Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oletko niin Älykäs, että pystyt käsittelemään omassa mielessäsi sinua ihmetyttävät asiat?

Vierailija
15.08.2019 |

Voipi laittaa esimerkkejä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen.

Vierailija
2/14 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmm.... laaja käsite.

Toiset pystyy ja toiset ei. Riippuu ihmisestä ja ihan siitäkin mihin kyseinen asia liittyy.

T. Mies 36.v

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekseni pohtimalla olen löytänyt aika moneen asiaan itseäni tyydyttävän selityksen. Voi tosin olla, että niitä ei kannata alkaa toisille opettaa.

Vierailija
4/14 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole.

Luulin että olen mutta en ole.

Aiemmin en vaan osannut käyttää keskustelua muiden kanssa itsereflektion tukena, mutta nyt minulle on selvinnyt että minäkin, yksin viihtyvä mörkö, olen kuitenkin sosiaalinen eläin ja tarvitsen muiden näkökulmia tehdäkseni oikeasti fiksuja päätöksiä.

Vaikka sitä olisi miten fiksu, niin itse kukin meistä on vain yksi havaintopiste, ja välillä kapeakatseinenkin voi nähdä jitain mitä laveakatseinen ei omasta havaintopisteestään yksinkertaisesti näe.

Vierailija
5/14 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei ihmetytä juuri mikään. On niin paljon elämää takana. Ymmärrän myös maailman ja ihmisten monimuotoisuuden, joten senkään takia juuri mikään ei tunnu niin ihmeelliseltä.

Vierailija
6/14 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN minä näe, että olisi mikäään älykkyyden merkki "pystyä käsittelemään omassa mielessäsi itseä ihmetyttävät asiat". Päinvastoin, ymmärtäisin, että älykkyyden merkki on haluta hankkia asiasta itsensä ulkoupolelta uutta ja erilaista tietoa silloin kun jokin hämmentää.

Vierailija
7/14 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatineeko tuo edes mitään suurta älykkyyttä, itsekseenhän sitä on selvittävä muutenkin. Yksin olet sinä ihminen loppujen lopuksi.

Vierailija
8/14 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu täysin asiasta. Osan pystyn, osaa en. 

Vierailija
9/14 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelen niistä itseni kanssa ihan ääneen.

Vierailija
10/14 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskinpa pystyn ikinä saamaan elinaikani selville, että mitä esim tapahtuu. kuoleman jälkeen.

Vierailija
11/14 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on niin pöljä, ettei osaa edes miettiä mitään monimutkaista, niin silloin pystyy käsittelemään ihan itse kaikki mieleen tulevat asiat.

Vierailija
12/14 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse kysyy ja itse vastaa, ei tule jälkipuheita.

Vierailija
13/14 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se älykkyydestä ole kiinni.

Olen huippuälykäs, mutta vaikeissa asioissa mun on turvauduttava toisten apuun. Tapani ajatella on joskus liian monimutkainen, enkä pääse lopputulokseen yksin. Asian pallottelu toisen kanssa, palautteen ja eri näkökantojen saaminen, usein jo pelkkä puheeksi muotoileminenkin, auttaa merkittävästi. 

Kokemukseni mukaan monilla tyhmillä ihmisillä taas ei ole vähäisintäkään ongelmaa ratkoa vaikeitakin pulmia nopeasti yksinkertaisilla ratkaisuilla. 

Vierailija
14/14 |
15.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis itse ap itse? itse? Etkö pysty hahmottamaan virhettä kysymyksessäsi? Itse tarkoittaa toki sitä että luot jotain jota ei aiemmin ollut, mutta asioiden hahmottaminen niin että niistä pystyy ilman linkin taikaa keskustelemaan, tarkoittaa että perehdyt aiheeseen. Aiheeseen perehdytään muiden oppien ja laialaisuuksien kautta, ei suoraan itse, vaan niin että sinulla on käsitys mitä kyseinen aihe sisältää ja miten sen lainalaisuudet toimivat, mitä muut siitä tietävät. Sen jälkeen voit keskustella siitä aiheesta vapaasti oman mielesi mukaan, kun olet sisäistänyt tämän, mutta valitettavasti monet eivät kykene hahmottamaan edes omaa työtään, niin etteivät tarvitsisi kokoajan jotain kapiaista kertomaan, mitä teet seuraavaksi ja he vaativatkin jatkuvasti linkkiä johonkin vaikka olisit perustellut aukottomasti monelta kantilta jonkun asian ja osoitat ymmärtäväsi tieteen asian taustalla. Ja nyt en tarkoita persuja vaan päin vastoin he eivät yleensä erittäin harvaa poikkeusta lukuunottamatta hahmoita kokonaisuuksia, vaan he nojaavat juuri siihen, että kun jäävät keskustelussa heikoile vaativat he linkkiä selvästi paremmin aiheesta tietävältä vain hypyttääkseen ja osoittavat samalla heikon käsityksensä asioista. 

Sama kuin alkaisi ammattimuusikolle kertomaan miten musiikin teoria ei mene niinkuin hän sen tietää ja tiede sen takana on muka väärin ja päinvastainen mutu on oikein. 

Yleistin mutta näisi se vain aikuisten oikeasti näyttäisi olevan eikä mitään muita todisteita ole tullut esiin.  

Hirveän eritasoisia ainakin ihmiset näyttävät olevan ja ei minä en ole koskaan kokenut olevani älykäs, mutta tyhmyyttä on vain järkyttävän paljon enemmän kuin edes semi älykkyyttä.