Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korvatulehduksen hoito ILMAN antibiootteja, kokemuksia?

28.05.2006 |

Eli kävimme korvalääkärissä jälkitarkastuksessa (tulehduksia on ollut useita) ja olin jokseenkin varma, että saamme lähetteen putkitukseen tms. Korvat oli kuitenkin terveet, eikä ollut merkkiä liimakorvasta. Korvalääk. sanoi, ettei missään nimessä noin terveitä korvia putkita. Olin kuitenkin huolissani toistuvista antibioottikuureista ja lääkäri kehoittikin yrittämään seuraavalla kerralla ilman antibioottia? No, tästä on nyt kuukausi ja taas on nuha päällä (yleensä nuhat on menneet korviin), miten sit kantsis menetellä? Puuduttavia tippoja onneksi on, mutta tuntuu ettei kohoasento ja kipulääkitys ole meillä aiemminkaan riittänyt(varsinkin yöt on kamalia). Ja mistä tunnistan onko virus vai bakteeritulehdus? Meillä ei yleensä ole kuumetta nostaneet nuo korvatulehdukset. Olisin kovasti kiitollinen kokemuksistanne.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
28.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

pojalla (1v 11kk) ei ole tähän mennessä ollut kuin 3 korvatulehdusta (tai ainakaan enempää ei ole diagnosoitu), ja kaikki näistä flunssan tai nuhan yhteydessä. JOkaisella kerralla on antibiooti kuuri määrätty, mutten ole sitä syöttänyt. Olen antanut yöksi panadolia ja mahdollisesti myös buranaa/pronaxenia, ja päivälläkin särkylääkettä jos on tuntunut tarvitsevan sekä pitänyt pojan kotona päiväkodista niin pitkään kun on ollut flunssainen.

Olen käynyt jälkitarkastuttamassa korvat joka tulehduksen jälkeen, eikä ole mitään merkkejä tulehduksesta löytynyt.

Vierailija
2/4 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ei voi tietää, onko kyseessä bakteeri- vai virustulehdus, eikä sitä tiedä lääkärikään, ellei hän ota näytettä korvan eritteestä. Sen takia antibioottikuuri määrätään rutiininomaisesti korvatulehduksiin, vaikka suurin osa niistä paranisi itsekseenkin. Meidän esikoisella oli vauvana useita korvatulehduksia peräkkäin, mutta sitten yksi viisas lääkäri katkaisi antibioottikierteen ja määräsi pelkkää nuha- ja särkylääkettä. Tulehdukset loppuivat, kun ei elimistöä jatkuvasti rasitettu antibiooteilla. Seuraavien lasten kanssa en ole edes lääkäriin mennyt, jos he ovat vähän korviaan valittaneet, vaan olen vain kipua lievittänyt särkylääkkeellä. Korvat ovat aina olleet ihan terveet lääkärintarkastuksissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa ajassa virusperäinen tulehdus jo alkaa helpottaa itsestään. Jos kipu sen sijaan jatkuu pidempään, kyse on todennäköisesti bakteeritulehduksesta. Näistäkin osa kyllä paranee itsekseen, joten jos hermot kestää, voi tilannetta katsella pidempäänkin ennen kuin hakee antibiootit.

Kipua ei tietenkään pitäisi katsella yhtään turhaa, eli pidä huoli että teillä on hyviä särkylääkkeitä kotona ja anna niitä heti jos lapsi vähänkin valittaa korviaan.

Vierailija
4/4 |
31.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän pojalla on toistuvasti korvatulehduksia (noin kerran kuussa) ja korvalääkäri kertoi, että bakteeritulehduksen tunnistaa kermakahvin värisestä nuhaeritteestä. Meillä tuo " thumbrule" on aika hyvin pitänyt paikkaansa. Lääkitysneuvona olemme saaneet yskänlääkettä ja nenätippoja. Nyt viimeisintä tulehdusta olemme hoitaneet myös infrapunalampulla.Meillä ainakin näyttää toimivan, yleensä nuhayskä menee heti korviin ja lapsi saa välikorviin bakteeritulehduksen, nyt erite on pysynyt noilla hoidoilla kirkkaana ja juoksevana. Korvissa on nestettä mutta bakteeritulehdukseksi ei vielä ole muuttunut.