Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kehittäisit suomeen futuurin?

Vierailija
18.07.2019 |

melko tärkeää kun kaikki katsoo tulevaisuuteen.

öö ja ää olisi hyvä. esim. jos ostaa tulevaisuudessa. ostaöö . tai jos tapaa tulevaisuudessa . tapaaää

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah. Ihan dilleä. Kannatanöö! Toivon että futuuri tuleeöö.

Vierailija
2/21 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion mennä kouluun

valmistun opettajaksi joskus

Jonain päivänä ostan ilmapallon

Vielä minä voitan lotossa

Siinä sinulle tulevaisuutta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi korjata jotain, mikä ei ole rikki? Suomessa on ihan järkevät ilmaisut tulevaisuudessa tapahtuville asioille nytkin. Viestissä 2 oikein hyviä esimerkkejä niistä. 

Vierailija
4/21 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna menen töihin. Ei tuota oikein muuksi kuin futuuriksi voi tulkita. 

Vierailija
5/21 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tarvita.

Vierailija
6/21 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion mennä kouluun

valmistun opettajaksi joskus = valmistunöö opettajaksi

Jonain päivänä ostan ilmapallon= ostanää ilmapallon

Vielä minä voitan lotossa : voitanää lotossa

Siinä sinulle tulevaisuutta.

Tulevaisuuttaää  sinulle

Paljon  helpompaa

Vierailija
7/21 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin mietin heti öö-päätettä. Mutta silleen "ajaa, ajoi, ajöö" "mennä, meni, mennöö" "syödä, söi, syödöö"

Vierailija
8/21 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vedäöö futuuri päähäsi, arvon ap.

Vierailija
9/21 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomennakin palstailöön koko päivän :D:D:D:D:D:D:D

Vierailija
10/21 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tää naurattaa mua :D Käytäöön tätä tulevaisuudessa. 

Vierailija
11/21 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnitelma toteutuuöö 

ap

Vierailija
12/21 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhassa suomen kielessä futuuri kuului tempusjärjestelmään, mistä jäänteenä juhlallisessa kirjakielessä käytetään edelleenkin joskus arkaaista futuurimuotoa eli liittopreesensiä on tekevä, johon joidenkin mielestä liittyy tietty deterministisyyden sekä imperatiivisuuden mielikuva. Ominaisuus ei ole futuurille kovin tyypillinen, sillä siihen liitetään usein ajatus aikomisesta tai arvaamisesta.

Toisaalta ranskan kielessä futuuria käytetään usein myös imperatiivia lähenevässä merkityksessä, varsinkin toisessa, mutta esimerkiksi lakiteksteissä kolmannessakin persoonassa. 

https://fi.wikipedia.org/wiki/Futuuri

Vanhassa suomen kielessä futuuria ilmaistiin myös nykyään hävinneellä rakenteella pitää/piti tapahtuman, mistä jäänteenä nykykielessä ovat enää sanonnat tuleman pitää, "saamansa pitää" ja tuleman piti.

Vierailija
13/21 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tempus (aikamuoto)

Aikamuoto, eli tempus ilmaisee verbin tapahtuma-aikaa puhehetkeen nähden 

Harvemmat liittotempukset eli

Liittopreesens - Mikä on tapahtuva (tulevaisuus, futuuri mutta ei käytetä nykykielessä, kirjakielestäkin se on jo hiljattain poistunut)

Liittoimperfekti - Mikä oli tapahtuva (menneisyyden tulevaisuus)

Preesens

Suomen kielessä preesensillä ilmaistaan mitä tapahtuu nyt, yleisesti tai tulevaisuudessa.

Linnut muuttavat syksyllä (tulevaisuus)

Vesi on märkää (yleisesti)

Minä olen tässä (nyt)

https://fi.wikibooks.org/wiki/Suomen_kieli/Kielioppi

Vierailija
14/21 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tempus (aikamuoto)

Liittopreesens - Mikä on tapahtuva (tulevaisuus, futuuri mutta ei käytetä nykykielessä, kirjakielestäkin se on jo hiljattain poistunut)

Preesens

Suomen kielessä preesensillä ilmaistaan mitä tapahtuu nyt, yleisesti tai tulevaisuudessa.

Minä olen tässä (nyt)

Tuo muuttuuöö

ap

Vierailija
15/21 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi asia, joka on jäänyt hyvin monelle kouluaikojen äidinkielentunneilta mieleen on lause: suomen kielessä ei ole futuuria. Väite on kiehtova: se ikään kuin poistaa kieleltämme tulevaisuuden kokonaan.

Eemil Nestor Setälä kiteyttää väitteen idean kirjansa Suomen kielen lauseoppi 1. painoksessa vuonna 1880 näin:

”Tulevaa aikaa varten ei suomen kielessä ole eri muotoja, vaan sen sijaan käytetään vastaavia nykyajan muotoja, esim. huomenna sen kirjoitan.” Muita tapoja ilmaista tulevaa tekemistä – kuten tulen kirjoittamaan, olen kirjoittava – Setälä ja hänen oppilaansa ovat pitäneet lainoina ruotsin kielen rakenteista.

Mutta miten jostain kielestä futuuri voi puuttua kun taas naapurikielestä kyseinen aikamuoto löytyy? Onko maailmassa muita kieliä, joissa ei futuuria ole? Kysymyksiä on lukuisia.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2014/09/03/aristoteleen-kantapaa-aikamuot…

Vierailija
16/21 |
18.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tempus (aikamuoto)

Preesens

Minä olen tässä (nyt)

Tuo muuttuuöö

ap

Tuo on muuttuva

Vierailija
17/21 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia, joka on jäänyt hyvin monelle kouluaikojen äidinkielentunneilta mieleen on lause: suomen kielessä ei ole futuuria. Väite on kiehtova: se ikään kuin poistaa kieleltämme tulevaisuuden kokonaan.

Eemil Nestor Setälä kiteyttää väitteen idean kirjansa Suomen kielen lauseoppi 1. painoksessa vuonna 1880 näin:

”Tulevaa aikaa varten ei suomen kielessä ole eri muotoja, vaan sen sijaan käytetään vastaavia nykyajan muotoja, esim. huomenna sen kirjoitan.” Muita tapoja ilmaista tulevaa tekemistä – kuten tulen kirjoittamaan, olen kirjoittava – Setälä ja hänen oppilaansa ovat pitäneet lainoina ruotsin kielen rakenteista.

Mutta miten jostain kielestä futuuri voi puuttua kun taas naapurikielestä kyseinen aikamuoto löytyy? Onko maailmassa muita kieliä, joissa ei futuuria ole? Kysymyksiä on lukuisia.

Kaikissa kielissä ei ole aikamuotoja ollenkaan, esim mandariinikiinassa. 

Vierailija
18/21 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy pankistaöö

Vierailija
19/21 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta voi ihan yhtä hyvin kysyä, miksi jossain kielessä täytyy olla futuurimuotoja. Esim. englannin kielessä futuurin voisi ilmaista pelkästään ajanilmaisulla (esim. tomorrow):

I come tomorrow.

I come next week.

Vierailija
20/21 |
19.07.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastaamalla persut, vasemmistoliittolaiset ja vihreät kuurakettiin joka ammuttaisiin afrikkaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi