On mennyt maku Euroopan kaupungeissa matkailusta, kun kiinalaiset turistit täyttävät kaikki kohteet
Kiinalaiset turistimassat pilaavat kaikki ihanat eurooppalaiset kohteet. Äsken olin Lontoossa niin jäi ikävä maku. Kiinalaisilla ei ole mitään tapoja ja jyräävät kaikki alleen. Mitenköhän näiden kanssa loppupeleissä käy?
Kommentit (289)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysykää kotonanne niin ei tarvitse itkeä sitä, että muut turistit käyttäytyvät väärin.
Ihan kotona ollaan täällä Helsingissä.
Muuta pois, jos pääkaupunkiin tulevat turistit saavat noin pahalle tuulelle.
Miten tämä vastaus oli arvattavissa? Seuraavaksi varmaan sitten, että muuta maasta pois? Mitä muuta rakentavaa sinulla olisi sanottavana?
Olet varmaan sitä mieltä, että myös mm. japanilaisten, thaimaalaisten, singaporelaisten, kiinalaisten, sveitsiläisten, yms. pitää jättää kotinsa kun heitä häiritsee sinne tulevien turistien huono käytös?
Mikähän pointtisi tässä kaikessa on?
Mikä pointti tässä ketjussa on? Ap kitisee, että Euroopan kaupungeissa ei ole enää kiva matkustaa kiinalaisten takia. Ratkaisu: olkoon matkustamatta. Ei suomalaisilla ole mitään mystistä etuoikeutta matkustamiseen muihin kansalaisiin nähden. Jos matkailu ei tuota iloa, se kannattaa lopettaa. Varsin yksinkertaista.
Kiinalaisten HUONON käytöksen takia. Ei kiinalasten, heikko argumentti.
T. eri
Täsmälleen. Huono käytös on huonoa käytöstä, teki sen kuka tahansa.
Onhan Kiinan oma hallintokin puuttunut tähän turistiensa huonoon käytökseen:
https://www.economist.com/analects/2013/11/06/mind-your-manners
Suomalaiset ne onneksi osaa käyttäytyä! Koskaan ei möykätä ja öykkäröidä kännissä.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei ärsytä pelkästään kiinalaiset vaan ylipäätään ne hirveät turistilaumat. Viime lomalla Roomassa mietin tosissani jonottaessani toista tuntia Vatikaaniin kovassa helteessä, että mitähän halvatun järkeä tässäkin on. Joo, Vatikaani on kuuluisa ja upea nähtävyys jonka halusin nähdä. En vaan enää tiedä onko sen arvoista, että jonottaa tuntitolkulla ja sen jälkeen yrittää saada jotain irti nähtävyydestä kaiken sen väenpaljouden keskellä. Hyviä kuviakaan et saa, koska aina joku ottaa edessäsi selfietä.
Olin muutama vuosi Irlannissa ja lähdettiin käymään kansallispuistossa. Sekin oli täynnä turisteja.
Olit siis turistina suositussa turistikohteessa ja yllätyit, että siellä oli paljon turisteja? Jos et olisi ollut siellä, olisi siellä ollut yksi turistintollero vähemmän ja muilla paremmin tilaa ottaa parempia kuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku pariisi on jo ihan absurdi. Kaikki paikalliset ovat afrikasta, turistit kiinasta, rapistuva rakennuskanta on sukupuuttoon kuolleiden alkuasukkaiden jälkeensä jättämä.
Kiitän onneani, että ehdin käydä monesti Pariisissa vielä kun se oli kukoistuksessaan 80- ja 90-luvuilla. 60-luku olisi taatusti ollut makea siellä.
Jep. Sama täällä. Kolusin Kaalimaatkin 90-luvulla kun sitä harva harrasti.
Viime kesänä Rigassa tällainen 30 hengen lauma meni juuri ohitsemme erääseen kohteeseen. Jäi se kohde menemättä.
Olen täysin samaa mieltä apn kanssa. Siirrymmekin pikku hiljaa pois pääkaupungeista. Onneksi nuo isot on jo köyty ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Olin Lontoossa heinäkuussa. Ei tullut vastaan mitää tällaista hässäkkää?
Olin lontoossa elokuussa -> kyllä tuli. Esim Greenwichissä
Vierailija kirjoitti:
Absurdi ketju. Sama henkilökö tässä näitä viestejä luukuttaa?
Ainakin tämä yksi aiheen vastustaja tuntuu oleva useiden viestien takana, tämä joka väärinymmärtää tahallaan että turisteista tai kiinalaisista valitettasiiin, kun valitetaan heidän käytöksestä. Sitten hän kehottaa jäämään kotiin. Niin no, niin se huono käytös varmaan lopulta pakottaakin. Oletko sitten tyytyväinen kun huonosta käytöksestä saa palkinnon ja tilaa sikailulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä ihmettelen että ihmisoikeusyistä esim venäjää kohtaan on pakotteita. Mutta kiinaa tai turkkia kohtaan ei ole mitään pakotteita.
Ilmeisesti halvoilla tuotteilla(kaikki on nykyään made in china) voi ostaa länsimaisen moraalin puolelleen. Nytkin on tämä hong kong keissi niin ei edes ajatella etta laitettasiin säppiin kiinan tuontia jotta saatasiin ihmisoikeudet sinnenkkin.
Jep. Venäjällä on oikeasti monet monet asiat paljon paremmin kuin Kiinassa, mutta ei kukaan välitä, kun halutaan vaan ilmaista kamaa Kiinasta. Ainut vain, ettemme huomaa, että Kiina ostaa koko Euroopan.
Loogista. Annamme ahneuksissamme rahaa kiinoille ja kun ne saavat vaikutusvaltaa ostavat ahneuksissaan meidät. Sen moraalin pitäisi olla läsnä joka hetki, joka päätöksessä ja ajatella nenää pidemmälle. Itse en kammoksu kiinalaisia kiinalaisina, vaikka jotkut turisteeraavat huolimattomasti ei suoraa agendaa valloituksesta turistilla ole eikä pahaa ristiriitaa kulttuurissa. Yhteistyötä. Myös ostajalla on valtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin Lontoossa heinäkuussa. Ei tullut vastaan mitää tällaista hässäkkää?
Olin lontoossa elokuussa -> kyllä tuli. Esim Greenwichissä
Ei voi olla totta. Tässä keskustelussa on yksi, jonka mielestä koko maailma on väärässä tästä asiasta eikä sitä ole olemassa. Koska hän tietää mielestään paremmin. Hän ei ole missään havainnut tällaista, eli sitä ei voi olla olemassa.
Turismi on typerien laumasielujen uskonnon harjoittamista. Ihmiset menevät uskonnollisen tunteen vallassa sinne minne muutkin. Sillä tavalla he kokevat yhteyttä maailmaan ja voivat uskoa suurempaan ja pyhempään.
Tosiasiassa kivikasa on kuitenkin vain kivikasa. Useimmissa se ei herätä sinällään minkäänlaisia tunteita. Jos tunteet syntyvät, ne syntyvät siitä, että ihminen saa palvoa muiden kanssa samaa Jumalaa.
Ihminen pelkää yksinäisyyttä. Siksi hänen on tehtävä samat riitit kuin muidenkin. On otettava ne selfiet ja osattava nimetä suihkulähteet.
Matkustamisen uusin muoto on henkisyyden esittäminen. Esimerkiksi Sari Valton uusimmassa ohjelmassa käsitellään junamatkustamista. Joku kököttää pari viikkoa junassa pääsemättä sieltä pois. Jälkeenpäin kokemus esitetään suurena henkisyytenä ja ympäristötekona, vaikka junamatkustaminenkin tuhoaa ympäristön ja pitkä istuminen junassa on tylsää ja likaista.
Ihmisen turhamaisuus ja yksinäisyyden pelko on loputon mahdollisuus bisnekselle. Kun vain riittävän suuri porukka saadaan tekemään jotain näennäiskivaa, joka oikeasti on melko tuskallista, niin muut hyppäävät perässä kaivoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tämä yksi aiheen vastustaja tuntuu oleva useiden viestien takana, tämä joka väärinymmärtää tahallaan että turisteista tai kiinalaisista valitettasiiin, kun valitetaan heidän käytöksestä. Sitten hän kehottaa jäämään kotiin. Niin no, niin se huono käytös varmaan lopulta pakottaakin. Oletko sitten tyytyväinen kun huonosta käytöksestä saa palkinnon ja tilaa sikailulle?
Tai muuttamaan pois kotoaan.
Olin muutama vuosi sitten lennolla eräästä Aasian maasta toiseen. Viereeni sattui istumaan kaksi kiinalaista naismunkkia (oranssista buddhalaismunkin tyyppisestä vaatetuksesta ja kaljusta päästä päätellen) ja minä istuin käytäväpaikalla. Meni hermot vieruskaveriini jo ennen kuin edes noustiin ilmaan. Pompotti minua ylös penkiltäni kolme kertaa käydäkseen vessassa, levitti raajojansa ja tavaroitansa puoliksi minun päälleni ja syliini ja yski jatkuvasti aivan estoitta ja peittelemättä päin kasvojani. Ja söi tietysti omia eväitään, mutta se ei minua kylläkään tietysti mitenkään haitannut.
Nostelin niitä hänen tyynyjään ja vilttejään pois sylistäni napakasti takaisin hänen syliinsä ja katsoin häntä vähän sellaisella ilmeellä, että ei levitellyt niitä enää takaisin. Kun turvavyövalo syttyi ja olimme tekemässä lähtöä kiitoradalle, tämä elehtii taas että pitäisi vessaan päästä. Osoitin etusormellani turvavyötä ja taivasta ja yritin pidätellä korvista nousevaa savua. Viimein turvavyövalon sammuttua tämä vieruskaveri alkaa taas kysellä vessaanpääsyn perään ja ikkunapaikalla istuva toverinsa näki ilmeisesti otsassani kasvavan elimen. Hän elehti anteeksipyytävästi ja liekö sanonut jotain sille vieruskaverillenikin, kun hän ei enää viidettä vessakäyntiä ollut vailla eikä levitellyt enää sen jälkeen roiniaan minun puolelleni. Mutta se päin naamaa yskiminen jatkui kyllä lennon loppuun saakka kasvojeni suojaksi käärimästäni huivista huolimatta.
Joo ymmärrän että niitä on siellä miljarditolkulla ja pitää mennä elämässä eteenpäin kyynärpäätaktiikalla jos ikinä meinaa minnekään mennä, mutta onhan tuo kyllä niin hermostuttavaa touhua kun toiset on kuin eri planeetalta. Miettikääpä millaisia "ihmisoikeuksia" siellä on, jos jokainen kadunmieskin on vain ilmaa ja päälle tallottava roska. On ihanaa asua täällä harvaanasutussa pohjolassa, missä jokainen ihminen on sentään toiselle ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole laittamassa rajoja kiinni eikä tuomitsemaassa kiinalaisia vaan käytöksen. Kiinalaiset ovat aivan tervetuoleita kun käyttäytyvät muita kunnioitten. Rasismianne ette voi tällä hyväksyttää rasistit.
Vierailija kirjoitti:
Olivat varmaan sitten japanilaisia viime lennolla. Iso ryhmä (useita kymmeniä), mutta olivat hiljaa ja kulkivat erittäin täsmällisessä jonomuodostelmassa koneeseen ja sieltä ulos. Ihastelin, kun sujui ilman härdelliä noin ison ryhmän liikkuminen.
Jos aasialainen turistiryhmä puhuu hiljaisella äänellä kohteliaaseen sävyyn, jonottavat maltillisesti ja ovat pukeutuneet normaaleihin vaatteisiin, he ovat luultavasti japanilaisia. Jos he ovat kovaäänisiä ja röyhkeitä, etuilevat jonossa ja ovat pukeutuneina verkkareihin ja tuulitakkeihin, he ovat luultavasti kiinalaisia. Käsittääkseni jopa thaimaalaiset ovat kyllästyneitä kiinalaisturistien sikailuun Aasiassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin aina, kun näen aasialaisia turisteja shoppaamassa, että ostavat kalliit luksusmerkit vain kopioitaviksi. Puhuvat vaan meille eurooppalaisille "tuliaisista".
Lontoon jonkun tavaratalon Chanelin myymälässä oli rivi huonosti/rumasti pukeutuneita kiinalaisia naisia. Onneksi myymälässä oli köysi ja vartijat ja vahtimestari pitämässä tätä ryhmää kurissa. Nämä naiset oli tosiaan niin tyylittömiä (verryttelyhousut/toppahousut, collegepaidat jne) ettei Chanelin laukku edes näytä aidolta. Yhtään länsimaalaista näistä ei jonossa näkynyt.
Stadissa Louis Vuittonissa näkee aasialaisia oli ne sitten kiinalaisia jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Absurdi ketju. Sama henkilökö tässä näitä viestejä luukuttaa?[/quote
Et ole tainnut paljon matkustaa.
Mitä nyt 35 maassa ja en tunnista kiinalaisia yhdestäkään näistä tämän ketjun tarinoista.
Se on totta, että aasialaiset liikkuvat paljon ryhmämatkoilla. Entä sitten?
Ja että he valokuvaavat paljon. Entä sitten?Ketju taitaa olla täynnä vain päästä keksittyjä höpöhöpöjuttuja.
Kukaan ei tainnut muuten vastata siihen, miksi pitäisi kauhistella Senaatintorilla olevia turisteja? Mikä siinä(kin) nyt on niiiin kauhistuttavaa ja karmaisevaa, että ihan busseilla tullaan Suomen tunnetuimmalle nähtävyydelle? :D
Asutko tai työskenteletkö siinä lähellä?
Arvaus on, että ei, vaan jossain täysin toisella puolella maata, jolloin tämä ei kosketa sinun arkeasi yhtään. Silloin on helppo ihmetellä, että "ei tuo minua täällä Vaasassa tms. ainakaan haittaa".
Käyn töissä siellä päin, enkä tajua ongelmaasi. Sinäkö asut Suomen tunnetuimman nähtävyyden vieressä ja olet nyt verisesti loukkaantunut, että turistit kehtaavat tulla ko. nähtävyyttä katsomaan?
Olen eri, mutta kyllä minun päivittäisiin arkiasioihini ja liikkumiseeni vaikuttaa turistit ja usein nimenomaan huonosti käyttäytyvät kiinalaiset tosi paljon. Asun ja liikun Töölössä. Täällä on paikkoja, joihin en enää viitsi kiinalaisten vuoksi mennä, esim. Cafe Regatta kesäaikaan on tällainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan ole laittamassa rajoja kiinni eikä tuomitsemaassa kiinalaisia vaan käytöksen. Kiinalaiset ovat aivan tervetuoleita kun käyttäytyvät muita kunnioitten. Rasismianne ette voi tällä hyväksyttää rasistit.
Miten hitossa joku saa huonon käytöksen arvostelusta väännettyä r*asismia? Tuo turistien huonon käytöksen ongelma on ollut pisimpään Hong Kongissa, vaikka sielläkin ovat kiinalaisia. Ovat kai sitten jonkun mielestä r*asistisia itseään kohtaan?
Kesällä ruotsinlaivalla buffetissa aikuiset kiinalaiset tunkivat lasten pöydästä hakemaan ruokaa. Repivät ottimet pois pienten lasten käsistä ja tönivät lapsia. Ihmiset valitti henkilökunnalle mutta he eivät tehneet mitään. Ilmeisesti tuovat niin paljon rahaa että yhtiö antaa heidän sikailla miten tahtoo.
Siinä kohtaa kun joku mamma repi ottimen pois 5v lapseltani joka juuri otti lihapullia niin huusin ihan suomeksi ja jäin siihen muuriksi että lapset saivat rauhassa ottaa ruokaa.
Jotkut jutut näissä kiinalaisissa huvittaa, enemmän kuin ärsyttää. Miksi he poseeravat niitä valokuviaan varten tyyliin hullunkuriset ilmeet ja asennot. Kuomailevat ja keikistelevät milloin minkäkin nähtävyyden edessä. Kerran Tukholman lautalla putsasivat aamupalapöydästä kaikki riisipiirakat. Sitten he söi niistä piirakoista lusikalla pelkän riisitäytteen, kuoret heittivät roskikseen. Nyt heille on joillakin lautoilla tarjolla keitettyä riisi. Ihan heitä varten keitettyä, kun eivät voi elää ilman riisiä.
Ihan rauhassa olen saanut Suomenlinnassa käydä tänäkin kesänä ilman, että kukaan on piereskellyt vieressä. :)