Mitä olet oppinut manipuloivasta ihmisestä?
Kommentit (10)
Yksi manipuloivan käytöksen tunnusmerkki minun kirjoissani on, että henkilö pyrkii hoitamaan yhteisiä asioita kahdenvälisissä tilanteissa. Hän saattaa esimerkiksi kärttää erikoiskohtelua itselleen yhteisten rahojen käytössä, pyytää sanomaan jotain tiettyä kolmannelle osapuolelle, ja hyvin usein vaatia, ettei hänen jutuistaan saa mainita mitään muille. Salassapitovaatimukset tosiaan toinen hälytysmerkki.
Jos ei itse tiedä mitä haluaa, niin joku muu päättää sen puolestasi omista lähtökohdistaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksi manipuloivan käytöksen tunnusmerkki minun kirjoissani on, että henkilö pyrkii hoitamaan yhteisiä asioita kahdenvälisissä tilanteissa. Hän saattaa esimerkiksi kärttää erikoiskohtelua itselleen yhteisten rahojen käytössä, pyytää sanomaan jotain tiettyä kolmannelle osapuolelle, ja hyvin usein vaatia, ettei hänen jutuistaan saa mainita mitään muille. Salassapitovaatimukset tosiaan toinen hälytysmerkki.
Ihan en tajunnut tätä. Minä _oletan_, että ystäväni ovat yksityisasioistani salassapitovelvollisia, ja niin olen minäkin heidän. Ja vaikka ei olisi yksityisasiakaan. Sitä kutsutaan luotettavuudeksi.
Roikottaa sinua ”tärkeänä” ihmisenä elämässään, mutta toisaalla, itselleen merkityksellisempien ihmisten läsnäollessa pyyhkii sinulla lattioita. Olet käyttötavara, kelpaat hetkittäin. Manipuloi mukaystävyydellä.
Mitä olet oppinut manipuloivasta yhteiskunnasta?
Saattaa mielistellä sinua, et ala meidän lapselle 'varakummiksi'.
Silti hän vähättelee ja toisinaan piikittelee sinua jopa päin naamaa.
. Saat kuulla muuta kautta, että on puhunut sinusta todella törkeitä paikkaansa pitämättömiä juttuja. Varo tällaisia ja karta!!
Älä mene ansaan vaikka kuinka lahjoo.