Sinä töitä asiakkaisen kodeissa tekevä henkilö: Toivotko, että asiakas tarjoaa sinulle kahvia tai teetä?
Tämä ei ole fantasiaketju, joten pidetään keskustelu asiallisena.
Sinä joka teet töitä ihmisten kodeissa, toivotko, että sinulle tarjotaan kahvia, teetä, mehua?
Tilaan harvoin yrityksilta työsuorituksia kotiin.
Kun kyseessä on yrityksen työntekijä, joka mahdollisesti tekee asunnossa useamman tunnin töitä, niin tuntuu oudolta itse kahvitella ja syödä välipalaa ja antaa toisten haistella ruokaa ja juomaa.
Mitään velvoitetta tarjota toki ei ole, ja varmasti työntekijät käväisevät kahvilassa tai autossa hörppäämässä termarista kahvit tai syömässä eväsleivät jos nälkä iskee. Mutta siis onko tavallista, että asiakas tarjoaa jotain juotavaa/syötävää? Tai toivotko että tarjoaisi tai mieluummin, että ei tarjoaisi?
Kommentit (20)
Paljon työskennelly ihmisten kotona, useimmat tarjoaa kahvit ym.
Laita kahvia termariin ja jotain keksejä tarjolle ja sano että saa ottaa omassa tahdissa?
Olen tarjonnut ja aina on tyytyväisenä vastaanotettu. Viimeisin mieshenkilö sanoi, ettei missään enää tarjota mitään, joten oli positiivisesti yllättynyt.
Meillä keitetään kahvit kaikille.
Riippuen mitä työtä kotona on tekemässä niin tarjolla voi olla myös voileipää tai muuta suolaista, pullaa, keksiä tms.
Kerran kävi huoltoyhtiö lukemassa vesimittarin ja olin hetki sitten saanut ekat korvapuustit pois uunista. Tyrkkäsin niille puustit mutusteltavaksi.
En tosiaan, olen kotihoidossa töissä.
Joskus kun kotona tehtiin remonttia niin huikkasin kyllä putkimiehellekin että olis kahvia, tais juodakin. (Hyi kun kuulosti jollekin muulle mut en kyllä saanu ”pk-seuraa”..)
En odota, mutta onhan se mukavaa jos kahvit tarjotaan :)
En halua mitään.
Käyn asiakkaiden kodissa kuulemassa heitä liittyen elämäntilanteen/taloudellisiin ongelmiin.
Olen pöpökammoinen. Epäilyttää kaikki. Ei tiedä miten likaisilla käsillä on miten vanhasta tavarasta kahvia keitetty ja onko maitokaan päivissään. Keksit viime vuosikymmeneltä kun ei ole rohjennut pois heittää.
Eli turvallisin varmaan olisi kysyä haluaako jotain juotavaa ja mainita suoraan perään, että saa toki kieltäytyä ettei kursailun takia tarvitse juoda.
Kaikista parasta olisi, jos tarjoaisit sekä juotavaa että vessakäynnin. Fyysisen työn vuoksi vettä tai mehua ja joskus ehkä kahvi tai teekin maistuisi. Meitä on kielletty pyytämästä päästä asiakkaan luona vessaan.
Viimeksi remonttia myyvä tyyppi pyysi itse, että saisko kahvia. Kyllä sai, mutta kauppoja ei tullut.
Voihan sitä aina kysyä. Rehellisesti itse ottaisin vastaan vaihtelevasti: jos koti on siisti niin mieluusti, jos taas ei niin en ottaisi.
Kävin joskus siivoamassa ikäihmisten kodeissa. Aina pelkäsin sitä, että tarjotaan jotain, hygienian taso kun ei ollut joka paikassa aina ihan parasta a-luokkaa. Pullatkin usein kuivia kuin korput. Toki ymmärsin sen, osa vanhuksista jo hiukan höperöitäkin. Yritin mahdollisimman kohteliaasti kieltäytyä tarjoomuksista sanomalla, että nyt on niin kiire toiseen paikkaan ettei kerkeä.
Kiitoksia kaikille vastauksista!
Tämän perusteella uskaltanen kahvit keittää ja mainita, että ei ole pakko juoda kohteliaisuussyistä, jos ei oikeasti maistu.
Taidan kipaista kaupasta tai leipomosta jotain kahvipullaa.
Ei tarvitse tarjota enkä odota sitä, mutta maistuu jos työn aikataulu sallii sen. Joskus pitää kieltäytyä kiireeseen vedoten tai siihen, että edellisessä paikassa tuli jo juotua.
Olen aina tarjonnut vähintään kahvia.
Vierailija kirjoitti:
Kävin joskus siivoamassa ikäihmisten kodeissa. Aina pelkäsin sitä, että tarjotaan jotain, hygienian taso kun ei ollut joka paikassa aina ihan parasta a-luokkaa. Pullatkin usein kuivia kuin korput. Toki ymmärsin sen, osa vanhuksista jo hiukan höperöitäkin. Yritin mahdollisimman kohteliaasti kieltäytyä tarjoomuksista sanomalla, että nyt on niin kiire toiseen paikkaan ettei kerkeä.
Tämän ymmärrän kyllä.
Minullekin on erään ikäihmisen luona tarjottu pullaa, joka ei ollut enää ihan kunnossa.
Toisessa paikassa oli kotieläimiä, jotka kävelivät joka paikassa ja muutenkin kaikki pinnat tahmeita ja pinttyneitä.
Yhden henkilön astiat oli pesty kylmällä vedellä säästösyistä ja astiat tahraisia ja rasvaisia...
Tiskipöydällä/tiskialtaassa on vähän kalkkitahraa (kalkkinen vesi), mutta muuten kotonani ei ole likaista eikä tahmaista. Luonnehtisin, että on perussiistiä ja tasot on pyyhitty.
Vierailija kirjoitti:
Kaikista parasta olisi, jos tarjoaisit sekä juotavaa että vessakäynnin. Fyysisen työn vuoksi vettä tai mehua ja joskus ehkä kahvi tai teekin maistuisi. Meitä on kielletty pyytämästä päästä asiakkaan luona vessaan.
Viimeksi kun muutin, minulla oli kaksi muuttomiestä eräästä virolaisesta firmasta. Olivat niiiiiin kohteliaita että! Hikipäissään raahasivat tavaroitani aivan puolikuolleina, ja toinen heistä kysyi vielä kohteliaasti, että saako ottaa vessasta vettä :')
Se oli lyhytaikainen väliaikaisasunti, jossa odotin omani valmistumista. Tänne omaan muuttaessa oli suomalainen muuttofirma ja heistä toinen vain ilmoitti käyvänsä vessassa (minun vessassani.) Voisi edes kysyä, niin tulisi vähän kohteliaampi fiilis toisesta. Ketään ei kiellä tietenkään käymästä vessassa ja vettäkin saa ottaa vaikka litran, jos siltä tuntuu. Mutta aina pitää kysyä, ihan kohteliaisuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viimeksi kun muutin, minulla oli kaksi muuttomiestä eräästä virolaisesta firmasta. Olivat niiiiiin kohteliaita että! Hikipäissään raahasivat tavaroitani aivan puolikuolleina, ja toinen heistä kysyi vielä kohteliaasti, että saako ottaa vessasta vettä :')
Se oli lyhytaikainen väliaikaisasunti, jossa odotin omani valmistumista. Tänne omaan muuttaessa oli suomalainen muuttofirma ja heistä toinen vain ilmoitti käyvänsä vessassa (minun vessassani.) Voisi edes kysyä, niin tulisi vähän kohteliaampi fiilis toisesta. Ketään ei kiellä tietenkään käymästä vessassa ja vettäkin saa ottaa vaikka litran, jos siltä tuntuu. Mutta aina pitää kysyä, ihan kohteliaisuuttaan.
Asunto siis.
Juu, minusta on myös kohteliasta kysyä vessan käyttämisestä, jos ei ole tuttavista kyse.
Ja luvan vessan käyttämiseen tietenkin annan.
Monesti remonttia tekevillä henkilöillä on turvakengät jalassa,
joten kun saan ennakkoilmoituksen, niin mielellään käväisen sieltä kylppäristä keräämässä kylpyhuonematot pois lattialta,
niin riittää sitten pelkkä lattian luutuaminen, eikä tarvitse pestä mattoja.
Olen keittänyt esim.nuohoajalle kahvit ja hyvin on kelvannut. Lienee tapauskohtaista.
Olen miettinyt joskus samaa XD. Mutta olisi ärsyttävää, jos hyvää hyvyyttään tarjoaisi ja toinen sanoisi vain että eehehhhhh eeeei kiitos. Sitten tulisi tyhmä olo XD.
Veikkaukseni on, että suurin osa ei odota mitään tarjoamisia.