Asiakaspalvelun töykeys kunnalla ja valtiolla
Olen monesti ihmetellyt tason vaihtelua, jota esiintyy kunnan ja valtion neuvontapalveluissa työskentelevien kesken. Tuntuu, että iso osa julkisen sektorin työntekijöistä on kuin suojatyöpaikassa, jossa asiakkaan kuuntelu/hänen edukseen toimiminen ei ole työn olennaisin sisältö vaan olennaisinta on läsnäolo työpisteessä.
Onko palkka niin huono, ettei asiakas kiinnosta? Onko työ niin tylsää, ettei sen hoitaminen kunnolla kiinnosta?
Tulipahan vain mieleeni asioituani kuolleen nuoren miehen vanhempien puolesta eräässä kaupungin virastossa. Kylmempää suhtautumista saa hakea ja joka ikinen tiedonjyvänen piti viisikymppisestä rouvasta lypsää irti enkä sittenkään saanut selville kaikkea sitä tietoa, jonka asian hoitamiseksi tarvitsisin.
Onko jollakin toisella näkemystä siitä, miksi osa julkisen sektorin työntekijöistä on kuin kommunistisesta maasta tulleita?
Kommentit (10)
Viranomaisasioinnissa ongelmana on se, että ilman valtakirjaa ei hoideta muiden asioita. Et siis voi noin vain mennä naapurin pojan puolesta tekemään kauppoja tai irtisanomaan asuntoa. Tämä kun kerrotaan asiakkaalle, niin sitä pidetään huonona palveluna. Yleistä neuvontaa voi antaa, yksittäistapaukseen ei saa ottaa kantaa.
No mä sain huonoa palvelua putkiliikkeessä, nuori jantteri vaan katsoi päästä varpaisiin, ei edes päivää sanonut. Siirryin seuraavaan asiakaspalvelijaan ja johan homma toimi, nuori tyttö oli hän. Voisit vaikka kysyä olisiko siellä jotain toista joka tietää asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Viranomaisasioinnissa ongelmana on se, että ilman valtakirjaa ei hoideta muiden asioita. Et siis voi noin vain mennä naapurin pojan puolesta tekemään kauppoja tai irtisanomaan asuntoa. Tämä kun kerrotaan asiakkaalle, niin sitä pidetään huonona palveluna. Yleistä neuvontaa voi antaa, yksittäistapaukseen ei saa ottaa kantaa.
Tietenkin minulla oli valtakirja. En minä ole idiootti.
Sinustako on ok, että neuvontapalvelut -nimekeen alla toimiva henkilö voi mielivaltaisesti olettaa kansalaisen osaavan etsiä juuri tietyn, kryptisen numerokoodin vaativan kaavakkeen?
Nyt herätys. Me kansalaiset maksamme arvonsa tuntevien, neuvontatiskin takana olevien "viranomaisten" palkat. Heitäkö pitäisi mielestäsi nöyristellä?
Vierailija kirjoitti:
No mä sain huonoa palvelua putkiliikkeessä, nuori jantteri vaan katsoi päästä varpaisiin, ei edes päivää sanonut. Siirryin seuraavaan asiakaspalvelijaan ja johan homma toimi, nuori tyttö oli hän. Voisit vaikka kysyä olisiko siellä jotain toista joka tietää asiasta.
Erona putkiliikkeeseen on se, että kansalainen voi äänestää jaloillaan ja kävellä toiseen putkiliikkeeseen. Sen jantterin palkannut yrittäjä voi sitten arvailla, miksei liiketoiminta kukoista.
Valtion virastossa voi nököttää naama norsunvitulla ja keskittyä hengittämiseen ilman pelkoa siitä, että työnantaja odottaa työltä myös jonkinlaista tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaisasioinnissa ongelmana on se, että ilman valtakirjaa ei hoideta muiden asioita. Et siis voi noin vain mennä naapurin pojan puolesta tekemään kauppoja tai irtisanomaan asuntoa. Tämä kun kerrotaan asiakkaalle, niin sitä pidetään huonona palveluna. Yleistä neuvontaa voi antaa, yksittäistapaukseen ei saa ottaa kantaa.
Tietenkin minulla oli valtakirja. En minä ole idiootti.
Sinustako on ok, että neuvontapalvelut -nimekeen alla toimiva henkilö voi mielivaltaisesti olettaa kansalaisen osaavan etsiä juuri tietyn, kryptisen numerokoodin vaativan kaavakkeen?
Nyt herätys. Me kansalaiset maksamme arvonsa tuntevien, neuvontatiskin takana olevien "viranomaisten" palkat. Heitäkö pitäisi mielestäsi nöyristellä?
Ei virkailijoiden pidä myöskään nöyristellä asiakkaita. Valtiolla ja kunnissa toimitaan lakien ja asetusten mukaan. Tieto löytyy kyllä netistä, jos vain viitsii etsiä.
Mä oon aina luullut että kunta määrää työntekijöitään olemaan mahdollisimman mahdollisimman töykeitä jotta asiakkaat poistuisivat ja lakkaisivat tuhlaamasta kunnan rahoja vaatimalla palveluita. Siis mä oon luullut että kunnat palkkaa ihan tarkoituksella juuri tuosta syystä mahdollisimman töykeitä työntekijöitä, töykeys on rekrytoinnissa työnhakijan tärkein valintakriteeri.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaisasioinnissa ongelmana on se, että ilman valtakirjaa ei hoideta muiden asioita. Et siis voi noin vain mennä naapurin pojan puolesta tekemään kauppoja tai irtisanomaan asuntoa. Tämä kun kerrotaan asiakkaalle, niin sitä pidetään huonona palveluna. Yleistä neuvontaa voi antaa, yksittäistapaukseen ei saa ottaa kantaa.
Tietenkin minulla oli valtakirja. En minä ole idiootti.
Sinustako on ok, että neuvontapalvelut -nimekeen alla toimiva henkilö voi mielivaltaisesti olettaa kansalaisen osaavan etsiä juuri tietyn, kryptisen numerokoodin vaativan kaavakkeen?
Nyt herätys. Me kansalaiset maksamme arvonsa tuntevien, neuvontatiskin takana olevien "viranomaisten" palkat. Heitäkö pitäisi mielestäsi nöyristellä?
Ei virkailijoiden pidä myöskään nöyristellä asiakkaita. Valtiolla ja kunnissa toimitaan lakien ja asetusten mukaan. Tieto löytyy kyllä netistä, jos vain viitsii etsiä.
Oletko ehkä itse töissä kunnan palvelupisteessä? Sielläkö sitten valistat kansalaisia siitä, että "kaikki tieto kyllä löytyy netistä"?
Vastauksesi oli juuri niin uskomaton, kuin kunnan/valtion suojatyöpaikassa toimivalta voi odottaakin tulevan.
-ap
Ei ne ole asiakkaita vaan hallintoalamaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaisasioinnissa ongelmana on se, että ilman valtakirjaa ei hoideta muiden asioita. Et siis voi noin vain mennä naapurin pojan puolesta tekemään kauppoja tai irtisanomaan asuntoa. Tämä kun kerrotaan asiakkaalle, niin sitä pidetään huonona palveluna. Yleistä neuvontaa voi antaa, yksittäistapaukseen ei saa ottaa kantaa.
Tietenkin minulla oli valtakirja. En minä ole idiootti.
Sinustako on ok, että neuvontapalvelut -nimekeen alla toimiva henkilö voi mielivaltaisesti olettaa kansalaisen osaavan etsiä juuri tietyn, kryptisen numerokoodin vaativan kaavakkeen?
Nyt herätys. Me kansalaiset maksamme arvonsa tuntevien, neuvontatiskin takana olevien "viranomaisten" palkat. Heitäkö pitäisi mielestäsi nöyristellä?
Ei virkailijoiden pidä myöskään nöyristellä asiakkaita. Valtiolla ja kunnissa toimitaan lakien ja asetusten mukaan. Tieto löytyy kyllä netistä, jos vain viitsii etsiä.
Oletko ehkä itse töissä kunnan palvelupisteessä? Sielläkö sitten valistat kansalaisia siitä, että "kaikki tieto kyllä löytyy netistä"?
Vastauksesi oli juuri niin uskomaton, kuin kunnan/valtion suojatyöpaikassa toimivalta voi odottaakin tulevan.
-ap
Kädestäkö sinulle pitää tulla näyttämään mitä näppäimiä painat löytääkseni lomakkeen? Jos lukisit ensin toimipaikan nettisivut ja sieltä ohjeet, löytäisit tiedon itsekin. Olet ihan tyypillinen avuton asiakas, jota pitäisi jostain kumman syystä pokkuroida.
Asiakaspalvelu on yksityisen sektorin hommia. Julkisella puolella ollaan viranomaisia. Tosin nykyisin osa porukasta olettaa joltain lastensuojelultakin asiakaspalvelua. Kuinka pihalla ihminen voi olla?