Mitä synnytyksen aikana saa syödä?
Tuolla vauva-osiossa on tätä pohdittu. Onko ketään paikalla, joka tietäisi? Mehukeittoa ainakin saa sairaalassa, mutta minulla se ei vienyt nälkää pois. Tosi kurjaa sitten vielä kaiken sen muun kivun ym. keskellä kärsiä nälästä. :/
Kommentit (23)
vaikka, että kaiken sen kivun keskellä nälkää ei todellakaan huomaa.
Olen itse vain juonut kaikkien synnytyksieni aikana.
riippuu varmaan tietty synnytyksen kestosta (mulla n. 12h molemmat)
minulle oli tärkeää saada HETI vesiperäruiske, kun saavuin sairaalaan, sillä en kestänyt ajatusta kakkaamisesta synnytyksen yhteydessä. älä siis yö mitään, ellet halua kakata lastasi ulos samaan aikaan!!:)
sanottiin että jos menee sektioon.
Sen ajan mitä olen synnytyssalissa ollut ( ekalla 05.00-15.00 ja tokalla 17.00-01-00) Niin juotavaa olen saanut ( mehua). Nälkä ei ole ollut eikä tullut, jostain kumman syystä.. Mutta synnytyksen jälkeen ollaan miehen kanssa saatu hyvät yöpalat/ välipalat. Silloin se onkin maistunut hyvin. Toinen asia on jos osastolla joutuu odottamaan niin eväitä ehkä tarvii? Mutta saakohan silloin ne normaalit lounaat, päivälliset yms..
Synnytyssalissa on ollut jo niin vauhdissa homma, ettei ruoka ole ollut mielessä.
tosiaan oli nälkä sen 9 tunnin aikana, minkä synnytyssalissa olin! Ehkä sit jotain nestemäistä vaan, esim. jogurttia? (ei kyllä taida säilyä kovin hyvin...)
Ap
että mulle kyllä käytiin synnytyssalin ovella tarjoamassa päivällistä eli sitä mitä oli muutenkin osastolla ruokana. Kun on kirjoittautunut sairaalaan, luulisi saavan sapuskatkin.. Voihan ne kätilöt käydä vaikka (tai mies) hakemassa evästä synnyttäneiden osaston jääkaapista. Ainakin MKS:ssa siellä on jääkaappi täynnä ruokaa ja sieltä saa osastolla ollessa käydä ottamassa syötävää.
kätilöopistolla Helsingissä ja siellä ei muuta saanut kuin mehukeittoa ja mehua/vettä. Nyt uudestaan menossa lähipäivinä...
vielä...
Synnytyksen jälkeen kyllä sai leipää ja jogurttia. :)
Ap
ja ei siellä mitään syötävää saanutkaan.
olin siinä kamalissa tuskissani ja joku ruokahuoltaja tuo sinne synnytyssaliin ihan sellasen tarjottimen mikä tuodaan kaikille... siinä vaiheessa kätilö ja mies katto toisiinsa että tuleva äippä ei todellakaan mitään pysty syömään... ite olin sen verta huuruissa että en kauheesti tajunnu :)
tästä päätellen synnytyksessä siis voi syödä ihan normaalisi jos vaan olo sen sallii... mä söin viimeiseksi ruuaksi aamupalan, jonka oksensin kätilön päälle ja viiden aikaan illalla mulle laitettiin tippa jossa tuli nestettä ja ravinteita...
mehujäätä nuoleskelin sillon kun suppareita tuli 10min välein
Eli supistukset alkoi klo 8, sairaalassa olin klo 10, klo 11 söin kunnon ruuan ja lapsi syntyi klo 14. Nälkähän mulla oli eikä supistukset ollu niin kovat etteikö olis pystyny syömään.
mutta kun synnytys todella alko sanottiin ettei saa syödä enää mitään. Mulle on nyt jo kolme kertaa perusteltu tämä sillä, että jos joutuu sektioon niin vatsa ei saa olla täynnä.
Eipä kyllä tuossa puhistessa kyllä ole koskaan kerinny ruokaa ajattelemaan. Kunnon ruoka on tarjoiltu sitten urakan jälkeen:)
ekaa synnyttäessä mussutin fazerin sinistä supistusten välissä :) siitä ei kyllä sanottu (muistaakseni) mitään. eli sain syödä rauhassa... tokaa muksuu synnyttäessä sattu nii paljon et ilokaasu kävi hyvin ruuasta :)
jos äidin verensokeri laskee kovin alas. Eihän silloin ole mitään energiaa käytettävissä, joten sen llisäksi, että pyörryttää, niin myös väsyttää aivan liikaa.
Ei ruoka käväissyt mielessä kertaakaan eikä ollut nälkä.
Ei kyllä ole tarjottukaan mitään ruokaa synnytyshuoneessa. Mies kävi välillä syömässä kanttiinissa jotain, mentiin käynnistykseen yhdeksäksi ja mitään ei tapahtunut ennen puolta päivää ja vähän yli kuusi lapsi oli jo maailmassa.
että siinä vaiheessa kun alkaa tuntua että synnytys lähenee, ni kannattaa syödä sellaista mikä on helppo oksentaa. Eli ei mitään kovin raskasta ruokaa tai appelsiinia
... yritys saada lapsi maailmaan kesti jotain 2,5 vuorokautta. siis synnytys ei tietty määritelmien mukaan kestä niin kauaa, ja kestoksi kait laitettiin jotain viimeiset 18 tuntia. mut siis 2,5 vuorokautta mua supisteli enemmän tai vähemmän siten, et ekana yönä lääkitys lopetti supistukset pariksi tunniksi ja toisena yönä ei lääkitys auttanut, vaan supistelu jatkui siitä huolimatta ja synnytys oli siis silloin kait määritelmienkin mukaan käynnissä. olen kans kuullut, ettei synnytyksen aikana saisi syödä, siltä varalta jos menee sektioon. mä kyllä sain 2,5 vuorokauden aikana ruokaa aluks aina kun osastolle tuli muillekin ruokaa. pieni sairaala ja samalla osastolla synnyttäneet kuin nekin, jotka odottaa synnytystä. kuin myös muut gynekologista toimenpidettä vaativat potilaat. viimesenä aamunakin mulle taidettiin tarjota aamiaista, mutta en tainnut kyetä siitä mitään syömään. sen jälkeen ei tarjottu, mut en kaivannutkaan. lapsi syntyi sektiolla samana iltana.
Ja todellakin TULI syöminen mieleen ja oli NÄLKÄ, mulla oli tosi pitkä ja rankka synnytys. jotain ravintoliuosta laittoivat suoneen sitten, kun sanoin ettei riitä energiat ponnistamiseen jos en saa ruokaa.
Ei kukaan sanonut mitään ettei olisi saanut syödä. Yöllä siis synnytin ja aamulla synnytyksen jälkeen saatiin aamianen saliin.
synnytyksessä mieleen, 12 tuntia jatkuvia supistuksia (käynnistys), tunnin ponnistus ja vihdoin kipu loppui. Sitten kyllä oli tosi kova nälkä.