Apua, järkyttävä turvotus loppuraskaudessa :(
Laskettuun aikaan reilu 2 viikkoa, ja jalat kuin tukit :/ Tämä on toinen lapseni, eikä ekan kanssa ollut mitään tällaista. Kädet myös vähän turvonneet, mutta ei pahasti. Liikunta varmaan auttaisi, mutta liitoskipujen takia en juuri pääse kävelemään. Mikä tähän auttaa? En oikeasti pysty olemaan enää kahta viikkoa näin, tuntuu ihan kauhealta, iho kiristää. Muuten painoa tullut alle 10 kg ja viime viikolla verenpaine oli ok.
Kommentit (7)
Minulla tuli loppuraskaudessa aivan järkyttävä turvotus, varmaan 10 kg verran ja nilkat paksut kuin tukit. Minulla oli verenpaineen lievän nousun takia tiukempi raskausmyrkytysseuranta päällä pari viikkoa ja sitten yhtenä päivänä hälyttikin sekä pissa että paineet (niissä paineissa on se joku hälytysraja), ja samantien jouduin sairaalaan päivystykseen ja osastolle sisään.
Onko neuvola vieressä ja auki? Mene sinne tänään vielä mittaamaan pissa ja paineet (ne pystyy itse tsekkaamaan).
No nyt jännittää vielä enemmän... Neuvola eikä edes sen puhelinpalvelu ole auki ennen huomisaamua, ei varmaan auta kuin odottaa. Meillä on heinäkuussa kätevästi supistetut aukioloajat. Olin luullut, että raskausmyrkytyksessä neste kertyy yläkroppaan, mulla lähinnä jaloissa. Olisin kyllä ihan valmis saamaan lapsen jo ulos, niin epämukava olo on nyt. Vauvakin on jo melkein täysiaikainen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No nyt jännittää vielä enemmän... Neuvola eikä edes sen puhelinpalvelu ole auki ennen huomisaamua, ei varmaan auta kuin odottaa. Meillä on heinäkuussa kätevästi supistetut aukioloajat. Olin luullut, että raskausmyrkytyksessä neste kertyy yläkroppaan, mulla lähinnä jaloissa. Olisin kyllä ihan valmis saamaan lapsen jo ulos, niin epämukava olo on nyt. Vauvakin on jo melkein täysiaikainen.
Ap
Raskausmyrkytyksessä ainoa oire voi olla pissan lievä proteiini ja verenpaine korkealla. Eli ei välttämättä itse edes huomaa koko myrkytystä omassa olossaan. Siksi se on salakavala. Mutta ei sinulla välttämättä sitä ole. Pelkkä raskaus voi turvottaa pahasti. Laita tukisukat ja ole jalat koholla loppuilta ja käy viileässä suihkussa. Jos olet huolissasi voithan aina soittaa synnytyssairaalan päivystykseen ja kysyä mitä pitää tehdä.
Käy päivystyksessä, se raskausmyrkytys pitäisi sulkea pois. Mulla on ollut noi yliaikaiset kaikki samoilla oireilla, mutta ei tuota raskausmyrkytys koskaan, eikä sitä liikuntaa paljon voi harrastaa, kun kävelykin alkaa olla tuskaa.
Itselläni vauva staasasi toisen jalan tukiksi, kun pötkötti oikealla. Tutkittiin kyllä myös laskimoveritulpan varalta, mutta se olisi kai ollut kipeämpi. Mene vain neuvolaan, hyvä syy käydä selvittämässä, minut ainakin tutkittiin ja raskausmyrkytys suljettiin pois ekana. Itse sain apua kinestesioteippauksesta ja lymfasta fyssarilla, ne auttoi lymfakiertoa, mutta olin kyllä kuin norsu synnytykseen asti. Voimia, ei ollut kivaa.
Mulla oli paljon jalkojen turvotusta raskaana. Myöhemmin sairastin syövän ja sain sen jälkeen lymfaturvoksen, olen siis pysyvästi turvonnut.
Jos turvotus on tullut ihan yhtäkkiä, soitapas neuvolaan ja kerro asiasta. Verenpaine pitää kontrolloida ja pissakoe. Raskausmyrkytys voi kehittyä tosi nopeasti.