Aurinkoihottumasta kärsiviä, auttavatko allergialääkkeet teillä oireisiin?
Mulla on tänä kesänä sitkeämpi aurinkoihottuma kuin parina aikaisempana vuonna, enkä jatkuvasti muista suojautua auringolta. Kortisonia olen laittanut, mutta auttaako kellään allergialääke oireisiin?
Kommentit (14)
Vierailija kirjoitti:
Pahimpaan kutinaan auttoi. Kortisoni melkein pahensi ihottumaa jos sitä laittoi aurinkoisten päivien välissä. Toimi hyvänä hoitona esim viileämpinä sadepäivinä. Paras apu mulla ollut kylmällä vedellä huuhtelu monta kertaa päivässä. Pahimmat alueet dekoltee ja kämmensyrjät.
Nyt vasta tajusin että mulla ei ollut ihottumaa yhtään viime eikä tänä vuonna :o
Mullakin kortisoni pahensi ekana kesänä, mutta sitten, kun ihottuma meni oikeasti pahaksi, käytin kortisonia 2 kertaa päivässä ja peitin itseni kerta kaikkisesti, vaikka menin ihan hetkeksi ulos. Se oli kyllä kauhea kesä! Ihottumaa tuli vielä syyskuussakin.
Mullakaan ei ollut juuri yhtään parina edellisenä vuonna, alkukesästä vain. Tänä kesänä ei ollut silloin kesäkuun helteellä, mutta nyt on tullut n. viikon ajan.
Ap
Kortisonivoiteella olen pärjännyt tosin syön siitepölyjen takia yleensä samaan aikaan allergialääkettä niin hankala sanoa, auttaako se. Paras apu on ollut isot kevyet huivit, kun rintakehä on se helposti ärtyvä kohta. Noin vartissa alkaa kutista, jos unohtuu huivi kotiin. Mies naureskelee välillä, että näytän 50-luvun leffasta karanneelta.
Vierailija kirjoitti:
Kortisonivoiteella olen pärjännyt tosin syön siitepölyjen takia yleensä samaan aikaan allergialääkettä niin hankala sanoa, auttaako se. Paras apu on ollut isot kevyet huivit, kun rintakehä on se helposti ärtyvä kohta. Noin vartissa alkaa kutista, jos unohtuu huivi kotiin. Mies naureskelee välillä, että näytän 50-luvun leffasta karanneelta.
Vaihteleeko sulla oireherkkyys eri kesinä, vai tuleeko ihottumaa aina yhtä helposti?
Ap
Järjetöntä olla suojautumatta. Itse pidän pitkät hihat, lahkeet, hatun ja aurinkovarjon aina auringossa. Lääkkeitä en enempää halua.
Kyllä lievittää oireita sekä kortisoni, että allergialääke. Molempia on pakko käyttää jos ei suojaudu auringolta.
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä olla suojautumatta. Itse pidän pitkät hihat, lahkeet, hatun ja aurinkovarjon aina auringossa. Lääkkeitä en enempää halua.
No, järjetöntä ja järjetöntä, mutta kun ei ole nyt tullut niitä oireita kuin vajaan viikon ajan, niin ei meinaa muistaa. Ja kun ulkona on kuuma, niin se kaulassa oleva huivi on yllättävän hankala esim. mattoja pestessä.
Ap
Aloe Vera geeliä kun kutittaa. Ennen kesää syön kuurin betakaroteeni tabletteja. Totuttelen aurikoon vähitellen keväällä 50 suoja aurinkovoiteella. En koskaan kortisonia, tekee ihon vieläkin huonommaksi.
Kuvittelet et sulla ihottuma. Ei aurnko aiheuta ihottumaa ja varmaan koska oot tollanen ilman aurinkoo sun iho kokee sen ihan väärin. jos oisit enemmän nii ei olis sitä ihottumaa!!
Vierailija kirjoitti:
Aloe Vera geeliä kun kutittaa. Ennen kesää syön kuurin betakaroteeni tabletteja. Totuttelen aurikoon vähitellen keväällä 50 suoja aurinkovoiteella. En koskaan kortisonia, tekee ihon vieläkin huonommaksi.
Tänä vuonna muuten kotimainen porkkana loppui aikaisin kaupoista. Syön normaalisti porkkanaa joka päivä, ja se voi olla syynä sille, miksi pariin vuoteen ihottumaa on ollut todella vähän.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Osta betakaroteenipillereitä
Tää on hyvä!! Mä syön niitä aika paljon ja ne antaa väriä ja auttaa "ihottumaan" kanssa
Aurinkoihottuma siis monimuotoinen valoihottuma on todella kiusallinen vaiva. Ollessani espanjassa, paikallinen lääkäri määräsi siihen allergialääketta: Desloratadine Actavis 5mg, se piti oireet kurissa. Palatessani suomeen omalääkärini uusi reseptin ja sen avulla ihottuma pysyy kurissa. Aloitan sen ottamisen joskus huhtikuussa ja jatkan koko kesänajan. Nyt enään satunnaisesti iho oirehtii kutisevilla paukuroilla.
Joten pyydä lääkäriltä resepti kyseiseen allergialääkkeeseen ja kokeile toimiiko sinulla, mulle auttoi.
Beetakaroteeni ei auta monimuotoiseen valoihottumaan. Voi myös kokeilla jos ihottuma on kovasti paukurainen ja kutiseva, apteekin kyypakkausta.
Suojaan myös aurinkorasvalla ihoni ja tänä kesänä löysin lidlin chien sarjan auringonsuojavoiteen joka on tarkoitettu lapsille suojakertoimella 50 ja tuntuu toimivan.
Ei auta. Yleensä kevään jälkeen on helpottanut, edelleen vaivaa aikaisempia kesiä pahempana. Ei auta kuin suojautua...
Pahimpaan kutinaan auttoi. Kortisoni melkein pahensi ihottumaa jos sitä laittoi aurinkoisten päivien välissä. Toimi hyvänä hoitona esim viileämpinä sadepäivinä. Paras apu mulla ollut kylmällä vedellä huuhtelu monta kertaa päivässä. Pahimmat alueet dekoltee ja kämmensyrjät.
Nyt vasta tajusin että mulla ei ollut ihottumaa yhtään viime eikä tänä vuonna :o