Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lääkäritekstin ymmärtäjiä paikalla? En ymmärrä sairauskertomustekstiä.

Vierailija
11.08.2019 |

Kävin korva-nenä-kurkkulääkärillä, joka oli aika mykkä. Tekstiin oli kirjoittanut " st: Rha jnkv lk turpeutta, ei eritteitä. Rhp samoin.
Li: Epigl, äh:t ok, aryissä turpea punoitus, LPR sopii. Ad ja As rauhalliset.

Ainoa mitä järkeilin, niin äänihuulet ok (äh:t).

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epigl on epiglottis eli kurkunkansi.

Vierailija
2/9 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Status eli yleistila: Rha = rinoskopia anterior eli nenän etuosan tähystys jonkin verran limakalvoturpeutta, ei eritteitä. Rinoskopia posterior eli nenän takaosa samoin. Li eli laryngoskopia indirecta, kurkunpään katsominen peilillä: epiglottis eli kurkunkansi ja äänihuulet ok, ary-rustoissa (äänihuulten kiinnityskohdat) turpea punoitus, LPR = laryngopharyngeal reflux disease eli närästys jossa mahahapot nousee takaisinpäin kurkunpäähän ja siksi se punoittaa. Ad ja As = oikea ja vasen korva rauhalliset.

Eli sulla on refluksitauti, mahahapot nousee kurkkuun ja pitää yllä alueen tulehdusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos nro2! Miksi aryissä on turpea punoitus? Mulla on astma ja allerginen nuha. Viittaako noista mikään niihin oireisiin?

Vierailija
4/9 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos nro2! Miksi aryissä on turpea punoitus? Mulla on astma ja allerginen nuha. Viittaako noista mikään niihin oireisiin?

En ole tuo aiempi vastaaja, mutta allergiseen nuhaan viittaa alussa mainittu nenän limakalvoturpeus.

Vierailija
5/9 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astma ja allergia on limakalvosairauksia ja nenän limakalvoturvottelut voi niihin liittyä. Turpea punoitus aryissa liittyy usein tuohon että mahahapot nousee nieluun asti. Se voi oll astman pahenemisvaiheidenkin taustalla, kun hapot pääsee keuhkoputkiin. Onko sulla yöyskää?

Vierailija
6/9 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohhoh. Jännä ettei mulla ole kummemmin närästystä. Outoa yskää kyllä välillä ja kurkussa pienellä alueella outoa tunnetta hetkellisesti. T. Ap.

Vierailija
7/9 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Astma ja allergia on limakalvosairauksia ja nenän limakalvoturvottelut voi niihin liittyä. Turpea punoitus aryissa liittyy usein tuohon että mahahapot nousee nieluun asti. Se voi oll astman pahenemisvaiheidenkin taustalla, kun hapot pääsee keuhkoputkiin. Onko sulla yöyskää?

Välillä oon tosi limainen ja jouduin limppejä sylkeen. Mulla on yöllä uniapnealaite, niin ei juuri yskitä, tai en tiedä estääkö se laite yskimistä.

Vierailija
8/9 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi koska mahahapot nousee kurkunpäähän ja ärsyttää aryrustoja jotka punoittaa sen takia.

Vierailija
9/9 |
11.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä se yöyskää merkitsisi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kaksi