Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liianko varhainen murrosikä

Pilvi
09.08.2019 |

Puhutaan, että murrosikä on aikaistunut, eli missä iässä nykyään alkaa? Milloin pitäisi huolestua?

Tytölläni alkoi alapääkarvoitus kasvaa jo 6-7 v, hiki haisi 7-8 v., kainalokarvat 8 v. Tyttö on kohta 10 ja nyt valitti, että rinnat ovat kipeät eli kasvu alkaa. Onneksi menkat eivät ole alkaneet, mutta epäilen, että kohta voisivat alkaa. Keskustelimme asiasta kouluterkkarilla ja lääkäri sanoi, että seurataan. Murrosiän pituuskasvu ei ollut vielä silloin 9 v. alkanut, joten ei huolestuttu. Nyt on kesällä kasvanut aika lailla. Lähenee 150 cm. Eli saattaa olla murkkukasvu jo alkanut.

Muistelen kyllä, että ittellänikin oli jo 9 veenä kaikki karvat, rinnat alkoivat silloin kehittyä ja menkat n. 11 v. Silloin ei puhuttu näistä asioista.

Onkohan tämä liian aikaista? Onko muita varhaiskehittyneiden vanhempia? Koulussa tytön mukaan ei kellään ole vielä edes alapääkarvoitusta :O

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oudossa järjestyksessä menee jos kainalokarvatkin ennen kuin yhtään rintoja. Yleensä rintojen nuppuvaihe on ensimmäinen murrosiän merkki ja karvankasvu lisäöntyy hiljalleen.

Vierailija
2/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin menee, itsellänikin meni. Mistä se voi johtua, tietääkö joku?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintojen kasvun suhteen ihan normaali ikä. Monella alkaa kasvaa siinä 10 vuoden tienoilla mutta tuo aikainen karvankasvu on erikoinen ilmiö. Mutta oliko sinulla itselläkin niin että karvat ensin ja rinnat vasta vuosia myöhemmin?

Vierailija
4/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rintojen kasvun suhteen ihan normaali ikä. Monella alkaa kasvaa siinä 10 vuoden tienoilla mutta tuo aikainen karvankasvu on erikoinen ilmiö. Mutta oliko sinulla itselläkin niin että karvat ensin ja rinnat vasta vuosia myöhemmin?

Oli just noin, muistan että 9 veenä mulla oli kaikki karvoitus ja silloin alkoi rintoihin vasta koskea.

Vierailija
5/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku perinnöllinen juttu sitten varmaan tuo aikainen karvoitus mutta muuten taitaa mennä ihan normaalin rajoissa, kuukautiset alkaa usein n. 2-3 vuoden päästä siitä kun rintojen kasvussa on ensimmäiset merkit.

Vierailija
6/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hyvä kuulla, että tuo n. 10 v ikä on rintojen kasvun normi ikä. Lääkäri puhui, että joskus ainoastaan karvoitus on varhaistunut, mutta muu puberteetti sujuu normaalisti. Mietin vain pitääkö käyttää verikokeissa tai jossain tutkimuksissa, mutta turhia tutkimuksia karsastan.

Vierailija
7/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on aika tavallista että karvoitus tulee tosi aikaisin ja ennen rintojen kasvua. Ei muutenkaan vaikuta mitenkään epänormaalilta tuo murrosiän aikataulu.

Vierailija
8/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija Pilvi kirjoitti:

Mutta hyvä kuulla, että tuo n. 10 v ikä on rintojen kasvun normi ikä. Lääkäri puhui, että joskus ainoastaan karvoitus on varhaistunut, mutta muu puberteetti sujuu normaalisti. Mietin vain pitääkö käyttää verikokeissa tai jossain tutkimuksissa, mutta turhia tutkimuksia karsastan.

Itselläni oli iakoinaan kuten teillä. Muistan kun olin vielä aika pieni lapsi ja kävin veljeni kanssa yhdessä saunassakin, mutta ekaluokkalaisena täytyi lopettaa kun veli kiinnitti huomiota että mulla on karvoja siellä, ja sitten itselle tuli olo että nyt on noloa enää käydä pojan kanssa saunassa. Omalla tyttärellä sama eli noin 7 vuoden iässä häpy- ja kainalokarvoitus, sitten pian hien haiseminen, 10-vuotiaana jonkinlaisen valkovuodon alkaminen ja tissien kasvu, menkat tuli juuri kun oli täyttänyt 12.

Vierailija
9/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun minusta on tullut tytön äiti, aina välillä mietin näitä asioita.

Itselläni alkoivat rinnat kasvaa jossain 10 vuoden tienoilla, mutta ne ikäänkuin jäivät sellaiseen keskenkasvuiseen vaiheeseen - minulla ei esimerkiksi ole sellaisia ”aikuisen” nännejä. Myöskään häpykarvoja ei juurikaan ollut ennen kuin pitkälle täysi-ikäisenä, ja niitä kasvaa vain pienellä alueella. Kuukautiset sain 11-vuotiaana, ja olen 154cm pitkä. Yksikään lääkäri ei koko ikänäni ole asiasta mitään sanonut, olen nyt 27v.

Häpykarvat noin pienellä tuntuu kyllä oudolta.

Vierailija
10/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija Pilvi kirjoitti:

Itselläni oli iakoinaan kuten teillä. Muistan kun olin vielä aika pieni lapsi ja kävin veljeni kanssa yhdessä saunassakin, mutta ekaluokkalaisena täytyi lopettaa kun veli kiinnitti huomiota että mulla on karvoja siellä, ja sitten itselle tuli olo että nyt on noloa enää käydä pojan kanssa saunassa. Omalla tyttärellä sama eli noin 7 vuoden iässä häpy- ja kainalokarvoitus, sitten pian hien haiseminen, 10-vuotiaana jonkinlaisen valkovuodon alkaminen ja tissien kasvu, menkat tuli juuri kun oli täyttänyt 12.

Ok, hyvä kuulla.

Itsekin muistan nuo aikaiset karvani juuri siitä muistosta, kun nolotti mennä saunaan varsinkin isän seurassa. Sitten tilanne jotenkin ”tasapainottui” kun rinnatkin alkoivat kasvaa.

Vierailija
11/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kun minusta on tullut tytön äiti, aina välillä mietin näitä asioita.

Itselläni alkoivat rinnat kasvaa jossain 10 vuoden tienoilla, mutta ne ikäänkuin jäivät sellaiseen keskenkasvuiseen vaiheeseen - minulla ei esimerkiksi ole sellaisia ”aikuisen” nännejä. Myöskään häpykarvoja ei juurikaan ollut ennen kuin pitkälle täysi-ikäisenä, ja niitä kasvaa vain pienellä alueella. Kuukautiset sain 11-vuotiaana, ja olen 154cm pitkä. Yksikään lääkäri ei koko ikänäni ole asiasta mitään sanonut, olen nyt 27v.

Häpykarvat noin pienellä tuntuu kyllä oudolta.

Okei, kai me kaikki vaan ollaan niin yksilöllisiä :)

Vierailija
12/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttö juuri toivoi, että leikkaan häneltä kainalokarvat, kun on noloa viitata tunnilla lyhythihaisessa paidassa, kun karvat näkyy.

Yritin selittää, että nykyään useat naiset ovat päättäneet olla nolostelematta kainaloitaan, siinä missä miehetkään eivät nolostele. No, kyllä me ne karvat ajeltiin, itsekin ajelen aina kun muistan, ei haise niin helposti hielle. Mutta kyllä tuntuu oudolle, että nyt jo alkaa tää kaikki naiseusrumba. Dödökin hommattiin, sellainen mineraalisuolakidehommeli.

Itse kuljin karvaisena, silloin ei puhuttu näistä asioista. Isoveljeni opasti mua kun olin jo 13-14 että ”haisen hirveälle”. No, opasti mut onneksi ostamaan dödöä.

Vierailija
13/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttö lihava? Ylipaino aiheuttaa karvojen kasvua ja muita oireita.

Vierailija
14/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lihava, ihan normaalipainoinen. Vahva kylläkin.

Vierailija
15/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap Pilvi kirjoitti:

Tyttö juuri toivoi, että leikkaan häneltä kainalokarvat, kun on noloa viitata tunnilla lyhythihaisessa paidassa, kun karvat näkyy.

Yritin selittää, että nykyään useat naiset ovat päättäneet olla nolostelematta kainaloitaan, siinä missä miehetkään eivät nolostele. No, kyllä me ne karvat ajeltiin, itsekin ajelen aina kun muistan, ei haise niin helposti hielle. Mutta kyllä tuntuu oudolle, että nyt jo alkaa tää kaikki naiseusrumba. Dödökin hommattiin, sellainen mineraalisuolakidehommeli.

Itse kuljin karvaisena, silloin ei puhuttu näistä asioista. Isoveljeni opasti mua kun olin jo 13-14 että ”haisen hirveälle”. No, opasti mut onneksi ostamaan dödöä.

Joo ei lapsille tai nuorille mitään "karvaisuus on muotia" propagandaa, koska he joutuvat tavattoman helposti kiusatuksi tuollaisista asioista. Varsinkin jos on koulussa ensimmäisiä porukasta jolla on karvat kainaloissa.

Mineraalidödö - toimii monelle, mutta ainakin jos alumiinin pelossa sellaista käyttää on huono, koska koko "mineraalikivi" on silkkaa alumiiniyhdistettä ja toimii juuri alumiinin takia. Aika usein kuulee sitä, että mineraalideo toimii paljon paremmin kuin MUUT alumiinittomat luonnondeot. Niin kai, kun se ei ole alumiiniton.

Vierailija
16/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap Pilvi kirjoitti:

Joo ei lapsille tai nuorille mitään "karvaisuus on muotia" propagandaa, koska he joutuvat tavattoman helposti kiusatuksi tuollaisista asioista. Varsinkin jos on koulussa ensimmäisiä porukasta jolla on karvat kainaloissa.

Mineraalidödö - toimii monelle, mutta ainakin jos alumiinin pelossa sellaista käyttää on huono, koska koko "mineraalikivi" on silkkaa alumiiniyhdistettä ja toimii juuri alumiinin takia. Aika usein kuulee sitä, että mineraalideo toimii paljon paremmin kuin MUUT alumiinittomat luonnondeot. Niin kai, kun se ei ole alumiiniton.

Ok, hyvä tietää, en tiennyt tuota alumiiniasiaa! Just sitä luulin karttavani. Joo, karvat leikattiin, en mäkään mikään karvafani ole. Aattelin vaan lapselle kertoa senkin näkökulman. Itse saa päättää.

Vierailija
17/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap Pilvi kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lihava, ihan normaalipainoinen. Vahva kylläkin.

Erittäin kauniisti ja kiertäen ilmaistu. 

Terkkarilla on seurannassa pituus ja paino, normaalia kurvia on paino mennyt, ei ole ylipainonen. On ollut vauvasta asti vahva, lihaksikas, urheilullinen tyttö.

Vierailija
18/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös isokokoisille keskimäärin ala murrosikä aiemmin kuin muilla. En tuosta kyllä osaa sanoa, onko edes isokokoinen.

Vierailija
19/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös isokokoisille keskimäärin ala murrosikä aiemmin kuin muilla. En tuosta kyllä osaa sanoa, onko edes isokokoinen.

Voisi pitää paikkansa? Jos keho on vahva ja ravittu ja on tarpeeksi rasvaa, niin ehkä keho kokee, että on valmis varhain isoon muutokseen? En tiedä. Tyttö on pitkä ja vahva, hänen isänsä on ”luonnostaan lihaksikas” siis ilman että käy punttisalilla tms.

Vierailija
20/26 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali kuukautisten alkamisaika on 9-16 v eli aika iso haitari on ja jokainen kehittyy tavallaan. Itsellä tuli kanssa karvat aikaisin ja kyllä nolotti koulun kanssa uinnit. Kasvupyrähdys tulee yleensä ennen menkkoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan yhdeksän