Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläinmaailman kummallisuuksia

Vierailija
03.08.2019 |

Esimerkiksi kettu. Vaikka ketut kuuluvat koiraeläimiin niin ne ja näädät ovat lähempää sukua kissoille kuin koirille. Harvalle myöskään tulisi mitenkään mieleen että sinivalas on lähempää sukua hevoselle kuin virtahevolle tai että lepakoilla ei oikeasti ole mitään tekemistä hiirten kanssa. Tai entäpä ajatus siitä että kanalassa kotkottaa ilmielävä lauma sulkapeitteisiä dinosauruksia.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kissat ja ketut jättävät myös aivan samanlaisen helmivanan lumihankeen.

2/4 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus Avaraa luontoa katselleessani olen hämmästynyt monta kertaa, esim. jos aiheena on Amazonin sademetsien pikkueläimet ja hyönteiset. Siellä on niin omituisen näköisiä tapauksia ja kykyjä.

Minusta kaikkein hämmästyttävin eläin on perhonen. On erikoista, että yksi ja sama eläin muuttuu munasta kuoriutuvasta, avuttomasti itseään ojentelevasta toukasta ensin kuivuneen lehden tai roskan näköiseksi koteloksi ja sitten keveästi lenteväksi ja värikkääksi, kauniisti kuvioiduksi perhoseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Joskus Avaraa luontoa katselleessani olen hämmästynyt monta kertaa, esim. jos aiheena on Amazonin sademetsien pikkueläimet ja hyönteiset. Siellä on niin omituisen näköisiä tapauksia ja kykyjä.

Minusta kaikkein hämmästyttävin eläin on perhonen. On erikoista, että yksi ja sama eläin muuttuu munasta kuoriutuvasta, avuttomasti itseään ojentelevasta toukasta ensin kuivuneen lehden tai roskan näköiseksi koteloksi ja sitten keveästi lenteväksi ja värikkääksi, kauniisti kuvioiduksi perhoseksi.

En ole vuosiin seurannutkaan koko sarjaa. Lopetin kun sarjan jokainen jakso alkoi käsitellä pelkästään ilmastomuutosta ja sen haittoja. Koska ilmastonmuutoksesta hehkutetaan joka tuutista se oli minulle liian raskasta, meni mielenkiinto koko Avara luontoon ja koin ilmastoähkyä. Kaikkea kun ei kuitenkaan sitä määräänsä enempää jaksa. Ilmaston muutos ei myöskään ollut minua kiinostava aihe vaan halusin enemmän tietää ekosysteemeistä ja evoluutiosta. Mutta täytyy katsoa jos täsä vuosien myötä suunta olisi jo muuntunut ja dokkari sarjassa viimeinkin taas puhuttaisiin jostain muustakin kuin pelkästään vain ilmastonmuutoksesta.

Vierailija
4/4 |
03.08.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan perhoset ja niiden metamorfoosi on käsittämätön asia. Toukka muuttuu kokonaan muhjuksi kotelovaiheessa (siis kaikki sen rakenteet hajoavat kirjaimelliseksi mössöksi), mutta on havaittu, että toukka säilyttää silti ”muistonsa” perhosvaiheeseen. Tutkijat ehdollistivat perhosentoukkia pelkäämään tiettyä ääntä ja huomasivat, että stressireaktio säilyi vielä kotelovaiheen jälkeen. Eli jollakin tavalla kotelomössö pystyy rakentamaan itsensä uudelleen niin, että jo opitut asiat säilyvät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yhdeksän