Herään aikaisin aamulla enkä pysty nukahtamaan uudestaan vaikka väsyttää
Usein ennen viittä havahdun hereille. Yöunet jää pääsääntöisesti noin 5-6 tunnin mittaisiksi, illallakin nukahtaminen kestää kauan. Usein tunnen itseni väsyneeksi. Meletoniinistakaan ei ole ollut suurta apua.
Kenelläkään muulla samanlaista?
Kommentit (12)
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosi-iässä tuli. No, minä aloni tehdä niin että nukun yöllä vain 5-6 tuntia ja nukun sitten puolentoista tunnin päiväunet töistä tultuani. Hyvin toimii.
En ole ihan vielä vaihdevuosi-iässä, kai. Olen 39 vuotias. Päiväunia en voi nukkua ollenkaan, ne sotkee yöunet ihan kokonaan, uni tulee vasta joskus 3-4 aikaan aamuyöstä. Ap
Toinen vaihdevuosissa täällä. Menen tosi aikaisin nukkumaan ja sitten kun herään yritän vain hampaat irvessä nukkua lisää. Laitan YouTubeen pyörimään reddit-tarinoita lukevan monotonisen robottiäänen hiljaiselle. Tai kuuntelen yhtä tubettajaa joka auttaa hyvin nukahtamaan.
Paska vaiva. Kokeile ihan pikku päikkäreitä max. 30min. Itse sain sillä vähän korjattua.
Itse olen ollut huono nukkuja koko aikuisikäni, mutta näin loppuraskaudessa menee järki. Nukahtaminen on vaikeaa, herään ainakin kerran yössä pissalle ja olen toista tuntia hereillä, nukahdettuani herään joko miehen herätyskellon soittoon 4.15 enkä saa enää unta tai nukumme vuorotellen sohvalla, eli kumpikaan ei nuku kunnolla. Päikkäreitä en osaa ottaa. Unta tulee 4-6 tuntia useammassa osassa.
Kaiholla muistelen aikoja kun luulin olevan rankkaa selvitä vajaan 7 tunnin yöunilla.
Vierailija kirjoitti:
Paska vaiva. Kokeile ihan pikku päikkäreitä max. 30min. Itse sain sillä vähän korjattua.
Sellaiset ihan pienetkin sotkee sen vähänkin unirytmin, olen kyllä kokeillut
Ap
Minä nukahda illalla, jos menen kymmeneltä nukkumaa. Herään aamulla neljältä enkä enää saa unta. Ärsyttää ketturoida se pari tuntia, ennen kuin kehtaa nousta ylös. Ei auta valvominen illalla, sitten en saa unta ollenkaan.
Minun mielestä on aina ihana herätä yöllä, kun on ihan rauhallista ja saa miettiä kaikenlaisia asioita omassa rauhassaan. Ihan harmittaa, kun huomaa, että alkaa taas nukuttamaan tai on nukahtanut. Tänäänkin heräsin 5:30 ja sain mietittyä vaikka mitä juttuja ennen kuin miehen herätyskello soi seiskalta. Nukun kyllä sitten joku toinen kerta, ei minua huoleta joku mahdollinen univelka ollenkaan.
Samaa täälläkin, olen lukenut että johtuu iästä (googleta "esivaihdevuodet"). Päikkärit voivat auttaa jos eivät vaikuta yöuniin, älä harrasta raskasta liikuntaa liian myöhään, ei someilua ym. iltasella vaan kirjaa lukemaan, kuuntelemaan musiikkia ym. Syöminenkin vaikuttaa, ei kannata mennä nälkäisenä nukkumaan eli kevyt iltapala.
Ei auta kuin kärvistellä ja muistella niitä aikoja kun sai nukuttua kunnolla...N42
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihdevuosi-iässä tuli. No, minä aloni tehdä niin että nukun yöllä vain 5-6 tuntia ja nukun sitten puolentoista tunnin päiväunet töistä tultuani. Hyvin toimii.
En ole ihan vielä vaihdevuosi-iässä, kai. Olen 39 vuotias. Päiväunia en voi nukkua ollenkaan, ne sotkee yöunet ihan kokonaan, uni tulee vasta joskus 3-4 aikaan aamuyöstä. Ap
Niin mullakin, mun rytmi on juurikin arkisin että nukun 3-7 ja sitten 17-18:30. Varmaan eri ihmisillä eri tavalla, mutta itse olen sitä mieltä ettei kannata väkisin yrittää nukkua koko pätkää yhtenäisesti tai jonkun sosiaalisen normin mukaan vaan silloin kun pystyy / nukuttaa. Vaikka se olisi joidenkin mielestä outoa.
Minulla sama. Työterveyslääkäriltä sain Triptyliä, joka auttoi nukahtamaan uudelleen.
N50
Jos käytät niitä ilman reseptiä myytäviä melatoniineja, niin ne ovat yhtä tyhjän kanssa. Pyydä lääkäriltä kunnon aineet. Minua on työstressi pitänyt hereillä jo puolitoista vuotta. Vahvempi melatoniini ja unilääkkeet auttaa vähän.