Sääli lähikaupan myyjää
Kävin illalla lähikaupassa, K-marketissa. Täällä on kauniina kesäpäivinä tuhansia turisteja rannalla. Myyjä yksin kaupassa, ei ehtinyt edes vessaan tai taukoa pitämään. Hommia tekemättä tuntien edestä, kun ei ehtinyt kuin kassalla istumaan, kauppa siivoton. Kauppias oli kuitenkin muistuttanut viestillä, että täytyy pitää tauot ja muistaa juoda. Hah... Taidan laittaa kauppiaalle palautetta.
Kommentit (13)
MOROOOOO. Mä en tiiä muutakun oon vaan töissä täällä!!
Älä huoli, sekin varmaan säälii sua.
Siis tunkkaisenkuumana kesäpäivänä yksin rauhassa viileässä kaupassa, miksi pitäisi sääliä?
Laita vaan. Ei se muuten opi. Sano vielä, että roudaat rahasi mieluusti muualle, valinnan varaa kun on.
Olin raskaana ollessa töissä myymälässä, jossa oltiin aina yksin. Jossain vaiheessa raskaurra alkoi se vessassa ramppaaminen, ja ne vessahädäthän oli sellaisia, että pissa alkaa jossain vaiheessa vain tulla itsestään ulos, jos ei vessaan mene. Oli inhottavaa sanoa monta kertaa illassa asiakkaalle, että anteeksi, on pakko käydä vessassa, palaan minuutin kuluttua. Iltavuoroissa, kun siinä kassajonossa saattoi olla aina asiakas 17-22 välillä ilman että olisi hetkeäkään taukoa. Onneksi asiakkaat ymmärsi aina, ja pomokin alkoi laittaa päivävuoroi mahdollisimman paljon, kun pyysin.
Niiiiiiin tuttua! Yrittäjä/kauppias/päällikkö aina kuvittelee että jossain välissä ne tauot ehtii pitämään ja kovasti siihen kehottaa. Koskaan ei vaan kukaan ole sanonut että miten se käytännössä hoidetaan jos on yksin töissä eikä kauppaa saa sulkea tauon ajaksi. Millä sanoilla ne asiakkaat laitetaan pihalle että voi siellä vessassa tai syömässä käydä ilman että kassa tai tavarat varastetaan? Itse olen ollut työpaikassa jossa kaupan sai sulkea tauon ajaksi mutta usein ei sellaista väliä ollut kuin aamupäivästä että ei sattunut yhtään asiakasta olemaan myymälässä. Kuka sitä heti aamusta haluaa taukonsa pitää jos sen jälkeen pitäis vielä 6h olla töissä ilman taukoja? Minultakin usein asiakas kysyi miten pystyn taukoni pitämään. Sanoin rehellisesti että en mitenkään, wckin oli eri kerroksessa, miten sinne voi kesken päivän lähteä? Siksipä ei voinut työaikana (joskus 9h vuoro yksin) syödä eikä varsinkaan juoda kun ei päässyt vessaan. Kerran hellejakson aikana meinasi taju lähteä, jouduin jättämään kassanlaskun tekemättä ja pyytelin anteeksi esimieheltä. Hän sitten sanoi että miksi et ole pitänyt taukoa päivän aikana, sulla on lupa sulkea kauppa. Eipä osannut sanoa että miten ne kaikki kymmenet asiakkaat olisi pitänyt häätää sen takia. Laittakaa asiakkaat palautetta, ei ne kauppiaat muuten ymmärrä. Varsinkaan jos asetelma on se että esimies on mies ja myyjä on nainen.
Vierailija kirjoitti:
Siis tunkkaisenkuumana kesäpäivänä yksin rauhassa viileässä kaupassa, miksi pitäisi sääliä?
kaikki kaupat ei ole viileitä ja harvoin se kassakaan siellä elintarvikeosastolla on. Kylmäkoneen takana/vieressä kun tekee töitä, ne koneet puskee lämmintä ilmaa iholle tauotta.
Kyllä mä suljen oven ja pidän tauot.
Ei siinä kokoajan asiakkaita ole, käyn vaikka päästämässä joka asiakkaan ulos lukitusta ovesta, uusia en päästä enää sisälle ja sitten tauolle.
Onhan tuo esimies vähän kitissyt...
Ei mulla ole hätää, vaikka pistäisi pihalle;)
Noh, meidän lähikauppa ei ole mikään viileä marketti, vaan pieni hikinen pöksä. Näin kesällä asiakasjono voi kiertää koko kaupan ja asiakkaita riittää tasaisena virtana. Viime kesänä yksi myyjä pyörtyi. Laitoin jo palautteen kauppiaalle sähköpostilla. Täällä ei ole muita kauppoja ja tykkäisin lähikauppaa kannattaa, mutta joku tolkku pitäis tossa olla. Mielenkiinnolla odotan kauppiaan vastausta.
minä en käy missään riistopaikoissa jossa työntekijää pompotetaan. Sama näissä "tietokoneistetuissa" pikaruokaloissa jossa kone määrää työntekijän tahdin. Asiakasta odotutetaan, koska eipä sitä enää lähdetä kun pankkikortilla on maksettu automaatilla.
Yksi mikä pistää myös ärsyttämään kybällä on kaikki papeille kirjoitetut viestit, jossa omistaja v****lee työntekijöille, jätetty vielä typeryyksissään asiakkaan lukemaksi:
"Näitä tavaroita ei sitten TODELLAKAAN ole tarkoitus ahtaa tähän väliin. Pöytä sitten täytyy TODELLAKIN siivota ennen kuin sile laskee mitään. Tätä paikkaa ei TODELLAKAAN ole puhdistettu oikealla tavalla" ja muuta p****ttä.
Asiakaspalvelumotivoituneelle myyjälle annan mielelläni rahani. Ja motivaatiota yleensä löytyy kun palkkaus ja kunnioitus on kohdallaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi mikä pistää myös ärsyttämään kybällä on kaikki papeille kirjoitetut viestit/quote]
Mille papeille? Onko teillä joku markettipastori siellä, vai onko tää jotain kauppaslangia?
Yksintyöskentely kaupassa on suoraan sieltä!