Mikä vaivaa ihmistä joka tuppautuu kutsumatta kylään ja koko vierailun jauhaa itsestään kehuen tekemisiään
(joko todellisia tai kuviteltuja) menneisyydessä, nykyisyydessä ja tulevaisuudessa? Ei tule kuuloonkaan että puhuisi mistään ilmiöstä tai tapahtumasta tms vaan puhe kääntyy aina ja vain itseensä. Rasittavaa kuunnella.
Kommentit (7)
Kuulostaa pohjois-karjalaiselta. Sellaisiahan he ovat.
Jgfbkh kirjoitti:
Kuulostaa pohjois-karjalaiselta. Sellaisiahan he ovat.
Oikeesti? Mulla oli kaverina kauan aikaa Pohjois-Karjalainen ja hän oli just tollanen. Onko se yleistä vai jokin mielisairaus? Onneksi pääsin eroon kun itse pistän välit poikki, eikä hän käsittänyt edes miksi. Pitääpä tuo toka linkki tulostaa paperille ja lähettää sille postitse. Kiitoksia siitä!
Huono itsetunto, jäänyt vaille hyväksyntää eli tervehenkistä ja vahvistavaa huomiota lapsena, nuorena, aikuisena tai todennäköisimmin näissä kaikissa ikävaiheissa. Egosentrisyys on jäänyt päälle, normaalisti se vähenee ja haihtuu lapsen onnistuneen kehityksen myötä. Tällaisen ihmisen strategiana ottaa tarvitsemansa toisen ihmisen huomio ja vuorovaikutus kyselemättä, sillä kaikki meistä haluavat tulla kohdatuiksi. Hienovaraisilla vihjeillä ja pyynnöillä hän ei ole hyväksyntää ja kehua osakseen saanut, joten hän ottaa kyselemättä ihmiseltä, joka suostuu antamaan aikaansa kuuntelemalla hänen juttujaan. Koska 'minässä' on emotionaalisia vaurioita, jopa tyhjiöksi jäänyt kohta, kääntyy puhe kuin vahingossa itseen. Rankalla itsetutkistelulla paranemisprosessi on mahdollinen, jolloin vaille jäämisen tyhjiöön tulee pohja, ja normaaliin vuorovaikutukseen kuuluva itsestä puhuminen ja kehun saaminen riittää. Silloin psyykeltä jää voimavaroja selviämisen kannalta toisarvoisiin asioihin, kuten nyt siihen ilmiöistä yleisellä tasolla keskustelemiseen. Henkiinjäämisen kannaltahan tuollainen keskustelu on ihan turhaa. Huomioiduksi tuleminen on mielenterveyden ja ylipäätään yhteisössä selviämisen kannalta elintärkeää, tavallaan traumatisoituneella levy jää junnaamaan tähän kohtaan. Hän ei sitä välttämättä itse edes tiedosta, liskoaivot jne.
Tällä tavoin "kevyemmin vaurioituneita ihmisiä" on joukossamme paljon, etenkin suurissa ikäluokissa kasvatuksen takia.
https://www.vauva.fi/keskustelu/3834219/ketju/ihminen_joka_puhuu_vain_i…