6 vuodotonta päivää ja taas uudet menkat? :O
Mulla oli kunnon vuodot 4 päivää + alussa ja lopussa lisäksi vielä vähän vähempivuotoiset päivät eli yhteensä 6 päivää kesti vuoto. Sitten oli 6 päivää täysin vuodotonta ja seuraavana päivänä alkoi uudet, ihan samanlaiset vuodot! Eli ensin sellainen vähän vähempivuotoinen päivä, jonka jälkeen taas kunnon vuotoa. Joka päivä tulee 15-20 ml kuppiin kuten yleensäkin. Nyt neljäs päivä näitä uusia menkkoja menossa. Ihmetyttää tällainen. Onko muilla ollut vastaavaa ja mistä johtui?
Tällaista ei ole ennen minulla ollut, eikä uudet menkat varmaan voikaan alkaa 13 päivän kuluttua edellisistä? Syön minipillereitä ja välillä on ollut kuukausiakin vuodotonta aikaa (normaalia minipillereillä). N30+
Kommentit (12)
Mulla endometrioosi oireili noin. Söin minipillereitä ja sitten vuodot menivät 2v. käytön jälkeen ihan solmuun! Kävin sitten rutiinitarkastuksessa gynellä varmuuden vuoksi ja syyllinen selvisi. Sain sitten uudet pillerit ja vuodot jäivät taas kokonaan pois. Olen itse 29-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Mulla endometrioosi oireili noin. Söin minipillereitä ja sitten vuodot menivät 2v. käytön jälkeen ihan solmuun! Kävin sitten rutiinitarkastuksessa gynellä varmuuden vuoksi ja syyllinen selvisi. Sain sitten uudet pillerit ja vuodot jäivät taas kokonaan pois. Olen itse 29-vuotias.
Eikö sulle tullut mitään kipuoireita, eli oliko ainoa oire tällainen outo vuotelu? Endometrioosiin kai liittyy kuitenkin kipu?
Mitkä pillerit ne oli jotka aiheutti tuon että vuodot jäi kokonaan pois?
Kiitos vastauksista!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sulle tullut mitään kipuoireita, eli oliko ainoa oire tällainen outo vuotelu? Endometrioosiin kai liittyy kuitenkin kipu?
Kiitos vastauksista!
Olen aina kärsinyt niin kovista menkkakivuista että en pitänyt sitä endometrioosin oireena. Minulla teininä endometrioosia tutkittiin mutta ei löydetty siitä merkkejä. Tuo vuotopelleily sai vasta huolestumaan.. Ennen siis minipillereillä jäin täysin vuodottomaksi, sitten kahden vuoden jälkeen menivät vuodot ihan sekaisin. Olen syönyt nyt 3 vuotta Azalia-minipillereitä ( 75mg desogestrel), aikaisempi merkki taisi olla Mini-pill (hutera muistikuva että olisi ollut 0,35mg) 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksista!
Olen aina kärsinyt niin kovista menkkakivuista että en pitänyt sitä endometrioosin oireena. Minulla teininä endometrioosia tutkittiin mutta ei löydetty siitä merkkejä. Tuo vuotopelleily sai vasta huolestumaan.. Ennen siis minipillereillä jäin täysin vuodottomaksi, sitten kahden vuoden jälkeen menivät vuodot ihan sekaisin. Olen syönyt nyt 3 vuotta Azalia-minipillereitä ( 75mg desogestrel), aikaisempi merkki taisi olla Mini-pill (hutera muistikuva että olisi ollut 0,35mg) 😊
Ok. Mulla taas kipua on ollut vain parina ekana vuotopäivänä, mutta ei mitään jäätävää kipua kuitenkaan vaan lähinnä vain ikävää oloa alavatsan seudulla. Tuo kipu tuli kyllä ekasta vuodosta, mutta nyt kun alkoivat uudestaan taas niin ei kipua ole ollut.
Olen käyttänyt Cerazettea, joka on parhaimmillaan poistanut multakin vuodot lähes kokonaan. Siinäkin on tuo sama vaikuttava aine ja määrä. Joskus harvoin on kuitenkin tullut vuotoja, mutta ei sentään ikinä näin tiheästi ja näin paljon. Aiemmasta vuodosta oli kuitenkin jo 3,5 kk aikaa.
Nykyään normaalipainoisena kyllä tuntuu helpommin tulevan vuotoja, kun aiemmin hieman alipainoisena saattoi mennä lähemmäs vuosikin tämän pillerin kanssa ilman vuotoja. En tiedä johtuuko painosta, mutta lääkäri sitä joskus epäili kun kerroin lisääntyneestä vuototaipumuksesta pillerin aikana. Ei nyt luulisi kuitenkaan 13 päivän välein voivan edes tulla vuotoja, kun ovulaatiostakin pitäisi kirjallisuuden mukaan kestää 10-12 päivää uuden vuodon alkamiseen. Vai voisikohan olla, että ovulaatioita onkin tapahtunut viikon välein kaksi ja molemmista aiheutuu oma vuoto?
Onko muilla ollut tällaista ja ootteko saaneet syytä selville?
On tuota sattunut muutaman kerran. Minulla on ollut epäsäännölliset kuukautiset kilpirauhasen vajaatoiminnan takia. Yleensä kierto oli tavallista pitempi, mutta joskus tavallista lyhyempi.
Onko sulle tullut lisää painoa? Jos on, se pillerin hormonipitoisuus on nyt pienempi sun kehon painoon nähden ja mahdollisesti liian pieni siihen että vuodot pysyisi pois tai harvoina. Mulla kun nousi paino 56 kilosta 70 kiloon niin alkoi lähes jatkuvat vuodot ja pilleri piti vaihtaa.
Kaverilla oli tuota viikko vuotaa kuin Niagara viikko normaalia viikko vuotoa. Kohdunrungon syöpä oli löydös. Kauhean pitkään en tuollaisen epänormaalin vuodon kanssa katselisi. Gynekologille aika.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulle tullut lisää painoa? Jos on, se pillerin hormonipitoisuus on nyt pienempi sun kehon painoon nähden ja mahdollisesti liian pieni siihen että vuodot pysyisi pois tai harvoina. Mulla kun nousi paino 56 kilosta 70 kiloon niin alkoi lähes jatkuvat vuodot ja pilleri piti vaihtaa.
Painoin ennen 50 kiloa ja nyt painan 56-57 kg. Ennen olin siis alipainoinen ja nyt oon normaalipainon alarajan yläpuolella 4-5 kg, jonka pitäisi olla taulukoiden mukaan ihan sopiva paino. Harmi jos pillerit ei riitä pitämään vuodottomana enää normaalipainossa.
Olitko sä muuten 56-kiloisena normaalipainoinen?
Vierailija kirjoitti:
Kaverilla oli tuota viikko vuotaa kuin Niagara viikko normaalia viikko vuotoa. Kohdunrungon syöpä oli löydös. Kauhean pitkään en tuollaisen epänormaalin vuodon kanssa katselisi. Gynekologille aika.
Huh, toivottavasti kaverisi syöpä saatiin parannettua! Muistatko millä tutkimuksella kaverisi syöpä todettiin, oliko ihan perus ultraäänitutkimus vai joku erikoistutkimus? Ja minkä ikäinen kaveri oli suunnilleen?
Mulla oli pidempiaikaista tiputtelua (ei siis tällaista kunnon Niagara-vuotoa) viime talvena ja silloin ultrattiin kohtu ja munasarjat, mutta ei sieltä mitään vikaa löytynyt. Kohdun limakalvon paksuuskin mitattiin, mutta sekin oli normaalirajoissa. Tuo tiputtelukin sitten keväällä harveni ja huhtikuun alussa oli kunnon vuoto, jonka jälkeen 3,5 kk täysin vuodotonta. Ehkä pitää kuitenkin varata uusi aika gynelle varmuuden vuoksi.
Minipillereitä syödessä erittäin tavallista. Itse jouduin vaihtamaan ehkäisymuotoa juuri vuotosekoilujen vuoksi.