Sisko käyttää hyväkseen kun on huomannut että en kehtaa kieltäytyä mistään.
Hän ottaa yhteyttä tähän tyyliin:
"Hei, mitä sanot jos huomenna mennään lasten kanssa (johonkin paikkaan) yhdessä! Minä olenkin tässä hankkimassa juuri junalippuja. Olemme siellä perillä 12.30, jos tulette silloin asemalle niin lähdetään sitten siitä suoraan matkaan? Lapset on jo innoissaan :)"
Näitä suunnitelmia tehdään siis aina kokoonpanolla sisko lapsineen + minä lapsineni. Kun hän on aina suunnitellut jo itse (ja lastensa kanssa!) asioita noin pitkälle, en kehtaa kieltäytyä. Tai itse asiassa hän ovelasti ei ikinä kysy, vaan "ehdottaa" eli toteamuksien kautta vierittää asian muka sovituksi. Me haluaisimme viettää kesää omien suunnitelmiemme mukaan, tai ihan ilman suunnitelmia. Tehdä keskenämme omia asioita. Sisko on niillä matkoillakin sellainen veturi, että kaikki tekeminen on aina hänen mielensä mukaan. Aikaisemmin, ennen lapsia, tätä samaa näkyi siinä että pyysi palveluksia samalla oveluudella. Huomasin, että raadan itseni viikottain puhki siivoamalla hänen asuntoaan tai tekemällä ruokaa, tai mitä ikinä keksikään.
Kommentit (11)
Oikeasti....? Jos et sano mitään, niin sisko luulee, että tuo on sitä, mitä haluat. Avaa suusi.
Onneksi olkoon! Olet tunnistanut ongelman ja nyt voit opetella sanomaan 'ei käy'. Pienellä harjoittelulla pystyt myös sanomaan, että 'meillä on muita suunnitelmia ja jos jossain haluatte käydä, niin ne menot pitää sopia ETUKÄTEEN JA YHDESSÄ'.
Kieltäytymisestä seuraisi sitten se, että sisko itkee ettei kukaan halua viettää hänen perheensä kanssa aikaa. Siksi se on suvussa sellaisessa erityisasemassa, että kukaan ei uskalla sanoa ei, koska se voisi johtaa masennukseen (vahvasti liioiteltuna, tuskin kuitenkaan oikeasti)
Sano ”ettei sovi tai ette ehdi”.
Tai älä vastaa puhelimeen AINA.
Joo, ymmärrän närkästyksesi, mutta kaksi ekaa komentoijaa on aivan oikeassa, sinun ei auta muu kuin opetella sanomaan ei.
Jos et koskaan kieltäydy, siskosi voi hyvin kuvitella olevansa reipas ja kiltti sisko, joka ideoi ja järjestää laiskan ja aikaansamattoman siskonsa iloksi ja hyödyksi kaikenlaista kivaa ohjelmaa... en sano, että sinä tulkitset noin, vaan huomautan vaan faktan, että siskosi voi nähdä tilanteen aivan toisin, jos et ikinä sano kielteistä mielipidettäsi!
Ihmisten välinen kanssakäyminen on siitä metka asia, että harvoin siinä osaa lukea toisen ajatuksia, vaikka olisi läheisestäkin ihmisestä kyse. Jos toinen tulee aina hyväntahtoisesti mukaan, eikä sano, että ei ole kiinnostunut nyt ex tempore touhusta, niin pahapa siinä on tapojaan muuttaa.
Harjoittele vaikka. Että "sisko rakas, on kiva, että muistat minua, mutta en yhtään tykkään yllättävistä menoista, haluan itse olla mukana suunnittelemassa näitä retkiä. En aio siis huomenna lähteä nyt sinne Lintsille (tai whatever...)"
Hohhoijaa. Täysin itse aiheutettu ongelma sulla, ei tähän jaksa kukaan sulle nyt oikein vastailla. Tai sit tää oli taas uusi kesäprovo, kun on niin hiljaista.
Röyhkeälle ihmiselle vastataan tiukasti ja selvästi ei. Ei mitään empimistä eikä myötäillä. Jos sisko itkee ja syyllistää niin itke ja syyllistä takaisin.
Ehkä sisko luulee ettei sinulla ole muuta elämää ja nämä yllärivierailut on sinulle mieluisia.
Minulla on tuollainen ystävä, joka ehdottaa tapaamisia yms, samoin kuin siskosi. Minä taas päinvastoin olen iloinen, kun joku viitsii ja jaksaa kantaa suunnittelun vastuun. Siskosi varmaan luulee, että tämä kuvio on sinulle ok, jos et koskaan kieltäydy. Sen sijaan hän saattaa olla loukkaantunut, että sinä et koskaan hoida järjestelyvastuuta.
Herää kysymyksiä: Miksi on hyväksikäyttöä se, että siskosi haluaa viettää aikaa sinun ja lastesi kanssa?
Miksi et voi sanoa siskollesi, että, ihana ehdotus, mutta meillä on muita suunnitelmia?
Pitääkö lapsesi tädistään ja serkuistaan? Ovatko he innoissaan tapahtumista ja retkistä?
Tietääkö siskosi, että et osaa sanoa ei? Miksi ei?
Tietääkö siskosi, että et halua viettää aikaa hänen kanssaan, etkä hänen lapsiensa kanssa?
Voisitko kirjoittaa kirjeen, joss pyydät, ettei hän enää ota yhteyttä, kun et pidä yhdessäolosta?
Vierailija kirjoitti:
Kieltäytymisestä seuraisi sitten se, että sisko itkee ettei kukaan halua viettää hänen perheensä kanssa aikaa. Siksi se on suvussa sellaisessa erityisasemassa, että kukaan ei uskalla sanoa ei, koska se voisi johtaa masennukseen (vahvasti liioiteltuna, tuskin kuitenkaan oikeasti)
No, sitten siitä seuraisi se. Se ei ole sinun vastuullasi.
Ja sitten jonkin kerran pyydät siskosi mukaan, jotta hän huomaa, että haluat siskosi seuraa ( jos siis haluat).
Vierailija kirjoitti:
On teilläkin suku, yksi draamakuningatar pyörittää teitä muita helpostisyyllistyviä nahjuksia.
No opettele sanomaan ei!
"Hei, mitä sanot jos huomenna mennään lasten kanssa (johonkin paikkaan) yhdessä! Minä olenkin tässä hankkimassa juuri junalippuja. Olemme siellä perillä 12.30, jos tulette silloin asemalle niin lähdetään sitten siitä suoraan matkaan? Lapset on jo innoissaan :)"
"Valitettavasti se ei sovi, meillä on muita suunnitelmia"