Alkuraskauden ultra Helsingissä
Uskaltaudun vihdoin tänne palstalle kirjoittelemaan. Olen nyt ilmeisesti viikolla 5, laskettu aika lienee 1.2.07. Huomenna varaan neuvolan. Haluaisin kovasti mennä alkuraskauden ultraan. Minnehän täällä Helsingissä kannattaisi mennä? Esikoisen kanssa olin Femedassa, mutta se oli kyllä tosi kallis. Lääkärinä oli Riitta-Liisa Heikkinen, joka vaikutti lisäksi vähän ylimalkaiselta. Onkohan esim. Diacorissa ultra? Osaisiko joku suositella jotain kivaa lääkäriä, joka ei olisi hirveän kallis?
Huh, huh, uskalsin tosiaan vihdoin kirjoittaa tänne. Esikoinen sai alkunsa heti, kun luovuimme ehkäisystä. Tämän toisen kanssa on sitten ollutkin vaikeampaa. Paljon tuli ainakin tässä opittua siitä, millaista on, kun lasta ei kuulukaan, vaikka taisinkin vain raapaista jäävuoren huippua.
Kommentit (5)
Helsingissä edullisin ultra on tietääkseni Väestöliitolla Kalevankadulla.
Siellä myös vähentävät Kela-osuuden suoraan, kun ottaa Kelakortin mukaan. Ei siis tarvitse itse hakea Kela-korvausta.
Väestöliiton yht.tiedot löytyvät varmaan googlettamalla.
Alun perin aikani oli juuri tuolle Heikkiselle, mutta hänen taksansa olisi Kela-vähennysten jälkeen ollut noin 130 euroa. Tällä palstalla kyselin kokemuksia ja moni suositteli Larkio-Miettistä. Niinpä vaihdoin ajan hänelle. Sain L-M:lle ajan hyvin nopeasti muistaakseni kahden päivän päähän.
Yritin saada ajan Väestöliittoonkin, mutta siellä oli vain jokin neuvolalääkäri (?), jolle olisi voinut saada ajan sellainen, joka ei ole tutkimuksissa tai hoidoissa. Muille lääkäreille ei ollut asiaa. No, kai se on luonnollista, että hoidoissa olevilla on etusija ja Väestöliitossa kuulosti olevan ruuhkaista. Tämä lääkäri olisi ottanut vastaan seuraavan kerran vasta parin viikon päästä, kun soittelin, joten annoin olla.
Larkio-Miettinen otti minut vastaan etuajassa heti, kun olin ilmoittautunut. Hän oli nopea, tehokas, puhelias ja mielestäni asiantunteva. Hänen taksansa oli Kela-korvausten jälkeen 70 e. Itse koin, että sain rahoilleni vastinetta. Halusin tietää, onko kohdussa elämää ja kuinka monta vauvaa siellä on. (Ja sain selville, että yksi vauva oli ihan oikeassa paikassa.)
Itsekin ajattelin mennä ultraan, viikkoja nyt tasan 6. Soitin alkuviikosta Terveystalon ajanvaraukseen kysyäkseni hintaa, toimipaikkoja on eri puolilla pääkaupunkiseutua. Eli hinta oli tuon 66 e, ja Mehiläisestä kysyin myös hintoja ja alkoivat 112 eurosta.
Mutta tietääkö kukaan millaiset mahdollisuudet olis päästä ultraan neuvolassa, jos siellä on laitteet? Ja sattuuko kukaan tietämään, onko Malmin neuvolassa Helsingissä?
Kun soitin Terveystaloon uudestaan varatakseni ajan, hinta olikin yllättäen muuttunut paljon korkeammaksi! Nainen luetteli kaiken maailman maksuja joiden yhteissummaksi tuli reilusti yli 100 euroa. Aika ovelaa, ilmeisesti 66 e olikin vaan joku osa maksusta ja siihen päälle tulee vielä lääkärinpalkkiot ja muut. Höh. Täytynee jatkaa tutkimuksia. Niin ja sekin selvisi, että neuvolassa ei pääse ultraan ja ei ole ilmeisesti Malmin neuvolassa ollenkaan ultrauslaitteita. Jos joku muukin aprikoi samaa.
Diacorissa on melkein jokaisella naistenlääkärillä ultra. Mutta, kun varaat ajan, niin silloin sanoo, että haluat ultratutkimukseen ja kysy, sitten samalla hinta. Minä kävin joskus 2 v sitten, silloin maksoi noin 60 euroa, korvaukset mukaan lukien.