Työskenteletkö sinäkin organisaatiossa, jossa hävyttömät ja röyhkeät menestyvät?
Ja jossa reilulla pelillä ei oikein pääse eteenpäin? Olet varmaan yksityisellä sektorilla? Kuinka teillä menestytään? Millaisen pohjan ja arvomaailman teidän johto on onnistunut luomaan? Aiotko muuttua?
Kommentit (44)
Samaahan te naiset teette parinvalinnassa. Kemiaa on aina juurikin sen röyhkeän jännän miehen kanssa, ei koskaan kiltin ja huomaavaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Yksityisellä juurikin näin. Yksityisellä ei aina edes nimellisiä koulutusvaatimuksia jolloin ns. hyvät tyypit pääsevät jylläämään entistä enemmän ( lue suulaat ja kovaa puhuvat) vaikka ei edes koulutuksia olisi. Sos. ja terv.ala.
Ei hommia tehdä tutkinnoilla vaan osaamisella. Kun olin nuorempi niin sillä että olen FT oli merkitystä. Nykyään lähinnä sillä mitä olen saanut aikaiseksi ja mitä aion saada aikaiseksi seuraavaksi.
Jos teidän osaamisenne on niin paljon parempaa kuin näiden ’pyrkyreiden’ joita kritisoitte niin luulisi olevan helppoa osoittaa se esimiehille ja johdolle. Menestyminen on asenne ja asenne luo menestystä. Mikäs se kissan hännän nostaa ellei kissa itse, jne.
Esimies käyttää minun osaamistani omana osaamisenaan. Urkkii ja kyselee, miten hoitaisin jonkun asian ja sitten kertoo sen edelleen omana innovaationaan. Sillä itsellään ei ole käsitystä edes hallinnonalan perusasioista ja se on täysi tumpula jossain palaverissa sidosryhmien kanssa, mutta taitava nyhtämään muilta vastauksia. Nykyisin valehtelen sille esim. kehityskeskustelussa, että "enpä ole tuotakaan miettinyt", vaikka työkavereitten kanssa oltaisiin ko. asiaa jo valmistelemassa ja viemässä esimiehen ohi eteenpäin.
Mitä aiot asialle tehdä?
Vierailija kirjoitti:
Eniten äänessä olevat ja päsmäröivät tuntuu menestyvän, vaikka olisivat vähän pihalla kaikesta. Sitten nämä pääsee tekemään päätöksiä ja kaikki menee päin honkia.
Meillä ihan sama, ollaanko mahdollisesti samassa yrityksessä töissä.....??
Vierailija kirjoitti:
Siis työelämässähän pitää olla tosi hävytön ja röyhkeä.
Vapaa-ajalla voi sit olla mukava ja reilu. :)
Niinpä, ja kysymys kuuluu lopulta että miksi ihminen ei voi olla samanlainen töissä ja kotona, eli olla oma itsensä?
En tekis kenenkään kusipäiden pyrkyreitten kanssa töitä. Lopettaisin ja niin olen tehnytkin, kun seura on ollut ilkeää, negatiivista tai egoilua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Yksityisellä juurikin näin. Yksityisellä ei aina edes nimellisiä koulutusvaatimuksia jolloin ns. hyvät tyypit pääsevät jylläämään entistä enemmän ( lue suulaat ja kovaa puhuvat) vaikka ei edes koulutuksia olisi. Sos. ja terv.ala.
Ei hommia tehdä tutkinnoilla vaan osaamisella. Kun olin nuorempi niin sillä että olen FT oli merkitystä. Nykyään lähinnä sillä mitä olen saanut aikaiseksi ja mitä aion saada aikaiseksi seuraavaksi.
Jos teidän osaamisenne on niin paljon parempaa kuin näiden ’pyrkyreiden’ joita kritisoitte niin luulisi olevan helppoa osoittaa se esimiehille ja johdolle. Menestyminen on asenne ja asenne luo menestystä. Mikäs se kissan hännän nostaa ellei kissa itse, jne.
Fakta nyt vaan on, että osaamisella ei välttämättä ole mitään väliä. Esimies ei välttämättä ymmärrä edes mitä työsi vaatii, niin miten sen sille osoittaa, kun ei se tiedä miten se homma hoidetaan hyvin. Ihan muut jutut ratkaisee, kelle ne työt menee. Tässä maassa moni asia voisi toimia paremmin, jos asiat hoitaisi ne, jotka ne parhaiten osaa. Mutta ketä se kiinnostaa? Turha sitten ihmetellä, kun mikään ei toimi ja kaikki hommat menee päin seiniä.
Vierailija kirjoitti:
En. Meillä menestyvät älykkäät ja mukavat.
Miksi alapeukut? Kyseessä on tutkimusalan firma, jossa monilla on tohtorinhattu. Oikeasti skarppia porukkaa siis. Eteenpäin ei pääse, jos ei ole oikeita meriittejä. Ymmärrän kyllä, jos tätä on vaikea uskoa, olen itsekin ollut sellaisissa yrityksissä, jossa röyhkeys on tärkeintä, mutta onneksi löysin tämän unelmatyöpaikan.
Meillä etenee kun nuolee pomon percettä, oma hovi pitää aina olla ympärillä. Jos jollain on omia ideoita ja kehitysehdotuksia, tämä otetaan silmätikuksi ja aletaan savustamaan ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis työelämässähän pitää olla tosi hävytön ja röyhkeä.
Vapaa-ajalla voi sit olla mukava ja reilu. :)
Niinpä, ja kysymys kuuluu lopulta että miksi ihminen ei voi olla samanlainen töissä ja kotona, eli olla oma itsensä?
Koska jos on reilu ja kiltti niin työelämässä jää jalkoihin. Muut vievät sen mikä sinulle kuuluisi. Sinä teet kaikki työt ja kollega vie ylennyksen.
Jos taas satut olemaan tällainen röyhkeä muita hyväksikäyttöväite tyyppi ja kohtelet myös puolisoasi näin, tulee ero.
Joskus muinoin olin duunissa lafkassa jossa jäsenkirja ratkaisi esimiesaseman. Valtaosa esimiehistä oli tyystin sopimattomia hommiinsa.
Osaamista ei tarvitse olla, kunhan osaat vaan ylistää itseäsi koko ajan. On oikeasti naurettavaa että toimari pitää eniten niistä tyypeistä jotka jatkuvasti kertovat kuinka osaavat paremmin kuin muut ja ovat todella tärkeitä yritykselle, vaikka eivät muuta tee kuin virheitä toisensa perään. Kaikki muut näkevät tämän paitsi tj. Ne, jotka korjaavat nämä suurisuisten virheet, ovat toimarin mielestä vain turha kuluerä ja heille kyllä näytetään paikkansa ja arvonsa.
En aio muuttua koska minulla on moraali. Täytyy äitiysloman jälkeen katsoa uusi työpaikka.
Samaa mieltä, minäkään en aio muuttua ruskeakieliseksi. Niin noloja nuo ovat, luulevat varmaan ettei muut huomaa tai tajua, mutta on vaan niin noloa. Mieluummin säilytän ihmisarvoni ja lähden kilpailijalle. Sopimusneuvottelut on onneksi jo käynnissä. 😊
Meillä pääsee hyvään asiantuntijatyöhön jos oot tietyn johtoporrasosan kaveri/suosiossa. Ihan sama onko mitään pätevyyttä kyseiseen titteliin. Ja sitten työt teetätetään meillä oikeilla osaajilla ja asiantuntija ottaa kunnian onnistuneesta projektista
Vierailija kirjoitti:
Meillä pääsee hyvään asiantuntijatyöhön jos oot tietyn johtoporrasosan kaveri/suosiossa. Ihan sama onko mitään pätevyyttä kyseiseen titteliin. Ja sitten työt teetätetään meillä oikeilla osaajilla ja asiantuntija ottaa kunnian onnistuneesta projektista
Vaihtaisin toiseen työpaikkaan jos amatööri tulisi nauttimaan samaa liksaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää oli tosi iso syy, miks lopetin tradenomiopinnot kesken. En halunnut tuollaiseen työelämään. Ois vaan v*tuttanut joka päivä.
Elämä on valintoja...
No tradenomin papereilla ei ole paljon merkitystä millainen olet, hyviin positioihin ei asiaa.
Mieslukijaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää oli tosi iso syy, miks lopetin tradenomiopinnot kesken. En halunnut tuollaiseen työelämään. Ois vaan v*tuttanut joka päivä.
Elämä on valintoja...
No tradenomin papereilla ei ole paljon merkitystä millainen olet, hyviin positioihin ei asiaa.
Kyllä on, jos on vaan valmis mielistelemään johtoa. Muulla ei ole väliä. Vain taivas on rajana.
Älkää kertoko ideoita työkavereille, esittäkää omat ideanne ja ajatuksenne palavereissa ja kokouksissa.
Ne menestyy, jotka uskaltavat puhua ja tuoda mielipiteensä esiin, he uskaltavat myös tarvittaessa ottaa riskejä.
Ei esimies ja varsikaan häntä ylemmät johtajat, tiedä sinun osaamisestasi, eivät he tunne kenttäänsä niin hyvin.
Täytyy itse tuoda esiin tietonsa, ideansa ja osaamisensa, jos ei uskalla sitä tehdä, ei kannata valittaa.
Kukaan ei huomaa, vaikka tekisit miten loistavaa työtä, anna se ilmi esimiestasolle,
Nykyään työelämässä on tärkeintä vain antaa oikea mielikuva siitä miten asiat ovat. Se joka maalaa kivoimman kuvan johdon silmille, se pärjää ja etenee. Totuudenpuhujia pidetään kehityksen jarruna.
Vierailija kirjoitti:
Älkää kertoko ideoita työkavereille, esittäkää omat ideanne ja ajatuksenne palavereissa ja kokouksissa.
Ne menestyy, jotka uskaltavat puhua ja tuoda mielipiteensä esiin, he uskaltavat myös tarvittaessa ottaa riskejä.
Ei esimies ja varsikaan häntä ylemmät johtajat, tiedä sinun osaamisestasi, eivät he tunne kenttäänsä niin hyvin.
Täytyy itse tuoda esiin tietonsa, ideansa ja osaamisensa, jos ei uskalla sitä tehdä, ei kannata valittaa.
Kukaan ei huomaa, vaikka tekisit miten loistavaa työtä, anna se ilmi esimiestasolle,
Meillä jos toimit noin niin saat sitten vain lisää hommia entisten lisäksi hoidettavaksesi. Eli ei kannata ottaa kantaa mihinkään.
Elämä on valintoja...