Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi poikalapset ovat yleensä asiallisemmin puettu?

Vierailija
09.08.2019 |

Itselläni ei ole lapsia, mutta tapaan päivittäin kymmeniä lapsia. Tämä asiahan on sinänsä ihan mitätön, mutta ihan mielenkiinnosta pohdin. Poikalapset ovat aina jotenkin asiallisemmin puettu, kuin tytöt. Heidän ulkoasu on aina joten kun tyylikkäämpi ja harmonisempi. Miksi?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin neljän tytön ja yhden pojan äitinä vastaan että: poikien vaatteet ovat helpommin yhdisteltäviä ja värimaailma on harmonisempi. Pojat ehkä antavat myös enemmän äidin valita. Pojalla on usein ne siistit tummat yksiväriset housut ja siihen yhdistelty joku kiva paita. Asu on varmasti asiallisempi.

Tyttöjen vaatteissa on kuoseja paljon enemmän ja tyttöjen vaatteet eivät ehkä ole niin klassisia. Tytöillä näkee aina tuota värien sekamelskaa ja lopputulos on kuin sirkusasu. Violetit lenkkarit, pinkit yksisarvislegginsit, mustavalkopallollinen tunika, sininen takki ja päähän joku värikäs lippis,pipo tms. Lopputulos on levoton.

Vierailija
2/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika pukee päälle ne vaatteet mitä sille eteen kannan. Tyttö tahtoo valita vaatteensa itse ja yhdistelmät ovat sitten... no, mielenkiintoisia. Minulle on 5-vuotiaan kanssa ihan sama mitä yhdistelmiä päälleen saa, kunhan vaatteet ovat ehjiä ja puhtaita, ja pukeene reippaasti päällensä. Omatpa ovat vaatteensa, jos niissä on mukava olla, se riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien vaatteiden värimaailma on todella tylsä, ehkä joku sanoisi harmoninen... ja vaihtoehtoja on todella paljon vähemmän kuin tytöillä. Käy missä tahansa lastenvaatekaupassa ja katso paljonko kaupan pinta-alasta on tyttöjen ja paljonko poikien vaatteita. Ehkä sekin avaa tätä probleemaa. T:3 pojan äiti

Vierailija
4/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöille on niin paljon erilaisia kuvioita. Jalkaan värikkäät housut, päälle taas täysin erivärinen yläosa jne. On yhdistelty erilaisia värejä, hahmoja, kuoseja jne. Meidän neiti 6v on vielä niin itsepäinen pukeutuja, ettei siinä paljon äidin mielipide paina. Toki säähän yms sopivat vaatteet on. Tänään lähti eskariin jalassaan harmaalla pohjalla olevat ponyleggarit, pinkit disneysukat ja mekko, jossa oranssilla pohjalla hevosen kuvia. Päälle halusi vielä hupparin, jossa prinsessoja.

Vierailija
5/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin neljän tytön ja yhden pojan äitinä vastaan että: poikien vaatteet ovat helpommin yhdisteltäviä ja värimaailma on harmonisempi. Pojat ehkä antavat myös enemmän äidin valita. Pojalla on usein ne siistit tummat yksiväriset housut ja siihen yhdistelty joku kiva paita. Asu on varmasti asiallisempi.

Tyttöjen vaatteissa on kuoseja paljon enemmän ja tyttöjen vaatteet eivät ehkä ole niin klassisia. Tytöillä näkee aina tuota värien sekamelskaa ja lopputulos on kuin sirkusasu. Violetit lenkkarit, pinkit yksisarvislegginsit, mustavalkopallollinen tunika, sininen takki ja päähän joku värikäs lippis,pipo tms. Lopputulos on levoton.

Mutta miksi joku pukee lapsensa rumasti ja räikeästi?

Vierailija
6/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytöillä on "lupa" käyttää laajempaa väriskaalaa ja jos lapsi itse valitsee vaatteet, saattaa tulos olla aika kirjava. Poikien harmaat ja siniset vaatteet näyttää vähemmällä vaivalla levollisilta. Oman kokemuksen mukaan tytöt saattaa kyllä olla sitten siistimpiä siinä värikirjavuudessaan, pojilla on räkää ja ruokaa rinnuksilla, lonksuttelevat ylisuurissa kumppareissa tai toppakengissä keskellä kesää housunpolvet puhki. Tytöt varmaan vaihtaa vaatteitaan useammin.

Vierailija
7/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Poikien vaatteiden värimaailma on todella tylsä, ehkä joku sanoisi harmoninen... ja vaihtoehtoja on todella paljon vähemmän kuin tytöillä. Käy missä tahansa lastenvaatekaupassa ja katso paljonko kaupan pinta-alasta on tyttöjen ja paljonko poikien vaatteita. Ehkä sekin avaa tätä probleemaa. T:3 pojan äiti

Mulla kaksi tyttöä ja kaksi poikaa. Nuoremmat kaksoset 8kk ja esikoispoika 13v ja tyttö 10v. Mun mielestä pojille on paljon värejä. Jopa enemmän kuin tytöille. Mä nimittäin rakastan värejä. Meidän pienimmällä pojalla on aina värikästä päällä. Vanhimmallakin oli nuorempana ja onneksi edelleen tykkää väreistä.

Meillä tarkin ulkonäöstään on aina ollut tuo poika 13v. Aina eniten kiinnostanut vaatekaupat ja etenkin nyt teininä voisi shoppailla vaan. Tosi tarkka mm, että sukat sopii asuun.

Tyttö 10v on aina ollut sinnepäin. Yhdistelee eri värejä ja kuoseja "miten sattuu".

Vierailija
8/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä ostaa näitä mauttomia kuvioituja vaatteita lapselle. Ei lapsi valitse muitakaan asioita kovin vapaasti vielä. Miksi tämä olisi poikkeus. 

Kamala näky tosiaan nämä kirjavat yhdistelmät tytöillä ja nimenomaan tytöillä, kuten aloittaja oikein toteaa. 

Meillä on sekä tytöt että pojat aina kauniisti puettuja, koska rumia yhteensopimattomia vaatteita ei yksinkertaisesti ole.  Jos tällaisia on tullut lahjaksi, niin kiertoon naapuriin tms.  Tietenkin lapsen luvalla tämä.  Joskus ovat saaneet pitää kotivaatteena jonkin kauhistuksen, jos ovat halunneet. 

Vierailija
9/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta miksi joku pukee lapsensa rumasti ja räikeästi?

Kuten joku sanoi, jos vaihtoehdot ovat se, että riidellään kotona vaateyhdistelmän rumuudesta ja yritetään pakottaa lapsi nättiin yhdistelmään, jonka jälkeen riidellään pukemisesta ja seurauksena myöhästytään eskarista ja töistä. Tai toisena vaihtoehtona, että päästään matkaan iloisin mielin ja ajoissa, vaikka aikuisten silmiä vähän särkeekin räikeys.

Lapsen henkisen terveyden kannalta on parempi ratkasta asia niin, että aikuinen kestää silmäsärkyä kyllä.

Lapset yleensä tietävät mitä heillä on vaatekaapissaan. Meilläkin pojat eivät pienenä välittäneet vaatteista vaan pukivat mitä äiti valitsi. Tytöllä on jo 2-vuotiaasta asti ollut vahva mielipide mitä haluaa pukea. Tyttöä opetetaan koko ajan huomioimaan yhteensopivuus, tilanteeseen sopiva pukeutuminen ja mikä istuu hänen päälleen hyvin. Tuo vie aikaa.

Meillä sitten vielä niin, että mummon vaatemaku on tyyliä sirkusvaatteet. Ja tietenkin mummo tuo lapselle vaatteita lahjaksi ja lapsi haluaa niitä pitää.

Vierailija
10/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun poika on 13v ja ei ole ikinä ottanut kaapista vaatetta päälleen. Pukee ne mitä esille laitan. 

Vierailija
11/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikien vaatetarjonta on yksivärisempää. Eli värejä löytyy, mutta ne ovat isoina pintoina. Tytöille tarjottavat kuosit ovat kirjavia pientä piperrystä olevia monivärisiä. Vaikka molemmille on värejä, niin tytöille on tarjolla levottomampia kuoseja.

Lisäksi tytöille on tarjolla enemmän ohuista ryhdittömistä kankaista tehtyjä mekkoja ja leggingsejä ja t-paitoja. Poikien vaatteet ovat paksumpaa, ryhdikkäämpää kangasta.

Vierailija
12/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun poika on 13v ja ei ole ikinä ottanut kaapista vaatetta päälleen. Pukee ne mitä esille laitan. 

Meillä pojat ovat noin 8-9 vuotiaasta alkaen olleet tosi tarkkoja vaatteistaan. Mä en voisi kuvitellakaan, että tuo 13v pukisi mun valitsemat vaatteet. Tai no tuo shoppailua rakastava esitieni on valinnut vaatteet jo kaupassa itse, joten varmaan vaatteet ovat kaikki sitä, mistä tykkää. Tyylikäs nuori herra kyllä on. Sukiksi kelpaavat vain kokomustat sukat.

Vierailija
13/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä? Ei täällä maalla ainakaan. Tai tietenkin, jos pitää tummansinistä ja mustaa tyylikkäinä, niin sitten. Kuosit ovat nyt kuitenkin sitä samaa: Cars, dinot, pääkallot, supersankarit jne.

Mulla on kaksi poikaa, joiden pukeutumiseen panostan sen verran, että he eivät näytä ankeilta hirviökuosiin käärityltä paketeilta, joiden värimaailma on Suomen depressioliiton virallisesti hyväksymä.

Vierailija
14/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä ostaa näitä mauttomia kuvioituja vaatteita lapselle. Ei lapsi valitse muitakaan asioita kovin vapaasti vielä. Miksi tämä olisi poikkeus. 

Kamala näky tosiaan nämä kirjavat yhdistelmät tytöillä ja nimenomaan tytöillä, kuten aloittaja oikein toteaa. 

Meillä on sekä tytöt että pojat aina kauniisti puettuja, koska rumia yhteensopimattomia vaatteita ei yksinkertaisesti ole.  Jos tällaisia on tullut lahjaksi, niin kiertoon naapuriin tms.  Tietenkin lapsen luvalla tämä.  Joskus ovat saaneet pitää kotivaatteena jonkin kauhistuksen, jos ovat halunneet. 

Harvemmin näitä kirjavuuksia tulee itse ostettuakaan. Mutta mummoiltahan niitä tulee, nytkin lapsella on päällä mummolta saatu ryhmähaupaita ja superkirjavat kissalegginsit. En viitsi käypiä vaatteita poiskaan heittää ja kun nuo kirjavuudet on vielä lapsen lempivaatteita, pitäkööt. Tykkään itse asiassa itsekin, että lapsilla on värikkäitä vaatteita.

Vierailija
15/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä pojat ovat olleet aina tarkempia vaatteistaan. Heitä on kiinnostanut pukeutuminen aina ja ihan sukkia myöten. Tarkkoja myös siitä, että vaate on ehjä ja puhdas. Pienikin tahra haittaa. Tyttö taas todella suurpiirteinen.

Pojille alaosat ovat yksivärisiä. Olkoot väri sitten vihreä, keltainen tai musta. Yksivärinen alaosa tekee asusta paljon ryhdikkäämmän.

Mutta mun mielestä lapsella tulee olla oikeus vaikuttaa vaatteisiinsa. Musta tuntuisi pahalta lytätä lapsen oma maku. Miksi pitäisi? Miksi tyttö ei saa käyttää värejä ja kuoseja sekaisin, jos niin haluaa?

Tytöillä tulee myös aika voimakas oma tahto, joten miksi tapella turhaan vaatteista? Miksi arjessa ei saisi olla vähän värien sekamelskaa?

Vierailija
16/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh. Yläkoululainen eikä osaa itse valita vaatteita päälleen? Onko se koskaan ollut missään leireillekään joissa pitää toimia itsenäisesti?

Vierailija
17/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei lapsia ja lasten pukeutumisesta en tiedä mitään, mutta ovathan miehetkin yleensä paremmin pukeutuneita?

Meidän toimistolla on noin 100 työntekijää yhteensä. Miehet aina ihan tyylikkäitä. Naisista max puolet.

Vierailija
18/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei lapsia ja lasten pukeutumisesta en tiedä mitään, mutta ovathan miehetkin yleensä paremmin pukeutuneita?

Meidän toimistolla on noin 100 työntekijää yhteensä. Miehet aina ihan tyylikkäitä. Naisista max puolet.

Mä en kyllä mitenkään voi allekirjoittaa väitettä, että miehet olisivat keskimäärin paremmin pukeutuneita. Varmasti jossain toimistoympäristössä, jossa on pukukoodi (eli siistit vaatteet, jopa puku), miesten pukeutumuisessa on vähemmän hajontaa ja yhdistelmät suppeampia kuin naisilla. Mutta noin keskimäärin en kyllä ole havainnut samaa. "Toimistoillakin" pukeudutaan niin eri tavoi, esim. mun pikkuveljellä työasu on farkut ja huppari.

Vierailija
19/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään pojat ja miehet ovat kiinnostuneempia omasta ulkonäöstään jopa naisia enemmän.

Vierailija
20/20 |
09.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska tyttöjen vaatteet ovat pääosin ihan järkkyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän