Mies kiroilee vähän väliä, eikä ole kuulema kiinnostunut vähentämäänkään. Lapsien puolesta harmittaa ja itseä kyllästyttää sitä kuunnella.
Onko siitä miten paljon haittaa lapsille? Itse olen jo kurkkuani myöten täynnä miehen jatkuvaa kiroilua. Olen vuosia pyytänyt että yrittäisi hillitä, välillä keskittyy mutta se ei kestä kauan kun taas asenne on että hänen puhetyylistään ei kukaan vittuile. Eikä auta vaikka lapsiin vetoaisin. Ihan sama onko iloinen tai vihainen niin melkein kaikki lauseet pitää kertoa vittujen ja perkeleiden kanssa.
Kyllästyttää, kun mies tuntuu puheensa takia aina pahantuuliselle ja ärtyneelle. Ja sitten itse sanoo että ei hän ole... No ei se meille muille näy niin kirosanojen keskeltä...
Miten ihmeessä voi saada aikuisen ihmisen tajuamaan miten inhottavaa muiden on kuunnella jatkuvaa kiroilua?!
Kommentit (4)
Sai kuitenkin sinut iskettyä, kera perkeleiden...
Kiroilevan miehen kanssa kannattaa toimia ihan niin kuin lapsen kanssa toimisi. Eli peset suun saippualla ja sitten kysyt, että tekeekö vielä mieli kiroilla.
Sitten ei auta kun vaihtaa mies. Ei tuo lapsiin vaikuta, jos itse et asiaa kommentoi, ainakaan lasten kuullen. Lapsille voisi sanoa, että aikuiset saavat käyttää kirosanoja, mutta lapset eivät, tätä voisi vaikka verrata siihen, että tupakkaa ja alkoholia saa käyttää myös vain aikuiset, eikä nämäkään ole hyviä tapoja, mutta jokainen aikuinen voi itse valita miten näiden asioiden kanssa toimii.
Ne on vain sanoja, joilla ei ole mitään omaa maagista voimaa vaan se voima on juuri siinä paheksuttavuudessa. Jos miehen puhetapa ei ole muuten aggressiivinen niin lapsille tuo on sama kuin jonkun "niinku" hokeminen joka väliin.
Mutta. Ongelma tulee siitä, että sinulle ja monille muille (ml. minulle) niillä sanoilla on erityinen merkitys, joten lapset voivat viestiä asioita joita eivät halua, kun puhetapa tarttuu. Jos miehen puhetapa ei muutu, panostaisin siihen että kiihkoilematta perustelisin lapsille miksi edellytän heiltä parempaa kielenkäyttöä ja millaisen kuvan he kodin ulkopuolella antaisivat itsestään käyttäessään tuollaista kieltä. Vahva kieltäminen ja suuttuminen vain antaa sanoille enemmän voimaa, joka tekee niistä houkuttelevampia.
Ja sitten. Mun 8v ja 5v osaavat varsin kattavan valikoiman kavereilta kirosanoja ja näytellä keskaria vaikka kotona eivät tätä ole kuulleet (mies ei kiroa lainkaan, minä muistan kerran huutaneeko huonolla hetkellä "jumalauta" kun satuin itseni). Eli sieltä päiväkodista ja koulusta ne kuitenkin tarttuu ja samat kasvatuskeskustelut saa käydä kuitenkin.