Ovatko 4 vuotiaat riiviöitä?
Tutustuin perheeseen, joilla on 4 vuotias poika. Poika on rasittava. Ei ikinä tottele ensimmäisestä kiellosta ja esim. rikkoo omien tavaroiden lisäksi meidänkin tavaroitamme. Hän ei siis ole yhtään vieraskorea vaan esim. piirsi talomme ulkoseinään ja raaputti pianoamme. Vanhemmat paikalla ja kiellot eivät näköjään tehonneet, mutta he eivät myöskään valvoneet tarkkaan.
Itsellä on lapsi 1,5v. En ole kasvattanut häntä oikeastaan ollenkaan, eikä pahin uhma vielä ainakaan ole tullut. Mielestäni hän on peruskiltti ja hyväntahtoinen. Pettymyksiä tulee toki joskus, mutta ei mitenkään uuvuttavasti ja usein hän toipuu niistä melko nopeasti. Mitä nyt sitten pitäisi tehdä ettei hänestä kasva tuollaista? Onko tuo tavallista vai ehkäistävissä?
Kommentit (8)
Nykyään ovat, ku ei saa kasvattaa, lapsi saa tehdä mitä tahansa ilman seuraamuksia, ku jopa aresti on huono tapa kasvattaa, ku pahentaa vaan tilannetta... No eiköhän nää vanhemmat vielä itse huomaa mikä meni vikaan, ku se oma muksu vielä kasvaa ja pahoinpitelee vanhempansa...
Kyllä tuossa on pahasti laiminlyöty kasvatuksessa lasta kun annetaan tehdä mitä lystää. Lapsen tempperamenttikin voi vaikuttaa mutta ei sen takia pidä luovuttaa!
No ei ole jos on kasvatettu. Omat 2 on alkaneet just neljävuotiaina olemaan helpossa iässä, pahin uhma takana ja niin ihanan omatoimisia. Mutta on ne toki kasvatettu ihan vauvasta asti, sen olen pistänyt merkille että nää ”enkielläkaksivuotiastakoskaeisetajuakuitenkaan”- vanhemmat on sitten pulassa.
Meillä täällä riehuu just 4-vuotiaat riiviökaksoset. Käytöstapoja ja muuta olen yrittänyt opettaa, joskus jopa tottelevat. Koittakaa kestää, kyllä ne vielä kasvaa.
4-vuotiaat ovat yleensä ihania. Vaivalloinen taaperovaihe ja uhmakausi takana ja järki kehittynyt niin että ymmärtää hyvin ohjeita.
Vähän on luonteestakin kiinni mutta kyllä iso osa on kasvatuksesta! Meillä esikoista ei mitenkään hirveästi tarvinnut kieltää tai mitään ku osas olla tosi kiltisti aina ja hyvin harvoin näkyi mitään tempperamenttiä, mikä ei ihan hyvä sekään. Toinen onkin sitten ihan päinvastoin, vaikka ihan samalla tavalla opetettu ja kasvatettu niin ei, välillä tulee niitä että mikään ei mene jakeluun ja intetään vastaan ja vingutaan ja kaikki on päin Tuusulaa-.- mutta kyllä se siitä
Meillä ainakin on tosi ihana nelivuotias. Ja tuttavienkin samanikäiset myös.
Todella hyvä ikä. Tekee itse jo "kaiken" eli pukee, riisuu, käy veskissä, syö ja osaa itse laittaa vaikka voileivän jne. On jotenkin nokkela olematta näsäilijä, hyvät jutut siis.
Ei mitään valittamista meidän tytöstä
Tuossa on tulos kun ei koskaan kielletä mitään kun se oma lapsi on niin ihmeellinen.