Jatkuva itsensä tarkkailemisen tarve
Olen 17-vuotias tyttö ja mun on välillä pakonomaisesti tarkkailtava itseäni, ainakin kasvoja. Saatan stressata kauheasti siitä, jos mulla on pieniä näppyjä kasvoissa. Siis niin pieniä että vain minä näen ne. Pelkään kai että niitä tulee kauheasti ja että ne kasvavat suuriksi. Kuulostaa todella typerältä ja sitähän se onkin. Hävettää olla tämmöinen, koska ihmisten täytyy elää paljon pahempien asioiden kanssa. En ymmärrä miksen stressaa kaikesta muusta mitä elämässäni on tapahtunut. Onko se vain niin ettei mulla ole enää oikeita ongelmia? Kaipaan neuvoja että saisin tämän turhan p*skan loppumaan.
Kommentit (3)
Vierailija kirjoitti:
Onko sinua kiusattu joskus? Tuli vain mieleen, koska itseäni kiusattiin koulussa, ja siitä lähtien minulla on ollut pakkomielle tarkkailla ulkonäköäni. Olen myös hirveän tietoinen kaikista liikkeistäni ja eleistäni enkä osaa olla rennosti ihmisten seurassa.
Kyllä minua kiusattiin ala-asteella ja myös yläasteella jonkin verran. Olen aina ollut hieman yksinäinen lapsi tähän asti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinua kiusattu joskus? Tuli vain mieleen, koska itseäni kiusattiin koulussa, ja siitä lähtien minulla on ollut pakkomielle tarkkailla ulkonäköäni. Olen myös hirveän tietoinen kaikista liikkeistäni ja eleistäni enkä osaa olla rennosti ihmisten seurassa.
Kyllä minua kiusattiin ala-asteella ja myös yläasteella jonkin verran. Olen aina ollut hieman yksinäinen lapsi tähän asti.
Ap
Tuo varmaan selittää. En nyt osaa hirveästi auttaa, koska itse kärsin vastaavista ongelmista enkä oikein ole löytänyt apua niihin (ja olen sinua hurjasti vanhempi), mutta jotkut ovat saaneet avun rentoutusharjoituksista ja mindfullnessista.
Sanoit, että stressaat pienistä asioista ja ihmettelet, miksi et stressaa niistä isommista asioista. Itse olen sellainen, että ollessani stressaantunut jostain isosta asiasta alan kriiseillä jostain pikkuasiasta suorastaan pakkomielteisesti. Pakkomielteen aiheena voi olla jokin vuosia sitten kadonnut esine, kodin puhtaus tai jokin seikka omassa ulkonäössä. Itselläni tuo varmaan liittyy pakko-oireiseen häiriöön: kai se on selitettävissä jotenkin siten, että kaaoksen keskellä yrittää saada edes jonkin pikkuasian hallintaan tjsp.