Lukio 3.5 vuodessa
Aloitin juuri lukion 2. vuoden ja olen miettinyt lukion suorittamista 3.5 vuodessa. Haluasin tietää, että saako silloin ihan viimeisenä syksynä suorittaa kursseja vai pitääkö ne olla kasassa jo kolmosen keväällä? Eli saanko suorittaa kursseja vielä esim. Viimeisen syksyn ensimmäisessä ja toisessa jaksossa?
Kommentit (27)
En ole varma, mutta luulisin, että tietyn aineen kirjoituksiin voi osallistua kun ko pakolliset kurssit on suoritettu. Päästötodistusta ei kuitenkaan saa ennenkuin kakki pakolliset ja tarpeeksi valinnaisia on suoritettu. Jos sinulta puuttuu näitä niin valmistut vasta seuraavana keväänä. Suosittelen menemään opinto-ohjaajan juttusille. Voit myös pyytää puuttuvia kursseja itsenäisesti suoritettavaksi vaikkapa kesän aikana.
Ei tunnu loogiselta, ettei viimeisenä puolena vuotena kävisi koulua.
Suomella ei ole varaa vapaamatkustajiin. Lukio pitää suorittaa kahdessa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Suomella ei ole varaa vapaamatkustajiin. Lukio pitää suorittaa kahdessa vuodessa.
Keitä se muka haittaa, korkeintaan vanhempia, kun teini asuu pidempään kotona.
Aika moni sitä paitsi lukee pidempään siksi, että haluaa valita enemmän aineita.
Voit ottaa kursseja vielä ekassa jaksossa, tokassa on kirjoitukset.
(Tyttäreni aloitti juuri neljännen syksyn, aikoo myös siis valmistua 3,5 vuodessa)
Kannattaa käydä opolla kyselemässä asiaa ja tekemään sulle hyvää opintosuunnitelmaa! Opot on ne jotka auttaa sua tälläsissä asioissa ja he tietävät kaikista parhaiten! Kannattaa laittaa kysymykset ylös että muistat kysyä kaikki!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitä se muka haittaa, korkeintaan vanhempia, kun teini asuu pidempään kotona.
Aika moni sitä paitsi lukee pidempään siksi, että haluaa valita enemmän aineita.
Muun muassa Sipilän Juhaa ja Kakkosen Kyöstiä.
Luulen, että ekassa jaksossa voi vielä ottaa aineita.
Kannattaa ottaa sen syksyllä kirjoitettavan aineen kertauskurssi siinä juuri ennen kirjoitusta ainakin. Jos sellainen järjestetään. Syksyisin järjestetään huonommin niitä kertauskursseja.
Vierailija kirjoitti:
(Tyttäreni aloitti juuri neljännen syksyn, aikoo myös siis valmistua 3,5 vuodessa)
Saakohan tokaan jaksoon ottaa kursseja vaikka olisikin kirjoitukset?
Ekassa jaksossa voi käydä vapaaehtoisia kursseja se semmosia mitä ei kirjoita. Eli kirjoitettavien pakolliset pitää olla käytynä aiemmin. Mä kävin esim lyhyen matikan seiskakurssin ekassa jaksossa ja kirjotin matikan sillon syksyllä. Ja liikunnan jätin sinne .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saakohan tokaan jaksoon ottaa kursseja vaikka olisikin kirjoitukset?
Riippuu mikä on se pvm että kaikki kurssit pitää olla hyväksytysti kasassa että saa päätötodistuksen syksyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa käydä opolla kyselemässä asiaa ja tekemään sulle hyvää opintosuunnitelmaa! Opot on ne jotka auttaa sua tälläsissä asioissa ja he tietävät kaikista parhaiten! Kannattaa laittaa kysymykset ylös että muistat kysyä kaikki!!!
.
En menisi opon tietämyksestä takuuseen, pieleen olisi mennyt, jos ei tyttö olisi itse tajunnut asiaa.
.
Opo eli vielä vanhan systeemin mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.
En menisi opon tietämyksestä takuuseen, pieleen olisi mennyt, jos ei tyttö olisi itse tajunnut asiaa.
.
Opo eli vielä vanhan systeemin mukaan.
Tajunnut mitä asiaa?
Lukion opo täällä. Voit käydä kursseja sekä neljännen vuoden ykkös- että kakkosjaksossa. Noin marraskuun 5. päivä pitää kaikkien pakollisten kurssien olla valmiina, yhteensä vähintään 17 kurssia, joista 10 valtakunnallista syventävää, vähintään.
Kuinka tavallista on suorittaa lukio 3,5 tai 4 vuodessa? Itse vasta aloittanut lukiossa ja mietin, että olenko ihan outo jos suunnittelen tällaista, kun en haluaisi että lukioaika on kamalan rankkaa. Onko sitten kurjaa kun kaverit kirjoittaa kaikki aikaisemmin? Vai onko todennäköistä että on muitakin "hitaampia"?
Korjaus: vähintään 75 kurssia, niin kuin toki tiedätkin.
Opo edelleen: lukio-opintojen venyttäminen 3,5 ja jo 4 vuoteen on selvästi yleistynyt. Vaikea sanoa tarkkoja lukuja, vaihtelee tietty lukioittain, mutta arvioisin, että noin 20 - 25 prosenttia (ainakin pian) toimii niin.
Up