Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3v lapsi ottaa itse jääkaapista ruokaa

Vierailija
20.07.2019 |

Hoidin ystäväni lasta ja olen järkyttynyt. Lapsi ravaa jääkaapilla vähän väliä ja haluaa jotain. Tai sitten kiipeää pöydälle ottamaan leipää tms. Vaikka olisi just syöty. Muutenkin hän ei pysy pöydässä ruoka-aikana, haluaa mennä olohuoneeseen syömään. Ystäväni on sanonut ettei vaan jaksa kasvattaa ja kotona syödään miten sattuu. En voi ymmärtää. Ei pienten lasten kuulu itse huolehtia syömisestään ja käydä jääkaapilla.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kerran hoitamassa ja lapset ei syöneet pöydässä.Sitten ne vaeltelivat illan voileivät kädessä ja nuoli sitä voita.Menivät nukkumaan pesulla käymättä ja yöpukuja ei ollut erikseen.

Pienimmällä lapsella oli käden ja sormien välissä paksu musta pinttynyt likarantu.

Olin tuntenut perheen kauan ja äiti on sellainen yhditysaktiivi ja leijonaemo.En ollut koskaan huomannut,että siellä kodin seinien sisällä ei ole homma hanskassa.

En koskaan sanonut mitään hänelle.

Vierailija
2/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa, lapsi syö. Jos lapsi kiipeää ruoan jälkeen hakemaan leipää niin nälkähän sillä on.

Myös likaiset sormet ovat hirvitys. Kaikki pitäisi olla 100 % hygieenistä ja puhdasta. Kivaa kun elimistö ei kestä mitään epäpuhtauksia ja lapset moniallergisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin kerran hoitamassa ja lapset ei syöneet pöydässä.Sitten ne vaeltelivat illan voileivät kädessä ja nuoli sitä voita.Menivät nukkumaan pesulla käymättä ja yöpukuja ei ollut erikseen.

Pienimmällä lapsella oli käden ja sormien välissä paksu musta pinttynyt likarantu.

Olin tuntenut perheen kauan ja äiti on sellainen yhditysaktiivi ja leijonaemo.En ollut koskaan huomannut,että siellä kodin seinien sisällä ei ole homma hanskassa.

Jos kerran olit hoitamassa, niin eikö sinun olisi näistä asioista pitänyt huolehtia? 

Oletko siis ap? Ei kolmivuotias itse oma-aloitteisesti käy iltapesulla. Kyllä siihen pitää ohjata jne. 

Vierailija
4/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia 3-vuotiaat ovat jos antaa heidän itse touhuta.

Tuossa kohdassa hoitajan tulee ohjata ja neuvoa kuinka toimitaan.

Vierailija
5/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo 1,5v kiskoo leipäpussin pöydältä ja ottaa leipää. Säännölliset ruoka-ajat on ja lapsi syö hyvin. Välillä vain ilmeisesti tarvitsee pientä välipalaa.

Vierailija
6/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olkaa onnellisia. Mein lapset söivät pienenä TOSI huonosti. Ei edes herkut maistuneet. Kasvukontrolleissa juostiin monta vuotta. Oli tosi ahdistavaa.

Vierailija
7/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kerran olit hoitamassa, niin eikö sinun olisi näistä asioista pitänyt huolehtia? 

Oletko siis ap? Ei kolmivuotias itse oma-aloitteisesti käy iltapesulla. Kyllä siihen pitää ohjata jne. 

Olen eri kuin ap.Näitä lapsia oli useampi.Pari alakoulu/eskari-ikäistä,taapero ja 1v.

Hammasharjoja ei ollut ja yöpukuja ei ollut olemassakaan.Yleensä hoitolapset on käynyt illalla suihkussa ja on pesty pylly ja jalat,vaikka tukkaa ei ole pesty.Tämä äiti sanoi,että heillä ei tarvi.Eikä tarvinnut muutakaan.Se musta lika oli sen lapsen käden uurteissa samaa töhnää kuin ihan mustissa kynnenalusissa ja oikeasti sellainen tulee vain,jos ei kunnolla koskaan pestä.

Ehkäpä sitten liiottelen ja tällaista se kotielämä lapsilla kuuluukin olla.

Vierailija
8/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen eri kuin ap.Näitä lapsia oli useampi.Pari alakoulu/eskari-ikäistä,taapero ja 1v.

Hammasharjoja ei ollut ja yöpukuja ei ollut olemassakaan.Yleensä hoitolapset on käynyt illalla suihkussa ja on pesty pylly ja jalat,vaikka tukkaa ei ole pesty.Tämä äiti sanoi,että heillä ei tarvi.Eikä tarvinnut muutakaan.Se musta lika oli sen lapsen käden uurteissa samaa töhnää kuin ihan mustissa kynnenalusissa ja oikeasti sellainen tulee vain,jos ei kunnolla koskaan pestä.

Ehkäpä sitten liiottelen ja tällaista se kotielämä lapsilla kuuluukin olla.

No kyllä tuo kuulostaa vähän oudolta. Kirjoitin tuossa aikasemmin omasta taaperosta, joka leipäpussista saattaa palan hakea. Sitä en pidä outona, mutta tuo muu kuulostaa omituiselta. Kyllähän hampaat kuuluu pestä päivittäin aamuin illoin, jopa niiltä pienimmiltä. Ei meilläkään pyllyä pestä joka ilta, mutta kosteuspyyhkeillä pyyhin. Kädet kyllä pesee jokainen aina kun ollaan ulkona käyty ja tarvittaessa myös sisällä ollessa.

Vierailija
9/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee hampaille hyvää syödä koko ajan, eikä ihme jos ruoka-aikana ei ruoka maistu, mutta mikään lasun aihe tää ei kuitenkaan ole, pitää vaan hyväksyä, että perheillä on erilaisia tapoja, tietysti asiasta voi huomauttaa.

Vierailija
10/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli sä annoit olla syömättä pöydässä ja vaellella leipä kädessä etkä vienyt käsienpesulle. Et myöskään huolehtinut heitä iltapesulle. Ei ne itsekseen osaa näitä vaan hoitajan tehtävä on patistaa ja huolehtia. Oma 3-vuotiaan tekis ihan tasan samat jutut eli ei pesis käsiä, söis pöydässä tai laittaisi yöpaita, jos aikuinen ei ohjaisi ja kädestä pitäen lähtisi viemään sinne pesulle ja ojentais yöpaita, että tämä päälle nyt.

Vierailija
11/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sä annoit olla syömättä pöydässä ja vaellella leipä kädessä etkä vienyt käsienpesulle. Et myöskään huolehtinut heitä iltapesulle. Ei ne itsekseen osaa näitä vaan hoitajan tehtävä on patistaa ja huolehtia. Oma 3-vuotiaan tekis ihan tasan samat jutut eli ei pesis käsiä, söis pöydässä tai laittaisi yöpaita, jos aikuinen ei ohjaisi ja kädestä pitäen lähtisi viemään sinne pesulle ja ojentais yöpaita, että tämä päälle nyt.

Lueppa tarkemmin. Mistä hoitaja nappaa yöpuvut ja hammasharjat, jos niitä ei ole ja äiti sanoo, ettei tarvitse.

Meillä on ollut hoitajia, kun lapset oli pieniä. Jo eskari-ikäinen osasi sanoa menevänsä suihkuun ja pestä hampaansa ja hakea yöpukunsa. Niin ja syödä pöydässä ilman hoitajan käskyä, eikä vaellellut voita nuollen pitkin kotia.

Hoitajat sanoivat usein, että helppoja lapsia, kun heille oli rutiinit niin selkeät, vaikka oli outo, maksettu hoitaja. 

Vierailija
12/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä huoli ap. Olisit iloinen, kun sulle jää enemmän aikaa roikkua av:llä.

Vierailija
13/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lueppa tarkemmin. Mistä hoitaja nappaa yöpuvut ja hammasharjat, jos niitä ei ole ja äiti sanoo, ettei tarvitse.

Meillä on ollut hoitajia, kun lapset oli pieniä. Jo eskari-ikäinen osasi sanoa menevänsä suihkuun ja pestä hampaansa ja hakea yöpukunsa. Niin ja syödä pöydässä ilman hoitajan käskyä, eikä vaellellut voita nuollen pitkin kotia.

Hoitajat sanoivat usein, että helppoja lapsia, kun heille oli rutiinit niin selkeät, vaikka oli outo, maksettu hoitaja. 

Mitähän eroa on eskarilaisessa ja 3-vuotiaassa?

Vierailija
14/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi kamala!

Eikä niillä raukoilla ollut mitään allergioita, pikku poika leikki aseleikkejä (rosvoo ja poliisia).

Lisäksi niillä oli, arvatkaa mikä!?

Puussa maja jossa kiipeilevät.

Vierailija
15/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, meillä on aika säännölliset ruoka-ajat ja lapsilla ei ole tarvetta eikä lupaakaan (1 ja 3) käydä jääkaapilla, kun eivät kykene vielä itsenäiseen päätöksentekoon ks. asiassa.

Jos tänne tulisi hoitaja, niin kylläpä vaan saattaisi tuo kolmevuotiaamme kokeilla jääkaapilla käyntiä, olohuoneessa syöntiä yms. Koska sitähän ne kolmevuotiaat tekevät varsinkin vieraan ihmisen kanssa omassa kodissa: testaavat.

Vierailija
16/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meilläkin lapset saa suhtkoht vapaasti käydä jääkaapilla. 4v ja 7v. Jostain parivuotiaasta saakka ovat sitä tehneet. Herkkuja ei saa kuitenkaan syödä ilman lupaa. Mutta jos haluaa banaanin, leipäpalan tai pienen jugurtin niin siitä vaan. Ruokaa syödään normaalisti ja molemmat lapset on hoikkia. 

Minulla nyt vain on sellainen kasvatustyyli, missä aikuinen ei päätä lapsen puolesta kaikkea (kuten sitä milloin saa tuntea nälkää ja milloin ei), ja minusta on hyvä antaa lasten pienestä pitäen oppia omatoimisuutta, kun aikuinen on siinä lähellä kuitenkin valvomassa touhuja ja tarvittaessa opastamassa. Meidän lapset onkin reippaita ja omatoimisia olleet aina, niin kotona kuin päiväkodissa ja koulussa. 

Suomalainen kulttuuri nyt vaan on sellainen, missä jokaisen perheen ja jokaisen yksilön pitäisi olla samasta puusta veistetty ja toimia samalla tavalla. Ja nimenomaan ja aina sen pyhän Neuvolan oppien mukaan, auta armias jos teet jotain erilailla... :)

Vierailija
17/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa minusta on kyllä omituista ettei lapset saa omassa kodissa käydä jääkaapilla. Tiedän kyllä että Australiassa oli hostis-perhe , jolla oli kaikki keittiön kaapit lukossa. No kyllä heti lähti pois se aupair, niin hullu perhe oli muutenkin. Eikä joka ilta tarvitse käydä suihkussa. Ihmeellisiä niuhottaja mutseja. Teveisiä täältä kesämökiltä lastenlapsilta. Ei yöpaidat ole nynykyään muotia. Ja aamulla nukutaan pitkään.

Vierailija
18/19 |
20.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa minusta on kyllä omituista ettei lapset saa omassa kodissa käydä jääkaapilla. Tiedän kyllä että Australiassa oli hostis-perhe , jolla oli kaikki keittiön kaapit lukossa. No kyllä heti lähti pois se aupair, niin hullu perhe oli muutenkin. Eikä joka ilta tarvitse käydä suihkussa. Ihmeellisiä niuhottaja mutseja. Teveisiä täältä kesämökiltä lastenlapsilta. Ei yöpaidat ole nynykyään muotia. Ja aamulla nukutaan pitkään.

No 3-vuotias kyllä oikeasti harvoin on kypsä käymään itsenäisesti jääkaapilla. Kyllä meilläkin 5-vuotias saa käydä itse ottamassa välipalaa, mutta 3-vuotiaat eivät vielä osaa arvioida mikä määrä on liikaa ennen esim. ruoka-aikaa ja muutenkin ajantaju on vähän niin ja näin.. Tuossa iässä meillä on pyydetty esim. banaania ja äiti on sen joko antanut tai ei, riippuen siitä onko ruoka ihan kohta valmiina. Nälässä ei ole tarvinut olla.

Eikä se napostelu ole hampaille kovin hyväksi. Juuri tuon ikäiselle opetetaan, ettei kokoajan saa syödä "huvikseen" jotain, vaan säännöllisin ajoin syödään nälkään. Näin se lapsi todella oppii kantamaan vastuuta sitten isompana, jolloin voi ihan itsekin käydä nälän tunteensa mukaan syömässä tarvittaessa.

Vierailija
19/19 |
31.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nälkäimen?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kahdeksan