tuohon päälle vielä se päivittäinen muu stalkkaaminen. Ei ihme, että näkö on heikentynyt.
Olen myös huomannut olevani levottomampi ja mun on mm. vaikea keskittyä lukemaan kirjaa. Päivinä jolloin käytän enemmän puhelinta, niin huomaan olevani enemmän ahdistunut. Semmonen tyhjyys valtaa kokonaan, kun tuota luuria vaan selaa.
Läheisillä en ole huomannut muita oireita kuin levottomuuden, ja sen, että sitä luuria tuijotetaan syödessä, vessassa, sängyssä - aivan joka paikassa!
Kommentit (23)
Täällä ainakin yksi joka kärsii sometuskasta. Kovasti yritän tästä eroon päästä, mutta eipä siihen näytä muu auttavan kuin heivata koko älypuhelin kortistoon... Sen kun vielä onnistuisin tekemään. :D
Käytän niin vähän puhelinta, etten ole ainakaan itselläni huomannut mtään oireita. Eräs ystäväni kuitenkin valittelee somekädestä. Hänen kättänsä särkee, kun pitää siinä puhelinta toista tuntia putkeen selaten ja pläräillen. Sinänsä hassua, kun tämmöisen luulisi olevan nuorten ongelma, mutta kyseessä on 45v mies.
- Nukahtamisvaikeudet
- Pääsärkyä
- Ajatus ei kulje yhtä kirkkaasti kuin ennen
- Paineet ja ahdistus
- Keskittyminen ajoittain hankalampaa
Vierailija kirjoitti:
Mulla on unirytmi sekaisin, valvon melkein aamuun.
Peukalossa on jännetupin tulehdus.
No ohhoh! Miten tuo on edes mahdollista?
Suosittelen kaikkia kattomaan ja jakamaan YLEN panoraaman koukussa älypuhelimeen.
Keskittymisvaikeuksia ja niskavaivoja ainakin.
Mulla kans keskittymisvaikeudet ja sit sosiaalisen median luomat paineet ahdistaa. Tuntuu, että kaikki kilpailee keskenään ja levittelee tuntemattomille ihmisille liikaa tietoa itsestään. Silti en pysty olemaan ilman.
Huomaan myös ajattelevani enemmän muita ihmisiä kuin ennen. Mielestäni se ei ole normaalia mietiskellä päivät pitkät mitä joku seiskaluokan luokkakaveri tekee matkallansa, missä liikkuu ja kenen kanssa seurustelee, mikä heidän lapsensa nimi on ja pohtia miksei mulla oo miestä eikä lasta. Oon rehellisesti sanottuna paljon onnettomampi, jos verrataan aikaa ennen näitä puhelimia. Mulla oli tapana lukea iltaisin ennen nukkumaanmenoa enkä mietiskellyt tai verranut omaa elämääni muiden elämään jatkuvasti.
MUlla myös näön kanssa ongelmia (En keksi mitään muuta järkevää selitystä siihen kuin älypuhelimen käyttö).
Niskat ovat usein jumissa
Turta ja väsynyt olo, jos vietän liikaa aikaa puhelimessa
Mulla ahdistuneisuus lisääntynyt. Se ei johdu pelkästään älypuhelimista, vaan teknologiasta ihan kokonaisuudessaan.
Pään kuumenemista jos pidempään puhuu. Asiaa on kyllä tutkittu paljon, mutta meillä ei tietysti aiheesta uutisoida. Esimerkkinä https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0891061815000599?via…
"Microwave EMFs activate voltage-gated Ca2+ channels (VGCCs) concentrated in the brain.
Animal studies show such low level MWV EMFs have diverse high impacts in the brain.
VGCC activity causes widespread neuropsychiatric effects in humans (genetic studies)
26 studies have EMFs assoc. with neuropsychiatric effects; 5 criteria show causality.
MWV EMFs cause at least 13 neuropsychiatric effects including depression in humans."
Täälläkin nuo jo aiemmin mainitut niskajumit ja päänsäryt. Itse huomaan olevani lisäksi välinpitämättömämpi muita kohtaan. Esimerkiksi mun mies usein valittaa miten vietän liikaa aikaa puhelimella ja etten ole tarpeeksi kiinnostunut hänen asioistaan. Pahaltahan tuo tuntuu myöntää, mutta hän on ihan oikeassa. En osallistu hänen keskustelunaloituksiin samalla intohimolla kuin omiini. Esimerkkinä hän saattaa kertoa jostain uutisista, niin vastailen vain ''mm,, joo, eikä, jaa, just joo,'' samaan aikaan kun tuijotan puhelinta. Mutta sitten kun mulla on asiaa (useimmiten puhelimen sisällöstä), niin siitä voidaan sit pälpättää pitkiäkin keskusteluita. Oon ihan hirveä ja yritän muuttua tässä, mutta oon ihan hemmetin koukussa.
En vieläkään ymmärrä miksi meillä Suomessa tyrkytetään kouluihinkin tätä teknologiaa. Kaikki tehdään läppärillä, padilla tai kännykällä. Selkää näyttöä on siitä, että se tekee oppilaista levottomia ja vaikuttaa sekä oppimiseen sekä suorituskykyyn.
Itse huomaan nukkuvani paremmin, kun puhelin on pois päältä.
Oon tosi levoton, mietin ja katson ihan tyhmiä juttuja.
Ahdistun, jos en katso puhelinta koko päivänä.
Kotona opiskellessa mieli ja käsi harhautuu jatkuvasti sinne puhelimen luokse.
Vertailen omaa elämäni muiden elämään.
Olen pitänyt läppäriä nyt noin 3 vuotta jatkuvasti sylissä. Minua on alkanut kuumottaa ja sattumaan polvien yläpuolelle kohtaan, jossa tietokone on ollut. Sellaista outoa repivää kipua. Toivottavasti ei ole syöpä.
Älypuhelimet aiheuttaa zompiutumista. Puhe muuttuu ynähtelyksi ja lyhyiksi sanoiksi. Kävelystä tulee laahustavaa ja pidemmälle zompiutuneet törmäilee esineisiin ja ihmisiin. Jos niiden oraakkeli jostain syystä sammuu niin zompi raivostuu hyvin nopeesti.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitänyt läppäriä nyt noin 3 vuotta jatkuvasti sylissä. Minua on alkanut kuumottaa ja sattumaan polvien yläpuolelle kohtaan, jossa tietokone on ollut. Sellaista outoa repivää kipua. Toivottavasti ei ole syöpä.
Eikös se ole ihan tutkittu juttu, että läppärin pito sylissä (miehillä) vähennä siittiöiden määrää? Voi aiheuttaa myös vaurioituneita siittiöitä.
Kyllähän noi kaikenlaista vaivaa aiheuttaa. Itse olen onneksi säästynyt sen pahemmalta. Vinkkinä teille, niin älkää näpräilkö sitä laitetta koko ajan. Käyttäkää se aika järkevämmin.
Oikean silmän näkö huonontunut selkeästi, oikealle puolelle päätä vihloo ajoittain, levottomuus, kun puhun puhelimeen alkaa puhelimen puoleista päätä särkeä, niskat jumissa, kaverilla kasvain kuulohermon takana niin että silmä kääntyy kieroon. käyttänyt kännykkää paljon! Uskon että tälläisen oireet ihmisillä lisääntyy.
Mulla on unirytmi sekaisin, valvon melkein aamuun.
Peukalossa on jännetupin tulehdus.