Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin monille raskaana oleville on tupakka ja alkoholi niin tärkeää?

Vierailija
20.07.2019 |

Tuosta toisesta keskustelusta tuli mieleeni tällainen asia. Miten nuo voivat olla niin tärkeitä ihmiselle, että edes oman lapsen hyvinvointi ei voita niitä?

Minä tulin ehkäisystä huolimatta raskaaksi ja kun aavistin asian, lopetin heti varmuuden vuoksi tupakoinnin. Olin tupakoinut vuosikausia, mutta silti mahdollinen oma lapsi oli minulle paljon tärkeämpi kuin oma mielitekoni.

Aina kun raskauden aikana minun teki mieli mennä tupakalle, aloin neuloa ja mietin, että voin sitten vaikka synnytyssalista mennä sinne tupakalle jos siltä tuntuu, mutta minulle on lapsi tulossa ja hän on tärkeämpi, minä olen jo nyt vastuussa hänen hyvinvoinnistaan.

Muistan kun neuvolassa sanottiin, että jos stressaan kauheasti lopettamista, niin se on pahempi sikiölle kuin se yksi tai kaksi tupakkaa päivässä, kun se kestää vain hetken. En voinut pitää suutani kiinni vaan oli pakko sanoa hoitajalle, että eikö hän tosiaan tajua että sikiö kärsii tupakan jälkeen vielä pitkän aikaa, kuten on tutkittu monesti, eikä todellakaan se stressi ole pahempi sikiölle. Ihmekään, kun niin moni käyttää tuota tekosyynä tupakoinnille raskausaikana, kun ammattilaiset sanovat noin.

Jos täällä on raskaana tupakoivia tai alkoa käyttäviä, miksi teidän mielitekonne on tärkeämpi kuin viaton, teidän armoillanne oleva lapsi? Älkääkä perustelko, että "Marjattakin poltti 12 raskautta ja kaikki lapseet terveitä". Tupakan vaikutukset lapsessa voivat näkyä vasta aikuisiällä eikä minua kiinnosta kuka poltti ja miten monta raskautta ja millaisia lapsia tuli. Haluan tietää, miksi teette niin? Onko teistä vanhemmiksi, jos nyt jo asetatte omat mielitekonne lapsen edun edelle? Vanhemmuus alkaa jo raskaudesta.

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kerrottiin, että tupakointi raskaana on sama asia kuin astuisi napanuoran päälle 15 minuutiksi. Tupakoidessa sikiö ei saa happea (?) kunnolla 15 minuuttiin per tupakka. Lopetin itse siis positiiviseen raskaustestiin.

Vierailija
2/15 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaveri joka poltti raskaana ollessaan, näytti huithait vältettäville ruoka-aineille ja otti silloin tällöin siiderin, milloin saunassa, milloin kun oli juhannus, piti juhlistaa jotain jne. 

Nyt hänellä on lapsi, jolla on ADHD, käytöshäiriöitä, FAS ja vaikka mitä. Syyttää kaikesta yhteiskuntaa ja rypee itsesäälissä, miksi hänelle on suotu tällainen lapsi kun kaikkensa on yrittänyt tehdä. Jos joku erehtyy huomauttamaan tuosta tupakoinnista ja juomisesta, hän suuttuu, haukkuu tämän maan rakoon, estää somessa ja puhuu kaikille pahaa tästä ihmisestä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini poltti raskausaikana. Lapsena minulla todettiin useita allergioita, myöhemmin sain allergisen astman sekä oireilen homeesta ja pölystä helposti.

Kiitti äiti.

Vierailija
4/15 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun ei tarvii alkaa rajottamaan elämääni vaik oon raskaana. se on mun keho ja mä päätän. jos lapselle tulee jotain ongelmii niin nykyään ne pystytää hoitamaan ja saan ehkä enemmän tukii jos mun lapsi on sairas.

Vierailija
5/15 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvoloissa pitäisi lopettaa tämä tupakoivien odottajien päänsilittely. Ihan käsittämätöntä touhua.

Vierailija
6/15 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini poltti kun odotti minua. Minulla on lukuisia allergioita, ADHD ja kärsin lapsettomuudesta. Yritin mieheni kanssa lasta yli vuoden ja hakeuduimme lapsettomuushoitoihin. En voi saada lapsia, syytä ei tiedetä, mutta munasarjani ovat mennyttä kalua. Teininä kärsin myös endometrioosista, joka ei välttämättä liity tuohon tupakointiin, mutta voi olla syyllinen. 

Kyllä 90-luvulla tiedettiin jo tupakan haitoista sikiölle, joten ei voi syyttää tietämyksen puutetta kuten vaikka 60-luvulla.

Kun olen kysynyt äidiltäni miksi hän poltti kun odotti minua, hän on vain kohautellut olkiaan ja sanonut, ettei raskaus ole mikään sairaus jonka takia pitäisi lopettaa oma elämä. Ei suostu uskomaan, että sairauteni ja ongelmani johtuisivat siitä, vaan minä olen varmaan itse aiheuttanut ne, esim. nirsoilemalla lapsena, enkä siedättynyt eri ruoille. Esim. muistan kun lapsena sain kauheita vatsakipuja tietyistä ruoista enkä suostunut syömään niitä kipujen takia. 

Vierailija
7/15 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neuvoloissa pitäisi lopettaa tämä tupakoivien odottajien päänsilittely. Ihan käsittämätöntä touhua.

Samaa mieltä! Itse tupakoin kun tulin raskaaksi, mutta lopetin heti positiiviseen testiin, vaikka oli vaikeaa. Minusta jokaisen odottavan äidin, joka ei kykene lopettamaan päihteiden käyttöä, saisi sitoa raskauden ajaksi johonkin laitokseen sänkyyn kiinni, jossa heitä vahdittaisiin. 

Vierailija
8/15 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wt geenit ja asenne.

Vierailija
9/15 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän käsittämättömänä, että raskaanaolevan naisen itsemääräämisoikeus ajaa yli lapsen oikeuden syntyä terveenä. Raskausaikana niin moni asia voi mennä pieleen että miksi ottaa riskiä niissä asioissa joissa voi itse vaikuttaa - alkoholin ja tupakan kulutuksessa.

Vierailija
10/15 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sekä sisareni ollaan eletty koko sikiö- ja lapsuusaika käytännössä tupakkakopissa, koska isä poltti sisällä pari askia päivässä. Kellään ei ole mitään allergioita, astmaa eikä muitakaan perussairauksia koskaan ollutkaan ja ollaan jo nelikymppisiä.

Silti en ole niin tyhmä, että kuvittelisin että kun meillekään ei mitään tullut, niin ei se ole niin tarkkaa. Ei yksi, kaksi tai sata poikkeustakaan muuta faktaa. Tietenkään jokainen sikiö tai lapsi ei saa tupakasta jotain haittoja, mutta haitallista se silti on.

Kaikki me lapset ollaan tietysti oltu polttamatta raskausaikana, mutta myös vältetty altistumasta passiiviselle tupakoinnille. Kyllä sikiölläkin on jo oikeudet ja äidin pitäisi olla se ensimmäinen, kuka niitä valvoo.

Vierailija
11/15 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fas eli alkoholin aiheuttama kehityshäuriö on ainoa, johon odottava äiti voi varmasti vaikuttaa. Eli ei synny Fas-lasta ilman alholin käyttöä. Kukaan ei pysty sanomaan mikä on kenellekkin turvallinen raja, joten vain nollatoleranssi on ainoa turvallinen.

En ole ikinä ymmärtänyt ja hyväsynyt naisia, jotka eivät edes lyhyeksi aikaa voi laittaa omia mielihalujaan sivuun lastensa vuoksi... Turha vedota tietämättömyyteen, koska on täysi idiootti, jos ei tiedä päihteuden riskiä sikiöön nykyaikana.

Suojeleehan vanhemmat lapsiaan flunssilta jamahataudiltakin ja käskevät öaittaa pyörilykypärän päähänsä. Miksi siis vanhemmilla on tietoitesesti oikeus pilata lapsensa terveys jo ennen syntymää?

Vierailija
12/15 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle kerrottiin, että tupakointi raskaana on sama asia kuin astuisi napanuoran päälle 15 minuutiksi. Tupakoidessa sikiö ei saa happea (?) kunnolla 15 minuuttiin per tupakka. Lopetin itse siis positiiviseen raskaustestiin.

Tämähän on tietysti räikeä vale, koska sikiö ei kestä vartin hapenpuutetta vaan tuolla logiikalla tupakoijille ei voisi syntyä eläviä lapsia. En siis kannata raskaana polttamista mutta en myöskään niin naurettavaa liioittelua, että se vie pahimmillaan hyvältäkin sanomalta uskottavuuden.

Vierailija
13/15 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä! Itse tupakoin kun tulin raskaaksi, mutta lopetin heti positiiviseen testiin, vaikka oli vaikeaa. Minusta jokaisen odottavan äidin, joka ei kykene lopettamaan päihteiden käyttöä, saisi sitoa raskauden ajaksi johonkin laitokseen sänkyyn kiinni, jossa heitä vahdittaisiin. 

Ja sehän ei sitten vaikuttaisi sikiöön mitenkään? Sikiö ui stressihormoneissa, äiti saa veritulpan ja pahimmillaan raskaana olevien itsemurhat lisääntyvät kun naiset eivät kestä ajatusta että oma keho on yhteiskunnan omaisuutta. Ja varmaan tähän sinun unelmamalliisi liitetään sitten aborttikieltokin? Mitä jos laitettaisiin kaikki fertiili-ikäiset naiset ihan varmuuden varalta jo vankilaan?

Vierailija
14/15 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sehän ei sitten vaikuttaisi sikiöön mitenkään? Sikiö ui stressihormoneissa, äiti saa veritulpan ja pahimmillaan raskaana olevien itsemurhat lisääntyvät kun naiset eivät kestä ajatusta että oma keho on yhteiskunnan omaisuutta. Ja varmaan tähän sinun unelmamalliisi liitetään sitten aborttikieltokin? Mitä jos laitettaisiin kaikki fertiili-ikäiset naiset ihan varmuuden varalta jo vankilaan?

Miksi kaikki pitää aina vääntää noin ylidramaattiseksi? Jos äiti ei kykene asettamaan lastaan etusijalle, sitten pitäisi toimia noin. Kun näin olisi toimittu esim. 30 vuotta, kyllä suurimmalle osalle raskaana oleville olisi itsestään selvyys joko lopettaa, tai sitten antaa muiden asettaa lapsi etusijalle. Uskon, että 99% asettaisi itse lapsen etusijalle. 

Vierailija
15/15 |
21.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos ei kestä sitä, että joku muu ajattelee vauvan parasta ja vauvan itsemääräämisoikeutta (100% varmuudella jokaikinen vauva tahtoisi elää päihteettömästi kohdussa), eikä sitä että sitten pakolla ajatellaan vauvan parasta, silloin tehdään abortti.

-Eri kuin lainaamasi