Alempaa keskiluokkaisena ulkosuomalaisena
Perheelleni Suomessa taitaa olla kova pala, että muutin Suomesta ihan tavallista keskiluokkaista elämää vuettämäön, on talo, muttei hienoa hienostoalueella, pieni ja aika vanha, en ole kovapalkkainen yritysjohtaja, eikä miehenikään ole, en ole ulkomaankomennuksella, vaan ominpäin täällä. Vanhempani aina kertovat siitä Arista tai Jukasta tai Marjasta, jotka ovat isopalkkaisissa toissä siellä ja siellä ja kuinka heitä helikopterilla lennätetään kokouksesta toiseen. Niin ja se Mattikin, muistatko, se on nykyään Pariisissa, taitaa olla aika iso nehu siellä, lapset kansainvälisessä koulussa.
Asuuko ulkomailla taviksia suomalaisia?
Kommentit (5)
Kaikkialla maailmassa suurin osa ihmisistä on taviksia.
Mulle tulee aloituksesta mieleen, että sen sijaan että vanhempasi ovat vähän outoja.
Oliko tämä provo? Jo muinoin 1980-luvulla oli hienompaa mennä opiskelemaan ulkomaille kuin aupairiksi. Ja mitä minä tein: tientenkin aupairina asuin parissakin perheessä. Nykyään nuoret, jotka ovat olleet puhelinmyyntihommissa Fuengirolassa, eivät kovin paljon sitä ääneen sano esim. valtsikkalaisten bileissä, jne. Yritän tässä kömpelösti sanoa, että aina on ollut paremmin ja menestyneemmin pärjääviä nuoria/suomalaisia/ulkosuomalaisia - ja sitten suurin osa meitä muita. Tekeekö se meistä huonompia ihmisinä, että ollaan taviksia, alaluokka, alempaa keskiluokka, köyhempiä, jne.?
Mitä sitä suotta vertaamaan. Jokaisella on oma ainutlaatuinen elämä. Useimmiten menestyneillä ihmisillä on kammottava stressi, paine, kiire, huoli, muita ongelmia. Paljon siinä kova palkka painaa kun aikaa ei ole muuhun kuin työhön. Unohda perhe ja vapaa-aika. Nauti elostasi muissa maissa, tutustu kaikkeen siinä maassa. Itse sittemmin asuin Saksassa hyvin tavallisessa, mutta erittäin mukavassa perheessä. Tutustuin myös silloisen poikaystävänä perheeseen - vain havaitakseni että tismalleen samat ongelmat ovat ihmissuhteissa ja monissa käytännön asioissa kuin meillä Suomessakin. Olen niin vakuuttunut siitä, että ihmiset sinänsä ovat aivan samanlaisia kaikkialla maailmassa. Yksilöt eroavat, tapakulttuurit eroavat -mutta yleisinhimillisyys on kaikkialla aika sama.
En ole humalassa, en vaan huomannut kirjoitusvirheitäni, pahoittelut niistä.
Olen asunut ulkomailla jo kohta 15 vuotta, mutta tämä uratykkien elämästä jauhaminen vain jatkuu. On se varmaan kamalaa, kun eivät voi kehua tyttärensä hienolla elämällä. Yli 10 vuotta vanhalla autolla tultiin kesälomalle Suomeen. Perhe hymähteli, jättääkö tuo teidät tien päälle. Niin, se Juha toi Saksasta tuliterän mersun tullessaan blaablaa...
- ap
Keskity kirjoittamiseen vähän paremmin. Ehkä huomenna selvempänä tulee jäsentyneempää tekstiä.
Mutta vastaus lopun kysymykseen: Ulkomailla asuu paljon taviksia suomalaisia. Kukaan ei tosin ajattele, että aaahaaa, tuossa on taviksia suomalaisia!!!