Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsen kaverit väsyttävät minut loppuun

Vierailija
16.08.2019 |

Asumme ns.palveluiden lähellä, mutta tässä alueella ei asu muita lapsiperheitä. Vanhemman lapsen lähin kaveri asuu kahden kilometrin päässä ja koska hän on vasta eskarilainen, häntä ei voi päästää vielä yksin kulkemaan.

Olen yrittänyt olla itse aktiivinen, ja kysellyt lapselle kavereita meille. Koska kotimme on pieni, yritän keksiä aina tekemistä lapsille ulkona. Käytän lapsia puistossa, metsäretkillä yms. Sisäleikit tahtovat olla sitä, että pian he nököttää keittiössä kyselemässä minulta kaikkea. Kun ohjaan leikkiin takaisin, lapsen kaverit alkaa valittaan että on tylsää ja mälsää ja he haluavat kotiin. Kierre on valmis. Minä viihdytän ja lapset nauttii. Kääntöpuolena se että olen ihan naatti. En jaksaisi yhtään ottaa kavereita meille ja lapseni ei saa vastakutsua kavereiltaan. En itse halua kutsua lastani toisten kotiin.

Annanko lapseni olla ilman kavereita ja pääsen itse näin helpommalla vai mitä tekisitte?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän se pienillä lapsilla riitä, että näkee kavereita eskarissa, koulussa, iltapäiväkerhossa ja harrastuksissa.

Vierailija
2/7 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän se pienillä lapsilla riitä, että näkee kavereita eskarissa, koulussa, iltapäiväkerhossa ja harrastuksissa.

Juuri näin. Lopeta se kutsuminen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo lapset eivät ole yhtä kiinnostuneita sinun lapsesi seurasta kuin lapsesi heidän. Sen vuoksi mitään vastakutsuja ei tule eivätkä lapset edes viihdy lapsesi vaan sinun seurassasi. Väkisin ei voi kaverisuhteita luoda.

Vierailija
4/7 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äidin tehtävä ole olla jatkuvasti seremoniamesarina.

Tuskin ne muut mamit juuri retkeilevät lapsilauman kanssa.

Teetkö tuota hyvin usein?

Ja millaisia kavereita oikein ovat?

Havaintojeni mukaan eskari-ikäiset leikkivät mielellään keskenään, eivätkä kaipaa ohjaajaa. Sitä ohjattua toimintaa on runsaasti siellä eskarissakin.

Vierailija
5/7 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä kun aiemmat vastaajat, riittää kun tuon ikäinen lapsi näkee kavereita eskarissa. Muutaman vuoden kuluttua pystyy jo itse liikkumaan koulukavereineen pyörillä ympäriinsä ja hoitamaan kaverisuhteita. 

Vierailija
6/7 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei tuon ikäiset tarvi mitään päiväkodin/eskarin jälkeen järjestettyjä lisätapaamisia. Nukkumaanmeno on aikaisin ja ilta siten lopulta lyhyt. Illat vietetään oman perheen kesken.

Vierailija
7/7 |
16.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä kun aiemmat vastaajat, riittää kun tuon ikäinen lapsi näkee kavereita eskarissa. Muutaman vuoden kuluttua pystyy jo itse liikkumaan koulukavereineen pyörillä ympäriinsä ja hoitamaan kaverisuhteita. 

Eskarissa ja ehkä  lisäksi kotipihassa/naapurustossa. Eskarissa on ohjattua toimintaa, vapaa-ajalla lapset leikkivät kavereidensa kanssa keskenään, sisarustensa kanssa tai yksin.

Ap ilmeisesti toivoo, että hänen lapselleen muodostuisi hyviä kaverisuhteita jo ennen kouluunmenoakin, mutta nykyisin on aika tavallista, ettei alle kouluikäisillä ole lainkaan kavereita vapaa-ajalla. On hyvä muistaa, että ihmiset myös muuttavat eikä se eskarikaveri välttämättä tule samaan kouluun ollenkaan tai ainakaan samalle luokalle. Lapsi muodostaa omat kaverisuhteensa ihan itse, vanhemman tehtävä on vain tarjota tähän mahdollisuus.