Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi juuri Suomessa on niin paljon hajusteherkkiä?

Vierailija
21.08.2019 |

Suomessa on ihan arkipäivää, että jokaisesta työporukasta löytyy hajusteherkkiä, julkisissa tiloissa saattaa olla kylttejö, joissa kielletään hajusteet. Asun tällä hetkellä ulkomailla enkä ole törmännyt tähän ilmiöön ollenkaan. Ei ole tullut vastaan YHTÄKÄÄN hajusteherkkää ja ihmisey käyttää parfyymeja ihan normaalisti myös esim lääkärille mennessä. Mistä tämä mahtaa johtua? En halua syyllistää ketään, ihmetyttää vain.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti on herkkiä muttei oikeasti niin paljon. Se on vaan hienoa nyrpistellä muille

Vierailija
2/12 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei täällä oikeasti ole. Nämä ns. hajusteherkät ovat näitä tavallisia huomioh*** jotka nyt vaan ovat taas keksineet jotain jolla nostaa itsensä jalustalle. Suomalaiset ovat itsekkäitä ja keksivät kokoajan asioita mistä voivat valittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun myös muualla ja ei yleistä ongelmaa. Miksi suomalaisilla niin paljon?

Vierailija
4/12 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi kun täällä tykätään leikkiä erikoista lumihiutaletta ja nautitaan siitä että rajoittaa toisten elämää tai ainakin yrittää sitä. Oikeitakin allergikkoja on, mutta heitä on pieni vähemmistö.

Vierailija
5/12 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muualla kuin Suomessa ja Ruotsissa puhuta myös lainkaan rakennusten homeongelmista. Vaikka hometta onkin, se vaan pestään pois ja maalataan piiloon.

Kai se on trendin perässä juoksemista. Ihmisillä on oireita, ja niille etsitään pakolla syy. Luulosairauttakin on.

Ja kuten ykkönen sanoi, osin se liittyy kontrollinhaluun ja huomiohakuisuuteen.

Vierailija
6/12 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen, että se johtuu siitä, että suurimman osan vuotta täällä ei haise miltään. Jos luonnossa tuoksuu koko ajan kukat, puut, sade, muta ja muu, niin siinä ei paljoo käsirasvan tuoksu liikuta. Mutta väritön, hajuton ja mauton talvikausi saa pienetkin ärsykkeet tuntumaan isoilta.

Meillä töissä on hajuherkkiä (ei siis edes hajusteherkkiä) ja yks oli suurinpiirtein kuolemaisillaan, kun laitoin ruusuvettä (siis vettä, jossa on ollut ruusuja). Toisena päivänä mulla oli ihan oikeasti hajuvettä, kukaan ei huomannut. Kaverin parfyymista ei valittanut kukaan niin kauan kun käytti hijabia, mutta ilman huivia se olikin jo vaarallista.

Itse saan ällötystä tietyistä tuoksuista, mutta siedän ne ohimennen. Teatterissa ois vaikea olla jos joku on lätrännyt vaikka Opiumia.

Vierailija
7/12 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai tässä eritysherkkien mielensäpahoittajien maassa?

Vierailija
8/12 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso syy on 70-luvun energiakriisin seurauksena tehdyt käytännöt rakentamisessa sekä julkisissa rakennuksissa. 90-luvun laman myötä kiinteistönhoidon ja siivouksen ulkoistaminen, nyt mitään ei hoideta ennalta vaan vasta sitten, kun vahingot on tapahtuneet. Homeyliherkkyyden mukana tulee yleensä yliherkkyys hajusteille. Tämän lisäksi ilmanvaihdossa säästetään pistämällä se minimiin viikonlopuiksi ja loma-ajoiksi. Muualla ihmiset kuolevat astmakohtauksiin eikä niiden syytä etsitä. Ilmeisesti se on ihan sama, vaikka perheen lapsi tai isovanhempi menettää henkensä turhaan.

Vierailija
9/12 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trendikäs "sairaus"

Vierailija
10/12 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni suomalaiset käyttää hajusteita todella maltillisesti. Ehkä sen takia vähänkin voimakkaampi tuoksu käy toisilla nenään.

Uskon, että heitä oikeasti hajusteille herkistyneitä on, mutta tässä ilmiössä on varmasti osaksi sitä samaa erityisyyden hakuisuutta kuin muutamassa muussakin muotivaivassa.

Vierailija
11/12 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä. Onneksi ystäväpiirissäni ei ole hajusteherkkiä. Tarkoitan sillä että tykkään itse hajusteista. Ei mitään vastaan sellaisia ihmisiä ole.

Vierailija
12/12 |
21.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikein tiedä mikä on hajusteyliherkkä mutta itse en tykkää hajusteista. Tulen sellaisista makeista hajuvesistä pahoinvoivaksi. Samoin inhoan tiettyjä ääniä. Ehkä ärsyynnyn/häiriinnyn herkästi.

Tykkään siitä että niiden kanssa läträämistä rajoitetaan koska lemuamisessa ei ole minusta mitään järkeä. Itse käytän kaiken hajusteettomana ja ihmettelen aina vaan miksi joku haluaa kulkea pyykkiaineen hajuisena.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kolme