Onko ihminen työkyvytön jos hän ei jaksa tehdä mitään muuta kuin käydä töissä?
Jos työpäivän jälkeen ei jaksa edes käydä kaupassa tai vastata kaverin puheluun ja mikroaterian syöminenkin pitää hoitaa sängyssä, onko työkykyinen? Koska tavallaan jaksaa monina päivinä käydä töissä ja tehdä työtehtävät rimaa hipoen mutta se vie kaikki mehut.
Kommentit (10)
Ei ole työkyvytön jos kykenee käymään töissä. Kyvytön kyllä muuten.
Vielä hetken aikaa, mutta on vain ajan kysymys, koska romahtaa täysin. Nyt mars työterveyteen keskustelemaan vaihtoehdoista.
ehkä työkykyinen mutta vapaa-aikakyvytön.
Kuvitelma siitä, että ihminen vain virkistyy ja energisoituu töissä on some-harhaa. Vanhan sanonnan mukaan: "Jos työ herkkua olisi, herrathan sen kaiken tekisivät."
Työkyvytön on nimensä mukaan kyvytön käymään töissä. Et sinä siis työkyvytön ole. Vajaakuntoinen. Se mikä tuon aiheuttaa, pitää selvittää. Onko se kilpirauhasen vajaatoimintaa, raudanpuutetta, huonoa kuntoa vai mitä?
Sehän riippuu siitä, miksei jaksa mitään. Jos väsymyksen syy on sairaus, niin sille on diagnoosi. Silloin lääkäri voi kirjoittaa eläkkeen hakemista varten lausunnon ja itse tehdä hakemuksen. Jos mitään sairautta ei löydy, niin eläkkeelle ei pääse. Siinä tapauksessa pitää miettiä, voiko työaikaa lyhentää, vaihtaa työpaikkaa tai kouluttautua uudelle alalle. Oli vaihtoehto mikä tahansa, niin ekana pitää mennä lääkärille.
Jos energiaa ei jää lainkaan työajan ulkopuolelle, niin silloin ei ole työkykyinen.
Ei kukaan jaksa kovin pitkään sitä, että koko ajan suorittaa äärirajoilla. Siinä alkaa jossain vaiheessa kroppa pettämään ja voi tulla hyvinkin vaikeita sairauksia.
Energiaa pitäisi jäädä myös perheelle, kodinhoitoon ja harrastuksiinkin.
Olen itse työkyvyttömyyseläkkeellä MS-taudin aiheuttaman vaikean uupumuksen takia. Tilanteeni meni niin vaikeaksi, että työnantaja järjesti minulle lepopaikan jotta voin levätä työpäivän aikana.
Lopulta oli pakko luovuttaa ja hakea eläkettä.
Mikä siinä työssä niin väsyttää? Ymmärrän toki jonkun liukuhihnatyön jossa tahti on armoton. Itsellä onneksi leppoisa työ. Sitä on päivällä väsynyt mutta kun kotiin pääsee ja kengät lentää jaloista niin voi sitä riemun määrää, väsymyksestä ei ole tietoakaan.
Tätä samaa olen miettinyt. Jos töiden lisäksi ei jaksa arkena tehdä mitään muuta, niin onko työstä saatava palkka tuon arvoista.