Miksi huonot elämäntavat omaavat ihmiset saavat lapsia kun taas kunnolliset kärsivät lapsettomuudesta?
Esim. lähipiirissä yksi tapaus, kannabista päivittäin käyttäville, tupakoiville ja muutenkin todella huonot elämäntavat omaaville nuorille (alle 20v, tyttö alaikäinen) on syntymässä pian lapsi. Ei tietenkään kunnollisia tukiverkkoja tai omia tuloja.
Sitten esim. minä ja mieheni, raittiita, ei tupakoida eikä varsinkaan käytetä huumeita, hyvät tukiverkot ja tulotaso, eletään terveellisesti jne., mutta lasta ei silti kuulu.
Tuntuu niin epäreilulta, mutta tasan ei käy onnenlahjat.
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
No ei genetiikalle voi mitään. Ymmärrän harmituksesi lapsettomuudesta, mutta ei ne terveet elämäntavat vaikuta siihen juuri mitenkään, mutta ikä vaikuttaa. Et kertonut teidän ikäänne. Jos lähenee neljääkymppiä, niin raskaaksi tulemisen mahdollisuus vaikeutuu koko ajan.
Olen 32-vuotias, mies 35. Yritetty on siitä asti kun olin 29.
ap
Kannattaa varmaan molempien käydä tarkastuttamassa oma hedelmällisyys jos ei tule raskaaksi vaikka panisi joka päivä.
Elämä tykkää potkia ihmisiä päähän. Joku kehitysmaan nainen tai moniongelmainen teini, jolle se lapsi olisi katastrofi saa sen lapsen tai vaikka viisi ihan satavarmasti. Kun taas se hyvin toimeentuleva ja tervepäinen nainen jolla on koti ja hyvä parisuhde joutuu satavarmasti kärsimään lapsettomuudesta tai vähintään odottelemaan. Näin se jostain syystä menee.
On sinulla vielä aikaa, ap.
Ikä on iso tekijä. Mutta jos ootte kolme vuotta yrittäneet niin tutkimusten paikka.
Ompaha jotakin, mitä rikkaammat voipi kadehtia. Ei kannattaisi odotella niin pitkään ja elellä elämyshakuisesti omaisuutta haalien.
Värkitkin kun vanhenee...
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa oli juttu että tyhmät ihmiset eivät saa lapsia.
Olisikin näin. Valitettavasti sitä näkee turhan paljon ääliöitä, joilla ei leikkaa ihan yksinkertaisetkaan asiat ja silti pentulauma mukana. Kaupan kassalla työskennellessä saa aika hyvän otannan näistä. Toki fiksujakin vanhempia joukossa, jotka vahtivat, että jälkikasvu käyttäytyy kunnolla, osaavat toimia järkevästi kassalla asioidessaan, jne.
Ap, menkää neuvolan vanhemmuusneuvolaan niin asianne selvitetään. Tsemppiä!
Paljon olen lukenut ja tuttavapiirissäkin tapauksia, joissa on kovasti yritetty lasta vuosia, mutta ei ole onnistunut.
Sitten on luovutettu ja hetken päästä huomattu että raskaana ollaan.
Kai se jonkinlainen stressikin voi estää raskaaksi tulemisen.
Olen kyllä huomannut samaa, että ne joiden ei tarvitsisi lisääntyä ollenkaan lisääntyvät, kuin kanit, mutta ne joille sen vauvan soisi ei sitä saa... Epäreilua.
Liika yrittäminen stressaa. Päälle muu elämä koko ajan pingottaen, niin eipä ihmekään. Elimistö ei halua tuottaa jälkeläisiä stressaavassa ja niukkuuden elämäntilanteessa. Se on evoluution keino säädellä populaatiota. Hellittäkää ja alkakaa nauttia elämästä. Lepoa, mässäystä, juopottelua, tavoitteetonta seksi-irstailua, hedonistista nautiskelua. Taatusti alkaa tapahtua, ellei ole sairauksia rasitteena estämässä kokonaan hedelmällisyyden.
Korkeasti koulutetut naiset alkavat yrittää lasta huomattavasti alemman sosiaaliluokan naisia myöhemmin. Helsinkiläisillä akateemisilla ensisynnyttäjien keski-ikä on jo 34.
Eli eiköhän ikä tässä ole se yksinkertainen selitys. Tuskin geneettisesti huonompaa ainesta ovat.
En tiedä. Minä tulin raskaaksi vasta kun lopetin rasvattomien ja vähärasvaisten maitotuotteiden käytön. Ikää oli 35v, yritystä takana 7 vuotta.
Olen aina ollut normaalipainoinen, tupakoimaton ja käyttänyt alkoholia vain harvakseltaan, muita päihteitä en koskaan.
Minun kohdallani lapsettomuus loppui pian aloitettuani runsaan jäätelön syönnin ja punaisen maidon käytön. Jäähyväiset ravintosuosituksille siis.
Ehkä "yrittämällä yrittäminen" on se ongelma, tai sitten on onnistuttu hankkimaan geneettisesti sopimaton mies niihin hommiin.
Juopot osaa relata. Kun lopetatte yrittämisen ja vedätte kännit silloin tällöin, eiköhän se lapsi sieltä tulla tupsahda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hesarissa oli juttu että tyhmät ihmiset eivät saa lapsia.
Olisikin näin. Valitettavasti sitä näkee turhan paljon ääliöitä, joilla ei leikkaa ihan yksinkertaisetkaan asiat ja silti pentulauma mukana. Kaupan kassalla työskennellessä saa aika hyvän otannan näistä. Toki fiksujakin vanhempia joukossa, jotka vahtivat, että jälkikasvu käyttäytyy kunnolla, osaavat toimia järkevästi kassalla asioidessaan, jne.
Ap, menkää neuvolan vanhemmuusneuvolaan niin asianne selvitetään. Tsemppiä!
Joo ei tosiaan mene niin että "tyhmät ihmiset ei saa lapsia " . Välillä toivois, että ihmiset ei oikeesti sais lapsia tilanteisiin , joissa ei mitään kykyä ottaa vastuuta lapsesta . Kun ei itsestään meinaa edes pystyä huolehtimaan ja edellinen lapsi jo huostaanotettuna. :( Sitten aloitetaan "puhtaalta pöydältä ", uusi lapsi pois otetun tilalle ja kuvitellaan , että ne vanhemmuuden taidot siinä salamyhkäisesti parantuneet ajan kanssa. Ja kohta ollaankin perhekuntoutuksessa 500€vrk tai lapsi sijoitettuna 300€ vrk ...
T. Lastensuojelun sossu
Kannabis ei vaikuta hedelmällisyyteen. Ja kaksikymppinen tulee iän puolesta helposti raskaaksi. Tupakointi vaikeuttaa raskaaksi tuloa mutta yleensä vasta kun sitä on poltettu useita vuosia. Suuri tekijä on myös ylipaino. Jos on hoikka niin on helpompi raskautua.
Omassa tuttavapiirissä korkeasti koulutetut ja monella tapaa ideaaliset vanhemmat jäävät usein lapsettomiksi. Osa ei löydä kumppania, osa ei kai vaan halua lisääntyä.
Ja sitten luetaan näistä tapauksista, joilla ei ole ammattia, ei työtuloja eikä tukiverkkoja, mutta lapsia on tehty useammassakin uusperhekuviossa. Maassamme aivan väärät tahot lisääntyvät ja lopputulos alkaa jo näkyä. Kun lapset ovat jo useammassa polvessa huono-osaisia, niin ei siinä sen paremmin lapsen itsensä kuin koko yhteiskunnankaan tulevaisuus ruusuinen ole. Ei riitä maalla varat siihen kaikkeen tukemiseen, jota joka käänne näiden elämässä vaatisi. Alapeukuttakaa vaan, tosiasia ei siitä muutu.
No ei genetiikalle voi mitään. Ymmärrän harmituksesi lapsettomuudesta, mutta ei ne terveet elämäntavat vaikuta siihen juuri mitenkään, mutta ikä vaikuttaa. Et kertonut teidän ikäänne. Jos lähenee neljääkymppiä, niin raskaaksi tulemisen mahdollisuus vaikeutuu koko ajan.