Antaisitko 14 -vuotiaasi deittailla 18 -vuotiasta?
Tytär lupasi (vaivaantuneena mutta silti) että käy tämän kanssa vain leffassa eikä muuta. Vannotin ettei saa mennä yöksi ja haluan luottaa tyttöön kun uskoutui mulle mutta poika on ihan uusi kasvo koko pklla ja alkoi kaduttaa että suostuin. En voi perua tai tytär ei taas luota muhun ja tavallaan ärsyttää että reagoin näin kun oisin itse voinut haluta samaa teininä. Miten handlaatte tän kun lapsi alkaa kiinnostua seurustelusta?
Kommentit (58)
Käsittämätöntä ettei omia kakaroitaan uskalleta edes kasvattaa nykyään. Ei voi kieltää! Siis miksei voi?
Kyllä minua äiti kielsi ja oli toteltava vaikka olinkin nuori tyttö.
Todennäköisesti tuo poika ei ole suomalainen, joten vielä vaarallisempaa touhua.
En ihan oikeasti voi uskoa että 18 v alentuisi olemaan 14v kanssa. Minun poikani ja hänen kaverinsa ovat juurikin 18v. Jotkut 14v tytöt tulivat iskemään heitä keskustassa. Oma poikani ei edes vaivautunut juttelemaan heidän kanssaan mutta kaverit vaihtoivat pari sanaa.
Keskenään he kauhistelivat ja naureskelivat "et ihan oikeesti, noi muijat oli 05:sii"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täysi-ikäinen, aikuistuva nuori ei halua etsiä ikäistään seuraa? Teini-ikä on suuren kehityksen aikaa, ja neljä vuotta on silloin selkeä ero kehitystasoissa. 14-vuotias on vielä todella lapsi.
Aikuisen on pakko kieltää asioita jotka ovat nuorelle haitaksi. Siitäkin huolimatta, että siitä seuraisi riita. Osa vanhemmista pelkää nuoren suuttumusta ja pettymystä niin paljon, että pyrkii olemaan lastensa kavereita. Tämä on lopulta nuoren itsensäkin mielestä turvatonta, vanhempi joka jättää liian isoja asioita nuoren yksin päätettäväksi ei ole aikuinen, jolta saa tukea ja turvaa.
Pelkän kiellon sijaan tällaisissa tapauksissa kannattaisi kuitenkin myös perustella, miksi kieltää. Näistä asioista on pakko keskustella nuoren kanssa vaikka se tuntuisi vaikealta. Tytön kanssa olisi syytä puhua esimerkiksi siitä, mitä halu seksiin todella tarkoittaa. Hyvin moni tyttö tuossa iässä harrastaa sinänsä vapaaehtoisesti seksiä, mutta ei nauti siitä yhtään, vaan se tuntuu pahalta. Sitä harrastetaan, koska ollaan rakastuneita ja koska halutaan miellyttää kumppania. Kuitenkin aito oma halu puuttuu. Nuoren tytön voi olla vaikea sanoittaa näitä tuntemuksia. Kun kumppani on selvästi vanhempikin, tulee tytölle helposti tunne, että seksiä on pakko harrastaa, koska eihän vanhempi poika voi odottaa. Usein näissä suhteissa on ihan silkkaa pakottamistakin mukana, eikä vanhempaa kumppania ylöspäin katsova teinityttö uskalla pitää kiinni rajoistaan.
Rakkaus tulee vastaan usein kun sitä vähiten odottaa. Voi 14-vuotiaaseen törmätä, vaikka ei hakisi erikseen 14-vuotiasta seuraa.
Tämä on av-mammoille vieras asia, koska he tapaavat miehiä vain deittisivuilla.
Osaisitkohan keskustella ilman henkilökohtaisuuksiin menemistä?
Kun itse olin 18, niin kyllä jo silloin nuo 14-vuotiaat tuntuivat ihan lapsilta vaikka olin nuori itsekin. Ei niitä olisi voinut romanttisessa ja seksuaalisessa mielessä ajatella. Kun toinen oli ihan eri kehitystasolla kuin itse, niin ei tämä silloin ollut potentiaalinen seurustelukumppani.
Tuohan tarkoitta vain sitä, ettei tarvitse erikseen painaa "13-15-v"-kohdasta. 14-vuotiaissa on paljon hajontaa kypsyyden suhteen, joten ei se niin yksinkertaista ole.
Ei niin paljon kuin usein väitetään. Ja usein kyllä saa sen vaikutelman, että ne paljon vanhemman kanssa seurustelevat nuoret ovat pikemminkin siitä epäkypsemmästä päästä. Heillä on suuri halu näyttää olevansa aikuisia, mutta oikeasti ovat hyvin epävarmoja vielä. Ne keskivertoa kypsemmät teinit eivät välttämättä vielä seurustele ollenkaan kun ymmärtävät, ettei siihen ole hirveää kiirettä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tytöt kehittyy nopeammin niin henkisesti voivat olla samalla tasolla 👍
No eivät kyllä ole. Ja seksuaalisuuden suhteen tytöt kehittyvät hitaammin, harva jos kukaan tyttö tuossa iässä harrastaa seksiä siksi, että nauttii siitä. Tytöillä kestää poikia paljon kauemmin siinä, että oikeasti haluttaa ja seksi on miellyttävää. Tähän vaikuttavat henkisten lisäksi myös fyysiset syyt, kehitys on siinäkin vielä niin kesken, että seksi on usein kivuliasta.
No joo ehkä jos siellä on Eero 15-v joka pusun jälkeen painostaa seksiin ja laukeaa kahdessa minuutissa. Jos taas poika pitkän kaavan mukaan lämmittelee niin luultavasti se on molemmille nautinnollista, koska mitään fyysistä syytä ei ole pystyyhän tuon ikäinen synnyttämään.
Minun tyttönä oli 15 ja alkoi seurustelemaan 19v pojan kanssa. Vaikia oli sulattaa asiaa itselläni. Mutta onneksi en puuttunut siihen, he olleet nyt porukassa 20vuotta, ovat naimisissa ja 3ihanaa lasta. 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No eivät kyllä ole. Ja seksuaalisuuden suhteen tytöt kehittyvät hitaammin, harva jos kukaan tyttö tuossa iässä harrastaa seksiä siksi, että nauttii siitä. Tytöillä kestää poikia paljon kauemmin siinä, että oikeasti haluttaa ja seksi on miellyttävää. Tähän vaikuttavat henkisten lisäksi myös fyysiset syyt, kehitys on siinäkin vielä niin kesken, että seksi on usein kivuliasta.
No joo ehkä jos siellä on Eero 15-v joka pusun jälkeen painostaa seksiin ja laukeaa kahdessa minuutissa. Jos taas poika pitkän kaavan mukaan lämmittelee niin luultavasti se on molemmille nautinnollista, koska mitään fyysistä syytä ei ole pystyyhän tuon ikäinen synnyttämään.
Synnytystä ei ehkä kannattaisi verrata seksiin, sehän on ihan aikuisellakin erittäin kivulias ja riskialtiskin tapahtuma. Mitä seksin ei pitäisi olla.
Ja 14-vuotias pystyy synnyttämään, jos pystyy, tuossa iässä kuolemaan tai pysyvään vammaan johtavien komplikaatioiden riskit ovat moninkertaiset. Ei se keho vain vielä valmis ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistuttelepa ehkäisystä ja suojaikärajasta.
Kun 14-vuotiaana deittasin hetken 17-vuotiasta niin todella suututti tuo asenne äidiltä. Kyseessä oli loma, eikä mielessä ollut pienintäkään ajatusta alkaa opetella harrastamaan seksiä jonkun ihmisen kanssa, joka katoaa elämästä pian.
Olitteko ehkä lomalla Turkissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytystä ei ehkä kannattaisi verrata seksiin, sehän on ihan aikuisellakin erittäin kivulias ja riskialtiskin tapahtuma. Mitä seksin ei pitäisi olla.
Ja 14-vuotias pystyy synnyttämään, jos pystyy, tuossa iässä kuolemaan tai pysyvään vammaan johtavien komplikaatioiden riskit ovat moninkertaiset. Ei se keho vain vielä valmis ole.
Jos vauva mahtuu, mahtuu myös penis.
Alaikäiselle kaverilleni täysi-ikäinen poikakaveri oli helppo keino päästä käsiksi Alkon valikoimaan. Kyllähän hän olisi viinaa jostain saanut muutenkin ostettua, mutta paljon kätevämpää oli, kun poikkis haki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi täysi-ikäinen, aikuistuva nuori ei halua etsiä ikäistään seuraa? Teini-ikä on suuren kehityksen aikaa, ja neljä vuotta on silloin selkeä ero kehitystasoissa. 14-vuotias on vielä todella lapsi.
Aikuisen on pakko kieltää asioita jotka ovat nuorelle haitaksi. Siitäkin huolimatta, että siitä seuraisi riita. Osa vanhemmista pelkää nuoren suuttumusta ja pettymystä niin paljon, että pyrkii olemaan lastensa kavereita. Tämä on lopulta nuoren itsensäkin mielestä turvatonta, vanhempi joka jättää liian isoja asioita nuoren yksin päätettäväksi ei ole aikuinen, jolta saa tukea ja turvaa.
Pelkän kiellon sijaan tällaisissa tapauksissa kannattaisi kuitenkin myös perustella, miksi kieltää. Näistä asioista on pakko keskustella nuoren kanssa vaikka se tuntuisi vaikealta. Tytön kanssa olisi syytä puhua esimerkiksi siitä, mitä halu seksiin todella tarkoittaa. Hyvin moni tyttö tuossa iässä harrastaa sinänsä vapaaehtoisesti seksiä, mutta ei nauti siitä yhtään, vaan se tuntuu pahalta. Sitä harrastetaan, koska ollaan rakastuneita ja koska halutaan miellyttää kumppania. Kuitenkin aito oma halu puuttuu. Nuoren tytön voi olla vaikea sanoittaa näitä tuntemuksia. Kun kumppani on selvästi vanhempikin, tulee tytölle helposti tunne, että seksiä on pakko harrastaa, koska eihän vanhempi poika voi odottaa. Usein näissä suhteissa on ihan silkkaa pakottamistakin mukana, eikä vanhempaa kumppania ylöspäin katsova teinityttö uskalla pitää kiinni rajoistaan.
Rakkaus tulee vastaan usein kun sitä vähiten odottaa. Voi 14-vuotiaaseen törmätä, vaikka ei hakisi erikseen 14-vuotiasta seuraa.
Olisiko susta OK, että se yllättäen 14-v. "rakastuva" miekkonen olisikin vaikka 35-v? Koska eihän sille rakkaudelle nyt mitään voi.
18 on siinä rajalla, mutta 35 on liikaa.
En todellakaan antaisi. Aloin 14-vuotiaana seurustelemaan 19-vuotiaan kanssa ja ulos päin näytti ihan hyvälle ja menimme naimisiin, mutta suljettujen ovien takana mies alisti enkä sanonut vastaan naiviuden takia. No lapsien hankkimisen jälkeen huomasin, että mies oli alistanut minut eristämällä kavereista. Olen vieläkin 38-vuotiaana lapsellinen tämän takia.
Minä suhtautuisin tapauskohtaisesti. Meillä oli tilanne, että 18-vuotias poika ihastui 14-vuotiaaseen tyttäreemme. Tosin ennen kuin hänen ikänsä selvisi, luulimme häntä 19-vuotiaaksi, koska hän opiskeli jo yliopistossa. Hän oli ohjaaja kerhossa, jossa tyttömme kävi ja sitä kautta tutustui. Tyttö ei alkuun itsekään ollut tunteistaan varma, joten vähän jouduimme miettimään miten suhtautua tähän poikaan.
Poika tuli meille kylään ja laitoimme ensin ruokaa yhdessä. Vähän olimme kyselleet hänen mieltymyksiään ja kokkasimme sen mukaan. Taisimme tehdä muille sellaista ruokaa mitä normaalisti syömme ja lisäksi poika teki itselleen jotain omaa ruokaa. Maistelimme toistemme ruokia puolin ja toisin ja siinä kokkailun ja syömisen lomassa oli luontevaa jutella.
Lopulta tytär ei hänelle lämmennyt, mutta en olisi vastustanut seurusteluakaan poikaan tutustuttuani. Tyttäremme oli hänen ensimmäinen ihastuksensa eikä hän vaikuttanut siltä että pitäisi heti päästä seksiä harrastamaan. Pelailivat jotain lautapelejä yhdessä ja kävivät kävelyllä. Fyysinen kontaktinotto (jonka satuin näkemään kun olin tulossa hakemaan tyttöä pojan perheen luota) oli niskan hipsuttelua, jonka tyttö näytti torjuvan/väistävän.
Lämmöllä muistelen tätä poikaa, olen jälkeenpäinkin monet kerrat viestitellyt hänen kanssaan.
Jos tällaisen lautapelinörtin sijaan meille olisi tullut kylään joku tatuoitu nuorimies jolle viina maistuu, en ehkä olisi suhtautunut samalla tavalla.
Neuvoisin siis tutustumaan poikaan avoimin mielin! Ei se 18v ikä vielä mitään kerro siitä ihmisestä.
Vierailija kirjoitti:
Näin juuri. Ja vaikka nyt sattuisi ensimmäiseksi ihastumaan 14-vuotiaaseen, ei se välttämättä tarkoita että olisi pelkästään nuorempien perään. Meidän tyttäreen ihastunut neljä vuotta vanhempi poika alkoi myöhemmin seurustella itseään 4 vuotta vanhemman naisen kanssa ja ovat seurustelleet jo vuosia. Tähän toiseenkin naiseen tutustui harrastusen kautta, ei ollut selkeästi etsimässä seurustelukumppania tiukalla ikähaarukalla vaan ihastui ihmiseen, iällä ei niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä 18v tekee tuon ikäisellä tytöllä? Naisten seksihalut lisääntyy vasta +30v.
En itse 27v miehenä katso edes alle oman ikäni naisia, koska ei niillä tee mieli seksiä selvinpäin päivittäin (huom selvinpäin). Mulla on tehnyt seksiä mieli monta kertaa päivässä jo 13v lähtien.
Suurimmalla osalla nuorista naisista on sulkeutunut kehonkieli = no sex.
Parhaat kyydit olen saanut 40v naisen kanssa. Sitten kun nainen alkaa hymyilemään ja kehonkieli aukeaa niin se on hyvä merkki.
Huomaa kyllä, että nyt on asian tuntija ja pano mies siellä vastapuolella. T. haluton lähes 35v.
Vierailija kirjoitti:
Minä suhtautuisin tapauskohtaisesti. Meillä oli tilanne, että 18-vuotias poika ihastui 14-vuotiaaseen tyttäreemme. Tosin ennen kuin hänen ikänsä selvisi, luulimme häntä 19-vuotiaaksi, koska hän opiskeli jo yliopistossa. Hän oli ohjaaja kerhossa, jossa tyttömme kävi ja sitä kautta tutustui. Tyttö ei alkuun itsekään ollut tunteistaan varma, joten vähän jouduimme miettimään miten suhtautua tähän poikaan.
Poika tuli meille kylään ja laitoimme ensin ruokaa yhdessä. Vähän olimme kyselleet hänen mieltymyksiään ja kokkasimme sen mukaan. Taisimme tehdä muille sellaista ruokaa mitä normaalisti syömme ja lisäksi poika teki itselleen jotain omaa ruokaa. Maistelimme toistemme ruokia puolin ja toisin ja siinä kokkailun ja syömisen lomassa oli luontevaa jutella.
Lopulta tytär ei hänelle lämmennyt, mutta en olisi vastustanut seurusteluakaan poikaan tutustuttuani. Tyttäremme oli hänen ensimmäinen ihastuksensa eikä hän vaikuttanut siltä että pitäisi heti päästä seksiä harrastamaan. Pelailivat jotain lautapelejä yhdessä ja kävivät kävelyllä. Fyysinen kontaktinotto (jonka satuin näkemään kun olin tulossa hakemaan tyttöä pojan perheen luota) oli niskan hipsuttelua, jonka tyttö näytti torjuvan/väistävän.
Lämmöllä muistelen tätä poikaa, olen jälkeenpäinkin monet kerrat viestitellyt hänen kanssaan.
Jos tällaisen lautapelinörtin sijaan meille olisi tullut kylään joku tatuoitu nuorimies jolle viina maistuu, en ehkä olisi suhtautunut samalla tavalla.
Neuvoisin siis tutustumaan poikaan avoimin mielin! Ei se 18v ikä vielä mitään kerro siitä ihmisestä.
Kuulostaa siltä että sinä olisit halunnut päästä dickraidaamaan tuota poikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä 18v tekee tuon ikäisellä tytöllä? Naisten seksihalut lisääntyy vasta +30v.
En itse 27v miehenä katso edes alle oman ikäni naisia, koska ei niillä tee mieli seksiä selvinpäin päivittäin (huom selvinpäin). Mulla on tehnyt seksiä mieli monta kertaa päivässä jo 13v lähtien.
Suurimmalla osalla nuorista naisista on sulkeutunut kehonkieli = no sex.
Parhaat kyydit olen saanut 40v naisen kanssa. Sitten kun nainen alkaa hymyilemään ja kehonkieli aukeaa niin se on hyvä merkki.
Huomaa kyllä, että nyt on asian tuntija ja pano mies siellä vastapuolella. T. haluton lähes 35v.
Se että sulla on joku probleema ei tarkoita että kaikilla on.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että sinä olisit halunnut päästä dickraidaamaan tuota poikaa.
Hän oli monella tapaa mukava ja mutkaton, leipoi meillä Apfelstrudeliakin. Paperilla monella tapaa hyvä vävykandidaatti, siksi minä hänestä tykkäsin, mukavan luonteen lisäksi. Ja kuinka moni poika jaksaa jutella jonkun vanhan ihastuksen äidin kanssa vielä vuosien päästä? Ei kai tuosta nyt voi olla tykkäämättä? <3 Olen todella iloinen myös siitä, että hän löysi oman sydänkäpysen. Mutta olen myös oppinut tykkäämään tyttären myöhemmin itselleen valitsemasta puolisosta. Happy end kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin tyttö kokee pojan kosketukset epämukavaksi, kun äiti kurkistaa ovelta. Ei se kerro mitään siitä mitä kahdestaan tekivät.