Kokin perushommat opetellaan nykyään työharjoittelussa? Koulutusuudistus meni metsään
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/4b80021c-9ebd-4e8d-afbd-d839843571b4
Parempi olisi oppia ensin mahdollisimman paljon koulussa. Kiireisillä työpaikoilla on vaikea opetella perusasioita.
Kommentit (10)
Samoin kampaajani valitti tätä uudistusta. Oppilaat tulevat työharjoitteluun oppimaan. Eli koulussa ei opeteta mitään ja oppilaat pitäisi päästää harjoittelemaan leikkauksia ja värjäyksiä asiakkaiden hiuksiin.
Ja se toinen puoli, että jos kaikki opetellaan työpaikalla, työtavat ja -menetelmät eivät välttämättä ole asianmukaisia.
Opiskelin itse juuri aikuisopintoina uuden ammatin ja sielläkin kaikki oli sysätty työpaikkojen vastuulle. Toki minulle se ei ollut ongelma, koska työelämää on takana jo pitkät ajat, ja hyvun itseohjautuva, mutta olisin toivonut opetusta koulussa.
Meillä oli myös todella pitkiä jaksoja ettei ollut opetusta ollenkaan harjoitteluje ulkopuolellakin.
Ja juuri nyt eräs luonnonvara-alaa opiskeleva tuttu etsii jo harjoittelupaikkaa ja kauanko koulua on käyty? Muutama viikko. Eka vuoden opiskelija siis.
Olen suurtalouskokki enkä tehnyt kouluaikana kertaakaan ruokaa isolla padalla oikein isoja määriä. Yhdessä työharjoittelupaikassa valmistin ruokaa, mutta sekin sattui olemaan aika pieni paikka. Teen töissä vain apulaisen hommia (salaatit, välipala). Olisi aika orpo olo, jos laitettaisiin yhtäkkiä keittämään ruoka 2000 ihmiselle. Kyllä se onnistuisi, mutta olisi aika epävarma olo. En uskaltaisi.
Saman olen huomannut nyt kun 16v lapsi aloitti amiksen ja koulusta päästetään puolenpäivän aikaan jo kotiin kun ei ole mitään tekemistä! Niin outoa toimintaa. Sain huoltajan wilman eikä mitään poissaoloja ole ainakaan kirjattu. Oma opettaja on saikulla pitkään ja olen ymmärtänyt, että sijainen ei ole opettaja vaan joku valvoja tai vastaava. Näistä pitäisi sitten olla työmiehiksi jossain kohtaa..
Nyt saadaan ihmetellä kuinka ammattikouluopetus on jo pilattu ja peruskouluopetus vedetään seuraavaksi vessasta alas. Kohta eivät suomalaiset nuoret osaa enää yhtään mitään, mutta ei haittaa, kun säästöä syntyy ja suunnitelmissa kaikki kuulostaa hienolta.
Sipilän hallituksen kärkihanke...
Jep, tuhota tulevien työntekijöiden taso.
Vierailija kirjoitti:
Nyt saadaan ihmetellä kuinka ammattikouluopetus on jo pilattu ja peruskouluopetus vedetään seuraavaksi vessasta alas. Kohta eivät suomalaiset nuoret osaa enää yhtään mitään, mutta ei haittaa, kun säästöä syntyy ja suunnitelmissa kaikki kuulostaa hienolta.
Jep, ikäänkuin kaikki lapset ja nuoret olisivat innokkaita oppimaan, tutkimaan. Itseohjautuvuus on todella hakusessa todella monella. Liikaa vastuuta liian nuorille.
Kertoo siitä, ettei ammatillista osaamista ja kädentaitoja arvosteta. Se on oikeasti vuosien prosessi oppia esimerkiksi hyväksi kokiksi. Ei joku pari viikkoa opiskellut 15-16 vuotias todellakaan ole valmis keittiöön töihin. Siinä saa vaan esimiesten ja asiakkaiden vihat päälleen kun ei pysy muiden tahdissa eikä osaa tehdä asioita vielä oikein.
Sama pätee kampaajiin. Todella kiva niille asiakkaille, jotka saavat jonkun harjoittelemaan hiuksillaan. Pahimmassa tapauksessa on totaalinen katastrofi päässä sitten ja siitä pitäisi vielä maksaa.
No älä. Mutta kun on niin paljon halvempaa irtisanoa opettajat ja siirtää opiskelijat tettiin tai kotiin etäpäivälle. Amiksissa ei ole enää lähiopetusta juuri ollenkaan ja senkin vähän antavat ohjaajat, eivät koulutetut opettajat.
En ymmärrä, miten tähän on suostuttu. Jos samaa yritettäisiin lukiossa, meteli olisi hirmuinen.
Uudistuksen syy on raha. Tämä yritetään piilottaa puhumalla työssä oppimisesta ja vaikka mistä. Totuus on, että toisen asteen opiskelijat ovat heitteillä. Nuorimmat heistä ovat 15v.