Voiko kunnallisella hammaslääkärillä pyytää puudutusta
Kun viimeksi kävin suuhygienistillä, niin puhdisti hampaat laserilla ja sattui kamalasti ja seuraavalla kerralla paikataan pari hammasta , niin voiko pyytää rauhoittavaa lääkettä?
Kommentit (15)
Vierailija kirjoitti:
Soita vastaanottoon tai neuvontaan ja kysy. Todennäköisesti voi.
Soitan ja kysyn, kiitos!
AP.
Kyllä mulla on aina puudutettu jos porataan. Sehän laskutetaankin erikseen muistaakseni 9e per piikki.
Rauhoittavista en tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mulla on aina puudutettu jos porataan. Sehän laskutetaankin erikseen muistaakseni 9e per piikki.
Rauhoittavista en tiedä.
Auttaako rauhoittavat kipuun?
AP.
AP, rauhoittavat lääkkeet eivät auta kipuun.
Pyydä puudutusta, sen kyllä saa.
Minä soitin lapselleni aikaa viime vuonna. Hän pelkää kauheasti hammaslääkäriä ja kysyin rauhoittavista, niin sanoivat että puoli tuntia ennen aikaa pitää tulla vastaanotolle ja lääkäri arvioi niiden tarpeen tapauskohtaisesti. Lapsi sai lääkkeet ja hyvin meni.
Tänä vuonna soitin, kun tarvitsi akuuttiaikaa ja sanoin tuosta rauhoittavien tarpeesta ja sain samat ohjeet. Niin toimittiin, mutta ei saanut sillä kertaa, lääkäri ei edes tavannut ennen aikaa, vaan sanoi ettei anneta. Lapsi ei suostunut hoidettavaksi ollenkaan, koska pelkäsi niin kovasti, mutta lääkäri oli aika inhottava muutenkin ja vähätteli pelkoa.
Voi pyytää puudutusta ja itse pyydän myös hammaskiven poiston perinteisellä rapsutusmenetelmällä, joka sattuu minulla vähemmän.
Tottakai voi! Maksaa muutaman euron lisää.
Vierailija kirjoitti:
Jos puudutetaan, ei pitäisi tuntea kipua?
Kyllä minulla on ollut kipuja vaikka puudutettu.
AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos puudutetaan, ei pitäisi tuntea kipua?
Kyllä minulla on ollut kipuja vaikka puudutettu.
AP.
Sitten et ole saanut tarpeeksi puudutetta tai se ei ole toiminut. Kerro heti lääkärille, jos puudute ei toimi.
Minulla puudutettiin kun revittiin pysyvä hammas irti, että seuraava mahtui tulemaan. Tunsin kyllä välineet suussa ja liikkeen, mutten tuntenut ollenkaan kipua. Epämukavaa tottakai oli, koska hammasta piti repiä ja kitkuttaa ihan kunnolla, ennenkuin se irtosi.
-Eri kuin lainasit.
Voi pyytää puudutusta.
Rauhoittavat ei vähennä kipua, vaan pistää pään sekaisin siten, ettei potilas välitä kivusta. Rauhoittavien jälkeen muistaakseni tarvitsee saattajan että pääsee kotiin.
(suuhyge puhdistaa btw ultraäänellä, ei laserilla).
Vierailija kirjoitti:
Rauhoittavista en tiedä.
Miehellä on hammaslääkärikammo tai paremminkin julkisen puolen kammo. Puuduttavat kyllä, odottavat max 1min ja alkavat poraamaan. Näin on käynyt minulle ja monelle muullekin julkisella puolella.
Sain miehen houkuteltua käymään yksityisellä. Kyseessä oli särkevän hampaan poisto. Puuduttivat ja odottivat jopa 5min ennen kun alkoivat operoimaan. Jälkikäteen mies sanoi että voi useamminkin käydä hammaslääkärillä jos vaan se puudutusaine saa oikeasti vaikuttaa, sillä ei ollutkaan niin hirveä kokemus kuin ennen.
Vierailija kirjoitti:
Voi pyytää puudutusta.
Rauhoittavat ei vähennä kipua, vaan pistää pään sekaisin siten, ettei potilas välitä kivusta. Rauhoittavien jälkeen muistaakseni tarvitsee saattajan että pääsee kotiin.
Ei minultakin kysytty, että haluanko puudutusta vaikka tietävät pelkään
AP.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi pyytää puudutusta.
Ei minultakin kysytty, että haluanko puudutusta vaikka tietävät pelkään
AP.
Ei minultakaan ole muistaakseni koskaan kysytty mutta sanonkin että "puuduttakaa sitten jos teette jotain" ennen kuin mitään on edes aloitettu.
Riippuu varmaan kunnasta. Omassa kunnassani suhtaudutaan hyvin pelkopotilaisiin. Ennen toimenpidettä saa esilääkityksen, kunhan pyytää tätä aikaa varattaessa (esilääkityksen vaikutusaika pitää huomioida), ja puudutuksen saa samoin pyytämällä.
Soita vastaanottoon tai neuvontaan ja kysy. Todennäköisesti voi.