Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Helsingissä on alettu järjestää juhlia, joissa ahdistelu on harvinaisen selvästi kielletty: Järjestäjien mukaan tavallisissa yökerhoissa ei välttämättä ole ”turvallista”

Vierailija
20.07.2019 |

”KUNNIOITETAAN toisiamme, tuetaan toisiamme, tehdään tilaa toisillemme, kannetaan vastuu yhdessä, tarkista omat ennakkoluulosi, tarkista omat etuoikeutesi, välitä empatiaa, jaa solidaarisuutta” lukee englanniksi julisteessa tanssilattian reunalla.

Olemme Myös-kollektiivin järjestämissä juhlissa ympäristöjärjestö Dodon Kääntöpöydällä, Pasilan vanhalla ratapihalla. Kaikki näyttää ja kuulostaa juuri siltä kuin juhlissa kuuluukin.

Ihmiset istuvat pienissä ryhmissä polttamassa tupakkaa ja juomassa viiniä suoraan pullosta. Yhdeksältä ensimmäiset ovat löytäneet tiensä tanssilattialle. Pitää puhua kovaa, koska musiikki on kovalla. Vessaan on liian pitkä jono, joten pissalla käydään kulman takana.

JOS on oikein tarkkaavainen, voi huomata, että Kääntöpöydällä kytee kulttuurin muutos.

Paikalliseen klubikulttuuriin kaivataan lisää monimuotoisuutta. Siksi Myös-kollektiivi haluaa tarjota mahdollisuuksia elektronisen musiikin kentällä aliedustetuille. Esimerkiksi naiset ovat edelleen alalla pieni vähemmistö.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006179001.html

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"musiikkia soittavat muut kuin valkoiset heteromiehet" 

Miksiköhän en enää ollenkaan hämmästy ihastelusta, joka liittyy tämän lauseen sisältöön, tarkoitukseen ja esitettyyn asiayhteyteen turvallisesta tilasta. 

Olen ilmeisesti sisäistänyt opin perimmäisestä pahuudesta.

Vierailija
2/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äkkiseltään kuulostaa siltä, että siellä on pidetty kuplanrakennustalkoita. Pahaa maailmaa vastaan suojaudutaan kokoontumalla pikkuryhmiin, kun parempi strategia olisi etsiä keinoja miten pärjätä sen kanssa. 

Mitä tulee taas tähän Hesarin nykyiseen otsikointi-politiikkaan, niin johdonmukaisesti toimitus jatkaa valitsemallaan tiellä: heteromiehestä rakennetaan isoa pahaa sutta (otsikko kuului tätä kirjoitettaessa "Pasilan turvallisemmissa juhlissa ei ahdistella ja musiikkia soittavat muut kuin valkoiset heteromiehet", ihan vaan siltä varalta, että otsikkoa muutetaan). Ja kyllä, mielikuvia on siinä tarkoitushakuisesti yhdistelty ilman, että sanotaan suoraan mitä haetaan. Lehti käy sotaa stereotypiota vastaan stereotypioilla. Ihan tulee mieleen 70-luvun taistolaisuus, jossa "taantumusta" vastaan taisteltiin ja mörköjä olivat kaikki, jotka eivät olleet "meitä". Ja kuinkas siinä lopulta kävikään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

”Toisia ihmisiä katsotaan lempeästi, tanssilattialla todella keskitytään tanssimiseen ja musiikkiin, eikä mahdollisten kumppanien tiirailuun.” 

Olen käsittänyt, että myös seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvat ihmiset tiirailevat toisiaan, kun haluavat pariutua lyhyemmäksi tai pitemmäksi aikaa. Turvallinen tila on siten myös tarkoitettu vähemmistöjen tekemän tiirailun ehkäisyyn. Jossain fyysisessä tilassa tapahtuu pariutumista, joka perustuu osittain myös ulkonäön arviointiin. Se tapahtuu jossain muualla, kuin tällaisissa bileissä.

Vierailija
4/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko otsikko siis: Pasilan turvallisemmissa juhlissa ei ahdistella ja musiikkia soittavat muut kuin valkoiset heteromiehet

Nyt se on: Helsingissä on alettu järjestää juhlia, joissa ahdistelu on harvinaisen selvästi kielletty: Järjestäjien mukaan tavallisissa yökerhoissa ei välttämättä ole ”turvallista”

Vierailija
5/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole Suomessa koskaan nähnyt turvatonta yökerhoa tai tanssikapakkaa. En tiedä mikä näillä nuorilla mättää, mutta jotain on heidän maailmassaan pielessä, kun täytyy luoda erikseen ja määritellä turvallinen tila. Jotain on pahasti pielessä ja neuroottisuus valtavaa. Tämä on jo hyvin vakava osoitus tästä

Vierailija
6/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin tuon artikkelin ja tuli mieheen kohdasta jossa "ihmiset tupakoivat ja naukkailevat viiniä pulllosta", että tuonne mennään möyhyä vetämään, sillä keskustan baareissa ja yökerhoissa se ei onnistu :)))

Vierailija
7/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikansa äänestää suvaitsevaisuuden puolesta, niin sitten...

Vierailija
8/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

"”Toiseuden tunne voi tehdä tilasta turvattoman. Muut voivat aiheuttaa sen katseilla, teoilla tai tavoilla, joilla he kommunikoivat”, Artjoki pohtii." 

Kaikki tämä johtuu vain liian hyvästä elintasosta liian helpolla. 

On melkoisen huvittavaa kun seks uaalisesta häirinnästä valittavat myöskin ne jotka ovat sitä itse tilanneet äänestyskopeissa. Kun kuplat puhkeavat ja ongelmat tulevat silmille, niin muiden pitäisi korjata tilanne.

Vierailija
9/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole Suomessa koskaan nähnyt turvatonta yökerhoa tai tanssikapakkaa. En tiedä mikä näillä nuorilla mättää, mutta jotain on heidän maailmassaan pielessä, kun täytyy luoda erikseen ja määritellä turvallinen tila. Jotain on pahasti pielessä ja neuroottisuus valtavaa. Tämä on jo hyvin vakava osoitus tästä

Olen jo yli 40, mutta silti edellisellä kerralla kun kävin kuuntelemassa bändiä niin joku hiippari jo ehti tulemaan hinkkaamaan itseään pehvaani vasten. Ei ole ensimmäinen kerta; sitä edellisellä kerralla onneksi "vain" olkapäitäni koskettiin ahkerasti tekosyyn varjolla ja sitä edellisellä kerralla joku miehenvonkale luuli olevansa pimppikoskestani tullut lohi, koska meni pimppini tasolle haarojani pällistelemään (Minulla oli housut jalassa) sitten hän miimikoi nuolevansa tms. En jäänyt katselemaan mihin esitys olisi kehittynyt O.o

En yleensä tykkää käydä viihteellä juuri noiden nuijien takia. Bändejä haluan kuitenkin silloin tällöin käydä kuuntelemassa.

Ja nuo eivät ole mitään vanhoja ukkoja vaan nuorempia pojanhuitukoita.

Vierailija
10/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua että miehet ja naiset sopivat vuosikymmenien ajan samaan pubiin. 

Minun nuoruudessani ketään ei kyllä pelottanut. 

Vierailija
11/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin... mikähän mahtoi muuttua tässä kuluneella vuosikymmenellä...

Vierailija
12/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, eli aseksuaalien oma klubi. Ihan jees. 

Vierailija
13/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että silloinkin tapahtui ahdistelua, mutta sitä ei otettu vakavasti? Se mitä tapahtui on, että vasta tulijoiden myötä ahdistelu alettiin ottaa vakavasti. Miettikööt kotimaiset miehet sitä. Minua kyllä kopeloitiin ja kyllä pelotti monta kertaa.

Vierailija
14/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep, kamapäiden paikka. Huumeidenkäyttö tuhoaa seksuaaliset halut. Narkit ovat usein myös erittäin ihmisarkoja kun eivät ole aineissa - muiden katseetkin pelottavat. 

Vierailija
15/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiesitkö, että silloinkin tapahtui ahdistelua, mutta sitä ei otettu vakavasti? Se mitä tapahtui on, että vasta tulijoiden myötä ahdistelu alettiin ottaa vakavasti. Miettikööt kotimaiset miehet sitä. Minua kyllä kopeloitiin ja kyllä pelotti monta kertaa.

Aikuisia ne naisetkin on ja muistaakseni kyllä ihan saivat sanottua jos ei tykänneet. 

Joskus pieni kouriminen johti panoon, joskus ei. Ei siinä sen kummempaa ennenvanhaan ollut. 

Vierailija
16/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei ole yhtävastenmielistä kuin valtamedian valkoisuuden vihaaminen ja monikulttuurituputus.

Vierailija
17/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko sellaisten ihmisten klubi jotka kunnioittavat toisen kehoa ja toisen itsemääräämisoikeutta? Sellainen Suomen ensimmäinen klubi, jossa noudatetaan Suomen lakia?

Vierailija
18/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt samanlaisissa safe space -bileissä ja täytyy sanoa, että siellä on paljon parempi tunnelma kuin normaaleilla klubeilla tai baareissa. Vähemmän on joutunut katselemaan räkäkännisiä, oksentavia ihmisiä ja lääpintää, ja häiriköt lentävät heti ulos. Normaaleissa baareissa ei voi tanssia ilman, että vähintään yksi ihminen tulee ja ahdistelullaan pilaa illan. Safe space -bileissä taas saa nimenomaan keskittyä tanssimiseen ja musiikista nauttimiseen, koska sitä sinne mennäänkin tekemään. Toivottavasti tämä ilmiö jatkaa kasvamistaan.

Vierailija
19/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisia ne naisetkin on ja muistaakseni kyllä ihan saivat sanottua jos ei tykänneet. 

Joskus pieni kouriminen johti panoon, joskus ei. Ei siinä sen kummempaa ennenvanhaan ollut. 

Sinun mielestäsi täysi-ikäistä saa vieras tulla kopeloimaan luvatta? Sellainen jättää TRAUMOJA. Ei kaikille, mutta joillekin ihmisille. Eikä trauman aiheutumisen pitäisi olla ainoa peruste sille miksi mies ei saa työntää sorkkiaan naisen rintoihin, kannikkaan tai haaroihin. Ihan oikeuden omaan vartaloon pitäisi olla riittävä syy.

Vierailija
20/40 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuullostaa jo liiian hyvältä olllakseen totta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi