Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingissä on alettu järjestää juhlia, joissa ahdistelu on harvinaisen selvästi kielletty: Järjestäjien mukaan tavallisissa yökerhoissa ei välttämättä ole ”turvallista”

Vierailija
20.07.2019 |

”KUNNIOITETAAN toisiamme, tuetaan toisiamme, tehdään tilaa toisillemme, kannetaan vastuu yhdessä, tarkista omat ennakkoluulosi, tarkista omat etuoikeutesi, välitä empatiaa, jaa solidaarisuutta” lukee englanniksi julisteessa tanssilattian reunalla.

Olemme Myös-kollektiivin järjestämissä juhlissa ympäristöjärjestö Dodon Kääntöpöydällä, Pasilan vanhalla ratapihalla. Kaikki näyttää ja kuulostaa juuri siltä kuin juhlissa kuuluukin.

Ihmiset istuvat pienissä ryhmissä polttamassa tupakkaa ja juomassa viiniä suoraan pullosta. Yhdeksältä ensimmäiset ovat löytäneet tiensä tanssilattialle. Pitää puhua kovaa, koska musiikki on kovalla. Vessaan on liian pitkä jono, joten pissalla käydään kulman takana.

JOS on oikein tarkkaavainen, voi huomata, että Kääntöpöydällä kytee kulttuurin muutos.

Paikalliseen klubikulttuuriin kaivataan lisää monimuotoisuutta. Siksi Myös-kollektiivi haluaa tarjota mahdollisuuksia elektronisen musiikin kentällä aliedustetuille. Esimerkiksi naiset ovat edelleen alalla pieni vähemmistö.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006179001.html

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuullostaa jo liiian hyvältä olllakseen totta.

Jos oliisin poliisi niin kävisin ihan vaikka virkatehtävien ohellla.tarkastamassa että mikä on asiakkaiden kunto.

Vierailija
22/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua että miehet ja naiset sopivat vuosikymmenien ajan samaan pubiin. 

Minun nuoruudessani ketään ei kyllä pelottanut. 

Tiesitkö, että silloinkin tapahtui ahdistelua, mutta sitä ei otettu vakavasti? Se mitä tapahtui on, että vasta tulijoiden myötä ahdistelu alettiin ottaa vakavasti. Miettikööt kotimaiset miehet sitä. Minua kyllä kopeloitiin ja kyllä pelotti monta kertaa.

Aikuisia ne naisetkin on ja muistaakseni kyllä ihan saivat sanottua jos ei tykänneet. 

Joskus pieni kouriminen johti panoon, joskus ei. Ei siinä sen kummempaa ennenvanhaan ollut. 

Nythän seksuaalirikoslakia muutetaan suostumusperustaiseksi, joten se ongelma on aina ollut, että kaikki eivät saa sanottua. Sitä paitsi vahinko on jo aiheutunut, vaikka sanomisella osoittaa ettei pitänyt siitä. Vahinko tapahtuu jo ensimmäisestä kouraisusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että silloinkin tapahtui ahdistelua, mutta sitä ei otettu vakavasti? Se mitä tapahtui on, että vasta tulijoiden myötä ahdistelu alettiin ottaa vakavasti. Miettikööt kotimaiset miehet sitä. Minua kyllä kopeloitiin ja kyllä pelotti monta kertaa.

Aikuisia ne naisetkin on ja muistaakseni kyllä ihan saivat sanottua jos ei tykänneet. 

Joskus pieni kouriminen johti panoon, joskus ei. Ei siinä sen kummempaa ennenvanhaan ollut. 

Sinun mielestäsi täysi-ikäistä saa vieras tulla kopeloimaan luvatta? Sellainen jättää TRAUMOJA. Ei kaikille, mutta joillekin ihmisille. Eikä trauman aiheutumisen pitäisi olla ainoa peruste sille miksi mies ei saa työntää sorkkiaan naisen rintoihin, kannikkaan tai haaroihin. Ihan oikeuden omaan vartaloon pitäisi olla riittävä syy.

Olen kai sitten poikkeuksellisen kuuma mies, sillä nuorena kaikki naisjuttuni alkoivat jollain tuollaisella perseen läpsäisyllä baarin hämärissä tmv. 

Vierailija
24/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa miten monet kommentit olivat jo Hesarissa. Lisäksi mielenkiintoista, miten joitakin ärsyttää, että toiset olisivat onnellisia. Eivät kaikki kuitenkaan mahdu samaan yökerhoon, niin miten yksi illanviettopaikka lisää olisi oikeasti ongelma.

Vierailija
25/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein? Kun mon i kult tuurin ongelmat alkavat realisoitua, perustetaan safespaceja että voidaan kieltää ongelmien olemassaolo, tai ainakin se on poissa omista silmistä?

Suomalainen kulttuuri on todellakin aina ollut ongelma tältä osin. Kaikki minua kourineet ovat olleet ihan supisuomalaisia jo ennen muuttoaaltoa.

Olen ilmoittanut viestisi asiattomaksi

Vierailija
26/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tässä voi kukaan nähdä mitään ongelmaa? :D

Jaa niin ne ahdistelijat.. kukaan ei muistanut kysyä heidän mielipidettään

Vierailija
27/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

”Toisia ihmisiä katsotaan lempeästi, tanssilattialla todella keskitytään tanssimiseen ja musiikkiin, eikä mahdollisten kumppanien tiirailuun.” 

Olen käsittänyt, että myös seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvat ihmiset tiirailevat toisiaan, kun haluavat pariutua lyhyemmäksi tai pitemmäksi aikaa. Turvallinen tila on siten myös tarkoitettu vähemmistöjen tekemän tiirailun ehkäisyyn. Jossain fyysisessä tilassa tapahtuu pariutumista, joka perustuu osittain myös ulkonäön arviointiin. Se tapahtuu jossain muualla, kuin tällaisissa bileissä.

Niin? Eikö tämä ole itsestään selvää?

Vierailija
28/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa miten monet kommentit olivat jo Hesarissa. Lisäksi mielenkiintoista, miten joitakin ärsyttää, että toiset olisivat onnellisia. Eivät kaikki kuitenkaan mahdu samaan yökerhoon, niin miten yksi illanviettopaikka lisää olisi oikeasti ongelma.

Näin. Valittajat ovat ilmeisesti itse näitä yökerhohäiriköitä tai häirityksi tulleita, jotka eivät ole kokemuksiaan käsitelleet ja jankkaavat, että "kyllä pitää vaan kestää".

Kopelojien lisäksi myös riidanhaastajat ja toisten ulkonäön pilkkaajat (yleensä naisia mollaavat naiset) ovat ikävän yleinen riesa ns. normiyökerhoissa ja -baareissa. Osalle se alkoholi ei sovi sitten yhtään ja se ainoastaan nostaa kaikki omat angstit ja epävarmuudet pintaan, joita sitten aggressiivisesti ulkoistetaan muihin. Minua ei ole juurikaan ahdisteltu mutta lähes joka viihteilykerralle riitti joku random aggrekänninen avautuja, joten en yöelämässä enää viihdy. Tällaiset safe space -bileet olisivat erittäin tervetulleita.

Vierailija
29/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi aika jättää valkoiset heteromiehet rauhaan

Naiset: pysykää meistä kaukana kun kaikki on niin vitu.n vaikeaa

Vierailija
30/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole Suomessa koskaan nähnyt turvatonta yökerhoa tai tanssikapakkaa. En tiedä mikä näillä nuorilla mättää, mutta jotain on heidän maailmassaan pielessä, kun täytyy luoda erikseen ja määritellä turvallinen tila. Jotain on pahasti pielessä ja neuroottisuus valtavaa. Tämä on jo hyvin vakava osoitus tästä

Miten se, että sinä et ole kokenut oloasi turvattomaksi = Suomessa ei ole yökerhoissa kenelläkään turvatonta?

Vierailija
31/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"”Toiseuden tunne voi tehdä tilasta turvattoman. Muut voivat aiheuttaa sen katseilla, teoilla tai tavoilla, joilla he kommunikoivat”, Artjoki pohtii." 

Kaikki tämä johtuu vain liian hyvästä elintasosta liian helpolla. 

On melkoisen huvittavaa kun seks uaalisesta häirinnästä valittavat myöskin ne jotka ovat sitä itse tilanneet äänestyskopeissa. Kun kuplat puhkeavat ja ongelmat tulevat silmille, niin muiden pitäisi korjata tilanne.

Minuun iski toiseuden tunne tänään metsässä. Tajusin, että kettu katsoi minua tavalla, jota en osannut tulkita ja linnut kommunikoivat tavalla, josta aistin uhkaa.

Olisiko mahdollista, että myös metsät kiellettäiisin jotenkin, koska näin heteronaisolettamanakin minulle tuli käsittämättömällä tavalla turvaton olo, vaikka koko ajan autoni metsätiellä näinkin.

Vierailija
32/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten niin vaikeaa? Tässähän yksi porukka on tällä safe space:n perustamisella ratkaissut yhden ongelman, eikä luonut lisää ongelmia, kuten sinä tunnut väittävän.

Vierailija
33/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen heteromies! Nöyrästi vaan katse maahan. Vältyt ahdistelusyytteeltä.

Vierailija
34/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän naiset nytkin pyri pysymään kaukana niistä ei-toivotuista ahdistelijoista. Se on vähän se ongelma, kun nämä miehet ei itse osaa pysyä kaukana naisista.

Vierailija
35/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän naiset nytkin pyri pysymään kaukana niistä ei-toivotuista ahdistelijoista. Se on vähän se ongelma, kun nämä miehet ei itse osaa pysyä kaukana naisista.

Varo väriä niin 70% ahdisteluistasi poistuu.

Vierailija
36/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näistä ahdistelujutuista lukiessani mietin aina, että olenko jotenkin seinästä repäistyn näköinen, kun minua ei kukaan kourinut nuorena yökerhoissa eikä ahdistellut. Ei muuallakaan. Kukaan ei ole puristellut perseestä, eikä käynyt tisseihin. Ei edes viheltänyt perääni. Rauhassa olen saanut olla joka paikassa. 

Vierailija
37/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että silloinkin tapahtui ahdistelua, mutta sitä ei otettu vakavasti? Se mitä tapahtui on, että vasta tulijoiden myötä ahdistelu alettiin ottaa vakavasti. Miettikööt kotimaiset miehet sitä. Minua kyllä kömpelöitä ja kyllä pelotti monta kertaa.

Kyllä.Ja häirintää tapahtuu myös ihan keskellä kirkasta päivää ja kadulla, ja Joo pelottaa ja ei tunnu kivalke, enkä halua.Tämä tuntuu olevan näille palsts-jonneille ihan käsittämätön asia.

Vierailija
38/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä ahdistelujutuista lukiessani mietin aina, että olenko jotenkin seinästä repäistyn näköinen, kun minua ei kukaan kourinut nuorena yökerhoissa eikä ahdistellut. Ei muuallakaan. Kukaan ei ole puristellut perseestä, eikä käynyt tisseihin. Ei edes viheltänyt perääni. Rauhassa olen saanut olla joka paikassa. 

Onneksi joku muu miettii samaa! :D Olen aina pitänyt itseäni ihan kohtuuviehättävänä, kyllä iskijöitäkin on ollut, mutta aina ihan asiallista porukkaa!

Vierailija
39/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen heteromies! Nöyrästi vaan katse maahan. Vältyt ahdistelusyytteeltä.

Haista pska ja lopeta vttuilu.Et edes tiedä mitä seksuaalinen häirintä on ja miltä se tuntuu.

Vierailija
40/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varo väriä niin 70% ahdisteluistasi poistuu.

Eli siis valkoista kun 100 % ahdistelijoistani on ollut valkoisia?