Psykologian tohtori saa ympäri maailmaa yhteydenottoja, joissa ihmetellään, miksi Suomi muutti menestyksekkään koulujärjestelmänsä
Tohtorin mukaan ulkomailla ihmetellään sitä, miksi Suomi uudistaa koulujärjestelmää vastoin tutkimustietoa.
Kommentit (11)
Opetukseen ei riitä varoja mutta eduskunta-avustajien armeijalle riittää. Onko tämä sitä arvopohjaa?
Moni muukin tuota ihmettelee eli miksi ihmeessä muutaman henkilön ideologia tuodaan kouluun ja samalla tuhotaan muutaman sukupolven mahdollisuudet oppia. Osa opettajista ei onneksi noudata ohjeita, menevät vanhalla kaavalla ja jopa antavat numerotodistuksia.
Vierailija kirjoitti:
Kenen idea tämä haukuttu koulu-uudistus alunperin on?
Uusvasemmistolaista hierarkian poistoa, opettajilta on viety auktoriteetti. Vanha koululaitos perustui koti, uskonto ja isänmaa -arvoille. Näitä konservatiivisia aatteita ollaan nyt urakalla poistamassa yhteiskunnasta. Esimerkkejä tuskin tarvitsee kertoa.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000006207430.html
Sijaisuuksia modernissa koulussa tekevä opettaja ei halua omia lapsiaan opetettavan kuin nyt opetetaan.
Olemme sen takia valinneet asuinpaikkamme niin, että omat lapseni pääsevät ihan tavalliseen kouluun, hän sanoo jutussa.
Demareiden ja vihreiden arvot: kaikilla täytyy olla mahdollisuus vaikkei herneet tai kielitaito riitä edes perusasioihin.
Tuloksen tasasen harmaata masentunutta massaa valmiina kortistoon ja sen jälkeen eläkkeelle.
Todella ikävää viestintää, mutta niin totta.
Jotenkin tämä heijastelee nykyistä yliopiston ihmistieteiden tilaa. Konstruktivismi on mennyt niin pitkälle, että empiria on hylätty kokonaan ja tutkijat tutkii omia mielipiteitään. Sitten joko tutkijat tai heidän kouluttamat tyypit miehittävät opetushallituksen ja OKM:n ja ovat sitä mieltä, että he voivat ihan vapaastii ideoita sellaisen koulun, jossa he olisivat itse viihtyneet.
Jos homma ei toimi, niin sitten syytetään opiskelijoita tai vanhempia. Ja kyllä - olen sitä, mieltä, että vanhemmat ovat vastuussa lapsistaan. Mutta samalla olen sitä mieltä myös, että peruskoulun tavoite oli nimenomaan tasata eri taustoista tulevien lasten eroja.
Vierailija kirjoitti:
Demareiden ja vihreiden arvot: kaikilla täytyy olla mahdollisuus vaikkei herneet tai kielitaito riitä edes perusasioihin.
Tuloksen tasasen harmaata masentunutta massaa valmiina kortistoon ja sen jälkeen eläkkeelle.
Koulu-uudistustahan juuri ei johda tasaiseen harmaaseen massaan. Kun itseohjautuvuus kasvaa, alkaa näkyä yhä enemmän opiskelijoidne perhetaustat. Pitkään suomalainen peruskoulu takasi yllättävän tasaiset oppimistulokset kaikille, nyt kun itseohjautuvuuden määrä kasvaa, on taustatekijät taas alkaneet korostua.
Kyllä akateemisten lasten vanhemmat hyvillä alueilla pärjää ilmiöoppimisen kanssakin, kun vanhemmat opettaa sen minkä koulu laiminlyö ja suurin osa oppilaista on ainakin jotenkin motivointunut.
Jos vastaavaa tukea ei kotoa saa, tippuu helposti kelkasta.
Voitaisiin myös ihmetellä, miksi maailman parhaimpiin kuulunut taksijärjestelmä romutettiin yhdessä yössä.
Mitä koulutetumpaa väkeä sitä kriittisempää se on vallanpitäjiä kohtaan. Tyhmälle kansalle riittää, että näytetään salkkareita. Siksi.
Kenen idea tämä haukuttu koulu-uudistus alunperin on?