Kuultiin olevamme ”mökkilokkeja” kun poikettiin kahvilla sukulaisten mökillä ohi ajaessamme.
Miehen sisko soitti ja kerroin että me mennään heidän mökin ohi ajaesamme pohjoiseen.
Ei olla nähty puoleen vuoteen niin sanoin että voinme poiketa kahvilla jos teille sopii.
No sopi se silloin, juotiin kahvit ja syötiin pullat, lapset kävi uimassa ja söivät makkarat.
Kiitimme kahveista ja lähdimme eteenpäin, perästäpäin kuului että seuraavan kerran kun tulemme voisimme tuoda omat tarpeet tullessamme.
Itse tyrkyttivät pullaa ja makkaraa, pelkkä kahvi olisi riittänyt. Mutta näköjään heidän suvussa on tällainen käytäntö että jos mennään kahville niin tuodaan omat pullat.
Kommentit (544)
Vierailija kirjoitti:
Aina tuliaisia mukaan kun vieraisille mennään.
Kuuluu ihan peruskäytöstapoihin. Eikä kysellä: tarviiko tuoda jotain vaan viemisiä viedään ilahduttamaan. Aina.
Ja höpö höpö. Tuo ei ole mitään peruskäytöstapaa. Vieraanvaraisuus olosuhteiden sallimissa rajoissa on peruskäytöstapaa. Ja se, että ei kutsuta kylään jos ei haluta vieraita. En tiedä mitään huonompaa käytöstä kuin se että kutsuu vieraita ja sitten nolaa heidät.
Ehkä muualla kukn Karjalassa tavat on toiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristillinen Suomi ei pyydä jotain vaan antaa ja kestitsee. Sillä autuaampaa on antaa kuin saada. Koko asenne joka tässä ketjussa on kertoo miten anekauppa ja maallistuminen ovat valtaamassa osan Suomea.
Nimimerkillä lokki
Nimimerkillä jaksan painaa avin 20 merkkiä enkä oikeasti osallistua keskusteluun.
Ilmeisesti ap:n miehellä ja siskollaan ei ole kovin läheiset välit ja siksi tuollaista nyt sitten märehditään. Mun sisko tai veli jos tulevat mökille, niin ihan sama tuovatko mitään tai ei, meidän hommat ei mene siitä mitenkään sekaisin. Joskus siskolle olen sanonut, että tuo omat ruokasi, me ollaan jo syöty tälle päivälle, eikä mitään jäänyt, enkä ala enää kokkailemaan. Ja sisko tuo tai on syömättä tai tekee itselleen voileipää. Meillä on siis mutkattomat välit.
Minusta nyt ap:n toimintaa haukutaan ihan syyttä. Ap oli sanonut, että kahvi riittää. Silloin mökkiläisen pitäisi ymmärtää, että _kahvi riittää_ ja muksuille vettä juotavaksi. Eikä tuputtaa pullaa ja makkaraa ja vinkua jälkikäteen. Nyt vaikuttaa kuin ap perheineen olisi loisinut siellä mökillä päivätolkulla ja syönyt mökkiläiset konkurssiin. Ja siis parin pullan ja makkaran takia. Sanokaa mitä sanotte, mutta jos vieraat syö pullaa ja makkaraa, ei siinä voi olla koko mökin monen päivän ruokavarasto. Vaikka se mökki olisi jossain Lapin jänkällä, kai siellä nyt sitten ollaan varauduttu muutenkin kuin kahden pullan ja makkaran voimin elämään sen perheen kanssa?! Jestas että on hulluksi mennyt.
Kristillinen Suomi ei odota vierailtaan mitään sillä autuaampaa on antaa kuin saada. uskokaa tai älkää kuolemanne hetkellä te kaikki tajuatte kannattiko nitistä kun joku kävi kun se söin sen pullan.
MITÄ SUOMELLE ON TAPAHTUNUT?? Lapsena luulin että tällaisiä pöyhkeitä ihmisiä on vaan saduissa ei oikeassa elämässä- ja täällä kilpaillaan oikein kuka on pöyhkeämpi toista.
Karmea kehitys....
Meillä mökki on niin korvessa että pieniä hiekkateitä täytyy ajaa 30min että pääsee edes isommalle tielle kaupasta nyt puhumattakaan. Ja kun mennään niin ei ole ylimääräisiä ruokia mukana joten jos joku yllätysvierailulle tulee niin oletan tuovan jotakin syötävää ainakin itsellensä. Muuten olisimme nälässä seuraavat päivät. Kun menemme siskon mökille niin tietysti viedään sinne tuliaisia vaikka heillä kauppa on alle 10min matkan päässä mökistä.
Aapee on todellakin lokki. Kuten jo monet ovat kirjoittaneet, tuliaiset mukaan ja apua tiskaamisessa tmv. askareessa. Meillä pitää mökillä lämmittää tiskivesi erikseen, emmekä pidä mitään vierasvarapullia kaapissa, kun ei makeaa kauheasti itsekään syödä. Kahviakaan ei välttämättä ole valmiiksi, kun juomme sitä itse todella vähän. Osa näistä yllärivieraista tulee niin nopealla aikataululla, ettei edes kaupassa ehdi käymään ja osa tupasahtaa ilmoittamatta paikalle.
Harva on tullut uudelleen, kun olen lykännyt vieraalle kirveen kouraan polttopuiden hakkaamista varten.
Vierailija kirjoitti:
Kristillinen Suomi ei odota vierailtaan mitään sillä autuaampaa on antaa kuin saada. uskokaa tai älkää kuolemanne hetkellä te kaikki tajuatte kannattiko nitistä kun joku kävi kun se söin sen pullan.
MITÄ SUOMELLE ON TAPAHTUNUT?? Lapsena luulin että tällaisiä pöyhkeitä ihmisiä on vaan saduissa ei oikeassa elämässä- ja täällä kilpaillaan oikein kuka on pöyhkeämpi toista.
Karmea kehitys....
Taisi olla freudilainen lipsahdus tuo "söin sen pullan" :D.
Ei sisarusten välillä tarvitse mitään tuomisia viedä. Eri asia vieraampien kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristillinen Suomi ei pyydä jotain vaan antaa ja kestitsee. Sillä autuaampaa on antaa kuin saada. Koko asenne joka tässä ketjussa on kertoo miten anekauppa ja maallistuminen ovat valtaamassa osan Suomea.
Nimimerkillä lokki
Millä ihmeen mittareilla taas mittaat, kristillinen ihminen antaa ilolla takaisinkin vuorollaan eikä pihistele. Siitä syntyy hyvä yhteisö.
Kuoleman hetkellä te olette kiitollisia kun joku yleensä tulee ja kiitollisia kaikista vieraistanne elämäänne, jos ovat sukua.
Näitten itsekkäitten ikonina on tuo Meghan Markle oikein -ottaa parasta ja hylkää oman isänsä. Ei Jumala siunaa sellaista.
Mä mitään lomahotellia pyöritä kirjoitti:
Aapee on todellakin lokki. Kuten jo monet ovat kirjoittaneet, tuliaiset mukaan ja apua tiskaamisessa tmv. askareessa. Meillä pitää mökillä lämmittää tiskivesi erikseen, emmekä pidä mitään vierasvarapullia kaapissa, kun ei makeaa kauheasti itsekään syödä. Kahviakaan ei välttämättä ole valmiiksi, kun juomme sitä itse todella vähän. Osa näistä yllärivieraista tulee niin nopealla aikataululla, ettei edes kaupassa ehdi käymään ja osa tupasahtaa ilmoittamatta paikalle.
Harva on tullut uudelleen, kun olen lykännyt vieraalle kirveen kouraan polttopuiden hakkaamista varten.
En tulisi vieraakseni edes maksusta. Eli lepää rauhassa!!
Finns and their hospitality. :) This goes to happens only in Finland category.
Vierailija kirjoitti:
Meillä mökki on niin korvessa että pieniä hiekkateitä täytyy ajaa 30min että pääsee edes isommalle tielle kaupasta nyt puhumattakaan. Ja kun mennään niin ei ole ylimääräisiä ruokia mukana joten jos joku yllätysvierailulle tulee niin oletan tuovan jotakin syötävää ainakin itsellensä. Muuten olisimme nälässä seuraavat päivät. Kun menemme siskon mökille niin tietysti viedään sinne tuliaisia vaikka heillä kauppa on alle 10min matkan päässä mökistä.
Meilläkin on mökiltä lähimpään kauppaan 40 min. ja vain pieni jääkaappi. Jos tulee yllärivieras vain kahville, tarjotaan kahvia ja keksejä eikä olla montaa päivää nälässä sen jälkeen. Ajetaan seuraavana päivänä kauppaan ja ostetaan lisää keksejä.
Me tykätään itse asiassa käydä siinä pienessä kyläkaupassa ostoksilla, ei ole mikään ongelma. Se on meille helsinkiläisille vähän erilaista kaupassa käymistä kun turistaan paikallisten ja muiden mökkiläisten kanssa ja syödään jätskit kaupan pihalla. Ihmeellinen ongelma on saatu aikaan kaupassa käymisestä.
2 aikuista = 2 pullansiivua ja kahvia
2 lasta = 2 mehulasia ja 2 grillimakkaraa
2 kahvimukia ja tassia ja lapsilla mehulasit.
Jo on hirveät tiskit, joista joku valitti, ja jo on hirveä "syöminen". Syöty toisten viimeiset, ihan.
Kommenti älyttömiä.
Viemisiä?
kassiin ehkä:
Vessapaperia, talouspaperia, kahvipaketti, sokeria, maitopurkki tai jokin säilyvä korkillinen kerma - Valion kermat säilyy ja säilyy - tai jauhekerma purkissa. Se makkarapaketti tai kaksi. Tulitikkuja. Jotain hyvää laimennettavaa mehua. Leipäjuusto, se yksi häviää alta aikayksikön. Lakkahillopurkki. Vadelmat ovat juuri kaupoissa.
Fairyä, Offia ... jos menette isommalla perheellä, vaikkapa uusi nestekäsisaippua ( esimerkiksi 6 henkeä kylässä viikonlopun).
Vierailija kirjoitti:
Mä mitään lomahotellia pyöritä kirjoitti:
En tulisi vieraakseni edes maksusta. Eli lepää rauhassa!!
Hyvä juttu. Ei tulisi mieleenikään laitta sulle pöytää koreaksi, lämmittää saunaa ja palvella kuin missäkin lomaresortissa. Tuollaisia ei kukaan kaipaa riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
2 aikuista = 2 pullansiivua ja kahvia
2 lasta = 2 mehulasia ja 2 grillimakkaraa2 kahvimukia ja tassia ja lapsilla mehulasit.
Jo on hirveät tiskit, joista joku valitti, ja jo on hirveä "syöminen". Syöty toisten viimeiset, ihan.
Kommenti älyttömiä.
Viemisiä?
kassiin ehkä:Vessapaperia, talouspaperia, kahvipaketti, sokeria, maitopurkki tai jokin säilyvä korkillinen kerma - Valion kermat säilyy ja säilyy - tai jauhekerma purkissa. Se makkarapaketti tai kaksi. Tulitikkuja. Jotain hyvää laimennettavaa mehua. Leipäjuusto, se yksi häviää alta aikayksikön. Lakkahillopurkki. Vadelmat ovat juuri kaupoissa.
Fairyä, Offia ... jos menette isommalla perheellä, vaikkapa uusi nestekäsisaippua ( esimerkiksi 6 henkeä kylässä viikonlopun).
Että ihan vessapaperia ja saippuakin, sillätavalla :)
Voi hyvä Luoja!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni vierailu jäisi tekemättä jos pitäisi aina jotain materiaa kantaa mennessään, ei se niin mene. Eri asia on jos mennään ihan rellestelemään toisen kotiin eikä anneta rellestää sitten vastavuoroisesti omassa kodissa. Niin sitten voisi asiasta useammin toistuttua närkästyä. Se vastavuoroisuusperiaate!
En ole ikinä mennyt kenenkään mökille tyhjin käsin.
Minä taas toivon, ettei mökille tuotaisi yhtään mitään muuta kuin ehkä omat mahdolliset alkoholijuomat, jos vieras yöksi jää.
Pienet tilat, vähän säilytystilaa ja kaikki tarpeellinen jo on ja sille kaikelle on omat paikkansa, kaikki muu roina on ylimääräistä ja turhaa.Eli sulla on pienet säilytystilat eikä mitään ylimääräistä, mutta aina vierasvaraa yllättäen tunneiksi piipahtavalle lapsiperheelle. Asia selvä.
Vaikka säilyttää mökillään ruokaa, ei silti välttämättä halua tuliaisiksi turhakkeita. Itse tietää, mitä sinne tarvitaan ja onko sille tilaa ja käyttöä. Muiden ostamat härpäkkeet mökille menee useimmiten pieleen.
Kyllä minun ostokset on mennyt aina nappiin ilmeistä ja kiitoksista päätellen. Tuollaiset valitaan isäntäväen mukaan.
Kerropa muutama mökkiviemisesi.
Olen eri, mutta lähtökohtaisesti en ole ikinä mennyt kenenkään mökille tyyliin soittaen 10 min etukäteen että voidaan tulla kahville. JOS näin tapahtuisi, niin veisin mukanani sellaista, jonka voisi laittaa kahvipöytään saman tien. Kesällä vaikka jätskiä ja mansikoita (jätskiä sen verran että se kuluu siinä kahvitellessa) tai muuta makeaa/suolaista kahvipöytään. Tää on vaikea malli edes ajatella, että menisin aivan ex-tempore ihan tuntemattomille mökkeilemääb, esim. sinun luoksesi. Yleensä tunnen isäntäväkeä sen verran että voisin viedä vaikka kahvipaketin tai viinipullon. Toki sinä et juo kahvia etkä viiniä etkä syö jätskiä ja olet alkerginen mansikoille ja pasteijoita et syö. Tästä syystä en menisi yhtäkkiä kutsumatta tuntemattomien ihmisten mökeille.
Tuntemieni ihmisten mökeille vien sellaista jonka tiedän siellä kuluvan. En toki veisi appiukolle koivuhalkoja (jonkun tässä ketjussa esittämä vieminen), koska hänellä on hehtaaritolkulla metsää ja puuta vajat täynnä, mutta omalla mökillämme ilahtuisin näteistä koivuhaloista - vaikka ei olis edes tarvis niitä vikoiksi saunapuiksi käyttää.
Tapanani ei ole piipahdella tuntemattomien ihmisten mökeille kutsumatta. Tuntemieni ihmisten mökit ja tavat yleensä tunnen niin hyvin ettei viemisten keksiminen ole vaikeaa. Esim. viikko sitten meille tuli mökille vieraita, jotka toivat sushitarpeet tullessaan ja teimme yhdessä sushia. Koska kaikki pitävät siitä ja vieraat tiesivät että jääkaappi on. Tietenkään en toisi sinulle, tuntemattomalle ihmiselle mökille sushitarpeita, koska olet varmaan allerginen riisille eikä teillä ole jääkaappia.
En tiedä ymmärrätkö? Menetkö usein itse tuntemattomien mökeille yllätysvierailuille?
Kukapa nyt tuntemattoman mökille yllätysvierailulle menisi. Aloituksessahan on kyse veljen ja siskon perheistä. Eikä yllätyskään ole ihan yllätys, kun puhelimessa nyt oli asiasta sovittu.
Mulle itselleni on tuotu mökille mm. iso paketti teetä. Oikein kiva, paitsi että emme juo teetä. Vierasvaraksi minulla toki erilaisia teelaatuja on aina pieni purkillinen. Oli silloinkin.
Sitten on tuotu isohko valkoinen maalaisromanttinen sisustuskori. Noh, mökkimme on aivan eri tyylinen, olen halunnut pitää sen 70-luvun tyylisenä eikä täällä ole oikein mitään soppea, mihin jonninjoutava kori edes mahtuisi, saati sopisi muuten.
Olen saanut myös mukeja - tietenkin. Mutta kun en halua yhtään ylimääräistä astiaa kaappeja täyttämään. Meillä on kaikkea mitä täällä tarvitsemme ja sopivat määrät.Tuliaiset eivät ole ventovierailta, vaan ihan minut tuntevilta kavereilta, kun ovat käyneet ensi kertaa. Olen kiittänyt, laittanut turhat tavarat kiertoon ja syksyllä viskannut teet roskiin.
Kahvin luulisi olevan varma tuliainen, mutta harvapa arvaa, että meillä keitetään mökillä pannukahvia. Suodatinjauhatus ei siihen ole hyvä.
Jokaisen vierailijan toivoisi ymmärtävän, että mökille ei viedä mitään muuta kuin kuluvaa tavaraa. Ei sisustuskrääsää, ei laudeliinoja, ei astioita, ei pöytäliinoja, ei koreja ja kuppeja, ei kynttilälyhtyjä. Tietysti on ikävää, jos ruoka- ja juomatuliaiset sattuu menemään pieleen, mutta silloin ei auta muu kuin kiittää ja tarjota niitä sitten muille poikkeilijoille tai viedä itse jollekin muulle.
Samaa mieltä. Eikä aniliininpunaisia tabletteja neljälle, kun mökin omistajaperhe on viisihenkinen eikä lainkaan pidä aniliininpunaisesta. Ei yksittäistä marketin tyynyliinaa, ei kirkkaanvihreätä kaitaliinaa, vaikka kuinka itse kudottua, ei riemunkirjavaa marketista ostettua kulhoa ja samankuosisia servettejä sen sisällä, sellofaaniin pakattuna, ei jättikokoista, itämaiseen tyyliin koristeellista, erikoisen väristä kynttilälyhtyä, kitch-tyylistä taulua, vain muutamia omalle mökille tuotuja tuliaisia mainitakseni.
Mökille tuliaiseksi vain KULUVAA TAVARAA. Kahvia, limua, grillattavia, laatumakkaraa, hyviä mehuja tms. Tai sitten esimerkiksi vaikka ainekset yhteen hyvään salaattiin, jonka vieras itse myös valmistaa.
Minä en kotrolloi viraitani näin paljon, jokainen saa tulla sellaisenaan kuin on ja niine tuliaisineen kuin on- aina niille kaikille löytyy paikka ennemmin tai myöhemmin. Joskus kyllä teema saatetaan ilmoittaa mutta siitäkin sovitaan jo edellisellä kerralla yhdessä.
En minäkään vieraitani kontrolloi, enkä heille ilmaise, että minulla ei ole tuliaiselle käyttöä. Kiittelen ilahtuneena nimenomaan sen tuliaiseen liittyvän kauniin ajatuksen takia. Mutta todellakaan ei löydy ajan oloonkaan niille härpäkkeille paikkaa meidän mökiltä, vaan menevät suoraan roskiin kun vieraat ovat lähteneet. En ala keräämään mökille enkä muuallekaan mitään turhien tavaroiden rojuvarastoa. En siis säilytä mitään, mistä tiedän, etten koskaan tule käyttämään.
Ja siksi täällä anonyymina asian otan esille, koska olisihan se kaikkien etu, ettei tuollaisiin turhiin, saajalle lähinnä harmia aiheuttaviin juttuihin laitettaisi rahaa. Ei kenenkään sivullisen kannata alkaa ottaa kantaa toisten mökin sisustukseen ja senhän siinä tulee tehneeksi, jos noita sisustustavaroita antaa lahjaksi.
Samalla rahalla ja vaivalla voisi tuoda sellaistakin, mistä on saajalleen iloa ja hyötyä. Asian esille ottaminen olisi maksanut vaivan jos joku tästä nyt ottaa kopin ja joku toinen säästyy vastaanottamasta roskiin heitettäviä turhakkeita mökkituliaisten nimikkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on mökiltä lähimpään kauppaan 40 min. ja vain pieni jääkaappi. Jos tulee yllärivieras vain kahville, tarjotaan kahvia ja keksejä eikä olla montaa päivää nälässä sen jälkeen. Ajetaan seuraavana päivänä kauppaan ja ostetaan lisää keksejä.
Me tykätään itse asiassa käydä siinä pienessä kyläkaupassa ostoksilla, ei ole mikään ongelma. Se on meille helsinkiläisille vähän erilaista kaupassa käymistä kun turistaan paikallisten ja muiden mökkiläisten kanssa ja syödään jätskit kaupan pihalla. Ihmeellinen ongelma on saatu aikaan kaupassa käymisestä.
No me viedään ruokaa niiksi päiviksi joiksi ollaan suunniteltu mökkeily, ei enempää. Ja voin kyllä ajaa kauppaan tuon 40min jos tiet ovat järkeviä mutta meillä kun on pitkä matka ykskaistaista mutkaista hiekkatietä ja sit tulee toinen auto vastaan ja peruutat 10min että toinen pääsee jatkamaan matkaansa niin tämän kun on muutaman kerran tehnyt niin ollaan kaupassa käymisestä luovuttu. Tosiaan siskon mökillä ihan nautitaan kaupassa käymisestä pienessä kylässä mutta siellä ei tarvikaan ajaa tuota ykskaistaista hiekkatietä yli puolta tuntia ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veljeni perhe tulossa mökille pikaisesti piipahtamaan. Veli ilmoitti, että olis kiva nähdä mutta kestitystä ei tarvita, kahvi riittää. Ovat juuri syöneet. Mitä teen? Katan kahvipöytään ainokaiset pullamme ja grillaan makkaraa. Jälkeenpäin valitan kälylle (en veljelle) heidän lokkeilleen.
Tätä typeryyttä vielä puolustellaan???Niin että isäntäväen pitäisi juoda pelkkää kahvia ja olla vieläpä syömättä, koska paikalle pölähti yllätysvieraita. Sitä paitsi nämä yllätysvieraat kertoivat juuri syöneensä, joten voisi olettaa, etteivät ensimmäisinä tartu kiinni esillä oleviin pulliin ja makkaroihin. Hehän ilmoittivat, että heille riittää kahvi. Eipä riittänyt.
No eikö sisko voi sanoa veljensä perheelle, että "haittaako, jos me tässä nyt syödään? Ei valitettavasti ole nyt tarjota mitään, kun ei tiedetty tulostanne eikä osattu varata ruokaa kuin omalle väelle. " Ihme etäiset välit susaruksilla, jos ei tuommoista voi sanoa. AP ja hänen miehensä ja miehen sisko tuskin ovat mitään erityisen vanhoja, kun ovat kouluikäisten lasten vanhempia, joten mitkään mummojen kunniasäännöt vieraiden kestitsemisestä eivät tässä päde.
Kyse on pikemminkin kälyksistä kuin sisaruksista. Ei välttämättä mitään läheisiä. Yhdistävä tekijä, mies, loistaa tässä draamassa poissaolollaan.
Nimimerkillä lokki