Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten käydä palkkakeskustelu ilman tietoa firman palkkatasosta?

Vierailija
14.08.2019 |

Nyt jo stressaan ensimmäistä vuodenvaihteessa käytävää vuosikeskustelua, jossa on tarkoitus puhua palkasta (tai ainakin minä aion siitä puhua). Palkkani on mielestäni aivan alakanttiin korkeakoulutetun asiantuntijatyöstä, ja haluaisin siihen tuntuvan korotuksen, aivan vähintään 300-400 euroa.

Olen kuitenkin tällainen nöyryyteen opetettu kiltti tyttö, ja tiedän jo että vaatimuksessani pysyminen tulee olemaan vaikeaa. En kestä ollenkaan tunnetta, että minua ja tavoitteitani paheksutaan. Asia muuttuisi huomattavasti helpommaksi jos tietäisin mitä vastaavia töitä tekevät samassa firmassa saavat palkkaa, mutta se ei ole mahdollista. Osa fiksuista työnantajista julkaisee jonkin sortin palkkalinjauksia, mutta meillä ei. Mitäs jos saankin ahneen maineen jos palkkani on linjassa muiden kanssa. Toisaalta on myös mahdollista että olen tyhmänä tyytynyt paljon vähempään kuin muut. Niin tai näin, niin minä itse en koe että palkka olisi riittävä työnkuvaan nähden.

Neuvot jakoon jos sellaisia löytyy, kiitos! Miten tällainen nössö pystyisi itsevarmasti esittämään toiveensa? Minulla iskee aina se epätoivo että olen naurettava, ja sitten annan periksi.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenellekään ei tarvitse maksaa kuin mitä alan työehtosopimus sanoo. Et ole korvaamaton.

Vierailija
2/16 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenellekään ei tarvitse maksaa kuin mitä alan työehtosopimus sanoo. Et ole korvaamaton.

Asiantuntijatöissä palkka kyllä useimmiten neuvotellaan työntekijäkohtaisesti... Ei ole mitään taulukkoa mistä katsottaisiin tuntipalkat tms. Ja en ole korvaamaton tietenkään, ei kukaan ole, mutta 7 vuotta yliopistossa + työkokemus ovat kerryttäneet sellaista osaamista mitä ei jokaiselta löydy.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hae muualle töihin palkkatoiveinesi ja katso mitä vastaavat. Saat vipuvartta vääntöihin tai jopa paremman duunin.

Vierailija
4/16 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhjän saa pyytämättäkin eli pyydä ihmeessä sen verran mitä haluat ja koet ansainneesi. Valmistaudu perustelemaan pyyntösi (mitä teet enemmän/paremmin kuin aloittaessasi jne).

Eikä se työsuhde siihen kaadu vaikket korotusta saisikaan, sitten vaan nielet pettymyksen ja jatkat tai haet uuden työn.

Vierailija
5/16 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkällä korkeakoulutuksella ei voi paljon pyytää. 

Jos kerrot alueen, toimialan, tehtäväkentän ja vähän työkokemuksen määrää niin pystyn kertomaan paljonko palkka noin suurinpiirtein on. Useimmiten kyllä työntekijät puhuvat palkoista keskenään ihan avoimesti.

Vierailija
6/16 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene verotoimistoon katsomaan mitä työkaverit tienaavat niin saat suuntaa palkkatasosta.

Vierailija
7/16 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan käytä neuvotteluissa argumenttina, että kun muutkin tienaa. Se naula ei vedä.

Vierailija
8/16 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verottajan toimitiloissa saa nähtyä ihan kenen tahansa suomalaisen verotiedot. Se ei toki kerro ihan kaikkea, mutta mikäli sivutöitä ei ole, niin ansiotulot kertovat aika hyvin kollegoiden palkat ja bonukset kokonaisuutena.

Vierailija
9/16 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vaan käytä neuvotteluissa argumenttina, että kun muutkin tienaa. Se naula ei vedä.

Ei ehkä suoraan kannata asiaa mainita että "Pertsa tienaa neljä tonnia ja Kimmo viis, mä teen melkein samoja hommia ja saan kaks!!" vaan ennemmin toisessa linjassa "Mielestäni työnkuvaan verrattuna palkkani on aika pieni eli haen suurta korotusta eli 500 euroa kuukaudessa".

Vierailija
10/16 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mene verotoimistoon katsomaan mitä työkaverit tienaavat niin saat suuntaa palkkatasosta.

Verotoimistosta ei saa palkkatietoja.

Vierailija
11/16 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verottajan toimitiloissa saa nähtyä ihan kenen tahansa suomalaisen verotiedot. Se ei toki kerro ihan kaikkea, mutta mikäli sivutöitä ei ole, niin ansiotulot kertovat aika hyvin kollegoiden palkat ja bonukset kokonaisuutena.

Ei siellä ainakaan minun tiedoissani näy puhdasta ansiotuloa ilman vähennyksiä. Ne vaihtelevat aika lailla.

Vierailija
12/16 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ymmärrä näitä palkkakeskusteluja, tessistähän ne tulevat melkein kaikkialla. Tekisi mieli aina sanoa, että haluan samaa palkaa mitä teillä muutkin vastaavaaa työtä tekevät saavat. Ihme venkoilua.

Vierailija
13/16 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liitoilla on palkkatilastoja ja sieltä saa usein myös henkilökohtaista palkkaneuvontaa. Juttele saman alan tuttaviesi kanssa palkkatasosta. Selvitä, mitä yleensä sinun toimenkuvan kaltaisissa hommissa maksetaan.

Miten nykyiseen palkkaan päädyttiin? Pyysitkö sinä jotain vai tekikö työnantaja tarjouksen?

Onko osaamisesi karttunut tai käytettävyytesi lisääntynyt? Tällaisiin asioihin voi vedota pyytäessä lisää palkkaa.

Jos korotuksesta kieltäydytään, kysy, mitä sinun pitäisi tehdä, jotta korotus olisi mahdollinen.

Joskus on sitten vaan se tilanne, että ainoa keino nostaa palkkaa on vaihtaa työnantajaa.

Vierailija
14/16 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotustiedot ovat julkisia. Kysy työkaveriltasi vaivihkaa osana keskustelua, että tekeekö hän työnsä lisäksi jotain keikkaa tai vapaaehtoistyötä. Hanki verotiedot ja saat selville palkkatason.

Näin joutuu tekemään. Et ole ainut;)

Vierailija
15/16 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsee, jos töihin halutaan juuri kyseinen henkilö, joka pyytää enemmän. Toki jos kelpaa kuka vaan, voidaan kieltäytyä maksamasta enemmän kuin minimi.

Toisekseen kaikilla aloilla tai kaikilla työpaikoilla ei edes ole mitään tessejä. Palkka on aina joko neuvoteltavissa tai vain firman linjan mukainen.

Vierailija
16/16 |
14.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marssit verotoimistoon ja käyt katsomassa kollegojesi palkat. Niin minä tein ja pyysin 750€ lisää ja sain. Sanoin vielä ihan suoraan että tiedän mitä muut vastaavia hommia tekevät tienaavat.