Nettiruokaa ostavat sanovat haluavansa välttää jonotusta ja kuitenkin Ruotsissa on keksitty tapa, millä jonot on hävitetty --- miksi ei ole käytössä Suomessa?
Kaupan aulassa on skannereita, jonka saa irrotettua asiakaskortilla (automaatti). Tuotteet skannataan tuolla skannerilla itse ja lopussa skanneri laitetaan samanlaiseen telineeseen kuin mistä otettiin ja hoidetaan maksu kortilla. Käytännössä näille maksupisteille ei tarvitse koskaan jonottaa, koska niillä viivytään vain hetki. Tuotteet on skannattu jo kaupassa ja tavarat kasseissa.
Ruotsissa hyvin yleinen, Suomessa en ole nähnyt. Yksi syy voi olla, että suomalaiset köyhyyttään varastavat niin paljon ja kauppias epäilee, että tuotteita ei skannattaisi oikeasti. Ruotsissa asiakas sitoutuu siihen, että kassapäätteellä voidaan suorittaa tarkistus, jolloin tyyliin kolme tuotetta skannataan henkilökunnan toimesta. Käytännössä K-ryhmää vastaavassa ICAssa tai S-ryhmää vastaavassa Coopissa en ole koskaan joutunut tarkistetuksi, mutta halpaketjuissa Willys ja City Gross silloin tällöin. Kassapääte ilmoittaa siis, että maksua voi jatkaa vasta tarkistuksen jälkeen ja nopeasti siihen tulee paikalle henkilökunnan edustaja skannerillaan.
Homma toimii, ei toki Suomessa.
Kommentit (37)
Virossa ja Latviassa on noita paljon myös.
Antaa muiden testailla. Otetaan me käyttöön, kun toimii ja voi ostaakin halvemmalla.
Sitä kutsutaan itsepalvelukassaksi, joita on jo melkein jokaisessa isommassa kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan itsepalvelukassaksi, joita on jo melkein jokaisessa isommassa kaupassa.
Suomessa skannaus tehdään vasta siellä itsepalvelukassalla, mikä vesittää koko idean.
AP
Vierailija kirjoitti:
Sitä kutsutaan itsepalvelukassaksi, joita on jo melkein jokaisessa isommassa kaupassa.
Ei ole sama asia. Suomessa itsepalvelukassoilla joutuu siinä kassalla purkamaan ostokset kärrystä ja vetämään yksi kerrallaan skannerilla, jolloin syntyy jonoja. Noissa Ruotsin systeemeissä skannataan jo siellä kauppaa kierrellessä joten kassalla on vain itse maksaminen.
Mutta minutsa tuota Ruotsin systeemiäkin voisi hyvin kehittää niin, että jo se maksaminenkin olisi siinä älykärryssä. Nykyäänhän on jo Smart Carteja ja muita, joissa on tabletti siinä kärryssä jolla voi tehdä monenlaista. Yhtä hyvin siinä voisi olla kassaohjelmisto ja kortinlukija, niin että jossain vaiheessa ostoksia voisi klikata: "Maksa" ja hoitaa maksamisen menemättä minkään sortin kassalle.
Ja sitten olisikin taas lisää aktiivimallin toteuttajia.
Onhan noita vaikka missä, omassa kaupassanikin, joka on marketti pk-seudulla. En kyllä pidä itsepalvelukassoja nettikaupan vaihtoehtona. Tilaan netistä isoja määriä kotiinkuljetuksen takia. Meillä on tksi työkäytössä oleva auto ja toista emme halua.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten olisikin taas lisää aktiivimallin toteuttajia.
En usko, huvittavaa kyllä varmaan suurin osa Ruotsissakin maksaa edelleen perinteiselle kassalle vaikka skannerimahdollisuus on. Aina ihmettelen tätä kassajonot nähdessäni.
AP
Vierailija kirjoitti:
Onhan noita vaikka missä, omassa kaupassanikin, joka on marketti pk-seudulla. En kyllä pidä itsepalvelukassoja nettikaupan vaihtoehtona. Tilaan netistä isoja määriä kotiinkuljetuksen takia. Meillä on tksi työkäytössä oleva auto ja toista emme halua.
Missä tuollainen kauppa on ? Meillä päin Helsingissä on vain sellaisia itsepalvelukassoja, joissa joutuu menemään kassapisteelle skannaamaan tuotteet yksi kerrallaan siinä olevalla viivakoodinlukijalla. Joka siis vesittää koko nopeuttamisidean, kun usein hitaat ihmiset siinä kaivaa niitä ostoksia kärrystä, pyörittelevät että missä puolella se viivakoodi olikaan, pakkaavat hitaasti sinne omiin kasseihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten olisikin taas lisää aktiivimallin toteuttajia.
Ei kehitystä voi pysäyttää tuollaisen pelon takia! Aina on teknologinen kehitys tehnyt tietynlaisia työtehtäviä tarpeettomaksi, mutta aina se on synnyttänyt myös uusia erilaisia tehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten olisikin taas lisää aktiivimallin toteuttajia.
En usko, huvittavaa kyllä varmaan suurin osa Ruotsissakin maksaa edelleen perinteiselle kassalle vaikka skannerimahdollisuus on. Aina ihmettelen tätä kassajonot nähdessäni.
AP
Mä ainakin sen vuoksi, että ainakin noissa itsepalvelukassoilla tulee aina jotain häikkää ja sitten saa odotella myyjää, joka ehkä joskus saattaa ehtiä saapumaan.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten olisikin taas lisää aktiivimallin toteuttajia.
Ei vaan sitten saadaan se "työvoimapula" kuntoon näillä vapautuvilla resursseilla, ilman että tarvitsee kuskata tänne koneinsinöörejä kehitysmaista.
Ihmettelen itsekin miksei näitä ole Suomessa, mutta nettikaupan vaihtoehto se ei ole. Käytän nettikauppaa ihan muista syistä kuin kassajonon välttämiseksi. Syitä:
- välttää ruuhka siellä koko kaupassa, ei vain kassoilla
- en tykkää kierrellä rutiiniostosten takia kaupassa
- tulee vähemmän heräteostoksia kun tilaa netistä
- ei joudu kantamaan ostoksia kotiin
Brysselissä on ollut tuollaisia systeemejä jo ainakin kymmenen vuotta. Käytimme ennen joka viikko kun teimme yhden ison ostosreissun. Keskimäärin joka viidennellä kerralla tuli tarkistus, eli kassalla piti kaikki tuotteet ottaa pois kasseista ja ne skannattiin. Meillä ei ikinä heittänyt summa senttiäkään eli oltiin skannattu kaikki. Oli kyllä todella kätevä systeemi.
Nyt ei ole enää käytetty muutamaan vuoteen kun tilataan tavarat kotiinkuljetuksella. Säästyy se viikottaiseen kauppareissun mennyt parituntinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten olisikin taas lisää aktiivimallin toteuttajia.
Ei kehitystä voi pysäyttää tuollaisen pelon takia! Aina on teknologinen kehitys tehnyt tietynlaisia työtehtäviä tarpeettomaksi, mutta aina se on synnyttänyt myös uusia erilaisia tehtäviä.
Tottakai voi ja saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten olisikin taas lisää aktiivimallin toteuttajia.
En usko, huvittavaa kyllä varmaan suurin osa Ruotsissakin maksaa edelleen perinteiselle kassalle vaikka skannerimahdollisuus on. Aina ihmettelen tätä kassajonot nähdessäni.
AP
Osa varmaan siksi että haluaa käyttää käteistä, osa siksi että ostaa nuuskaa tjsp ja varmaan kokee helpommaksi pyytää niitä kassalta. Omassa asuinkaupungissa vain harvassa kaupassa on noita mukana kuljetettavia skannereita, suurin osa automaattikassoista on niitä missä skannataan siinä kassalla. Itse käytän niitä lähinnä jos on vaan pari tuotetta, ei mitään punnittavaa, lääkkeitä jne. Niillekin kassoille on usein jonoa, tosin lyhyempiä kuin taviskassoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten olisikin taas lisää aktiivimallin toteuttajia.
En usko, huvittavaa kyllä varmaan suurin osa Ruotsissakin maksaa edelleen perinteiselle kassalle vaikka skannerimahdollisuus on. Aina ihmettelen tätä kassajonot nähdessäni.
APMä ainakin sen vuoksi, että ainakin noissa itsepalvelukassoilla tulee aina jotain häikkää ja sitten saa odotella myyjää, joka ehkä joskus saattaa ehtiä saapumaan.
Minä käytän käytännössä aina itsepalvleukassaa. Erittäin harvoin on mitään häikkää, ja myyjä on aina lähellä siinä kassapisteellä ja saatavissa heti. Esim. jos ostaa alkoholia tai tupakkaa, niin kassa hälyttää myyjän paikalle todistamaan että ikää on ostajalla riittävästi, ja tämä tapahtuu ihan 5 sekunnissa että se kassa tulee ja vetää korttinsa läpi. Mun lähikaupoissa ainakin siinä itsepalvelukassa-alueella on aina 1 myyjä päivystämässä koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten olisikin taas lisää aktiivimallin toteuttajia.
En usko, huvittavaa kyllä varmaan suurin osa Ruotsissakin maksaa edelleen perinteiselle kassalle vaikka skannerimahdollisuus on. Aina ihmettelen tätä kassajonot nähdessäni.
APMä ainakin sen vuoksi, että ainakin noissa itsepalvelukassoilla tulee aina jotain häikkää ja sitten saa odotella myyjää, joka ehkä joskus saattaa ehtiä saapumaan.
Minä käytän käytännössä aina itsepalvleukassaa. Erittäin harvoin on mitään häikkää, ja myyjä on aina lähellä siinä kassapisteellä ja saatavissa heti. Esim. jos ostaa alkoholia tai tupakkaa, niin kassa hälyttää myyjän paikalle todistamaan että ikää on ostajalla riittävästi, ja tämä tapahtuu ihan 5 sekunnissa että se kassa tulee ja vetää korttinsa läpi. Mun lähikaupoissa ainakin siinä itsepalvelukassa-alueella on aina 1 myyjä päivystämässä koko ajan.
Meillä ei ole erikseen myyjä siinä itsepalvelukassoilla ja siksi sitä kuittausta joutuu aina odottelemaan. 13
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten olisikin taas lisää aktiivimallin toteuttajia.
En usko, huvittavaa kyllä varmaan suurin osa Ruotsissakin maksaa edelleen perinteiselle kassalle vaikka skannerimahdollisuus on. Aina ihmettelen tätä kassajonot nähdessäni.
AP
Ainakin ICAssa nuo skannerit vaativat kaupan kanta-asiakkuuden. Enkä ole viitsinyt alkaa muutenkaan säätämään kun ei ol ohjeita englanniksi. Ruotsissa ollaan aika vihamielisiä ulkomaalaisia kohtaan.
Juttelin juuru tuosta isäni kanssa, hän sanoi jossain nyt Suomessakin nähneensä.