Jotkut koulukiusaamistaustaansa valittavat
Olivat hankalia, hemmoteltuja ja yliherkkiä marttyyriluonteita ja itse aiheuttivat kiusatuksi tulemisensa. Saattoivat myös itse osallistua jonkun toisen kiusaamiseen. Näiden vanhemmat olivat kärkkäimpinä koululla puolustamassa omaa pikku kultamussukkaansa, eivätkä nähneet lapsen omassa käytöksessä mitään vikaa. Niinhän se ei yleensä ole, että kiusaaminen olisi mitenkään kiusatun vika, mutta joissain tapauksissa on. Ei lapset osaa suhtautua aikuismaisesti ärsyttäviin ihmisiin vaan alkavat syrjimään ja kiusaamaan.
Kommentit (7)
Taas täällä haukutaan uhria.
Uskomatonta.
Täysjärkinen ei kiusaa.
Mä itse ymmärrän miksi mua kiusattiin enkä mitenkään uhriudu sillä, mutta en toisaalta arvosta ihmistä, jolla on tarve käydä henkisesti joukolla toisen kimppuun ja osoittaa toisen vikoja sormella.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta.
Täysjärkinen ei kiusaa.
Takes two to tango.
Vierailija kirjoitti:
Mä itse ymmärrän miksi mua kiusattiin enkä mitenkään uhriudu sillä, mutta en toisaalta arvosta ihmistä, jolla on tarve käydä henkisesti joukolla toisen kimppuun ja osoittaa toisen vikoja sormella.
Sitä kutsutaan terveeksi itsetunnoksi, että osaa laittaa tälläiset asiat käytäytyjän puutteellisuuden piikkin, eikä korosta itseään koskevia negatiivisia asioita.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta.
Täysjärkinen ei kiusaa.
Mihin se johtaa, jos jaetaan mustavalkoisesti ihmiset uhreihin ja kiusaajiin? Eikö kuitenkin kaikki ihmissuhteet ole kahden kauppaa, joissa tulisi pelkän yhdenosapuolen syyttelyn sijaan miettiä olisikohan kummmassakin vikaa ja kummankin katsoa sinne peiliin miten muuttaa käytöstään?
Pojan luokalla oli juuri tällainen tapaus.
Pillahti itkuun pelien kesken, kun ei saanut palloa. Lopuksi aina heittäytyi maalin eteen kuin 2-vuotias saadakseen tahtonsa läpi.
Toiset pojat sitten repivät siitä kentän laidalle ym. Tietysti tämä johti myös "oikeaan" kiusaamiseen. Häntä nimiteltiin ja hänelle naurettiin.
Mutta voiko pikkupojilta odottaa jotain suurta empatiaa ja ymmärrystä tällaista vinkujaa kohtaan? Minusta ei, vaan kyseessä on vanhempien kasvatusvirhe. Kotiprinssinä kohdeltu maailmannapa saa sen mitä on tilattu.
Oikeastaan ihan tervettä. Tuollaista käytöstä ei pidä muiden sietää ja he saavat sen myös osoittaa.
Koska ovat itse niitä ärsyttäviä ja rasittavia