Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolassa painostetaan antamaan lisämaitoa vaikka vauvan paino nousee juuri sen minimi 500g/kk

Vierailija
04.08.2019 |

Mutta kun suositus on 140-170g/viikko. Vauva syö aina kun haluaa ja on tyytyväinen, ja tosiaan nousee paino silti tuon minimin rajoissa. Miten tähän kannattais reagoida, en näe itse syytä alkaa vauvaa pakkosyöttämään. Vauva 3kk .

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
2/37 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään ollut vastaavaa tilannetta ettei paino nouse tota 140g/vko?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No varmaan menee niin alarajoilla että näkevät riskin siinä. Pakkosyöttämään?

Vierailija
4/37 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 kk kohdalla tulee tiheän imunkausi ja neuvolassa ennakoidaan vauvan tarve. Tarjoa lisämaitoa tai pidä usein tissillä.

Vierailija
5/37 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

up

Jos teillä on vauvan kanssa kaikki hyvin, niin toimi kuten parhaaksi katsot. Neuvolassa tuijotetaan ihan loputtomasti käyriä, ja kaikki ei vaan voi mennä niitä pitkin.

Omaa vauvaani lähetettiin sinne ja tänne ja tonne tutkimuksiin, vaikka meillä oli kaikki hyvin. Tyhmänä ja esikoisen äitinä annoin ihan turhaan pistellä ja kiusata täysin tervettä vauvaani, joka vaan kasvoi kuten äitinsä, eli pienikokoisena.

Nyt toi vauva on jo 16 v miehenalku ja ihan normaalin kokoinen ja terve edelleen.

Vierailija
6/37 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee alarajoilla, en ymmärrä, miksi et voi antaa lisämaitoa ja katsoa, juoko vauva sitä. Jos juo, niin selvästi jää nälkäiseksi nykymenolla. Jos ei maistu, niin sitten ei. Onhan siinä myös se riski, jos mennään ihan alakäyrällä, että jos vauva sairastuu tai jos sinä sairastut, niin vauva kärsii tilanteesta nopeammin kuin että jos on lähempänä keskikäyrää.

Ei vauvaa kyllä voi pakkosyöttää...toivottavasti sinulla itselläsi ei ole mitään ruokailuun liittyviä ongelmia.

Vierailija
7/37 |
04.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko jo useamman kerran sanottu asiasta vai vaan nyt kerran? Nouseeko paino omalla käyrällään? Jaksaako vauva imeä ja miten hän voi muuten?

Vierailija
8/37 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3 kk kohdalla tulee tiheän imunkausi ja neuvolassa ennakoidaan vauvan tarve. Tarjoa lisämaitoa tai pidä usein tissillä.

Vauva ei halua olla useemmin tissillä. On nyt n. 2-2,5h välein. Jos yrittää tarjota aiemmin niin vääntää naaman rutulle ja kääntää pään pois ja huudahtaa kiukkusesti. Jos edellisestä syötöstä taas on 2h aikaa tai yli niin tarttuu tyytyväisenä rintaan ja imee 10-15min kuuluvasti kulautellen ja sitten päästää itse irti, on tyytyväinen, eikä huoli enempää vaikka maitoa tulisi (joskus oon lypsäny toisesta rinnasta maidot pakkaseen että pingotus häviää, jos ei vauva oo suostunu syödä kun vain toisen rinnan tyhjäksi).

ap

Vierailija
9/37 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No varmaan menee niin alarajoilla että näkevät riskin siinä. Pakkosyöttämään?

No pakkosyöttämään enemmän kuin mitä vauva haluaa itse syödä. Lopettaa syömisen rinnalta itse, välillä pulauttaa osan maidoista poiskin röyhtäyksen mukana jos on syönyt ilmeisesti jopa omaan mahaansa liikaa.

ap

Vierailija
10/37 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos menee alarajoilla, en ymmärrä, miksi et voi antaa lisämaitoa ja katsoa, juoko vauva sitä. Jos juo, niin selvästi jää nälkäiseksi nykymenolla. Jos ei maistu, niin sitten ei. Onhan siinä myös se riski, jos mennään ihan alakäyrällä, että jos vauva sairastuu tai jos sinä sairastut, niin vauva kärsii tilanteesta nopeammin kuin että jos on lähempänä keskikäyrää.

Ei vauvaa kyllä voi pakkosyöttää...toivottavasti sinulla itselläsi ei ole mitään ruokailuun liittyviä ongelmia.

Vauvan paino ei mene alakäyrällä vaan keskikäyrällä. Ennen meni +6 käyrällä, mut sit tuli tää hidastuma niin että tipahti "omalta yläkäyrältään" keskikäyrälle. Kauniit reisimakkarat vauvalla on edelleen, ei siis ole mitenkään laiha.

ap

Vierailija
11/37 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kasvukäyrä minkälainen? Tasainen, laskeva, nouseva?

Itse en olis huolissaan. Lisämaitona antaisin lypsettyä, jos käyrä olis laskeva ja vauva tyytymätön. 

Vierailija
12/37 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko jo useamman kerran sanottu asiasta vai vaan nyt kerran? Nouseeko paino omalla käyrällään? Jaksaako vauva imeä ja miten hän voi muuten?

Kerran nyt vaan sanottu kun aiemmin paino nousi jopa reilu 1000g kuukaudessa mut nyt vasta yhtäkkiä hidastunut painonnousu niin et tulee just ja just tuo 500g/kk rikki.

Vauva jaksaa imeä ja lopetettuaan syömisen ei huoli enää lisää vaikka maitoa voi olla vielä toinen rinta täynnäkin. On syötyään hyväntuulinen, ja leikkii ja naureskelee, ei siis myöskään vaikuta nälkäiseltä. 

ap

Vierailija
13/37 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kasvukäyrä minkälainen? Tasainen, laskeva, nouseva?

Itse en olis huolissaan. Lisämaitona antaisin lypsettyä, jos käyrä olis laskeva ja vauva tyytymätön. 

Vauva just ei oo tyytymätön niin itestä toi lypsäminen ja vauvalle sen syöttäminen tuntuis oudolta kun vauva ei vaikuta halukkaalta enää syömään.  Käyrä on nyt hieman laskeva. Aiemmin meni keskikäyrän yläpuolella ja nyt tällä hetkellä on paino keskikäyrällä, lievästi edelleen laskusuuntainen kun tulee vaan tuo 500g/kk vaikka pitäis tulla 140g/vk eli mitä se tekee reilu 600g/kk.

ap

Vierailija
14/37 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Protskua naamariin ja lapselle painovyö sekä nilkka ja rannepainot niin saa lihaksia.

Vierailija
15/37 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kolmas aikoinaan pitkä ja "laiha" vauva jo syntyessään. 56-senttinen ja 3300 g. 

Paino myös nousi hitaanpuoleisesti. Neuvolassa ei painostettu, mutta suositeltiin lisämaitoa. 

En antanut. Nyt on ihan kelpo, terve pitkä aikamies. Eipä kai yksikään vauva täällä ole nälkään kuollut tai jäänyt kitukasvuiseksi ravinnonpuutteen vuoksi nykypäivänä. Tosin ei varmaan siitä lisämaidosta haittaakaan ole. Tee juuri niinkuin koet hyväksi. Sinä näet voiko vauva hyvin. 

Vierailija
16/37 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko vaaka ollut aina sama näissä mittauksissa? Eri vaaka ja esim. edellisestä ruokailusta kulunut aika voi vaikuttaa painoon. Neuvolassa ei valitettavasti aina todellakaan anneta näyttöön perustuvaa ohjausta. Onko vauva kasvanut tänä aikana pituutta, miten menee painon suhde pituuteen? Välillä painoa ei tule jos pituus kasvaa ja välillä toisinpäin. Tuleeko vauvalla pissaa normaalisti eli vähintään viisi märkää. (painavalta tuntuvaa) vaippaa per vuorokausi?

Vierailija
17/37 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin vauvaa voi pakkosyöttää, ja se tapahtuu usein vahingossa kun kitalakeen osuva kova pullotutti laukaisee imemisrefleksin ja suuhun valuva maito nielemisrefleksin. Tilanne tulkitaan tavallisesti niin että "vauva joi ahnaasti pullon tyhjäksi", vaikka todellisuudessa (pikku)vauvalla ei ollut juuri vaihtoehtoja. Voi olla että tämä kompensoituu ruokailuvälien venymisellä, mutta imetykselle se ei tee hyvää. Vaatii harjoitusta ja taitoa ja kaiken edellisen sukupolven opettaman unohtamista, että (pieni) vauva oikeasti itse säätelee pullosta nautittua maitomäärää. Mahdollista sekin on, mutta ei vielä kovin yleistä.

T. Kaksi puoliksi pulloruokkinut neuvolaterkka ja entinen imetystukiäiti

Vierailija
18/37 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli kolmas aikoinaan pitkä ja "laiha" vauva jo syntyessään. 56-senttinen ja 3300 g. 

Paino myös nousi hitaanpuoleisesti. Neuvolassa ei painostettu, mutta suositeltiin lisämaitoa. 

En antanut. Nyt on ihan kelpo, terve pitkä aikamies. Eipä kai yksikään vauva täällä ole nälkään kuollut tai jäänyt kitukasvuiseksi ravinnonpuutteen vuoksi nykypäivänä. Tosin ei varmaan siitä lisämaidosta haittaakaan ole. Tee juuri niinkuin koet hyväksi. Sinä näet voiko vauva hyvin. 

Tulinpa kaivaneeksi oman neuvolakorttini ja mut on 4kk iässä passitettu painokontrolleihin ja lopulta 6kk iässä verikokeisiin painon hitaan nousun takia. Mitään terveyspulmaa ei siis löytynyt, ja mun alipainoseuranta jatku ala-asteenkin läpi kunnes 13-vuotiaana saavutin käyrillä normaalipainon. Nykyäänkin oon hoikka aikuinen vaikkakin normaalipainossa. Ehkä tää voi olla myös perinnöllistä, mulla vauvana nousi ilmeisesti paino 4kk lähtien vaan jotain 380g/kk ja 6kk tienoilla sitäkin vähemmän. 

ap

Vierailija
19/37 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertomasi mukaan vaikuttaa siltä, että vauva vasta hakeutuu omalle käyrällensä. En olis huolissaan.

Vierailija
20/37 |
05.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko vaaka ollut aina sama näissä mittauksissa? Eri vaaka ja esim. edellisestä ruokailusta kulunut aika voi vaikuttaa painoon. Neuvolassa ei valitettavasti aina todellakaan anneta näyttöön perustuvaa ohjausta. Onko vauva kasvanut tänä aikana pituutta, miten menee painon suhde pituuteen? Välillä painoa ei tule jos pituus kasvaa ja välillä toisinpäin. Tuleeko vauvalla pissaa normaalisti eli vähintään viisi märkää. (painavalta tuntuvaa) vaippaa per vuorokausi?

On muistaakseni ollut sama. Kasvaa pituutta odotetunlaisesti (vanhempien aikuispituudesta ennustamalla kasvaa sen ennusteen mukaan). Tota pissavaippojen määrää en oo laskeskellut kun se niin riippuu siitä et millon vaipan vaihtaa, esim yövaipassa on vähintään tuplasti sen verran pissaa mitä päivävaipoissa. Oon parin päivän ajalta punninnu keittiövaa'alla vaippojen sisällöt ja näyttää normaalilta eli pissaa tulee n. 4dl/vrk.

ap