Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Julkishallinnossa työskentely

Vierailija
14.08.2019 |

Olen työskennellyt pitkään yksityisellä sektorilla ja äskettäin siirtynyt julkiselle - mitä kadun katkerasti.

Onkohan kyse vain minun työpaikastani vai onko tällaista kaikkialla julkisella sektorilla?

- vanhemmat virkamiehet panttaavat tietoa ja käyttävät sitä omaa asemaansa korostaakseen. Asioista puhutaan vähän ”salamyhkäisin” sanakääntein niin, että vasta taloon tullut ei aina ihan pääse kiinni siihen, mikä olikaan jutun pointti
- kun pyydät neuvoa, kollega ohjaa sinut jonkun toisen luo, kun itsellä ei ole asiantuntemusta juuri ko. asiasta tai ainakin on niin kova kiire
- jälkikäteen kyllä kaikki ovat auliisti neuvomassa vinon hymyn kera, miten olisi pitänyt tehdä; että ”meillä on kyllä ollut tapana tehdä näin...” Ja tämä tehdään tietysti mahdollisimman suuren yleisön edessä (esim. kokouksessa), jotta saadaan nolattua uusi tulokas, joka ei tätäkään asiaa tiennyt - ja tietysti näytettyä oma erinomaisuus
- vanhat virkamiehet kohtelevat uutta kollegaa kuin vastavalmistunutta (tai heikkolahjaista), vaikka tällä olisi jo paljonkin työkokemusta ja osaamista.
- tietyt virkamiehet ilmaisevat avoimesti halveksuntansa myös omaa esimiestään kohtaan, jos esimieheksi on heidän mielestään valittu väärä henkilö. Vehkeily esimiehen selän takana on jatkuva toimintatapa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä on kyse sun työpaikasta. En ole tuollaiseen törmännyt, ja olen työskennellyt julkishallinnossa yli 15 vuotta eri tehtävissä. 

Nykyiseen tehtävään siirtyessä olin toimiston nuorin, ja sain kyllä sen takia jatkuvasti olla muutaman työntekijän kanssa napit vastakkain. Osaamistani kyseenalaistettiin, kun ehdotin uusia tai toisenlaisia tapoja tehdä joku asia, vastaus näiltä oli aina että "ei käy, meillä on aina tehty näin". Onneksi esimies on muutosmyönteinen ja olen saanut vietyä useita toimintatapoja parantanutta muutosta läpi, ja pahin vastarannankiiskikin on jo jäänyt eläkkeelle ja muut hyväksyneet, että maailma ympärillä muuttuu. 

Vierailija
2/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tyypillinen julkishallinnon työpaikka. Nopeasti olet päässyt perille toimintakulttuurista. Noin se juuri toimii, lisäksi asiat sovitaan suhisten suljettujen ovien takana vain tiettyjen henkilöiden kesken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tyypillinen julkishallinnon työpaikka. Nopeasti olet päässyt perille toimintakulttuurista. Noin se juuri toimii, lisäksi asiat sovitaan suhisten suljettujen ovien takana vain tiettyjen henkilöiden kesken.

Supisten

Vierailija
4/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se noinkin näyttäytyä. Osa tuosta on kyllä ison ja byrokraattisen organisaation ongelmia. Ei kukaan osaa heti tuntea uuden yksikön toimintatapoja. Voi olla että olet vain tullut erilaiseen työympäristöön tai sitten sulla on käynyt huono tuuri.

Itse olen työskennellyt yli 10 vuotta julksihallinnossa, sekä valtiolla että kaupungilla. Molemmissa tunnistan tuota mitä kerrot, mutta olen ehkä vain tottunut siihen. Ei meillä aliarvioida uusia työntekijöitä, mutta tunnustetaan kyllä, että työpaikan verkostoihin sisäänpääsyyn menee aikaa. Mun oma pomo kertoi, että antaa mulle vuoden aikaa opetella meidän ison hallinnon metkut. Ja se siinä kyllä meni ennen kuin ymmärsi oikeasti, että miten iso laiva seilaa. Täällä ei voida esim. olettaa, että yksikön päällikkö voisi päättää kaikesta, vaan aina on isompi pomo ja hänen yläpuolellaan vielä politiikka, jotka vaikuttavat asioihin. Tästä seuraa se, että yleensä muutokset myös ottavat aikaa - hyvässä ja pahassa.

Vierailija
5/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan kaikkialla, mutta aloitin itse samanlaisessa työyhteisössä julkisella tämän vuosikymmenen alussa. Kyllä siihen tottuu ja opit hommat nopeasti, tai ainakin olemaan astumatta näihin  miinoihin.

Vierailija
6/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

31 vuotta valtiolla, ja voi sitä kuppikuntien määrää ja selän takana haukkumista! nyt onneksi saikulla masennuksen vuoksi, hyi mikä paikka!

Vierailija
7/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuntien ja valtion työpaikoilla ei ole mitään tulosvastuuta, siellä mellastavat ihmiset miten sattuu.

Kateus ja juoruili jokapäiväistä ja omien asioiden hoito työpäivän aikana, menee aina kirkkaasti työasioiden edelle.

Esimiehet julkisella puolella ovat pelkureita, eivät uskalla johtaa.

Vierailija
8/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

31 vuotta valtiolla, ja voi sitä kuppikuntien määrää ja selän takana haukkumista! nyt onneksi saikulla masennuksen vuoksi, hyi mikä paikka!

Itse pelkään joutuvani saikulle. Nipin napin koeaika kulunut, ja olen jo aivan uupumuksen rajoilla. En työn määrän tai laadun takia, vaan juuri tämän myrkyllisen työyhteisön ja kollegoiden harjoittaman nöyryytyksen takia.

He***tin noloa, jos niin käy. Pääsevät sitten arvoisat kollegat supisemaan millainen luuseri se uusi työntekijä onkaan. Ei sitten pää kestänyt näissä hommissa... Voi V*TTU!!!!

Ap

Vierailija
9/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella on vielä paljon ikänsä virkamiehen pitkää ja kapeaa leipää nauttineita. He saavat arvovaltansa siitä, että tietävät, miten asiat on "aina" tehty ja siitä, että he tuntevat kaikki. Onneksi he alkavat jäädä eläkkeelle, ja tilalle tulee "normaaleja" pätkätyöläisiä.

Vierailija
10/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse pelkään joutuvani saikulle. Nipin napin koeaika kulunut, ja olen jo aivan uupumuksen rajoilla. En työn määrän tai laadun takia, vaan juuri tämän myrkyllisen työyhteisön ja kollegoiden harjoittaman nöyryytyksen takia.

He***tin noloa, jos niin käy. Pääsevät sitten arvoisat kollegat supisemaan millainen luuseri se uusi työntekijä onkaan. Ei sitten pää kestänyt näissä hommissa... Voi V*TTU!!!!

Ap

Myrkyllinen työyhteisö ei kyllä julkisellakaan puolella ole normaali. Olin yhdessä, ja olisin varmaan tullut hulluksi ellen olisi päässyt muualle. Sen jälkeen olen aina ihastellen vertaillut muita työpaikkojani siihen.

Vierailija
11/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

siellähän ne kaikki vaativien alojen asiantuntijat.

Vierailija
12/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kuntien ja valtion työpaikoilla ei ole mitään tulosvastuuta, siellä mellastavat ihmiset miten sattuu.

Kateus ja juoruili jokapäiväistä ja omien asioiden hoito työpäivän aikana, menee aina kirkkaasti työasioiden edelle.

Et ole tainnut koskaan olla julkishallinnossa töissä?

Tämä ei vastaa mitenkään omaa kokemustani. Ainakin omat julkishallinnon kolleegani ovat olleet hyvin sitoutuneita töihinsä. Eihän siellä tietenkään sellaista tulosvastuuvat voi olla kuin firmassa jossa tehdään rahaa, mutta julkinen hallinto huolehtii meillä lapsista, vanhuksista ja sairaista. Ja näistä pidetään hyvää huolta. Lisäksi palkka on huono ja arvostus tätä luokkaa.

Vierailija
13/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella on vielä paljon ikänsä virkamiehen pitkää ja kapeaa leipää nauttineita. He saavat arvovaltansa siitä, että tietävät, miten asiat on "aina" tehty ja siitä, että he tuntevat kaikki. Onneksi he alkavat jäädä eläkkeelle, ja tilalle tulee "normaaleja" pätkätyöläisiä.

Nämä eivät työllistykään enää minnekään muualle, joten roikkuvat siellä loppuun asti.

Vierailija
14/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä pahimmat kyykyttäjät ovat vielä 5-8 vuoden päässä eläkkeestä. Ei kauhean pitkä aika, mutta omasta näkökulmastani ikuisuus...Olen itse pöpilässä tai narun jatkona paljon tuota nopeammin, jos jään tänne.

Ap

Vierailija
15/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole tainnut koskaan olla julkishallinnossa töissä?

Tämä ei vastaa mitenkään omaa kokemustani. Ainakin omat julkishallinnon kolleegani ovat olleet hyvin sitoutuneita töihinsä. Eihän siellä tietenkään sellaista tulosvastuuvat voi olla kuin firmassa jossa tehdään rahaa, mutta julkinen hallinto huolehtii meillä lapsista, vanhuksista ja sairaista. Ja näistä pidetään hyvää huolta. Lisäksi palkka on huono ja arvostus tätä luokkaa.

Juu, ei täälläkään laiskottelua juuri näe. Itsellänikin on enemmän hommia kuin aiemmassa duunissä yksityisellä.

Mutta tuota pätemistä ja kyykyttämistä sekä selkään puukottamista täällä harjoitetaan antaumuksella. Toki syövät tehokkuutta omalla tavallaan nekin...

Ap

Vierailija
16/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on täysin päinvastainen kokemus. Nykyisessä työpaikassani olen ollut 2v. Viihdyn todella hyvin ja näen itseni organisaation leivissä vielä kymmenenkin vuoden päästä.

Vierailija
17/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan virastosta. Olen ollut viidellä hallinnonallla. OM on ihan jäätävä noin keskimäärin. Nyrkkisääntö on, et mitä enemmän on juristeja, sitä enemmän kannattaa vältellä.

Nyt olen todella, todella dynaamisessa virastossa. Meidän konservatiivisektorikin on huumorintajuista omassa muutosvastarinnassaan. Tämä on todella joustava ja edistyksellinen paikka, joka pakottaa kehittymään.

Mutta juristivirastot, ei enää IKINÄ. Hyvä merkki on keskimäärin korkea koulutus useilta eri tieteenaloilta.

Vierailija
18/18 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu ihan virastosta. Olen ollut viidellä hallinnonallla. OM on ihan jäätävä noin keskimäärin. Nyrkkisääntö on, et mitä enemmän on juristeja, sitä enemmän kannattaa vältellä.

Nyt olen todella, todella dynaamisessa virastossa. Meidän konservatiivisektorikin on huumorintajuista omassa muutosvastarinnassaan. Tämä on todella joustava ja edistyksellinen paikka, joka pakottaa kehittymään.

Mutta juristivirastot, ei enää IKINÄ. Hyvä merkki on keskimäärin korkea koulutus useilta eri tieteenaloilta.

Kiitos vinkistä!

t. eräs, joka on harkinnut julkiselle siirtymistä